M2CS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 772
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: M2CS

Bericht door BamiesGTA » 15 aug 2020, 17:57

Robin schreef: 15 aug 2020, 16:43
Tom schreef: 15 aug 2020, 16:36
Robin schreef: 15 aug 2020, 14:56
Maar wat is relatief als bij jouw Clio de bak de geest geeft bij 280-300pk. Dat zijn toch geen pk's?:)
Wat heeft een Clio standaard aan PK, 220? Alle techniek heeft toch een bepaalde veiligsmarge om te zorgen dat het niet gelijk kapot gaat. Als de bak een toename van 33% in PK's aan kan tot het kapot gaat (dus 280-300pk) is dat toch niet anders dan een M2 van 450pk die je gaat tunen naar 600pk? Dat is ook 33%. Geen idee wat die bak van de M2 aan kan maar mijn gevoel zegt dat je dan ook in een gebied zit waarin het spul elk moment er onderuit klapt. Is in beide gevallen logisch, zowel bij een 220pk Clio als 450pk M2.
Ja maar een bak die 6-800Nm aankan is wat anders dan een bak die bij 300Nm ploft, of 280pk. Net als met motorblokken.
Bijn Renault is het allemaal wat minder qua kwaliteit, kostenbesparing. En dat is 't.

De DCT bak van de M2/C/CS is dezelfde als in Ferrari's.....hoe duidelijk moet ik 't maken?

En nu terug naar de M2 CS van Romo.
Die bak ploft echt niet bij 300nm of 280pk! Over aannames gesproken. Zoals Tom zegt, in verhouding komt het op hetzelfde neer. Een clio heeft wellicht geen natte koppeling nodig omdat je er nooit 400/500nm uit gaat halen of 300+pk.. Daarbij speelt waarschijnlijk ook een stukje co2 uitstoot mee. Een Megane 4 RS heeft waarschijnlijk wel een natte koppeling?

Denk dus eerder dat de toepassing er toe doet dan dat droge koppelingen alleen op goedkope auto's worden toegepast. En een stukje uitstoot waardes weten te halen.

Mooie geschiedenis aan auto's die je gereden hebt! Staat alleen geen enkele moderne hothatch tussen, dus kun je alsnog geen vergelijk maken. :beer:

Robin
Berichten: 54897
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 15 aug 2020, 18:08

Voorwielaandrijving ben ik een beetje klaar mee. En met deze discussie ook:)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 15 aug 2020, 18:29

Zullen we de hot hatches er nu maar buiten laten?

Leuke karren voor de liefhebber, maar hier gaat het over wat anders, vergelijken is ook appels en peren.

OT maar weer, met dank.

Kadett
Berichten: 5095
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: M2CS

Bericht door Kadett » 15 aug 2020, 19:12

Arthur schreef: 15 aug 2020, 14:05
BamiesGTA schreef: 15 aug 2020, 13:27
Kadett schreef: 15 aug 2020, 12:46 Klopt want bak van Clio gaat eraan als je boven de 230pk komt. Evenals de bak van de Alpine die max 320nm aankan en daarmee niet verder dan 290pk kan komen.
Dat hoor je wel eens voorbij komen. Echter in het Renault RS wereldje (lees: forums) genoeg voorbeelden van Clio RS'jes met 250+ PK.
En ja het blijft heel. Ik geloof dat die marges echt wel groter zijn dan 30pk..
Om toch ff in dit draadje verder te gaan :mrgreen: Mijn Mercedes A220, helemaal geen sportauto, heeft volgens mij wel de DCT bak van Renault (niet de motor :) ). En deze kruipt wel, en Als A250 heeft deze ook 350nm koppel. Geen Renault DCT of totaal andere (DCT) bak?
Misschien de DCT bak van de 1.8 uit de Megane RS/Espace. Die van Renault komen sowieso bij Getrag vandaan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 16 aug 2020, 13:28

Chris Harris on CS v Comp
In this month's Top Gear Magazine.

