B7 RS4 vs e39 M5 vs e46 M3
- RVV
Romo Steved is toch geen medewerker van EVO ????
Wat ik er van heb begrepen, naar zijn eigen zeggen schrijft ie wel eens stukjes voor EVO, maar hij werkt er niet voor. (Free lance basis ofzo)
Hij heeft met zijn Z4M coupe (aangepast) een stukje in EVO gehad, sindsdien zullen de kontakten wel zijn gelegd denk ik?
Wat ik er van heb begrepen, naar zijn eigen zeggen schrijft ie wel eens stukjes voor EVO, maar hij werkt er niet voor. (Free lance basis ofzo)
Hij heeft met zijn Z4M coupe (aangepast) een stukje in EVO gehad, sindsdien zullen de kontakten wel zijn gelegd denk ik?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Erik K.
- Niels
- Auto: Prius+
SUPER :!:ErikKramer schreef:Ook erg mooi!
[img:720:480]http://www.imageshack.gr/images/mjj2giy ... ljonzq.jpg[/img]
- GTRene
ik heb 3 porsche's gehad waarvan 2x een 911 model 1 carera 3.0 en 1 964 in RS look en met 3.8RS motor en vernam meteen boven de 230 had een 911 het veen makkelijker dan bv dezelfde pk auto's(300) als GTI-R en BMW en dat vernam je erg goed, schijnt dat een 911 een hele goede flow heeft en dus makkelijker door die luchtdruk heengaat...
- Niels
Voor acceleratie heb je koppel nodig en gaat het niet om de pk's die zo'n ding maximaal levert (is wel aan elkaar gerelateerd natuurlijk, koppel en vermogen) en laat een 911 turbo daar nu iets meer van hebbenpartyondude schreef:Das dan niet logisch want een 911 Turbo heeft evengoed die 4WD nadelen.

Daar komt bij dat Audi bekend staan om hun lange versnellingsbak verhoudingen om het toerental omlaag te brengen op snelheid.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Kijk eens hoe mooi die achterwielen aansluiten met de wielkast...................dat is ongeevenaard, BMW moet dat nog maar eens goed bestuderen, in München hebben ze nog niet helemaal begrepen hoe dat moet.....................................zo dus........................................Niels schreef:SUPER :!:ErikKramer schreef:Ook erg mooi!
[img:720:480]http://www.imageshack.gr/images/mjj2giy ... ljonzq.jpg[/img]
Porsches lopen altijd hard door boven de 200, zelfs met wat pktjes minder als de concurrentie.... knallen ze hard door...
Ik heb mijn schoen vroeg opgezet dit jaar , ik wil een Groene GT3 RS!
en die RS4 is HOT!!!!!!!!!
Trouwens AWD en RWD vergelijken op een natte baan/circuit , allebei met + 400 pk is natuurlijk appels en peren vergelijken..
vind ze allebei er heerlijk uitzien, maar ik neig iets meer naar de RS4 qua uiterlijk... 18inch standaard op de M3, dat lijkt toch helemaal nergens naar..
en die RS4 is HOT!!!!!!!!!
Trouwens AWD en RWD vergelijken op een natte baan/circuit , allebei met + 400 pk is natuurlijk appels en peren vergelijken..
vind ze allebei er heerlijk uitzien, maar ik neig iets meer naar de RS4 qua uiterlijk... 18inch standaard op de M3, dat lijkt toch helemaal nergens naar..
- Niels
En geen massaOpa schreef:Toch vreemd dat een F1 dan zo snel accelereert.......die dingen hebben bijna geen koppel.Voor acceleratie heb je koppel nodig en gaat het niet om de pk's die zo'n ding maximaal levert

- Femme
En de reden dat een Formule 1-wagen het snelst accellereert bij 20.000rpm is dat het motorvermogen dan het hoogst is, omdat het koppel 20.000 keer per minuut uitgeoefend kan worden. De Formule 1-wagen zou net zo vlot kunnen accelereren met de helft aan toerental en twee keer zoveel koppel (door bijvoorbeeld een grotere cylinderinhoud of turbolading), maar het is het vermogen dat de versnelling bepaald (en de overbrenging, verantwoordelijk voor het koppel aan de aangedreven wielen bij een bepaalde rijsnelheid, en andere factoren zoals massa).
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.
Maar toch telt 't koppel alleen maar in 't middengebied en bij voluit accelereren trek je ook door tot 't toerental dat voor jou 't meest gunstig is, dus koppel doet er dan niet meer toe aangezien dat meest 't middengebied betreft.
Een turbo-diesel heeft meest ook meer koppel in 't middengebied, maar toch redt ie 't niet tegen een benzine-auto als die ook in 't juiste toerengebied zit.
Maar toch telt 't koppel alleen maar in 't middengebied en bij voluit accelereren trek je ook door tot 't toerental dat voor jou 't meest gunstig is, dus koppel doet er dan niet meer toe aangezien dat meest 't middengebied betreft.
Een turbo-diesel heeft meest ook meer koppel in 't middengebied, maar toch redt ie 't niet tegen een benzine-auto als die ook in 't juiste toerengebied zit.

