B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 aug 2007, 12:35

Romo Steved is toch geen medewerker van EVO ????

Wat ik er van heb begrepen, naar zijn eigen zeggen schrijft ie wel eens stukjes voor EVO, maar hij werkt er niet voor. (Free lance basis ofzo)

Hij heeft met zijn Z4M coupe (aangepast) een stukje in EVO gehad, sindsdien zullen de kontakten wel zijn gelegd denk ik?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 aug 2007, 13:50

Wat ik zo lees; hij doet veel voor EVO, zal idd op free lance basis zijn, maar hij verricht veel testwerk, het journalistieke deel bemoeit ie zich niet mee, met rijden/testen des te meer.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 31 aug 2007, 23:25


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 aug 2007, 23:30

ErikKramer schreef:Ook erg mooi!

[img:720:480]http://www.imageshack.gr/images/mjj2giy ... ljonzq.jpg[/img]
SUPER :!:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 01 sep 2007, 00:37

Das dan niet logisch want een 911 Turbo heeft evengoed die 4WD nadelen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 01 sep 2007, 03:53

ik heb 3 porsche's gehad waarvan 2x een 911 model 1 carera 3.0 en 1 964 in RS look en met 3.8RS motor en vernam meteen boven de 230 had een 911 het veen makkelijker dan bv dezelfde pk auto's(300) als GTI-R en BMW en dat vernam je erg goed, schijnt dat een 911 een hele goede flow heeft en dus makkelijker door die luchtdruk heengaat...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 sep 2007, 09:13

partyondude schreef:Das dan niet logisch want een 911 Turbo heeft evengoed die 4WD nadelen.
Voor acceleratie heb je koppel nodig en gaat het niet om de pk's die zo'n ding maximaal levert (is wel aan elkaar gerelateerd natuurlijk, koppel en vermogen) en laat een 911 turbo daar nu iets meer van hebben :wink: Ook het frontaal oppervlak van een 911 is kleiner dus tel uit je winst :!:

Daar komt bij dat Audi bekend staan om hun lange versnellingsbak verhoudingen om het toerental omlaag te brengen op snelheid.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 sep 2007, 09:51

Niels schreef:
ErikKramer schreef:Ook erg mooi!

[img:720:480]http://www.imageshack.gr/images/mjj2giy ... ljonzq.jpg[/img]
SUPER :!:
Kijk eens hoe mooi die achterwielen aansluiten met de wielkast...................dat is ongeevenaard, BMW moet dat nog maar eens goed bestuderen, in München hebben ze nog niet helemaal begrepen hoe dat moet.....................................zo dus........................................

Paul

Bericht door Paul » 01 sep 2007, 11:23

Porsches lopen altijd hard door boven de 200, zelfs met wat pktjes minder als de concurrentie.... knallen ze hard door...

Ik heb mijn schoen vroeg opgezet dit jaar , ik wil een Groene GT3 RS!

en die RS4 is HOT!!!!!!!!!

Trouwens AWD en RWD vergelijken op een natte baan/circuit , allebei met + 400 pk is natuurlijk appels en peren vergelijken..

vind ze allebei er heerlijk uitzien, maar ik neig iets meer naar de RS4 qua uiterlijk... 18inch standaard op de M3, dat lijkt toch helemaal nergens naar..

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 01 sep 2007, 13:25

Voor acceleratie heb je koppel nodig en gaat het niet om de pk's die zo'n ding maximaal levert
Toch vreemd dat een F1 dan zo snel accelereert.......die dingen hebben bijna geen koppel. :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 sep 2007, 14:07

Opa schreef:
Voor acceleratie heb je koppel nodig en gaat het niet om de pk's die zo'n ding maximaal levert
Toch vreemd dat een F1 dan zo snel accelereert.......die dingen hebben bijna geen koppel. :wink:
En geen massa :D Vermogen en koppel zijn aan elkaar gerelateerd en met een overbrenging kun je een hoop doen, helemaal als je 20000RPM kan draaien 8)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 01 sep 2007, 15:05

