Het DF salarisdraadje
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: Het DF salarisdraadje
Ja dat heb ik gelezen, heb ik me ook over verbaasd.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Help me even? Huh. Mag ook per PM, semi-boomer(net als ik):)Arthur schreef: 22 apr 2020, 12:30Lees het Coronadraadje eens, moet je zien wat een bepaalde DF-er als buffer ziet. Dus ik zou alles, wat over is, alvast maar aan de kant leggenmatthyssie schreef: 22 apr 2020, 12:26 Als ik hier zo lees zit heel DF vol met 'boomers' die zeiken op elke geleende euro. Is wat voor te zeggen.
Ik heb persoonlijk nooit bijgeleend tijdens m'n studie. 4 jaar lang minimumbeurs en OV. Samen zo'n €8500. Dat scheelt 20k op een hypotheek. Met een startersbaantje (30k bruto per jaar) kun je 130-140k aan hypotheek krijgen (zonder studieschuld!). Daar heb je tegenwoordig helemaal niks voor, zeker niet als je geen doe-het-zelf-er in hart en nieren bent.
En ja je kunt elke euro tussen je 17e en de 23e aan de kant leggen "voor de toekomst," maar dat is echt een gedachte die vrijwel niemand op die leeftijd heeft. En ook niet zou moeten imo, je moet wel een beetje een leuk leven hebben voor het krappe budget wat je hebt naast je studie. Wie weet op die leeftijd nou wat 'de toekomst' is en/of brengt?![]()
-
Toch kom ik dat gerust genoeg goedkopere woningen tegen op Funda. Dat je er niets voor kunt krijgen is kolder. Misschien niet iets dat helemaal naar wens is, maar vergeet niet dat je dan net begint met je carrière.matthyssie schreef: 22 apr 2020, 12:26 Als ik hier zo lees zit heel DF vol met 'boomers' die zeiken op elke geleende euro. Is wat voor te zeggen.
Ik heb persoonlijk nooit bijgeleend tijdens m'n studie. 4 jaar lang minimumbeurs en OV. Samen zo'n €8500. Dat scheelt 20k op een hypotheek. Met een startersbaantje (30k bruto per jaar) kun je 130-140k aan hypotheek krijgen (zonder studieschuld!). Daar heb je tegenwoordig helemaal niks voor, zeker niet als je geen doe-het-zelf-er in hart en nieren bent.
En ja je kunt elke euro tussen je 17e en de 23e aan de kant leggen "voor de toekomst," maar dat is echt een gedachte die vrijwel niemand op die leeftijd heeft. En ook niet zou moeten imo, je moet wel een beetje een leuk leven hebben voor het krappe budget wat je hebt naast je studie. Wie weet op die leeftijd nou wat 'de toekomst' is en/of brengt?
- matthyssie
Ik zal niet zeggen dat er niks goedkopers is, maar als je niet wilt/kunt klussen is het aanbod wel erg beperkt. Die huizen gaan vaak voor boven de vraagprijs weg. Zo'n huis kost makkelijk 150/160/170k.
Ik loop heus niet per se te klagen. Ik ben nu 24, m'n studieschuld is bijna weg en verdien iets boven modaal. Maar het voelt wel 'gek.' Met modaal salaris shop je gauw richting de onderkant vd markt. (<170k)
Ik loop heus niet per se te klagen. Ik ben nu 24, m'n studieschuld is bijna weg en verdien iets boven modaal. Maar het voelt wel 'gek.' Met modaal salaris shop je gauw richting de onderkant vd markt. (<170k)
-
Duokoop woningen zie je tegenwoordig ook steeds meer aangeboden worden. Dan is er wel veel meer mogelijk met een starters salaris.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Vraagprijs zegt niets tegenwoordig. Helemaal dat soort huizen gaan boven de vraagprijs weg. En let je bij appartementen/flatjes wel op de VVE? Leuk als het 150k kost, maar als je 250 Euro p/m aan VVE moet betalen kan je dat nog steeds niet betalen.allen schreef: 22 apr 2020, 12:44Toch kom ik dat gerust genoeg goedkopere woningen tegen op Funda. Dat je er niets voor kunt krijgen is kolder. Misschien niet iets dat helemaal naar wens is, maar vergeet niet dat je dan net begint met je carrière.matthyssie schreef: 22 apr 2020, 12:26 Als ik hier zo lees zit heel DF vol met 'boomers' die zeiken op elke geleende euro. Is wat voor te zeggen.
En ja je kunt elke euro tussen je 17e en de 23e aan de kant leggen "voor de toekomst," maar dat is echt een gedachte die vrijwel niemand op die leeftijd heeft. En ook niet zou moeten imo, je moet wel een beetje een leuk leven hebben voor het krappe budget wat je hebt naast je studie. Wie weet op die leeftijd nou wat 'de toekomst' is en/of brengt?
- tomgtr
Ik zie inderdaad vooral mensen die naar hun eigen situatie kijken en weinig begrip hebben voor mensen die het anders doen of deden. Ik ben redelijk conservatief met geld maar niet alijd geweest. Is goed gekomen. Geluk of wijsheid, ik zou het echt niet weten.
Mensen die een geweldige studententijd hebben gehad door erbij te lenen en het later makkelijk kunnen terugbetalen met een goed inkomen, mooi toch? En loopt het fout, ja dat is ff jammer maar dat is het risico wat je neemt.
Het is heel makkelijk om van je eigen situatie uit te gaan en kennelijk vindt iedereen bijna dat de manier waarop hij het heeft gedaan de beste manier is. Prima, blij voor je. Maar iets minder veroordelend en meer begripvol naar andere keuzes zou wat prettiger zijn.
Mensen die een geweldige studententijd hebben gehad door erbij te lenen en het later makkelijk kunnen terugbetalen met een goed inkomen, mooi toch? En loopt het fout, ja dat is ff jammer maar dat is het risico wat je neemt.
Het is heel makkelijk om van je eigen situatie uit te gaan en kennelijk vindt iedereen bijna dat de manier waarop hij het heeft gedaan de beste manier is. Prima, blij voor je. Maar iets minder veroordelend en meer begripvol naar andere keuzes zou wat prettiger zijn.
- matthyssie
Ik vind dit overigens een topidee, als ik kijk naar m'n eigen situatie en die van m'n leeftijdsgenoten. Een vergelijkbare steun had mij erg geholpen. (niet dat ik te klagen heb gehad!)Arthur schreef: 22 apr 2020, 11:46n m’n kinderen begonnen met sparen, 100,- per maand per kind. Daarmee hoop ik straks iig de helft van de totale studiekosten te kunnen betalen. En daarbij zoeken ze maar een bijbaantje, weten ze ook gelijk hoe je een huishouding moet runnen. Zo lang ik m’n werk houd ben ik natuurlijk wel een vangnet mocht het een keer ff tegenzitten. Maar ik hoop dat ze niet maximaal hoeven te lenen met dit spaarpotje.
- dvh
tomgtr schreef: 22 apr 2020, 12:54 Het is heel makkelijk om van je eigen situatie uit te gaan en kennelijk vindt iedereen bijna dat de manier waarop hij het heeft gedaan de beste manier is. Prima, blij voor je. Maar iets minder veroordelend en meer begripvol naar andere keuzes zou wat prettiger zijn.