Some extracts:

"It's a mighty thing to drive"
"You immediately have massive confidence"
"It does feel more special than my car"

"Even before we'd seen a picture of BMW's latest hardcore machine people were framing it not as a new M car, but a Porsche Cayman GT4 rival – and I'm sure that we will soon be able to watch and read many comparisons between the two. But does the M2 CS really have to prove itself against a Porsche that is so fundamentally different in its layout? I think, to use the F1 analogy, the CS's toughest rival lurks much closer to home – the humble and much cheaper M2 Competition. I thought it would be interesting to drive them together and decide if the extra £22,915 BMW requires to join the exclusive CS club is actually worth it."

"It is a mighty fun thing to drive though, and you notice the chassis changes immediately. A new set of adaptive dampers give a firmer ride on the road, even in the softest setting, but on track the front axle response of the CS really is a step beyond the base car. Steering inputs are met with instant direction changes and the whole axle assembly just feels much more resistant to any kind of roll or squat. This is some trick from a front-engine car and, coupled with those super sticky Michelins, means you immediately have massive confidence about how you can place the car."

"So what we have here is a question of how much people value the specialness of that CS badge and the suspicion that this little car might mark the end point for a particular type of driving machine. And here I think I can make a stronger case for it. It does feel more special than my car, and I suspect there are many people for whom driving around in an M2 Comp and then seeing the lucky sod who bought a CS out and about might make them wish they'd gone for the more expensive option."

"Me? I think I made the correct choice. I've added an Akrapovič exhaust and Litchfield Motors has developed a superb Bilstein suspension kit that transforms the chassis and removes some ride height. It really wouldn't take much work to replicate that CS front end response. Crucially, BMW will sell you a set of the gorgeous CS alloy wheels, which I bought, so at a glance my car does look 9/10th of a CS. And when I think about how much I love driving it every day, and the fact it represents everything I love about BMW and has a manual gearbox and a normal handbrake and a killer hi-fi, I think the M2 Competition is the best value fast road car out there at the moment. And, for all its subtle specialness, the CS really only serves to reinforce that point. Beware your cheaper teammate, as Sebastian Vettel will attest."

Afbeelding

Afbeelding


Ik herhaal mijn conclusie die ik bij aanvang draadje reeds maakte;

Het loont niet om van OG M2 naar M2C te gaan, het loont ook niet om van M2C naar M2CS te gaan, die stappen zijn te subtiel, het rechtvaardigt niet het prijs- noch het prestatie verschil.

De enige logische en te rechtvaardigen keus, zowel prijs- als prestatie technisch, is om van OG naar CS te gaan, ik had dat reeds geconcludeerd, Harris doet het nog een dunnetjes over, mooi dat we het eens zijn :lol:

Kadett
Berichten: 5095
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: M2CS

Bericht door Kadett » 16 aug 2020, 13:36

Praat de aankoop maar goed :tooth:

Maar wat je zegt. Als je al een M2C rijdt heeft een upgrade voor wat je moet bijleggen weinig zin. Voor de meeste zal een M2C een daily kunnen zijn. De M2CS zou dat kunnen.... met andere banden eronder, en dan zijn de verschillen te klein.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: M2CS

Bericht door MarkS » 16 aug 2020, 15:04

Volgens mij praat Harris ook vooral gewoon z’n eigen keuze goed ... ;-)

mark323ti
Berichten: 1571
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: M2CS

Bericht door mark323ti » 16 aug 2020, 20:40

Je kan natuurlijk voor de fractie van het geld de Competion aanpassen zodat die 95% van de CS is. En dat verschil merkt alleen een professionele coureur op een circuit.

Vond alleen apart dat volgens Harris de ride van de CS firmer is. Terwijl je overal leest dat hij in comfort juist comfortabeler is dan de Competition.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6212
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M2CS

Bericht door matthyssie » 16 aug 2020, 23:03

Firmer hoeft niet oncomfortabeler te zijn. Als je een goede demper hebt, is deze vaak stevig zonder oncomfortabel te zijn.

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: M2CS

Bericht door Andre » 17 aug 2020, 01:46

Al won ik 140k uit de staats loterij koos ik altijd een m2 competition.