En de reden dat een Formule 1-wagen het snelst accellereert bij 20.000rpm is dat het motorvermogen dan het hoogst is, omdat het koppel 20.000 keer per minuut uitgeoefend kan worden. De Formule 1-wagen zou net zo vlot kunnen accelereren met de helft aan toerental en twee keer zoveel koppel (door bijvoorbeeld een grotere cylinderinhoud of turbolading), maar het is het vermogen dat de versnelling bepaald (en de overbrenging, verantwoordelijk voor het koppel aan de aangedreven wielen bij een bepaalde rijsnelheid, en andere factoren zoals massa).

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 01 sep 2007, 15:39

Tsja;de overbrengingsverhoudingen zeggen veel;bij een F1 is de hoogste versnelling ongeveer even kort als de 2e van de meeste straatauto's,maar halen toch een top van zo'n 360 km/u door het extreme nominale toerental.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 02 sep 2007, 01:44

Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.
Maar toch telt 't koppel alleen maar in 't middengebied en bij voluit accelereren trek je ook door tot 't toerental dat voor jou 't meest gunstig is, dus koppel doet er dan niet meer toe aangezien dat meest 't middengebied betreft.
Een turbo-diesel heeft meest ook meer koppel in 't middengebied, maar toch redt ie 't niet tegen een benzine-auto als die ook in 't juiste toerengebied zit. :wink:

Paul

Bericht door Paul » 02 sep 2007, 08:35

Opa schreef:Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.
Maar toch telt 't koppel alleen maar in 't middengebied en bij voluit accelereren trek je ook door tot 't toerental dat voor jou 't meest gunstig is, dus koppel doet er dan niet meer toe aangezien dat meest 't middengebied betreft.
Een turbo-diesel heeft meest ook meer koppel in 't middengebied, maar toch redt ie 't niet tegen een benzine-auto als die ook in 't juiste toerengebied zit. :wink:

Kan wel een paar Diesels opnoemen, waar je een beste benzineauto mee moet nemen om die los te rijden...

335D laatst gereden, en moet zeggen... gaat nergens meer over.. merkt niet eens meer dat dat een diesel is..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 sep 2007, 08:47

Opa schreef:Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.
Maar toch telt 't koppel alleen maar in 't middengebied en bij voluit accelereren trek je ook door tot 't toerental dat voor jou 't meest gunstig is, dus koppel doet er dan niet meer toe aangezien dat meest 't middengebied betreft.
Een turbo-diesel heeft meest ook meer koppel in 't middengebied, maar toch redt ie 't niet tegen een benzine-auto als die ook in 't juiste toerengebied zit. :wink:
Dat hangt van veel meer zaken af :wink:

Vermogen is in formule vorm het bereiken van een afstand (afgelegde weg) in een bepaalde tijd. Koppel is het aantal omwentellingen keer het vermogen (met nog een omega e.d. in de formule).

Dat de 911 in dit voorbeeld harder accelereert komt omdat ie meer koppel heeft over het gehele toerengebied (is mijn stelling). Terugrekenend houdt dit in dat de 911 bij elk willekeurig toerental meer pk's heeft dan de RS4 tot aan het topgebied waar beide motoren dicht bij elkaar komen.

