Toyota GR86 | VW California T6.1 Ocean | Suzuki Grand Vitara

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9062
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Joop » 25 apr 2019, 20:00

e30touring1990 schreef: 25 apr 2019, 19:52...
@Joop, even je topic doorgebladerd uit je linkje, prachtig samengestelde 4er met de juiste opties en kleurencombinatie imo. heb ik die hier op DF gemist of?
...alleen tussen neus en lippen genoemd; had er nog geen topic van gemaakt.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door e30touring1990 » 25 apr 2019, 20:08

Joop schreef: 25 apr 2019, 20:00
e30touring1990 schreef: 25 apr 2019, 19:52...
@Joop, even je topic doorgebladerd uit je linkje, prachtig samengestelde 4er met de juiste opties en kleurencombinatie imo. heb ik die hier op DF gemist of?
...alleen tussen neus en lippen genoemd; had er nog geen topic van gemaakt.
Aha vandaar!

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 03 jun 2019, 09:20

Sinds vorige week zit de KW Street Comfort schroefset onder de 440i Gran Coupé. Dit had ik dus weer veel eerder moeten doen. Niet normaal, wat een verschil weer. Ik had de ervaring al bij mijn Golf GTI (die eveneens een KW Street Comfort schroefset heeft) maar ook hier is auto getransformeerd.

Mijn grootste klachten waren het overhellen en de te harde demping. De veren dus te slap, de demping te hard. Eigenlijk dezelfde klachten die ik bij mijn GTI ook had. De 440i is echter vooral ook een snelle GT dus een spijkerhard onderstel was niet gewenst. Daarom (weer) uitgekomen bij de KW Street Comfort set. Verder ook gelijk een setje spacers (10 mm voor, 12 mm achter) laten monteren.

Ik kan in ieder geval zeggen dat mijn 'klachten' volledig verdwenen zijn. De auto blijft prachtig vlak en de demping is véél beter. De auto is zelfs comfortabeler geworden, ondanks dat deze in zijn totaliteit strakker is nu. Dat lijkt tegenstrijdig maar het is echt zo. Verder is het 'nadeinen' ook weg. Bij slechter wegdek had de oude vering zeg maar 2 bewegingen nodig om weer te settelen. Nu is dat in één beweging klaar. Verder voelt de auto nu veel minder zwaar en log aan. Met de zware B58 motor in de neus en de neiging om teveel te gaan hangen bij insturen maakte dat de auto nogal onderstuurd was. Hij stuurde gewoon niet lekker in. Looiig, log, traag. Dat is voorbij. Het is nog niet de lichtheid en het flitsende van de GTI (maar dat had ik ook niet verwacht, die auto is ook 400 kg lichter) maar dit is gewoon zoals het hoort. Lekker direct. Zo had het standaard moeten zijn. Ik snap dat fabrikanten elke euro omdraaien maar het blijft een slechte besparing die ze doen, door auto's uit te rusten met zulke waardeloze standaard fietspompen eronder. Het haalt de beleving van de gehele auto enorm naar beneden.

Verder is de auto in zijn geheel mooier in balans. In Sport+ is de overgang naar overstuur een stuk geleidelijker en mooier op te vangen.

Erg tevreden dus:
BMW2.jpg
BMW2.jpg (535.48 KiB) 4162 keer bekeken
Verder, zoals op de foto te zien, de BMW onlangs voorzien van een setje zwarte nieren. Met mijn aanpassingen (M-Performance Power en Sound kit, M-Performance sperdifferentieel, KW Street Comfort onderstel plus wat andere dingetjes) is m'n auto steeds meer een M4 'Light' Gran Coupé geworden. ;) Helaas heeft BMW nooit een M4 Gran Coupé gemaakt dus dit is zo ongeveer 'as close as it gets'. Misschien nog eens wat uiterlijke dingetjes doen (diffusor, spoilertje etc.) al wil ik de auto ook niet te opzichtig maken.

Verder nog een dingetje: mijn originele 19" BMW velgen begonnen te oxideren. Rond het velghart begon het aluminium te oxideren onder de blanke lak, wat voor witte vlekken zorgde. Hoort uiteraard niet bij een auto van 2 jaar oud dus melding gemaakt. Gelukkig was BMW erg coulant en krijg ik een spiksplinternieuwe set velgen. Is m'n stoeprandschade linksvoor (foutje van mij in een parkeergarage) ook gelijk weer opgelost. :)

En nog ander BMW nieuws: vorige week samen met m'n beste maat via Autoblog en Driftsport een driftochtend gedaan op Lelystad. De hele ochtend gereden en gegleden in een oude 323i. Fantastisch leuk, veel geleerd, het aan elkaar driften van bochten ging steeds beter dus dit smaakt absoluut naar meer. :df: Ook Martijn en Woka nog even ontmoet en gesproken dus dat was ook leuk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door ///Joost » 03 jun 2019, 09:25

Wat een geweldig mooie auto, Wouter. Zwarte nieren is ook erg mooi.

