Veiligheidsystemen veilig?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Veiligheidsystemen veilig?

Bericht door Niels » 02 sep 2007, 23:30

Vandaag reed ik de ZQp bijna kort omdat ik verwachtte dat het traction controle systeem wel zou ingrijpen indien nodig :shock: Bij volgas accelereren in een hele flauwe bocht ging de achterkant aan de glij zonder dat ik ook maar een ingreep heb gevoeld of een lampje op het dash heb zien branden.....

In vervolg weet ik wel beter :oops: Ik vertrouw er niet meer blindelings op :wink:

Ik ben van mening dat door alle veiligheidsvoorzieningen op auto's je ook anders gaat rijden. ABS, tractie controle enz. allemaal leuk en aardig maar je gaat er ook meer risico's door nemen. Of niet?

Remy

Bericht door Remy » 02 sep 2007, 23:38

Wat ik begrepen heb is dat in Duitsland je verzekerings-premie hoger wordt naarmate de hoeveelheid veiligheidssystemen in je auto aanwezig zijn. Is ook niet zo raar, natuurlijk voel je je in een E-klasse veiliger dan in een gare BX. En ik zelf ga dan idd harder rijden. 8)

Tom

Bericht door Tom » 02 sep 2007, 23:38

Het grootste nadeel vind ik dat fabrikanten niet uitleggen wat die systemen wel en niet doen.

Tuurlijk, iedereen weet wat ABS doet, maar er zijn zoveel systemen met rare afkortingen.. je ziet door de bomen het bos niet meer.

In mijn BMW zit ook een ESP-achtig systeem... die heeft ook nog twee standen (half uit en helemaal uit), in het boekje kun je onmogelijk terugvinden wat het precies inhoud. Ik vind dat echt slecht. Het is een hele beknopte uitleg die niemand zal begrijpen. Ook de dealer heeft bij aflevering geen uitleg daarover gegeven (ook al vind ik het gewoon in het instructieboekje thuishoren).

Joop

Bericht door Joop » 02 sep 2007, 23:46

Tom schreef:Het grootste nadeel vind ik dat fabrikanten niet uitleggen wat die systemen wel en niet doen.

Tuurlijk, iedereen weet wat ABS doet, maar er zijn zoveel systemen met rare afkortingen.. je ziet door de bomen het bos niet meer.

In mijn BMW zit ook een ESP-achtig systeem... die heeft ook nog twee standen (half uit en helemaal uit), in het boekje kun je onmogelijk terugvinden wat het precies inhoud. Ik vind dat echt slecht. Het is een hele beknopte uitleg die niemand zal begrijpen. Ook de dealer heeft bij aflevering geen uitleg daarover gegeven (ook al vind ik het gewoon in het instructieboekje thuishoren).
Als het goed is zitten er nog een paar boekjes bij waar deze systemen prachtig uitgelegd worden :wink:

Overigens is de handleiding zelf al duidelijk genoeg naar mijn mening. Kan iig zat slechter, zoals ik bij Opel zie.

Maar on topic: Ik vind dat de systemen bij mijn auto wel erg snel aanspringen, heel vervelend. Meestal zet ik ze dan snel voor de helft (of helemaal) uit.

Verder vertrouw ik niet op die systemen, het zal maar eens uitvallen dan moet je je zelf ook zien te redden, maar zolang het werkt kan het best handig zijn in 95% van de gevallen.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 sep 2007, 23:49

Ik merkte inderdaad dat tijdens ik de Z3 m coupe S54 had en dus met DSC3 dat ik er wel meer op vertrouwde en dus soms harder dan dat ik normaal deed op een bocht afgaan wetende dat mocht het toch iets gladder zijn of te veel puschen dat DSC wel ingreep (natuurlijk niet als een Jan onbenul) gelukkig deed die dat ook erg goed maar das weer anders dan tration control begrijp ik...soms heb je ook "pech" of is het toch net iets gladder dan anders en moet je weer een beetje geluk hebben(naast correct handelen maar als je het niet bewust opzoekt kan het soms anders lopen) tis wel zo als je niks geen "veilige" dingen hebt je ook iets alerter rijd...maar soms is het ook gewoon glad en kun je niet alles overzien, je hebt geluk gehad dat je verder leed gelukkig bespaard bleef.

RVV

Bericht door RVV » 02 sep 2007, 23:52

Hier nog maar een keer omdat het on topic is
Rico v Velzen schreef:Niels tractiecontrol is er niet om met 70 km/h oversturend de auto uit de hekken te houden :wink:

En bij uitbreken gasliften :shock: beter tegensturen en gas dus aandrijving erop houden.

Tractiecontrol is natuurlijk geen DSC/ESP die ook remcorrecties uitvoert.

Gewoon eens een hele ruime parkeerplaatst opzoeken bij regenachtig weer en voelen wat de auto doet bij overstuur/uitbreken.

De schrik in je benen maakt het veel gevaarlijker dan strikt nodig is.

Joop

Bericht door Joop » 02 sep 2007, 23:57

O ja... en nog iets: Al deze systemen werken alleen als je het gas erop houdt, dus niet gas liften! Dan gaat het juist mis.

