Uiteindelijk is het wat het is, op het weer hebben wij geen invloed.
Of toch wel
Vind dat altijd fraai om te zien maar heb geen slimme meter (wil ik ook zo lang mogelijk uitstellen), komt die er wel dan ga ik 100% voor extra stats uiteraard.
En daarnaast neem ik iedere 1e van de maand de meterstanden op en werk die bij in een spreadsheet.
Ik doe er denk ik te weinig mee, krijg wel elke maand een overzicht met de opbrengst per dag
Nou vul het eens in voor mij danPaskal schreef: 01 apr 2020, 09:42Links-onder vul je je adres in en daarna rechts (eventuele toelichting lees je als je op * klikt)Luco schreef: 31 mar 2020, 20:25 Netjes, ik snap alleen niks van die link, lol, hoe ik die in moet vullen
- PVGIS-SARAH
- Crystalline sillicon
- PV power: aantal panelen x max vermogen per paneel, in mijn geval 44x315 = 13,86 kWp
- System loss: default is 14%, heb hem bij mij op 10% gezet
- Mounting position: Free standing want ze liggen niet in het dak, maar erop waardoor wind er onderdoor kan
- Slope: dakhelling; bij mij 35°
- Azimuth: dakrichting; bij mij ligt het op ZW, om exact te zijn 41° (oost = -90°; Zuid = 0°; west = -90°)
Vervolgens klik je op visualize results en krijg je een grafiek met de verwachte opbrengst per maand. Als je op PDF klikt, download hij een bestand met daarbij in cijfers exact de verwachte opbrengst per maand. Bij een Oost-West-opstelling moet je eea voor beide windrichtingen even invoeren.
Eea invullende komt er bij mij een verwachte opbrengst van 13.806 kWH uit en een maandopbrengst voor maart van 1.164 kWh zoals je hieronder kunt zien. In zonnepanelen-freak-land (bv tweakers-forum) schijnt dit een redelijk betrouwbare indicatie te geven van de opbrengst van je panelen.
pvgispaskal.jpg
Als die wet er door komt dan zal het wel stil worden aan de kant van de energieleveranciers wbt de zonnepanelen
+1.WJ schreef: 23 apr 2020, 10:00 Maar dan komt het er dus eigenlijk op neer dat Energiemaatschappijen overdag gratis stroom geleverd krijgen, waar mensen die op dat moment verbruiken dus dik voor moeten betalen? Dat is een leuk businessmodel.
De batterijtechniek kan niet snel genoeg met wat doorbraken komen....![]()
Dat is toch al wat ze de hele tijd lopen te doen.WJ schreef: 23 apr 2020, 10:00 Maar dan komt het er dus eigenlijk op neer dat Energiemaatschappijen overdag gratis stroom geleverd krijgen, waar mensen die op dat moment verbruiken dus dik voor moeten betalen? Dat is een leuk businessmodel.
ik krijg nu ruim 9 cent voor teveel opgewekte stroomKnot schreef: 23 apr 2020, 11:17 De enige die het een beetje leuk deed was Powerpeers, als je aan andere leden leverde kreeg je 11ct maar 6 of 7 schiet inderdaad niet echt op tenzij je er anders helemaal niks mee doet en de installatie er al ligt.
En dan? hoe lang denk je dat die batterij jouw spullen draaiende kan houden?WJ schreef: 23 apr 2020, 10:00 Maar dan komt het er dus eigenlijk op neer dat Energiemaatschappijen overdag gratis stroom geleverd krijgen, waar mensen die op dat moment verbruiken dus dik voor moeten betalen? Dat is een leuk businessmodel.
Gebruikers op dit forum: Berrie, Bing [Bot], Darudevampire, Edwin de Haas, erwin20vt, EvdP, frankie, jos_br, markk en 6 gasten