Achja, ik zet ‘m er nu toch maar tussen. Ben ik ook eens een beetje groen bezigHarrie D schreef: 07 aug 2020, 18:03Die hele U* codes zijn ze mee gestopt voor zover ik weet, na 31-12-95 = kat verplicht, klaar.RJK schreef: 07 aug 2020, 17:25Auto is van 02-1994. Ik ging er van uit dat het een gevalletje was van “als het erop zat moet het ook aanwezig en werkend zijn”. Kenteken vermeld nu ook U9 m.a.w. katalysator. Maar dat zal bij jou E36 ook het geval geweest zijn?Harrie D schreef: 07 aug 2020, 15:36 Welk jaar is die E30 dan ?
Een kat is pas vanaf 1 januari 96 verplicht.
M'n E36 (van januari 95) is ook zonder problemen door de APK gekomen zonder kat (bij de RDW notabene)
Als ze er allebei op zitten krijgt ie de 4-gasmeting, als er maar 1 van de 2 op zit krijg je alleen de stationaire CO test (3,5% ofzo voor dat bouwjaar, dan staan je ogen wel te tranen)
Het mag dus gewoon, als ze m dr op afkeuren moet je het gewoon aanvechten en de RDW controleur langs laten komen (en daarna een ander keurstation zoeken)
E30 Touring V8
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Thx!

- Ferdi
- Berichten: 3094
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mijn 205 had ook al U9 op kenteken staan, kwam zonder kat ook door de apk heen.
Maar als je hem nu al hebt liggen inderdaad gewoon eronder doen en weet je zeker dat het goed is.
Maar als je hem nu al hebt liggen inderdaad gewoon eronder doen en weet je zeker dat het goed is.
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Er moesten in de downpipes nog even een stel draadbussen voor de lambda-sondes ingelast worden, is ook voor elkaar.

Dat ging zo lekker...

...dat ik inmiddels mijn eigen TIG lasapparaat heb aangeschaft. Toch gekozen voor een gebruikt professioneel apparaat in plaats van een nieuwe Chinees.
Toen verder met de kat dus, en ik had er nog een stel middendempers bij geregeld. Dat is inmiddels tot dit gefabriekt.

Ik hoop dat deze middendempers in combinatie met de gekozen achterdemper straks het gewenste geluid gaat opleveren.

Dat ging zo lekker...

...dat ik inmiddels mijn eigen TIG lasapparaat heb aangeschaft. Toch gekozen voor een gebruikt professioneel apparaat in plaats van een nieuwe Chinees.
Toen verder met de kat dus, en ik had er nog een stel middendempers bij geregeld. Dat is inmiddels tot dit gefabriekt.

Ik hoop dat deze middendempers in combinatie met de gekozen achterdemper straks het gewenste geluid gaat opleveren.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wat een mooi laswerk zeg! Echt gaaf als je dit zelf zo kan!
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Super gaaf!
Mooi werk 
- Knot
- Berichten: 41019
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Lekker aan het knutselen weer. Wat een mooie kleurtjes zeg.
Wel zo verstandig een kwaliteits apparaat te nemen, blijft gevaarlijk spul als het mis gaat en die chinese zal misschien ook minder fijn lassen?
Wel zo verstandig een kwaliteits apparaat te nemen, blijft gevaarlijk spul als het mis gaat en die chinese zal misschien ook minder fijn lassen?
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Djessey had mij laten weten dat hij wist van een Chinees ding dat net na de garantieperiode kapot ging. Dus nu een Kemppi gekocht.
- e30touring1990
- Berichten: 2884
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
mooi gelast, ziet er echt goed uit. ben benieuwd hoe die gaat klinken. komt een enkele achterdemper onder met dubbele ingang/uitgang zo te zien?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
+1! Het laswerk vind ik misschien nog wel mooier om naar te kijken dan de pijp zelf.
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Vanaf de spruitstukken tot en met de katalysator heb ik 60 mm buis gebruikt. Na de kat wordt het 50 mm. Dat past nog een beetje knap onder de achteras door en zou ruim voldoende moeten zijn voor deze motor.
De middendempers zijn straight-through dingen (noemen ze in de amerikanen-wereld ook wel cherry bombs), ik hoop daarmee drone te voorkomen. Daarvandaan lopen er dan twee pijpen naar de achterdemper.
Op zich wilde ik wel ook twee eind tips plaatsen, zoals bij een 325i. Die heeft dan ook een ovale uitsparing daarvoor in de kont.

Mijn auto was echter een 318i. Dan ziet de uitsparing er zo uit.

Nu kan ik uiteraard de slijptol erin zitten, maar ik laat het liever origineel. Dus wordt het een enkel eindstuk.
Achterdemper 2x 50 mm erin.

En een keer 76 mm eruit.

