Het DF salarisdraadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Het DF salarisdraadje

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 11:48

///Joost schreef: 22 apr 2020, 10:13
Riceaux schreef: 21 apr 2020, 23:15
allen schreef: 21 apr 2020, 23:07 Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.

Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit

Nu ben ik echt benieuwd waar die extra kosten in zitten voor iemand die serieus studeert en op dat genoemde bedrag komt. Want zoals ik het zie is geen geld, geen bier.
Bij thuiswoners snap ik het ook niet. Maar er zijn natuurlijk een groot aantal studenten die een studie volgen die alleen aan de andere kant van het land gegeven wordt. Dan lopen de kosten wel snel op hoor.
Mijn eigen voorbeeld wil ik best delen. Ik ben in de beoogde 4 jaar afgestudeerd, uitwonend in Arnhem. Mijn ouders betaalden collegegeld en boeken, that's it, en niets te klagen dus. Bijbaantje gehad bij de AH. Wel heb ik al die tijd maximaal geleend, omdat het een 'goedkope' lening was, en ik wellicht met het geld iets anders kon doen na mijn studie. Uiteindelijk ging het gewoon maandelijks op aan huur, feesten en bier. :beer:

Eind van het liedje was een 20k+ studieschuld, die ik nu bijna afbetaald heb, maar geen haast. Mijn rente is momenteel 0%, maar ik heb ook 5+% betaald jarenlang toen de schuld nog een stuk hoger was. Allemaal afwegingen die persoonlijk zijn, maar ik heb nooit of te nimmer spijt gehad, want ik heb een fantastische studententijd gehad.
Dit is het belangrijkste toch...

Ik zat er destijds heel anders in, al een vriendinnetje op de Havo, wilde snel samen wonen dus thuiswonend zsm die hts studie er door gerammeld. Alleen maar leren en werken en met 0eur schuld klaar. Met 20 al aan de fulltime baan.

Kon toen dus wel net een huis kopen, achteraf op de vorige piek (2007) en uiteindelijk vond het vriendinnetje na het trouwen alles toch zo leuk niet meer en vertrok weer... dikke alimentatie en zak geld mee. :bag:

Dus tja of die keuze achteraf zo slim was :hmmm: liever echte student geweest met wat schuld maarja het leven loopt zoals het loopt en je kan niet alles van te voren weten wat nu de slimste keuze is op dat moment.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 11:51

Luco schreef: 22 apr 2020, 09:51
Knot schreef: 22 apr 2020, 09:25
dvh schreef: 22 apr 2020, 08:59 Heeft iemand z'n salaris al vernoemd eigenlijk?
Dat valt toch simpel te spiegelen tegen wat voor soort wagenpark iemand heeft?
Kan je beter kijken naar hoe vaak iemand wisselt, dan zitten hier heel veel miljonairs🤪
Herstel, bij niet wisselen, dan waren ze nu miljonair :wink: Ik heb iets fout gedaan :hmmm:

allen

Bericht door allen » 22 apr 2020, 11:52

Eigen keus FDD. Zolang ze achteraf maar niet gaan janken dat ze een minder kunnen lenen voor een woning of bedrijf dat ze willen opstarten. Eerst feesten, dan klagen. Lijkt me niet correct.

Vroeger reisden we overigens rustig 1,5+ uur naar school en aan het einde van de dag datzelfde ook terug. Huiswerk kon je ondertussen in OV vast doen. Vandaag de dag moet dat met al die ipad’s, laptops en goedkoop internet veel makkelijker kunnen. Daarom begrijp ik denk niet zo goed waarom iemand 75k schuld wil opbouwen.

Misschien moet dit draadje even afgesplitst worden. Gaat erg off topic. We kunnen de drie berichten van Luco, Riceaux en Peter wel laten staan?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2020, 11:54

Knot schreef: 22 apr 2020, 11:45 Soms kan het niet anders maar ik probeer alles toch echt met eigen geld te doen. Ook afbetalen van hypotheekdelen om de schuld omlaag te brengen.

Het lijkt zo makkelijk maar je zadelt anderen met je problemen op als je het zelf niet op orde hebt.

Kan ook makkelijk een M4 cabrio halen tegen 1,99% rente maar zoiets doe je in mijn ogen gewoon niet.
Ik durf er anders wel geld op te zetten dat er op de meeste 100K plus auto's hier op DF ook gewoon een financiering zit.