-
Joël, ik heb dagelijks een rondje Funda. Als je de moeite neemt om dat te doen, kun je mij niet wijs maken dat er geen huizen zijn voor dat bedrag of dat je VVE moet betalen. En dat woningen tegenwoordig altijd vanafprijzen hebben is ook niet het geval.
Kijk, iedereen moet zelf weten watvoor schuld hij / zij aangaat tijdens z'n studie, zolang ze ook bewust zijn van de gevolgen. Wie achteraf gaat klagen dat er voor het geld dat zij kunnen lenen niets is dat aan hun voorwaarden voldoet en dat ze ook niet zelf willen klussen... Nul begrip voor.
Bij mij is ook niet alles over rozen gegaan. Maar klagen lost m'n gemaakte fouten niet op.
Kijk, iedereen moet zelf weten watvoor schuld hij / zij aangaat tijdens z'n studie, zolang ze ook bewust zijn van de gevolgen. Wie achteraf gaat klagen dat er voor het geld dat zij kunnen lenen niets is dat aan hun voorwaarden voldoet en dat ze ook niet zelf willen klussen... Nul begrip voor.
Bij mij is ook niet alles over rozen gegaan. Maar klagen lost m'n gemaakte fouten niet op.
- matthyssie
Er is genoeg jeugd tegenwoordig die niet weet hoe een hamer werkt hoor. In mijn beleving was dat vroeger wel anders. Dat ligt imo toch echt aan hun curlingouders (niet per se iets op tegen) die vervolgens roepen dat ze maar hadden moeten sparen. Dat gaat lastig als je niet voor je 20ste al aan het werk bent, zoals veel van hun ouders.
Niets op jou tegen hoor Allen, ik bedoel het in z'n algemeenheid.
Niets op jou tegen hoor Allen, ik bedoel het in z'n algemeenheid.
- Downforce Hans
allen schreef: 22 apr 2020, 13:31 Joël, ik heb dagelijks een rondje Funda. Als je de moeite neemt om dat te doen, kun je mij niet wijs maken dat er geen huizen zijn voor dat bedrag of dat je VVE moet betalen. En dat woningen tegenwoordig altijd vanafprijzen hebben is ook niet het geval.
Nee......plus dat je de hele dag, dag in dag, uit zou zitten te mekkeren........

