Dit is het belangrijkste toch...///Joost schreef: 22 apr 2020, 10:13Mijn eigen voorbeeld wil ik best delen. Ik ben in de beoogde 4 jaar afgestudeerd, uitwonend in Arnhem. Mijn ouders betaalden collegegeld en boeken, that's it, en niets te klagen dus. Bijbaantje gehad bij de AH. Wel heb ik al die tijd maximaal geleend, omdat het een 'goedkope' lening was, en ik wellicht met het geld iets anders kon doen na mijn studie. Uiteindelijk ging het gewoon maandelijks op aan huur, feesten en bier.Riceaux schreef: 21 apr 2020, 23:15Bij thuiswoners snap ik het ook niet. Maar er zijn natuurlijk een groot aantal studenten die een studie volgen die alleen aan de andere kant van het land gegeven wordt. Dan lopen de kosten wel snel op hoor.allen schreef: 21 apr 2020, 23:07 Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.
Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit
Nu ben ik echt benieuwd waar die extra kosten in zitten voor iemand die serieus studeert en op dat genoemde bedrag komt. Want zoals ik het zie is geen geld, geen bier.![]()
Eind van het liedje was een 20k+ studieschuld, die ik nu bijna afbetaald heb, maar geen haast. Mijn rente is momenteel 0%, maar ik heb ook 5+% betaald jarenlang toen de schuld nog een stuk hoger was. Allemaal afwegingen die persoonlijk zijn, maar ik heb nooit of te nimmer spijt gehad, want ik heb een fantastische studententijd gehad.
Ik zat er destijds heel anders in, al een vriendinnetje op de Havo, wilde snel samen wonen dus thuiswonend zsm die hts studie er door gerammeld. Alleen maar leren en werken en met 0eur schuld klaar. Met 20 al aan de fulltime baan.
Kon toen dus wel net een huis kopen, achteraf op de vorige piek (2007) en uiteindelijk vond het vriendinnetje na het trouwen alles toch zo leuk niet meer en vertrok weer... dikke alimentatie en zak geld mee.

Dus tja of die keuze achteraf zo slim was