Neem je een nieuwe, rij je bij de dealer weg ben je al meer geld kwijt als een paar jaar feesten tijdens je studie.

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 11:56

Knot schreef: 22 apr 2020, 09:25 Dat valt toch simpel te spiegelen tegen wat voor soort wagenpark iemand heeft?
Knot schreef: 22 apr 2020, 11:45 Kan ook makkelijk een M4 cabrio halen tegen 1,99% rente maar zoiets doe je in mijn ogen gewoon niet.
Zo'n M4 cabrio is de weerspiegeling van jouw salaris begrijp ik :wink:

FDD

Bericht door FDD » 22 apr 2020, 11:58

Levensonderhoud is wat anders dan zuipen/uitgaan…

Volgens mij is het tegenwoordig meer lang leve de lol dan verantwoordelijk bezig zijn. In die paar jaar van je leven bepaal jeje toekomst. Dat je daar af en toe (dus niet elke maand) wat voor moet lenen kan ik nog inkomen…

Echter zuipen/uitgaan is een luxe, als jij moet lenen moet je geen luxe leventje leiden. Het zal me niks verbazen dat de vakanties dan ook geleend worden. Prima als je zo wilt leven tijdens je studietijd, maar dan niet gaan lopen klagen als je de rest van je leven er problemen door gaat krijgen.

allen

Bericht door allen » 22 apr 2020, 12:04

Elise schreef: 22 apr 2020, 11:56
Knot schreef: 22 apr 2020, 09:25 Dat valt toch simpel te spiegelen tegen wat voor soort wagenpark iemand heeft?
Knot schreef: 22 apr 2020, 11:45 Kan ook makkelijk een M4 cabrio halen tegen 1,99% rente maar zoiets doe je in mijn ogen gewoon niet.
Zo'n M4 cabrio is de weerspiegeling van jouw salaris begrijp ik :wink:
1/3 Aanbetalen en de rest lenen om maar wat te noemen. Afhankelijk of je de capabel bent om van het andere 2/3 deel een investering eruit kan halen zie ik geen enkel probleem om het niet te doen als je echt wilt.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 apr 2020, 12:05

Ach, financiering is niet per direct de duivel. In sommigen gevallen juist een betere keuze.

En inderdaad, als je vanuit de BV een auto financeert, is dat wel ok? Of een onderhandse lening vanuit de BV/familie?
We moeten niet zo spastisch doen en de calvinistische denkwijze toepassen dat sparen en geen lening de enige optie is... Niet open staan voor andere denkwijze, dat is pas triest/treurig.

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 12:06

Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar toch zie ik dat biertje kopen en sociaal bezig zijn wel als iets wat erbij hoort en ook moet.
Dat zie ik vele malen liever als een verhaal zoals Martijn waarbij je heel jong al huisje, boompje, beestje hebt zonder eens even flink het beest te hebben uitgehangen.
Laatst gewijzigd door Elise op 22 apr 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

KoenM

Bericht door KoenM » 22 apr 2020, 12:06

FDD schreef: 22 apr 2020, 11:58 Levensonderhoud is wat anders dan zuipen/uitgaan…

Volgens mij is het tegenwoordig meer lang leve de lol dan verantwoordelijk bezig zijn. In die paar jaar van je leven bepaal jeje toekomst. Dat je daar af en toe (dus niet elke maand) wat voor moet lenen kan ik nog inkomen…

Echter zuipen/uitgaan is een luxe, als jij moet lenen moet je geen luxe leventje leiden. Het zal me niks verbazen dat de vakanties dan ook geleend worden. Prima als je zo wilt leven tijdens je studietijd, maar dan niet gaan lopen klagen als je de rest van je leven er problemen door gaat krijgen.
Aan de andere kant kan je als student heel veel mooie dingen meemaken voor relatief weinig geld omdat je nog sneller tevreden bent.

