Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
ADV

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 23 jul 2020, 08:57

Daarnaast, het is je eerste huis, koop gewoon een huis waarin jij de komende paar jaar (5-10) kunt wonen voor een maandbedrag dat acceptabel is voor jou. Uiteindelijk moet je gewoon een dak boven je hoofd hebben en als jij dat kunt betalen en het is naar tevredenheid, dan is dat toch prima?

Ik was 21 toen ik mijn eerste huis kocht (2008), nou die heb ik 2015 met 20k verlies moeten verkopen. Shit happens. Ons huidige huis verkopen we met een overwaarde van 80k (en dan hebben we ook direct de restschuld van die 20k afgelost). Je kan toch niet altijd bedenken wat er gaat gebeuren, maak gewoon een beslissing die voor jou op dit en de nabije toekomst het beste is en te overzien is. Als de markt instort, shit happens, als het door stijgt nahjah ook prima..

Wimo

Bericht door Wimo » 23 jul 2020, 09:01

Na de corona crisis zitten veel gemeenten met enorme inkomstendalingen in de maag. Een van de eenvoudigste manieren om geld te generen is.... Grondprijs verhogen.

Daarnaast wordt bouwen steeds duurder. Vakmannen verdwijnen..niemand wil nog echt werken als je ook kan managen voor 2x het salaris.

dvh

Bericht door dvh » 23 jul 2020, 09:03

Ik was 21 toen ik mijn eerste huis kocht (2008), nou die heb ik 2015 met 20k verlies moeten verkopen. Shit happens. Ons huidige huis verkopen we met een overwaarde van 80k (en dan hebben we ook direct de restschuld van die 20k afgelost). Je kan toch niet altijd bedenken wat er gaat gebeuren, maak gewoon een beslissing die voor jou op dit en de nabije toekomst het beste is en te overzien is. Als de markt instort, shit happens, als het door stijgt nahjah ook prima..
Zo ging dat hier ook een beetje. Onze eerste koopwoning ook in een dure tijd gekocht en in een slechte tijd verkocht. Met als resultaat 35/40k verlies. Huis daarna met 100+ winst verkocht.
Huidige huis staat 150/200k+ overwaarde op.. Zonder dat ik er maar een cent ingestoken heb.

Het is mooi meegenomen. Maar meestal als je een huis met verlies moet verkopen dan is een huis kopen ook 'goedkoop'.
Als ik nu mijn huis verkoop moet ook ik weer duur terugkopen. Enkel wanneer je de boel verkoopt en je komt een schrale tussenwoning ervoor terug dan win je het huizenspel. Anders blijf je gewoon meedoen in de poel.

Wimo

Bericht door Wimo » 23 jul 2020, 09:05

Of verhuizen naar Groningen... Piept en kraakt wat maar je hebt wel een kasteel ;)

dvh

Bericht door dvh » 23 jul 2020, 09:05

Been there, done that.
Blijf liever in Brabant ;-)

alt

Bericht door alt » 23 jul 2020, 09:25

De banken gaan de nieuwe hypotheken aanscherpen omdat zij verwachten dat er massa ontslagen zullen gaan komen.
De oudere hypotheken worden v.w. de komende ontslagen gedeelte of helemaal niet betaald.
Dit druk zwaar op de balans van de banken.
Zoals je weet, de banken nemen je paraplu af als het gaat regenen, gaan zij ook minder nieuwe hypotheken uitgeven.
Dan zijn er minder mensen die een hypotheek kunnen krijgen van de bank,
Zo gaan de huizenprijzen dalen v.w. minder aspirant kopers.

Dit heb ik begrepen van Madelon Vos.
Zeker het kijken waard om 2 redenen.

https://www.youtube.com/watch?v=NnTFSjP5YQo

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jul 2020, 09:59

dvh schreef: 23 jul 2020, 08:39 Joh het wordt niet goedkoper.
Of er moet een giga-crisis komen, of een oorlog. Anders blijft de prijs gewoon stijgen.