Wimo
Berichten: 2526
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wimo » 03 jun 2019, 10:01

Dikke bak, prachtige stance... Voor je stoeprand ellende. Ik heb een set alloygators laten monteren. Gewoon zwart, valt totaal niet op en je velgen blijven heel...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Knot » 03 jun 2019, 10:19

Herken je klachten van de zachte veren en harde dempers. Had jij nou adaptief of standaard M onderstel? Mooie upgrade dus de KW set.

2 jaar oude wielen vind ik ongekend, gelukkig heb je nieuwe gekregen maar normaal gesproken gebeurt zoiets pas na een jaar of 10...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 03 jun 2019, 10:24

mooie upgrade! klinkt ook wel als een demper set die mijn 1 serie zou kunnen gebruiken.
beetje zelfde idee, eerste demping is hard maar als je hard gaat en er ligt een hobbel blijft ie snel na deinen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Jussi » 03 jun 2019, 13:52

Dat heb ik ook met de F31 M-Sport van vrouwlief. Irritant gevoel en een heel groot verschil met de M2.

Deze 440i is nu wel fantastisch gespec't en misschien wel de ultieme BMW daily onder de M3.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door JP » 03 jun 2019, 13:56

Mooi geschreven weer Wouter en duidelijk dat je een echte liefhebber bent, alleen als die nu zo goed als af is, wat moet dan de volgende worden ?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door MartijnGizmo » 03 jun 2019, 15:52

Fijne upgrade weer, auto staat er erg mooi bij nu!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2875
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door e30touring1990 » 03 jun 2019, 18:50

Erg lekkere upgrades en staat er top bij zo! Zwarte nieren staan 'em ook goed. Heerlijke daily

Wouter81
Berichten: 9435
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 31 jul 2020, 09:50

Even het stof van dit topic blazen. :coffee:

De BMW bevalt nog steeds fantastisch dus even een update. Inmiddels rij ik sinds een tijdje met MHD stage 1 software en XHP stage 3 voor de ZF8 bak. Super upgrade. Hij was al niet traag maar nu (rij met een RON 98 map) is hij echt snel. Vermogen zit rond de 430 PK en 600 Nm nu ongeveer, ongeveer hetzelfde dus als een F80 M3. De bak schakelt met de XHP software ook een stuk rapper. Verder de VMax beperking ook uitgeschakeld. Nog geen tijd/gelegenheid gehad om de topsnelheid te testen. Het was erg druk op de autobahn afgelopen week maar op een klein stukje vrije ruimte in no-time richting de 270 dus dat is niet behelpen. Denk (al is het niet zo belangrijk) dat hij vrij moeiteloos 300 haalt.

In de afgelopen 3 weken met de GranCoupé op vakantie geweest. Mooi rondje Europa gedaan (dankzij corona op de meeste plekken lekker rustig qua toeristen :df: ). 2 Nachten Dresden, nachtje Cesky Krumlov in Tsjechië, weekje Oostenrijk (Karinthië), weekje Dolomieten, 2 dagen Gardameer, toen via Zwitserland en Liechtenstein omhoog, dagje Legoland Duitsland en via een overnachting in Frankfurt weer naar huis.

Afbeelding

4169 KM in totaal, lekker doorgereden waar het kon (vooral in Duitsland rij ik als het kan altijd wel hard en veel in de bergen gereden) maar een gemiddeld verbruik van 1 op 11,8 over de gehele reis. Vind ik bizar zuinig, de auto lijkt met de MHD software zelfs nog iets zuiniger geworden.

Als reisauto blijft het een fenomenaal apparaat vind ik. Genoeg ruimte voor alle vakantiebagage. Snel, zuinig, comfortabel, luxe. Een geweldige kilometervreter dus maar ook leuk als je wat bochten tegenkomt. Qua wegligging (met het sper en de KW Street Comfort schroefset) is het ook niet behelpen. En als je dan een tunnel tegenkomt, dan even in Sport of Sport+, zodat de klep in het M Performance uitlaatsysteem volledig open staat. M'n zoon van 8 weet dat al precies als we een tunnel inrijden: nu even op Sport drukken! :mrgreen:

Rijdend door Zwitserland afgelopen maandag ook de 'magische' kilometerstand overschreden. Heb de auto nu 2 jaar en 8 maand en gekocht met 4400 km op de klok.

Afbeelding

En een leuk moment, onderweg van Frankfurt vanuit Legoland. Werd ingehaald door een Nederlander in nagenoeg exact dezelfde auto. Ook met MPPSK, zwarte grille, nagenoeg even oud etc. Die had er ook zin in dus een kilometer of 100 samen sportief opgereden, beetje stuivertje wisselen. Wat sprintjes steeds tot 180/200. Moet er leuk hebben uitgezien, 2 exact dezelfde BMW's achter elkaar aan. Bij Frankfurt splitsten onze wegen maar met een duimpje omhoog en een big smile afscheid genomen van elkaar.

