Een typische kwaal van dit blok is het brandstofdrukregelventiel en vroeg of laat ben je een keer aan de beurt.
Ik kreeg er dus ook last van, blok begon wat te stotteren op de toerentallen die je veel gebruikt en nadat het steeds vaker voor kwam maar eens een beetje rond gaan kijken op internet wat mensen zoal doen.
Vervangen is natuurlijk een optie, maar met 200 euro voor zo'n onbenullig onderdeel is schoonmaken ook een hele goede optie en daar ben ik dus voor gegaan.
Achter het blok weggestopt kom je hem tegen:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50229425046_dc00428a60_c.jpg)
Was een beetje geklier om erbij te komen, moet misschien toch eens een Japanse monteur zoeken en vragen hoe die het doet.
Mijn arm kwam ongeveer 2 scharnierpunten tekort en mijn handen waren ook 3 keer te groot.
Maargoed, wat geploeter later ligt het ding uit elkaar en is het niets anders dan een omhulsel, een veer en een bewegende klep:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50229425161_99f1bfe9c4_c.jpg)
Verder weinig foto's gemaakt, maar het er kwam wel wat prut uit.
Alles goed schoon gemaakt en het klepje gepolijst zodat die weer netjes glad was.
Terug in elkaar en weer naast de auto:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50229643252_c63d11ab92_c.jpg)
Stotteren is weg en als bij effect lijkt de bak wat soepeler te schakelen, oftewel het blok krijgt wat extra brandstof
![tand :tooth:](./images/smilies/smiley_tooth.gif)
Met max een maand of 2 is het tijd voor een beurtje en dan vervang ik het brandstoffilter gelijk nog even.
Vervolgens vandaag een vrije middag en dacht ik een rondje remmen te gaan doen...
Voor zijn de schijven wat krom (ja, eigen schuld
![Lelijk :bag:](./images/smilies/smiley_bagonhead.gif)
Lang verhaal kort, na goed 2,5ton waren de achterremmen wat slechter dan ik van tevoren had gedacht...
Rechtsachter zat de cilinder "vast", deze helemaal netjes gemaakt, nieuwe rubbers in de klauw en vervolgens met de nieuwe blokken terug geplaatst.
Alleen een foto van hoe de cilinder was toen ie eruit kwam:
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50254743023_54d71e73c0_c.jpg)
Toen dacht ik dat links wel beter zou zijn, al wist ik dat die klauw af en toe wat bleef hangen.
Reden werd snel duidelijk want de onderste geleidepen wilde met geen mogelijkheid los laten...bracket maar los getrokken en klauw met bracket in de bankschroef gezet.
Beetje geweld later kwam de pen er in 1 geheel uit. Wel de conclusie getrokken dat degene die de vorige keer de blokken heeft gewisseld het schroefdraad heeft gemold want de pen wilde er niet meer in.
Tapset gepakt en met wat nieuw draad wilde alles weer netjes in elkaar. Aan deze kant was de cilinder en het rubber, etc allemaal meer dan netjes nog en onder het mom "don't fix it if it ain't broken" besloten de boel" weer vast gezet.
Dit waren de blokken links achter, dus het moge duidelijk zijn dat er wat vast zat
![tand :tooth:](./images/smilies/smiley_tooth.gif)
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/50255588537_004c949878_c.jpg)
Uiteindelijk een 3 uurtjes bezig geweest inclusief stoppen voor een flinke regenbui.
Had gedacht vandaag voor de schijven en blokken te doen (en eventuele revisie van de klauw), maar aangezien het al het einde van de middag was heb ik het mooi gelaten.
Binnenkort vakantie en dan is er wellicht ergens een middag vrij om de voorkant nog eens te wisselen.
Zat in ieder geval wat lucht in het systeem, zaakje met een vacuümpompje (was voor mij de eerste keer) ontlucht en het pedaalgevoel is in ieder geval een stuk verbeterd.
Hoop in de vakantie ook tijd te hebben om voorop mijn oude verstralers te plaatsen en wellicht achterop een setje werklampen te monteren.
Die laatste heb ik bij de Terrano ook altijd veel gebruik van gemaakt en die wil ik er voor de winter zeer zeker op hebben zitten.