Het probleem is enkel dat je als schrikreactie dus wel los laat... wat dat betreft geeft Rico een goed antwoord: probeer de auto eens uit en kijk wat ie doet.

wooter

Bericht door wooter » 03 sep 2007, 00:15

Er zijn er die stellen dat er altijd een vorm van risicocompenserend gedrag gebeurd bij meerdere veiligheidssystemen, en dat een stalen pin op het stuur eerder een veiliger rijgedrag geeft dan allerhande stumperhulpjes en airbags... :)

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 11:09

Tijdens de vakantie greep het DSC al eens in bij volgas uitacceleren vanuit een haarspeld bocht in de bergen. Dat deed het systeem al toen ik nog niet eens een piepje van de banden hoorde en zelf ook niet het idee had dat de Z uit wilde breken :!:

Vanuit die ervaring verbaasde me het dan ook dat ik gisteren uberhaubt de slip in ging :shock: Verder is het wel bekend dat je je gas niet mag lossen in een dergelijke situatie maar de wijze waarop het DSC tijdens de vakantie ingreep was dermate bruut dat ik me afvraag wat er gebeurd als het systeem ingrijpt als je de grens al bent gepasseerd en dus al in de slip zit :? Zoals ik het nu zie zal dat niet veel anders zijn geweest dan dat me nu is overkomen :wink:

Ik zal eerst eens uitzoeken hoe het systeem werkt want volgens mij is bijremmen per wiel er niet bij als ik mijn ervaring van gisteren analyseer.

Fabian

Bericht door Fabian » 03 sep 2007, 12:06

Je hebt geen DSC Niels, je hebt ACS. Die neemt alleen vermogen weg.

Bij een zijwaartse slip heb je daar vrij weinig aan doorgaans, is hetzelfde als je gas loslaten, niet veel meer dan dat. Je kunt namelijk ook slippen zonder je wielen te laten spinnen :wink: , het ACS doet daar dus niets aan.

Of staat er bij jou DSC in de optielijst vermeld in de boekjes?? Dat is wel uitzonderlijk, werd niet vaak bijbesteld. ASC+T is standaard. In dat geval had er wel wat meer ingegrepen mogen worden. Maar het voorkomt nog niet altijd een spin.

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 12:09

Fabian schreef:Je hebt geen DSC Niels, je hebt ACS. Die neemt alleen vermogen weg.

Bij een zijwaartse slip heb je daar vrij weinig aan doorgaans, is hetzelfde als je gas loslaten, niet veel meer dan dat.
Een systeem wat je dus in een nog gevaarlijkere positie brengt :!: Gas loslaten dat wil je toch niet :!: Lekker handig :evil:

Knot

Bericht door Knot » 03 sep 2007, 18:44

Op de Astra GTC werkte de ESP prima hoor, zelfs op Papenburg hield ie de auto netjes uit de drift en bracht m weer in baan hoe hard ik ook gooide en slingerde met 100+!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 03 sep 2007, 18:58

Mijn Grande Punto heeft:

ABS
ESP
ASR
MSR
HBA
EBD

:?

Juist, zeg het maar wat alles doet...

Pascal

Bericht door Pascal » 03 sep 2007, 19:15

Ik heb geen enkel systeem,ook geen abs;ik moet het doen met de awd met een verdeling van 50% 8) .

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 19:19

Knot schreef:Op de Astra GTC werkte de ESP prima hoor, zelfs op Papenburg hield ie de auto netjes uit de drift en bracht m weer in baan hoe hard ik ook gooide en slingerde met 100+!
Het ESP van VW vond ik ook altijd prima (zolang uit te schakelen) maar dit systeem remde gewoon wat bij. Prima als je niet bewust aan het gassen bent.

Rebel

Bericht door Rebel » 03 sep 2007, 20:21

De Audi kan zowel TC als ESP apart aan en uitzetten.

Maar eigenlijk moest iedere rijdereen een soort van slipcursus volgen, bij het behalen van het rijbewijs.

Ik vond de cursus op het "Auto-Motor und Sport" complex op de Nurburgring bijzonder leerzaam.
Met name de "schleuderplatte" waar je auto moedwillig in een slip wordt gegooit is bijzonder leerzaam.
Eerst een aantal keren met ESP aan en daarna met ESP uit en steeds hogere snelheid. (enorm verschil)

Ondanks je niet wist naar welke kant hij zou slippen, wist je wel dat er iets aan zat te komen, dus was je allert. En dan nog moest je alle zeilen bijzetten, zeker met een hogere snelheid.
Als zoiets in dagelijks verkeer totaal onverwacht komt, en je hebt het nog nooit eerder meegemaakt ben je kansloos verloren en maak je een 360 of erger. Daarnaast speelt natuurlijk ook mee in welke auto je dit overkomt. Een Peugeot 205, of een Volvo S5 bijvoorbeeld.
En dan bedoel ik niet het verschil van beide auto's als het op een crash aankomt :wink:

Daarom pleit ik voor standaard cursussen die verplicht zijn bij het behalen van het rijbewijs.