Je betaald meer voor wat carbon wat je nauwelijks gewicht voordeel geeft.

Zet een paar cup 2 op je competition en het ding stuurt net zo abrupt in als een m2cs.

Het stuurhuis diff draagarmen subframes is allemaal hetzelfde technisch is ie nagenoeg identiek. Alleen instelbare dempers die wat harder aanvoelen en turbo druk omhoog plus 39pk. Nee dit is voor BMW euro’s harken. Kost bmw 5k meer om te maken en brengt 35k meer in de kassa.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8695
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M2CS

Bericht door MParallel » 17 aug 2020, 03:20

^^
Zonder meer.

CS...Cah Sjing.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 07:18

^Zonder op de details van de deal in te gaan;

Als jullie, wie dan ook, het aanbod en deal hadden kunnen sluiten zoals het mij is overkomen, dan hadden jullie, collectief, voor de CS gekozen. Dat zeg ik knetterhard.

Dat kassa geluid is prima, maar dan in mijn richting :lol:

Maar goed, het moet hier niet over geld gaan, of wat je er aan uit wil geven; das ieder voor zich, verantwoorden hoef ik me tegenover niets en niemand.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 07:20

matthyssie schreef: 16 aug 2020, 23:03 Firmer hoeft niet oncomfortabeler te zijn. Als je een goede demper hebt, is deze vaak stevig zonder oncomfortabel te zijn.
Dat is hier niet het geval; dempers in comfort is echt behoorlijk week.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28435
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M2CS

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2020, 07:22

Zo is het Romo, en voor elk product geldt als je de top wil hebben moet je voor de laatste paar procent verbetering een veel groter deel extra betalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 07:26

^En dat is wat ik juist niet heb gedaan :tooth: :D

Komt bij dat ik nu meermaals heb gepost dat het IMO onzinnig is om van een OG naar een C te gaan, dat het onzinnig is om van een C naar een CS te gaan !!

Voor mij dus niet van toepasing. Mijn stap was de logische stap zijnde OG naar CS, de superdeal deed de rest.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 07:31

EVO;

Afbeelding
Afbeelding

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: M2CS

Bericht door Andre » 17 aug 2020, 08:02

Duitse M Forum

Den Mehrpreis würde ich nicht zahlen und die Limitierung ist ja nur über die Bauzeit begrenzt und wenn es 3.000 Stück werden, dann ist das nicht exklusiv. Aber warum ist der CS trotz Carbonteile genauso schwer wie ein Competition?


Er ist ja nicht genau so schwer, aber eben nur marginal leichter.

M2C mit Handschaltung und geringer Ausstattung stahl bremse ca. 1580kg
M2CS mit Carbonbremse und allen Gewichtsmodifkationen ca. 1560kg

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 09:18

Ik zeg niets anders.

Voor jou Andre loont het niet, ook voor Robin niet om van C naar CS te gaan

Mijn situatie was anders, en wel om 2 redenen die boven uitvoerig zijn toegelicht.

Robin
Berichten: 54897
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M2CS

Bericht door Robin » 17 aug 2020, 09:31

Centenkwestie, geen grap. Ik vond juist de stap M2 naar M2Comp prima(maarja wilde hoe dan ook die S55)

En nogmaals wat ik van de CS vind.
Daaronder de massa.

42kg verschil in real life. Dat is een volle of 'n bijna lege tank:)

Neemt niet weg, dat de prijs in NL bij mij niet/nooit te rechtvaardigen is tov mijn M2 Comp. Maar ik zie 'n prachtkar, die 112k had moeten kosten compleet tutti lampioni en geen '150':))))
Robin schreef: 15 aug 2020, 09:56 En voor mij is de M2CS 100% the car to have. Vind dat carbon dak geweldig, die aanpassingen in 't interieur en die middenconsole.
Die motortuning.