- ///Joost
-
+1Elise schreef: 22 apr 2020, 12:06 Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar toch zie ik dat biertje kopen en sociaal bezig zijn wel als iets wat erbij hoort en ook moet.
Dat zie ik vele malen liever als een verhaal zoals Martijn waarbij je heel jong al huisje, boompje, beestje hebt zonder eens even flink het beest te hebben uitgehangen.
Ik ben nu zelf bijna twee jaar afgestudeerd, nooit een cent geleend, maar ook geen studentenleven gehad. Daarvoor elke dag gemiddeld 3 uur in de bus gezeten (trein, wat is dat?) en elk weekend gewerkt à 5€ per uur. Schiet niks op, aan het eind van het jaar met moeite 1000-1500€ bij elkaar gespaard. Daarvoor wel een boel gemist aan sociale zaken. Het is me al meerdere malen opgevallen dat het door collega's/werkgevers wordt gezien als 'gemiste levenservaring'. Heb nu een vaste baan en ben naar de stad verhuisd, een beetje compensatie.

-
OnlineLuco
Ach je kan ook het beest uithangen als je getrouwd bentZed240 schreef: 22 apr 2020, 15:36+1Elise schreef: 22 apr 2020, 12:06 Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar toch zie ik dat biertje kopen en sociaal bezig zijn wel als iets wat erbij hoort en ook moet.
Dat zie ik vele malen liever als een verhaal zoals Martijn waarbij je heel jong al huisje, boompje, beestje hebt zonder eens even flink het beest te hebben uitgehangen.
Ik ben nu zelf bijna twee jaar afgestudeerd, nooit een cent geleend, maar ook geen studentenleven gehad. Daarvoor elke dag gemiddeld 3 uur in de bus gezeten (trein, wat is dat?) en elk weekend gewerkt à 5€ per uur. Schiet niks op, aan het eind van het jaar met moeite 1000-1500€ bij elkaar gespaard. Daarvoor wel een boel gemist aan sociale zaken. Het is me al meerdere malen opgevallen dat het door collega's/werkgevers wordt gezien als 'gemiste levenservaring'. Heb nu een vaste baan en ben naar de stad verhuisd, een beetje compensatie.![]()