Afbeelding

Natuurlijk denk ik ook wel eens na over een opvolger. Maar zou serieus niet weten wat er dan zou moeten komen. Natuurlijk lokt een M3 me ook wel maar aan de andere kant: de mijne is praktischer, heeft evenveel vermogen, ook een sper, heb ook een heerlijke zescillinder die waarschijnlijk nog beter klinkt icm. MPPSK dan een nieuwe M3, heb een onderstel wat waarschijnlijk minimaal even goed is, heeft een afneembare trekhaak (voor de aanhanger als ik met m'n zoon ga karten), de mijne is qua bijtelling een stuk goedkoper enzovoorts. Natuurlijk is een M3 wel top, qua 'stance' ook heerlijk maar ik ga er verder niet echt op vooruit naar mijn idee. Bovendien bevalt het autoklimaat in Nederland me totaal niet. Ik vind het zo langzamerhand helemaal nergens meer over gaan, wat een nieuwe beetje sportieve auto moet kosten in dit land. Ja, centenkwestie natuurlijk maar toch.

Ik blijf voorlopig dus nog lekker doorrijden in de 440i. :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2020, 10:09

leuke update weer! heerlijke route gereden en veel herkenbaar wat je zegt over de 4 serie.
blijft een heerlijk model met een goede mix van praktisch, sportief, mooie looks en snel.

en idd dat verbruik verbaasd mij ook, zit ook rond de 1 op 12 met mijn 435i echt zuinig voor zoveel pk's onder de kap

Robin
Berichten: 55221
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Robin » 31 jul 2020, 10:17

prachtkar, mooi verhaal Wouter.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 10:24

Heel gaaf Wouter!! Vond de performance van jouw auto standaard al impressive, nu moet het helemaal gaaf zijn!

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Tom » 31 jul 2020, 10:25

Mooi Wouter.

Gave trip ook!
Hier in Nederland is het kut, maar lekker met een dikke auto naar het buitenland en door de bergen, dat is gewoon porno.

KoenM
Berichten: 1833
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door KoenM » 31 jul 2020, 10:34

Leuk geschreven, blijft ook een prachtig model :thumbup:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2028
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door veejay » 31 jul 2020, 10:51

Leuk om te lezen. Trouwens hoe herkende je dat die ander de Power pack had? Er zijn ook b58'S met alleen Mperformance demper.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2886
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Mark 320iS » 31 jul 2020, 11:05

Prachtkar en zal wel aardig van niet gaan denk ik! Opvolger is toch heel makkelijk? Gewoon een G21 Alpina B3, in het groen aub 🙂.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7245
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Fabian » 31 jul 2020, 11:22

Leuk! Er wordt van genoten :)

Verbruik is wel erg goed zeg. 1M haalt dat echt niet. Ik doe 1:11,5 als ik 110 op de cruise rij. 1:10 tot 1:8 is normaal bij gewoon meerijden met het verkeer.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2020, 11:25

Ik denk dat de CW waarde van de 4 serie erg goed is.
Die aflopende dak / achterklep lijn is natuurlijk ook bijna prius waardig he :tooth: :lol:

heb nu zelf o.a. gehad een 320d en 335i en M135i
daarna een 420d en nu een 435i

en die 320d deed 1 op 16, de 420d 1 op 18
de 335i / M135i deed 1 op 10 en de 435i 1 op 12

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9062
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Joop » 31 jul 2020, 12:28

Lekker genoten van de trip zo te lezen... Heb 'm voor mezelf laten schieten dit jaar, al moet ik er nog wel eventjes tussenuit, zeker als ik dit weer lees. Volgende week maar even een stukje toeren in het Sauerland. :df:

Sta er eigenlijk een beetje op dezelfde wijze in als jij. Weet ook even niet wat er moet volgen na de 4er. Het is en blijft een heerlijke allround auto die 440i, zowel als coupe als gran coupe. Als ik de nieuwe 4er bekijk en zie wat ze daar voor vragen dan wordt ik er niet bepaald vrolijk van... Kan dus maar zo zijn dat ik 'm nog best een tijd ga blijven rijden.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 12:30

Sperretje en MHD Joop, dan kun je weer even vooruit :)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9062
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Joop » 31 jul 2020, 12:41

Het sperretje is eigenlijk wel hetgeen ik wel echt mis op de auto Thys, zeker met de Pilot Sport 4S'en onder de auto...
...met een tuning zou ik ook wel nog een kleine onderstel aanpassing moeten doen. Dat is altijd zo'n dingetje, begin je ergens aan te trekken moet het volgende ook gebeuren. ;-) Eigenlijk is de auto in de basis al vlot zat, zeker in het huidige NL is hij al veel te snel.

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 12:49

Zeker waar; maar wat mods doen is goedkoper dan inruilen. ;)

Sperretje kost ca 2500/2600 incl montage. Als je de auto zat bent levert ie ook wel weer €1500 op. Relatief goedkope upgrade als je ziet hoeveel profijt je hebt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], EvdP en 9 gasten