Het was zover, ik kon gaan rijden in de S3. Er was een vaste route opgesteld waar veel bochten in zaten. Zogezegd zogedaan wij de routekaart in ons handen en gaan.
De S3 voelt goed aan en komt heel volwassen over. Het stuur ligt goed in handen en het interieur zit hoogwaardig in elkaar. Op een gegeven ogenblik reden we na 10 minuten nog niet harder dan 50 omdat we werden opgehouden door 2 trekkers met oplegger... Dus besloten we maar af te wijken van de route, wat later een juiste keuze bleek. Ik wist niet dat je in de buurt van Spijkenisse zulke leuke stuurmansroutes hebt. Lekkere lange dijken met van die slinger de slang bochten.
Met 265pk en 350NM trekkracht verwacht je een buiten gewoon snelle auto, toch valt dit een beetje tegen, de motor pakt lekker op maar hij komt voelbaar vermogen te kort. De beloofde sprint in 5.7 seconden is niet haalbaar, je moet namelijk al 2 keer schakelen voor je de snelheid 100 bereikt wat veel tijd kost. Hij schakelt doeltreffend en vlot maar het is niet echt een ''sportbak'', hiervoor zijn de schakelwegen te lang en voelt de koppeling een beetje te sponzig aan. Als je de auto doortrekt dan merk je dat hij op een bepaalde manier wordt geknepen, nog vóór het rode gebied begint hij een klein beetje te pruttelen/stotteren alsof de brandstof pomp het niet kan bijbenen of zo iets

Over de rijeigenschappen van de S3 kan ik zeggen dat het een leuke hatch is waar je bovengemiddeld vlot mee kunt rijden. De auto voelt zich thuis in bochten en voelt vertrouwd aan. Zoals eerder vermeld over de bak is ook het onderstel niet gebouwd voor de racerij. Zo direct als bv. een Type-r of een Focus RS is deze auto niet. Het onderstel is meer ontworpen voor comfort/veiligheid dan voor het betere stuurwerk. Dit merk je als je de limiet op gaat zoeken: Onderstuur treed relatief vlot op. Deze auto is voor mensen die opzoek zijn naar een snelle auto zonder daarbij (veel) in te moeten leveren op zaken zoals luxe en comfort. Persoonlijk gezien voel ik niet veel voor deze S3...
Filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3115867459
Foto’s:
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849478.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849471.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849467.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849462.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849458.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849452.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849450.jpg[/img]
Toen we terug kwamen met de S3 stond gelukkig de S8 al te wachten tot wij hem kwamen temmen. Het bakje koffie wat de verkoper ons aanbood bij terugkomst van de S3 heb ik afgeslagen met daarbij het verzoek mij de sleutel van de S8 te overhandigen.
Wat me meteen opviel is het imposante uiterlijk van de limousine als je er zo voor staat. De auto straalt veel kracht en luxe uit. Iedereen die de auto ziet, kenner of niet heeft door dat het hier om een dure limo gaat. De gene die wat verder kijkt ziet het V10 logo glimlachen met daarbij vlak in de buurt de gigantische 20'' velgen. Achter deze grote velgen vinden we een stel keramische schijven waar je U tegen zegt met daaromheen gigantische klauwen. Op (pers)foto’s in de auto bladen komt de auto niet echt over maar in real life is de auto een vreselijk mooie machine om te zien (imo).
Ok instappen dan maar! Zoekend naar de startknop realiseer ik mezelf dat het interieur echt prachtig is. Er zit veel van mijn favoriete materiaal (koolstof) in en ook het met alcantara bekleed dak ziet er perfect uit. Ik zie niets in het interieur wat ik niet mooi vind.
Net nadat ik de startknop had ingedrukt kwam de manager aangelopen met een collega om me te vertellen dat er voor de verzekering iemand mee moest rijden. Dit is alleen bij een S8 verplicht i.v.m. de verzekering, dus kregen we ook een ‘HTCS’ (human traction control system) mee op de achterbank... DACHT IK :twisted:
Na een kort babbeltje vertelde de jongen ons dat de motor warm genoeg is en we wat hem betreft meteen het gas erop mogen doen! Daarna vroeg de verkoper of we naar de maasvlakte wilden om de topsnelheid van 270km op de teller uit te proberen!? De meest waren daar toch wel het meeste in geïnteresseerd. Ik vertelde hem dat topsnelheden mij net zo boeien als de nieuwe schoenen van Paris Hilton en dat hij beter zijn gordel aan kon doen aangezien ik meer een bochten liefhebber ben. De jongen vond dit niet nodig en vond het wel goed zo op de achterbank. Toen kwamen we op het bochtige stuurmansdijkje waar we met de S3 ook geweest waren. Nadat de eerste 2 bochten het onderstel van de S8 gepasseerd waren en de jongen 2x vroeg of ik wel ging remmen deed hij maar snel zijn gordel om.
De auto is bepaald geen lichtgewicht wat je ook duidelijk merkt in het bochten gedrag. De smeuïge 5.2 liter V10 motor (450pk, 540NM) maakt niet direct een verpletterende indruk omdat er nogal wat gewicht mee moet. De manueel te bedienen automaat schakelt erg fijn maar is geen sporter zoals die van een M5. Desalniettemin is de auto erg leuk om te rijden en kun je er relatief snel mee door een bocht. De auto voelt zich het meeste thuis op brede lange bochten zodat je de ruimte hebt om ze te nemen. In korte bochten beginnen de voorwielen al heel snel grip te verliezen en wil de auto alleen nog maar rechtdoor. Ik denk toch dat dit typerend is voor het Audi quattro systeem en dat alleen de RS4 (4.2) hier minder/geen last van heeft. De auto remt erg goed door de keramische remmen. Het geluid van de V10 had binnenin wat harder gemogen, het wordt nu iets te veel gedempt. Je merkt goed dat de motor geheel anders is afgesteld dan in de Gallardo welke er bij het rode gebied van de S8 er juist nog een hoop toeren bij doet. Toch gromt de motor lekker en als je terugschakelt dan geeft de auto wat ‘tussengas’. Tot 100km/h gaat het vlot daarna gaat het behoorlijk rap en accelereert de auto lineair naar zijn top!
Het enige min puntje wat ik kan ontdekken tijdens rustig rijden is dat de bak in 1ste versnelling de auto moeijlijk soepel weg kan laten rijden. Ook al geef je heel weinig en gedoseerd gas, de auto bokt even voordat hij op gang komt, jammer.
Bij een stukje comfortabel toeren valt het me op dat het Bang en Olufsen geluid systeem imo het geld niet waard is. Het klinkt oké maar het rechtvaardigt niet zijn gigantische meerprijs…
Al met al heeft Audi met deze S8 een hele vermakelijk auto gemaakt en was het een leuk dagje. Ik baal er stiekem een beetje van dat ik de S5 niet had gekozen i.p.v. de S3. De auto was heel de dag vol gepland en het personeel ging er na zes uur mee rijden!
Een erg leuk initiatief van Audi, weer een leuke ervaring rijker!
Filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3906843688
Foto’s:
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849497.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849495.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849491.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849486.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849482.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849480.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 850433.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 850432.jpg[/img]
[IMG:533:400]http://pic80.picturetrail.com/VOL949/39 ... 849500.jpg[/img]