- Martijn_bmw
Mooi plaatje

-
Dit.tomgtr schreef: 22 apr 2020, 12:54 Ik zie inderdaad vooral mensen die naar hun eigen situatie kijken en weinig begrip hebben voor mensen die het anders doen of deden. Ik ben redelijk conservatief met geld maar niet alijd geweest. Is goed gekomen. Geluk of wijsheid, ik zou het echt niet weten.
Afstuderen met schuld, zaken op lening kopen, waar maak je je druk om? Zolang de persoon het maar kan betalen. En als ie het niet kan, valt ie om en leert die een goede levensles, of niet.
-
Iedereen zou zich daar druk om moeten maken. We gaan de USA achterna waar alles op de pof is en studieleningen van een ton en meer gemeengoed zijn. De mentaliteit van vooruit leven op geld dat je hopelijk nog gaat verdienen in de toekomst, is de reden van de kredietcrisis geweest. Om alles "op afbetaling" normaal te vinden, is gewoon een hele slechte insteek. Een hypotheek voor een woning met dus een onderpand of een investering in jezelf door een studielening is, met terughoudendheid, nog tot daar aan toe. Maar leningen voor consumptiegoederen is, wat mij betreft, niet wenselijk.
-
+1 SlowCo
Heel mooi verwoord
Heel mooi verwoord
- Bert ///M3
Mja. Maar nu wat anders.
Beetje lenen tijdens je studie om uit te gaan etc.
Maar blijkbaar valt iedereen wel over elkaar heen om een lening voor een huis af te sluiten waarvan je nog maar afwachten moet of dat je dat er ooit uit krijgt. Dan gaat het in 1 keer over 300K.
Zie verhaal van Martijn bijvoorbeeld. Maar ik weet een verhaal dichterbij, mijn broertje is net gescheiden. Moest dus ook zijn huis verkopen. Is daar gelukkig goed mee weg gekomen maar als je aan de verkeerde kant zit kan dat ook een flinke strop zijn.
Ik snap die mega drang tot huizen kopen niet zo, vooral niet als je nog single bent en nog starter. Blijkbaar is iedereen bang de boot te missen.
Ik heb zelf ook in 2007 mijn huis in NL gekocht, uiteraard op de top
En ik ben daar na een jaar of 13 niet echt wijzer van geworden, heeft enkel maar geld gekost.
Maar blijkbaar valt iedereen wel over elkaar heen om een lening voor een huis af te sluiten waarvan je nog maar afwachten moet of dat je dat er ooit uit krijgt. Dan gaat het in 1 keer over 300K.
Zie verhaal van Martijn bijvoorbeeld. Maar ik weet een verhaal dichterbij, mijn broertje is net gescheiden. Moest dus ook zijn huis verkopen. Is daar gelukkig goed mee weg gekomen maar als je aan de verkeerde kant zit kan dat ook een flinke strop zijn.
Ik snap die mega drang tot huizen kopen niet zo, vooral niet als je nog single bent en nog starter. Blijkbaar is iedereen bang de boot te missen.
Ik heb zelf ook in 2007 mijn huis in NL gekocht, uiteraard op de top

-
Wat is voor een starter het alternatief? Huren ....Bert ///M3 schreef: 23 apr 2020, 07:25 Mja. Maar nu wat anders.
Ik heb zelf ook in 2007 mijn huis in NL gekocht, uiteraard op de topEn ik ben daar na een jaar of 13 niet echt wijzer van geworden, heeft enkel maar geld gekost.

-
- Auto: BMW
Sliep ie desondanks op straat dan?
-
@BertM3
Je moet afwachten of je het eruit haalt. Bedoel je daarmee winst te draaien? Lijkt mij een niet zo slimme reden om een huis te kopen...
Hoe het gros een huis koopt (2 salarissen en maximaal lenen) is uiteraard onverstandig en bij een tegenslag, dreigt een tegenslag een financieel fiasco te worden waar je vervolgens jaren last van hebt.
Ikzelf heb jaren gehuurd en gespaard, pas toen de 1e op komst was een huis gekocht dat was 2016. Ik kon een vrijstaand huis kopen als ik maximaal leende, maar een hoekwoning van een rijtjeshuis is voor mij voldoende. Ik werk om te leven, niet om mijn hypotheek te betalen.
Bijkomend voordeel is uiteraard dat tegenslagen makkelijk op te vangen zijn, in geval van scheiding ( hoop het nooit mee te maken) kan ik rustig het huis door betalen aangezien het huis van mijn salaris betaald wordt.
En ga ervanuit dat ik het binnen nu en 10 jaar afbetaald heb. Zelfs de bank destijds zei dat mijn gedachtengang anders was dan de meeste cliënten. Prima ik ben graag anders dan normaal
Je moet afwachten of je het eruit haalt. Bedoel je daarmee winst te draaien? Lijkt mij een niet zo slimme reden om een huis te kopen...
Hoe het gros een huis koopt (2 salarissen en maximaal lenen) is uiteraard onverstandig en bij een tegenslag, dreigt een tegenslag een financieel fiasco te worden waar je vervolgens jaren last van hebt.
Ikzelf heb jaren gehuurd en gespaard, pas toen de 1e op komst was een huis gekocht dat was 2016. Ik kon een vrijstaand huis kopen als ik maximaal leende, maar een hoekwoning van een rijtjeshuis is voor mij voldoende. Ik werk om te leven, niet om mijn hypotheek te betalen.
Bijkomend voordeel is uiteraard dat tegenslagen makkelijk op te vangen zijn, in geval van scheiding ( hoop het nooit mee te maken) kan ik rustig het huis door betalen aangezien het huis van mijn salaris betaald wordt.
En ga ervanuit dat ik het binnen nu en 10 jaar afbetaald heb. Zelfs de bank destijds zei dat mijn gedachtengang anders was dan de meeste cliënten. Prima ik ben graag anders dan normaal
-
Nee, maar hij heeft in die 5 jaar wel bijna 50K weggegooid.