Opa schreef:Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.
Kan wel een paar Diesels opnoemen, waar je een beste benzineauto mee moet nemen om die los te rijden...
335D laatst gereden, en moet zeggen... gaat nergens meer over.. merkt niet eens meer dat dat een diesel is..
- Niels
Dat hangt van veel meer zaken afOpa schreef:Tuurlijk is koppel en vermogen aan elkaar verbonden, immers toeren maal koppel is vermogen.

Vermogen is in formule vorm het bereiken van een afstand (afgelegde weg) in een bepaalde tijd. Koppel is het aantal omwentellingen keer het vermogen (met nog een omega e.d. in de formule).
Dat de 911 in dit voorbeeld harder accelereert komt omdat ie meer koppel heeft over het gehele toerengebied (is mijn stelling). Terugrekenend houdt dit in dat de 911 bij elk willekeurig toerental meer pk's heeft dan de RS4 tot aan het topgebied waar beide motoren dicht bij elkaar komen.
Dit houdt in dat je het vermogen verloop kunt intergreren naar tijd/toerental (hetgeen eigenlijk weer het koppel is, die formule is gewoon een afgeleide van het vermogen). Bij elk toerental is de 911 in staat om meer afstand af te leggen in dezelfde tijdseenheid als de Audi

Indien het niet duidelijk kunnen Maik en Bert misschien bijspringen

-
Alles wat telt is het wiel-koppel(en vermogen);je kunt zo met bakverhoudingen goochelen,dat bv een benzine-auto met 280 nm aan de krukas meer koppel op de wielen brengt dan een diesel met bv 320 nm in een willekeurige versnelling!
Een goede autofabrikant stelt de bakverhoudingen juist af tov het motorkarakter;dwz lange bakverhoudingen bij diesels met hoog koppel en klein toerenbereik,korte bij NA benzine met een relatief laag koppel,maar hoog toerenbereik en ook weer lange bij turbobenzine en groot volume NA-blokken.
Er zijn natuurlijk allerlei tussenvariaties mogelijk,ook afhankelijk van het sportieve doel van een auto
Een goede autofabrikant stelt de bakverhoudingen juist af tov het motorkarakter;dwz lange bakverhoudingen bij diesels met hoog koppel en klein toerenbereik,korte bij NA benzine met een relatief laag koppel,maar hoog toerenbereik en ook weer lange bij turbobenzine en groot volume NA-blokken.
Er zijn natuurlijk allerlei tussenvariaties mogelijk,ook afhankelijk van het sportieve doel van een auto
- Niels
Klopt natuurlijkPascal schreef:Alles wat telt is het wiel-koppel(en vermogen);je kunt zo met bakverhoudingen goochelen,dat bv een benzine-auto met 280 nm aan de krukas meer koppel op de wielen brengt dan een diesel met bv 320 nm in een willekeurige versnelling!

- Ben_968CS
Ik sprak laatst 2 Duitsers die tijdens de Porsche Days in Zandvoort in hun nieuwe 997-GT3 RS hadden gereden. Ze hadden de grootste moeite de auto goed over de baan te krijgen. Het bleek dat het ding zoveel afstelmogelijkheden had, dat ze helemaal de weg waren kwijtgeraakt en er als een dweil meer rond hadden gereden.Paul schreef:
Op zich top of the bill auto's, maar het zou mij niets verbazen als de leek beter overweg kan met een GT3 of een 996 GT3RS.
- Ben_968CS
Ik ben laatst ook meegereden met een 335D. Onwaarschijnlijke auto, zo'n kracht, zeker in combinatie met de tiptronic. De vriend van mij die die auto heeft, dreigt steeds dat hij een stoplicht sprint van mijn E39-M5 kan winnen. Helaas heeft hij niet veel verstand van auto's en heeft de M5 nog meer nM's dan zijn caravan-trekkert...Paul schreef:335D laatst gereden, en moet zeggen... gaat nergens meer over.. merkt niet eens meer dat dat een diesel is..