Dit houdt in dat je het vermogen verloop kunt intergreren naar tijd/toerental (hetgeen eigenlijk weer het koppel is, die formule is gewoon een afgeleide van het vermogen). Bij elk toerental is de 911 in staat om meer afstand af te leggen in dezelfde tijdseenheid als de Audi :wink:

Indien het niet duidelijk kunnen Maik en Bert misschien bijspringen :?:

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 02 sep 2007, 10:20

Alles wat telt is het wiel-koppel(en vermogen);je kunt zo met bakverhoudingen goochelen,dat bv een benzine-auto met 280 nm aan de krukas meer koppel op de wielen brengt dan een diesel met bv 320 nm in een willekeurige versnelling!
Een goede autofabrikant stelt de bakverhoudingen juist af tov het motorkarakter;dwz lange bakverhoudingen bij diesels met hoog koppel en klein toerenbereik,korte bij NA benzine met een relatief laag koppel,maar hoog toerenbereik en ook weer lange bij turbobenzine en groot volume NA-blokken.
Er zijn natuurlijk allerlei tussenvariaties mogelijk,ook afhankelijk van het sportieve doel van een auto

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 sep 2007, 22:03

Pascal schreef:Alles wat telt is het wiel-koppel(en vermogen);je kunt zo met bakverhoudingen goochelen,dat bv een benzine-auto met 280 nm aan de krukas meer koppel op de wielen brengt dan een diesel met bv 320 nm in een willekeurige versnelling!
Een goede autofabrikant stelt de bakverhoudingen juist af tov het motorkarakter;dwz lange bakverhoudingen bij diesels met hoog koppel en klein toerenbereik,korte bij NA benzine met een relatief laag koppel,maar hoog toerenbereik en ook weer lange bij turbobenzine en groot volume NA-blokken.
Er zijn natuurlijk allerlei tussenvariaties mogelijk,ook afhankelijk van het sportieve doel van een auto
Klopt natuurlijk :D Alleen de motor is niet zaligmakend maar uiteindelijk is het natuurlijk een totaal pakket :wink: Naast de versnellingsbak verhoudingen, eindreductie spelen zaken als luchtweerstand en frontaal oppervlak mee evenals het karakter die men een auto wil meegeven.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 02 sep 2007, 22:21

Paul schreef:
Ik heb mijn schoen vroeg opgezet dit jaar , ik wil een Groene GT3 RS!
Ik sprak laatst 2 Duitsers die tijdens de Porsche Days in Zandvoort in hun nieuwe 997-GT3 RS hadden gereden. Ze hadden de grootste moeite de auto goed over de baan te krijgen. Het bleek dat het ding zoveel afstelmogelijkheden had, dat ze helemaal de weg waren kwijtgeraakt en er als een dweil meer rond hadden gereden.

Op zich top of the bill auto's, maar het zou mij niets verbazen als de leek beter overweg kan met een GT3 of een 996 GT3RS.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 02 sep 2007, 22:24

Paul schreef:335D laatst gereden, en moet zeggen... gaat nergens meer over.. merkt niet eens meer dat dat een diesel is..
Ik ben laatst ook meegereden met een 335D. Onwaarschijnlijke auto, zo'n kracht, zeker in combinatie met de tiptronic. De vriend van mij die die auto heeft, dreigt steeds dat hij een stoplicht sprint van mijn E39-M5 kan winnen. Helaas heeft hij niet veel verstand van auto's en heeft de M5 nog meer nM's dan zijn caravan-trekkert...

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 02 sep 2007, 23:11

Toch moet je goed uitkijken, want hij pakt je zo in lijkt me.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 sep 2007, 00:39

hou op zeg ik heb ik zo'n oliestoker gereden, geen partij voor een e46 M3.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 03 sep 2007, 00:46

Dat is 't ook niet, zolang je maar geen testjes gaat doen vanaf lage toeren. :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 sep 2007, 00:49

Opa die 335d is echt een beetje overschat hoor.. Als je sommige verhalen in de bladen moet geloven is het zowat de hulk.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 03 sep 2007, 00:56

Die diesel heeft natuurlijk veel koppel[en dus ook vermogen :wink: ] bij lage toeren.
Volgens Bram kon een 535d zijn STi aardig bijbenen toen ie nog met 350 pk rond reed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, De fiscalist, EvdP, GRzep, Kadett, Luco, smiley, tomgtr en 18 gasten