Is ook een straight-through dus even afwachten of het niet teveel herrie is straks. Je mag de V8 natuurlijk best een beetje horen, maar rijden met oordoppen in is ook niet de bedoeling.
De middendempers zijn straight-through dingen (noemen ze in de amerikanen-wereld ook wel cherry bombs), ik hoop daarmee drone te voorkomen. Daarvandaan lopen er dan twee pijpen naar de achterdemper.
Op zich wilde ik wel ook twee eind tips plaatsen, zoals bij een 325i. Die heeft dan ook een ovale uitsparing daarvoor in de kont.

Mijn auto was echter een 318i. Dan ziet de uitsparing er zo uit.
Nu kan ik uiteraard de slijptol erin zitten, maar ik laat het liever origineel. Dus wordt het een enkel eindstuk.
Achterdemper 2x 50 mm erin.

En een keer 76 mm eruit.

Is ook een straight-through dus even afwachten of het niet teveel herrie is straks. Je mag de V8 natuurlijk best een beetje horen, maar rijden met oordoppen in is ook niet de bedoeling.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Als je bij de V8 beide banken door uiteindelijk 1 pijp duwt verdwijnt volgens mij wel aardig de V8 roffel. Wordt meer 1 gemixte sound.
Verschil is bijv best hoorbaar bij een e60 545i of vergelijkbaar 645i (die je zelf had) die roffelt veel meer dan de 545i waar alles door 1 pijp gaat
Verschil is bijv best hoorbaar bij een e60 545i of vergelijkbaar 645i (die je zelf had) die roffelt veel meer dan de 545i waar alles door 1 pijp gaat
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 27 aug 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- e30touring1990
- Berichten: 2884
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
idd zonde om de slijptol erin te zetten als de body een ronde cut-out heeft voor een enkele pijp.
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ach, een V8 inbouwen en dan moeite hebben om een slijptol te gebruiken
Doe wat je zelf het mooiste vindt, twee is het mooist, een enkele heerlijk sleeper stijl. Beide is goed wat mij betreft 
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Dat laatste vond ik dus ook wel aardig
Slijptol erin is geen probleem, maar je verliest het felsrandje wat normaal om de uitsparing heen zit en dan ziet het er meteen zo gebeund uit.
- Ferdi
- Berichten: 3094
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
En een 325 bumper zien te vinden?
1 pijp is wel weer een mooie sleeper!
1 pijp is wel weer een mooie sleeper!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik vind het idd ook wel wat hebben qua looks zo'n enkele pijp.RJK schreef: 27 aug 2020, 12:28 Dat laatste vond ik dus ook wel aardigSlijptol erin is geen probleem, maar je verliest het felsrandje wat normaal om de uitsparing heen zit en dan ziet het er meteen zo gebeund uit.
overigens zelf ooit een 318i omgebouwd naar 325i met álle originele delen en dus ook de uitlaat.
Toen heb ik er wel in geslepen en de rand afgewerkt met zo'n kunstof U waar metaal in zit waardoor het klemt om de gezaagde rand heen. Zag er wel netjes uit.
-edit- dit spul: https://www.rubbermagazijn.nl/pvc-kanta ... nxEALw_wcB
@Ferdi, dat gaat niet, die onderrand is onderdeel van de carrosserie dus niet ff te wisselen met alleen schroeven.
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
+1 voor het houden van de originele looks. Zou ook mijn keuze zijn danRJK schreef: 27 aug 2020, 12:28 Dat laatste vond ik dus ook wel aardigSlijptol erin is geen probleem, maar je verliest het felsrandje wat normaal om de uitsparing heen zit en dan ziet het er meteen zo gebeund uit.
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nog wat ophangbeugeltjes gemaakt.

En een eindstuk.

Toen alles in elkaar gehecht, onder de auto vandaan gehaald, en afgelast.


Was leuk om te doen!
Nu nog "even" een accukabel van voor naar achter leggen, montage van de accu in de kofferbak regelen, en montage beugels voor de koelfan maken.

En een eindstuk.

Toen alles in elkaar gehecht, onder de auto vandaan gehaald, en afgelast.


Was leuk om te doen!
Nu nog "even" een accukabel van voor naar achter leggen, montage van de accu in de kofferbak regelen, en montage beugels voor de koelfan maken.
- Knot
- Berichten: 41019
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ziet er strak en glimmend uit zeg.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29100
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Super strak laswerk zeg! En mooi gefabriceerd eind stuk
-
Crookie
- Berichten: 4592
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi werk. Zou niet zeggen dat dit door een hobbyist is gelast, ziet er netjes uit.
E36 kabel naar achter trekken?
E36 kabel naar achter trekken?
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Thx!
Ligt een E39 kabel klaar.
Ligt een E39 kabel klaar.
- Niels
- Berichten: 22547
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Echt geweldig 
- RJK
- Berichten: 3672
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Maar...hoe zal het gaan klinken? 
-
OnlineBartMS
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: E30 Touring + V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi laswerk! ik wacht op een filmpje van het geluid 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 2226cc, JordyHulst en 13 gasten
