In vervolg weet ik wel beter

Ik ben van mening dat door alle veiligheidsvoorzieningen op auto's je ook anders gaat rijden. ABS, tractie controle enz. allemaal leuk en aardig maar je gaat er ook meer risico's door nemen. Of niet?
Als het goed is zitten er nog een paar boekjes bij waar deze systemen prachtig uitgelegd wordenTom schreef:Het grootste nadeel vind ik dat fabrikanten niet uitleggen wat die systemen wel en niet doen.
Tuurlijk, iedereen weet wat ABS doet, maar er zijn zoveel systemen met rare afkortingen.. je ziet door de bomen het bos niet meer.
In mijn BMW zit ook een ESP-achtig systeem... die heeft ook nog twee standen (half uit en helemaal uit), in het boekje kun je onmogelijk terugvinden wat het precies inhoud. Ik vind dat echt slecht. Het is een hele beknopte uitleg die niemand zal begrijpen. Ook de dealer heeft bij aflevering geen uitleg daarover gegeven (ook al vind ik het gewoon in het instructieboekje thuishoren).
Rico v Velzen schreef:Niels tractiecontrol is er niet om met 70 km/h oversturend de auto uit de hekken te houden![]()
En bij uitbreken gasliftenbeter tegensturen en gas dus aandrijving erop houden.
Tractiecontrol is natuurlijk geen DSC/ESP die ook remcorrecties uitvoert.
Gewoon eens een hele ruime parkeerplaatst opzoeken bij regenachtig weer en voelen wat de auto doet bij overstuur/uitbreken.
De schrik in je benen maakt het veel gevaarlijker dan strikt nodig is.
Een systeem wat je dus in een nog gevaarlijkere positie brengt :!: Gas loslaten dat wil je toch niet :!: Lekker handigFabian schreef:Je hebt geen DSC Niels, je hebt ACS. Die neemt alleen vermogen weg.
Bij een zijwaartse slip heb je daar vrij weinig aan doorgaans, is hetzelfde als je gas loslaten, niet veel meer dan dat.
Het ESP van VW vond ik ook altijd prima (zolang uit te schakelen) maar dit systeem remde gewoon wat bij. Prima als je niet bewust aan het gassen bent.Knot schreef:Op de Astra GTC werkte de ESP prima hoor, zelfs op Papenburg hield ie de auto netjes uit de drift en bracht m weer in baan hoe hard ik ook gooide en slingerde met 100+!
Ik heb op Lelystad eens een slipcursus gehad en dat is allemaal wel leuk en aardig maar niet meer dan dat (en daarbij zelf glijden met Quattro's op de testbaan = erg gaaf en indrukwekkend). Het is goed om het gevoel eens te beleven zodat je minder schrikt. Dit was echter wel van een hele andere orde helemaal omdat ik er wel vanuit ging dat het ASC een slip wel zou voorkomen.Rebel schreef:De Audi kan zowel TC als ESP apart aan en uitzetten.
Maar eigenlijk moest iedere rijdereen een soort van slipcursus volgen, bij het behalen van het rijbewijs.
Ik vond de cursus op het "Auto-Motor und Sport" complex op de Nurburgring bijzonder leerzaam.
Met name de "schleuderplatte" waar je auto moedwillig in een slip wordt gegooit is bijzonder leerzaam.
Eerst een aantal keren met ESP aan en daarna met ESP uit en steeds hogere snelheid. (enorm verschil)
Ondanks je niet wist naar welke kant hij zou slippen, wist je wel dat er iets aan zat te komen, dus was je allert. En dan nog moest je alle zeilen bijzetten, zeker met een hogere snelheid.
Als zoiets in dagelijks verkeer totaal onverwacht komt, en je hebt het nog nooit eerder meegemaakt ben je kansloos verloren en maak je een 360 of erger. Daarnaast speelt natuurlijk ook mee in welke auto je dit overkomt. Een Peugeot 205, of een Volvo S5 bijvoorbeeld.
En dan bedoel ik niet het verschil van beide auto's als het op een crash aankomt![]()
Daarom pleit ik voor standaard cursussen die verplicht zijn bij het behalen van het rijbewijs.
Ik kan het niet echt smeuiig maken voor jeNiels, wat was het commentaar van je vriendin achteraf? We willen natuurlijk wel alle in en out's
Werkt dat ook wel goed op zo'n lichte auto en met dat motor-managment?Herman Gast schreef:Ik gebruik een TC van Racelogic en zet deze pas (bijna) uit op het circuit omdat het motormanagement bij teveel misfires op spaarstand gaat![]()
Wellicht ben ik een watje, maar ik vind het heerlijk om volgas maar gecontroleerd de bocht door te gaan met de schokjes van het TC in je rug![]()
ABS kan ik uitzetten maar ook daarin ben ik terughoudend bij nat weer. Voorlopig doet ABS het dan beter