Gezien Nederland steeds voller komt te zitten en een stukje grond steeds kostbaarder wordt. Alle milieueisen van woningen en het bouwen van een woning duurder wordt. Gaan de huizen niet goedkoper worden.
ArjandeV schreef: 23 jul 2020, 08:57 Daarnaast, het is je eerste huis, koop gewoon een huis waarin jij de komende paar jaar (5-10) kunt wonen voor een maandbedrag dat acceptabel is voor jou. Uiteindelijk moet je gewoon een dak boven je hoofd hebben en als jij dat kunt betalen en het is naar tevredenheid, dan is dat toch prima?

Zo is het wel zo ongeveer. Gaan zitten wachten heeft geen zin, er komt altijd wel een beter moment maar ook een slechter moment. Huis kopen is toch voor de wat langere termijn, iig jaren. Dus krijg je je vingers ergens achter, doorpakken.

ADV

Bericht door ADV » 23 jul 2020, 10:24

Wat ik ook bedoel: je koopt een huis toch niet als investering? Ja het is mooi meegenomen als het ding meer waard wordt, maar het is niet zoals een aandelen markt he, daar wordt een aandeel meer waard. In de huizenmarkt wordt vrijwel alles of meer of minder waard. Dus wat DVH ook zegt, als je goedkoop verkoopt, koop je dan ook weer goedkoop.

Luco

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 10:30

en als je uitstapt komt de roverheid nog een keer langs.

Wij hebben gekocht omdat we er graag willen wonen, waardevermeerdering is meegenomen maar voor ons totaal niet interessant aangezien we het niet mee kunnen nemen en het aan niemand kunnen achterlaten

ADV

Bericht door ADV » 23 jul 2020, 10:41

Luco schreef: 23 jul 2020, 10:30 en als je uitstapt komt de roverheid nog een keer langs.

Wij hebben gekocht omdat we er graag willen wonen, waardevermeerdering is meegenomen maar voor ons totaal niet interessant aangezien we het niet mee kunnen nemen en het aan niemand kunnen achterlaten
Mag best achterlaten aan mij hoor? En ik denk dat er prima meer gegadigden zijn?

Luco

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 10:42

Haha

Will F.

Bericht door Will F. » 23 jul 2020, 10:49

Is een recreatie woning kopen/huren geen (tijdelijk) alternatief Matthijs? Ik geloof zeker dat het hypotheekverstrekbeleid van de banken/ aanbieders komende tijd gaat veranderen, dit moet zijn weerslag hebben op de prijzen. Die woningen mag je soms permanent bewonen of je moet er maar een paar weken per jaar weg zijn om er niet permanent te verblijven.

TLRS

Bericht door TLRS » 23 jul 2020, 10:56

Lijkt me een goede tip. Hier in de buurt kan dat volgens mij ook.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 23 jul 2020, 10:59

Theoretisch is dat indd een optie, maar ik hoef niet per se uit huis vandaan hoor. Als ik nog een jaar thuis blijf is dat geen ramp, dus zo hoog is de druk niet. Ik hou de markt hier in de gaten, heb een makelaar die ook voor me rond kijkt en verder is het afwachten en de verleiding weerstaan om geld in blik te stoppen.

Iemand nog een parel van een E38 kopen?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 11:03

Net taxatierapport binnen gekregen van mijn woning in Rotterdam. 18,5% stijging in taxatiewaarde in exact 2 jaar.

Luco

Bericht door Luco » 23 jul 2020, 11:12

Gaat snel

Jussi

Bericht door Jussi » 23 jul 2020, 11:12

Wat ik ook heb geleerd is dat je je "eerste huis koopt voor te leren, het tweede voor het leven".

Vele mensen, inclusief mezelf, stappen erin met blinde ogen en op een roze wolk. Tegen elkaar opbieden ter plaatse of bod indienen tegen bepaalde datum doe ik niet aan mee. Een huis zie je niet op twee uur, laat staan een half uur en met druk dat de andere aanwezigen er mee gaan lopen.
Pas na je hebt aangekocht zal blijken of je een goede zaak hebt gedaan of niet. Een nieuw dak, ramen en keuken en je bent zo de 100k voorbij. Vele startende vrienden, en ook ik, hebben zich daar aan mispakt. Vele storten zich in een verbouwavontuur van ettelijke jaren, met veel frustratie, bijna tot geen leefcomfort en soms ook gebroken relaties.
Met die wijsheid op zak zoek je het tweede huis - nu weet al beter waar je waarde aan hecht en wat het ongeveer zal kosten. Daarbij heb je ook minder FOMO want je hebt al een huis. Dan zie je de zaken wat nuchterder.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 23 jul 2020, 11:31