Maar op Bimmerpost hebben we 't hier ook over.
Quote:
Originally Posted by CanAutM3 View Post
According to AMS weight as tested (full tank):
M2C 1,630kg
M4cs 1,609kg
M2cs 1,588kg
42kgs difference lol and mine has the manual seats so 35kgs is not way off.

Cheers
Robin
35kg verschil dat ben 'ik' vs een grote stevige vent qua massa.:)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6697
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: M2CS

Bericht door EvdP » 17 aug 2020, 09:35

romo schreef: 17 aug 2020, 09:18 Ik zeg niets anders.

Voor jou Andre loont het niet, ook voor Robin niet om van C naar CS te gaan

Mijn situatie was anders, en wel om 2 redenen die boven uitvoerig zijn toegelicht.
Dan nog, als dat de auto is die jij wil en je kan het betalen, waarom niet? Zulke auto's kopen is een groot deel emotie. Het is aan jou om te bepalen of jij het waard vind.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4969
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: M2CS

Bericht door Eeuwe » 17 aug 2020, 10:11

romo schreef: 15 aug 2020, 15:12 Het is niet zo moeilijk IMHO;

Ik wil een 6 cilinder

Ik wil RWD (ik haat torque steer)

Ik wil geen grote / lompe kar (te zwaar zijn ze allemaal, klein of groot), maar wel de kleinste wielbasis waar mogelijk

Dan is het snel klaar

De BMW en de Porker; ik heb nog wel wensen, maar die liggen niet (meer) op autogebied :tooth:

Giulia Q overwogen? Wel qua gewicht wel aardig vergelijkbaar dacht ik?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M2CS

Bericht door romo » 17 aug 2020, 10:30

^Niet overwogen, niet mijn type kar.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4943
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M2CS

Bericht door Philipoo » 17 aug 2020, 10:37

eBoonstra schreef: 17 aug 2020, 10:11
romo schreef: 15 aug 2020, 15:12 Het is niet zo moeilijk IMHO;

Ik wil een 6 cilinder

Ik wil RWD (ik haat torque steer)

Ik wil geen grote / lompe kar (te zwaar zijn ze allemaal, klein of groot), maar wel de kleinste wielbasis waar mogelijk

Dan is het snel klaar

De BMW en de Porker; ik heb nog wel wensen, maar die liggen niet (meer) op autogebied :tooth:

Giulia Q overwogen? Wel qua gewicht wel aardig vergelijkbaar dacht ik?
Hoop meer problemen dan de bmw's!

Ik snap de keuze voor een M2CS erg goed, vind het een briljant apparaat! Snap het ook als iemand van M2 naar M2C zou gaan want imo is de S55 een stuk specialer dan de N55. Klinkt beter, lijkt soepeler te lopen en voelt ook alsof die er een stuk harder aan trekt dan de N55.

Als ik het geld zou hebben zou mijn keuze echter ook een jong gebruikte M2C zijn met een goed onderstel en wat leuke gadgets!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4969
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: M2CS

Bericht door Eeuwe » 17 aug 2020, 10:40

Philipoo schreef: 17 aug 2020, 10:37
eBoonstra schreef: 17 aug 2020, 10:11 Giulia Q overwogen? Wel qua gewicht wel aardig vergelijkbaar dacht ik?
Hoop meer problemen dan de bmw's!
80's en 90's vooroordeel :peace:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4943
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: M2CS

Bericht door Philipoo » 17 aug 2020, 10:43

eBoonstra schreef: 17 aug 2020, 10:40
Philipoo schreef: 17 aug 2020, 10:37
eBoonstra schreef: 17 aug 2020, 10:11 Giulia Q overwogen? Wel qua gewicht wel aardig vergelijkbaar dacht ik?
Hoop meer problemen dan de bmw's!
80's en 90's vooroordeel :peace:
Nope. Ben groot fan van alfa romeo's, maar als ik de verhalen hoor omtrent giulia en stelvio qv's dan blijf ik er toch maar van weg! Alfa heeft hun zaken helaas nog steeds gewoon niet op orde

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], BMWDennis, Eric Z, erwin20vt, EvdP, Godspeed, HJ2 en 9 gasten