Niels, wat was het commentaar van je vriendin achteraf? We willen natuurlijk wel alle in en out's :D

Herman Gast

Bericht door Herman Gast » 03 sep 2007, 20:33

Ik gebruik een TC van Racelogic en zet deze pas (bijna) uit op het circuit omdat het motormanagement bij teveel misfires op spaarstand gaat :?
Wellicht ben ik een watje, maar ik vind het heerlijk om volgas maar gecontroleerd de bocht door te gaan met de schokjes van het TC in je rug :D
ABS kan ik uitzetten maar ook daarin ben ik terughoudend bij nat weer. Voorlopig doet ABS het dan beter :roll:

Niels

Bericht door Niels » 03 sep 2007, 20:35

Rebel schreef:De Audi kan zowel TC als ESP apart aan en uitzetten.

Maar eigenlijk moest iedere rijdereen een soort van slipcursus volgen, bij het behalen van het rijbewijs.

Ik vond de cursus op het "Auto-Motor und Sport" complex op de Nurburgring bijzonder leerzaam.
Met name de "schleuderplatte" waar je auto moedwillig in een slip wordt gegooit is bijzonder leerzaam.
Eerst een aantal keren met ESP aan en daarna met ESP uit en steeds hogere snelheid. (enorm verschil)

Ondanks je niet wist naar welke kant hij zou slippen, wist je wel dat er iets aan zat te komen, dus was je allert. En dan nog moest je alle zeilen bijzetten, zeker met een hogere snelheid.
Als zoiets in dagelijks verkeer totaal onverwacht komt, en je hebt het nog nooit eerder meegemaakt ben je kansloos verloren en maak je een 360 of erger. Daarnaast speelt natuurlijk ook mee in welke auto je dit overkomt. Een Peugeot 205, of een Volvo S5 bijvoorbeeld.
En dan bedoel ik niet het verschil van beide auto's als het op een crash aankomt :wink:

Daarom pleit ik voor standaard cursussen die verplicht zijn bij het behalen van het rijbewijs.
Ik heb op Lelystad eens een slipcursus gehad en dat is allemaal wel leuk en aardig maar niet meer dan dat (en daarbij zelf glijden met Quattro's op de testbaan = erg gaaf en indrukwekkend). Het is goed om het gevoel eens te beleven zodat je minder schrikt. Dit was echter wel van een hele andere orde helemaal omdat ik er wel vanuit ging dat het ASC een slip wel zou voorkomen.
Niels, wat was het commentaar van je vriendin achteraf? We willen natuurlijk wel alle in en out's :D
Ik kan het niet echt smeuiig maken voor je :wink: Mijn vriendin heeft in het verleden een beste klapper gemaakt een een whiplash opgelopen. Ze is heel erg bang voor nog een klapper. Boos was ze dan ook niet maar wel nogal geschrokken (en dan druk ik me nog voorzichtig uit ).

Rebel

Bericht door Rebel » 03 sep 2007, 20:41

Dus die tricky-ketel gaat er nu uit, en je gaat kijken voor een veilige betrouwbare Audi?

Dan kan je vriendin ook weer goed slapen. Das pas echte liefde heh :wink:

RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2007, 22:21

Wouter81 schreef:Mijn Grande Punto heeft:

ABS
ESP
ASR
MSR
HBA
EBD

daar heb je HBO voor nodig om het te snappen.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 sep 2007, 22:49

Herman Gast schreef:Ik gebruik een TC van Racelogic en zet deze pas (bijna) uit op het circuit omdat het motormanagement bij teveel misfires op spaarstand gaat :?
Wellicht ben ik een watje, maar ik vind het heerlijk om volgas maar gecontroleerd de bocht door te gaan met de schokjes van het TC in je rug :D
ABS kan ik uitzetten maar ook daarin ben ik terughoudend bij nat weer. Voorlopig doet ABS het dan beter :roll:
Werkt dat ook wel goed op zo'n lichte auto en met dat motor-managment?
heb je de verzie zonder launchcontrol of toch met ivm 1/4 mijl sprints? en ben je redelijk tevreden? zo te horen is het een leuke iets veiliger aftermarket traction control waar je beter mee kunt gassen als je geen fulltime coureur bent en of altijd 100% bij de les bij hoeft te zijn, best handig en does not have to spoil te fun als ik sommige berichten daarover lees...ABS zou ik ook zeker aan laten all the time, just in case en je kunt je meer op andere dingen concentreren lijkt me.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 03 sep 2007, 22:52

Pascal schreef:Ik heb geen enkel systeem,ook geen abs;ik moet het doen met de awd met een verdeling van 50% 8) .
Same here. :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 04 sep 2007, 00:24

Rico v Velzen schreef:

ABS
ESP
ASR
MSR
HBA
EBD

Wat is HBO?

Niels

Bericht door Niels » 04 sep 2007, 10:36

Rebel schreef:
Rico v Velzen schreef:

ABS
ESP
ASR
MSR
HBA
EBD

Ik heb ook HBO in de ZQp maar ook dat is geen garantie :wink: En trouwens, ook in de Golf :D

Plaats reactie