Beros schreef: 22 jul 2020, 13:11 FOMO speelt zeker een rol, met het alternatief (huren) pis je nog veel meer geld weg. Hypotheek incl. aflossing is vaak net zo duur als een vergelijkbaar huis huren.
Ik huurde een 50m2 appartementje (alleen) voor €950 (inc gwl) en nu hebben we (samen) een huis (incl ruime tuin en oprit voor 2 auto's) en komen we nog niet bekant in de buurt van die huurkosten.

Arthur

Bericht door Arthur » 23 jul 2020, 12:10

Philipoo schreef: 23 jul 2020, 11:03 Net taxatierapport binnen gekregen van mijn woning in Rotterdam. 18,5% stijging in taxatiewaarde in exact 2 jaar.
Ja, als ik zie dat er net 2 huizen verkocht zijn in onze straat ben ik in 1 jaar al wel dik 10% opgeschoten. Alleen ben ik wel het eea aan het verbouwen dus helaas gaat dat niet op. Maar is woongenot en dat mag wat kosten :) Ijs en weder dienende blijven we hier ook wel een 20 jaar.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 12:46

Arthur schreef: 23 jul 2020, 12:10
Philipoo schreef: 23 jul 2020, 11:03 Net taxatierapport binnen gekregen van mijn woning in Rotterdam. 18,5% stijging in taxatiewaarde in exact 2 jaar.
Ja, als ik zie dat er net 2 huizen verkocht zijn in onze straat ben ik in 1 jaar al wel dik 10% opgeschoten. Alleen ben ik wel het eea aan het verbouwen dus helaas gaat dat niet op. Maar is woongenot en dat mag wat kosten :) Ijs en weder dienende blijven we hier ook wel een 20 jaar.
Fancy woordkeuze!

Huis wat we nu (samen) gekocht hebben kon ik twee jaar geleden simpelweg niet in m'n eentje betalen. Plan is om daar ook wel een tijdje te blijven!

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 jul 2020, 12:57

Ik heb nog niet verdiept in de "overwaarde". In hoeverre wordt dat belast als je je huis verkoopt en je gaat huren (bijvoorbeeld aankoop van een GT2 RS)?

Will F.

Bericht door Will F. » 23 jul 2020, 12:59

Mits in privé bezit, niet.

JP

Bericht door JP » 23 jul 2020, 13:14

Dit topic even volgende de laatste dagen. Ben dan ook geinteresseerd in de vraag van Ar.

Ook hier sinds 7 jaar een koopwoning, waar nu al een verwachtte 40% overwaarde zit, overweeg ik serieus te 'cashen' en totaal tegen de lijn in der DF-verwachtingen om te gaan huren. Moet wel zeggen dat de keuze om hiervoor als Nederbelg te kiezen en aldaar te huren.
Waar je in NL voor €800 ex. een uitgeleefd volgescheten kippenhok kan huren, waar dan 52 man zich voor inschrijven, heb je net over de grens tig nieuwbouwprojecten, voorbeeld: https://www.groepn.be/appartement-te-hu ... em/4093926
In Belgie zijn de prijzen nog normaal , vaak met parkeergarage en weinig gemeenschappelijke kosten dan in NL.
Ja maar huren is duurder dan een hypotheek, zeggen jullie dan. Nou een huis kost ook geld. Je blijft toch investeren en vernieuwen en niet iedereen is zo'n klusser als Luco.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 23 jul 2020, 13:16

Mocht je je huis verkopen en vervolgens gaan huren dan komt er geen vorm van belasting over de overwaarde die je overhoudt. Wel komt er (logischerwijs) vermogensbelasting overheen als het een tijdje op je rekening staat. Geef je het echter uit voor 1 januari van het volgende jaar dan hoef je er ook geen vermogensbelasting over te betalen.
Koop je een nieuw huis, dan moet je de overwaarde wel gebruiken om je nieuwe woning mee te bekostigen!

Arthur

Bericht door Arthur » 23 jul 2020, 13:19

^^^ Dat dus.

Plaats reactie