Zelf heb ik ook 2* 2 maanden gereisd gefinancierd door ‘ome’ duo. Had niet gehoeven natuurlijk, maar wat ik toen in 2 maanden uitgaf geef ik nu ook in een normale vakantie uit.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 12:08

FDD schreef: 22 apr 2020, 11:58 Levensonderhoud is wat anders dan zuipen/uitgaan…

D’r leven hier een aantal niet in de realiteit, volgens mij. Maar dat is meer draadjes van DF zo, de financiële voorspoedigheid druipt er vanaf...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 12:09

Elise schreef: 22 apr 2020, 12:06 Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar toch zie ik dat biertje kopen en sociaal bezig zijn wel als iets wat erbij hoort en ook moet.
Dat zie ik vele malen liever als een verhaal zoals Martijn waarbij je heel jong al huisje, boompje, beestje hebt zonder eens even flink het beest te hebben uitgehangen.
Achteraf gezien helemaal mee eens :kikker:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 22 apr 2020, 12:10

FDD schreef: 22 apr 2020, 11:58 ..... In die paar jaar van je leven bepaal jeje toekomst. Dat je daar af en toe (dus niet elke maand) wat voor moet lenen kan ik nog inkomen…
Nou, ik ben blij dat mijn toekomst niet is bepaald in die jaren van de studietijd. Anders was ik accountant geworden....pfff :gek:

Gelukkig is het leven een reis waarbij je veel mogelijkheden tegenkomt om te doen wat bij je past. Het zou maar afhangen van die paar jaar zeg.... :bag:

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 12:11

Martijn_bmw schreef: 22 apr 2020, 12:09
Elise schreef: 22 apr 2020, 12:06 Ik ben zeker geen voorstander van lenen, maar toch zie ik dat biertje kopen en sociaal bezig zijn wel als iets wat erbij hoort en ook moet.
Ik hoop wel dat je nu aan het inhalen bent :beer:

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 22 apr 2020, 12:13

FDD schreef: 22 apr 2020, 11:43 Met geleend geld uitgaan……

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen, te triest voor woorden, zeker wat fout gegaan in de opvoeding
Daarom heb ik alleen geleend voor mijn studiekosten, huur en eten/drinken. Auto, uitgaan, vakantie, etc. heb ik betaald met geld wat ik verdiende met werken. En ja, ik had dat geld ook kunnen gebruiken om mijn studie te betalen.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 apr 2020, 12:13

Zonder dat biertje en sociale leven had ik niet het netwerk om me heen gehad die ik nu heb. En de financiële besparingen die dat netwerk mij oplevert wegen makkelijk op tegen het geld dat ik heb uitgegeven (nee niet geleend) aan die biertjes. Dus het kan ook gezien worden als een investering.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2020, 12:16

Elise schreef: 22 apr 2020, 12:11
Martijn_bmw schreef: 22 apr 2020, 12:09
Ik hoop wel dat je nu aan het inhalen bent :beer:
Ik ben van naturen wel een zekerheid zoeker daarom bijvoorbeeld “gewoon” in loondienst maar idd verder levensstijl verder wel aangepast naar meer genieten in het hier en nu en minder alles oppotten en bezig zijn met zekerheden stellen voor de toekomst. (Die je dus toch niet volledig in eigen hand hebt inmiddels geleerd :tooth: scheiding, zelf jaartje of 8 lichamelijk ziek geweest en nu Corona voldoende leerschool :lol: )

Luco

Bericht door Luco » 22 apr 2020, 12:19

Riceaux schreef: 22 apr 2020, 12:13
Zonder dat biertje en sociale leven had ik niet het netwerk om me heen gehad die ik nu heb. En de financiële besparingen die dat netwerk mij oplevert wegen makkelijk op tegen het geld dat ik heb uitgegeven (nee niet geleend) aan die biertjes. Dus het kan ook gezien worden als een investering.
Ja studie is ook een investering in jezelf als het goed is.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 22 apr 2020, 12:20

Ik was even bang dat studeren alleen nu voor 'rijken' was weggelegd in NL, maar gelukkig niet: https://studiemetkind.nl/regelingen

Elise

Bericht door Elise » 22 apr 2020, 12:22

Arthur schreef: 22 apr 2020, 12:08

D’r leven hier een aantal niet in de realiteit, volgens mij. Maar dat is meer draadjes van DF zo, de financiële voorspoedigheid druipt er vanaf...
De opmerking van FDD heeft geen ene reet met financiële voorspoedigheid te maken.
En afgezien van dat biertje kopen van DUO geld ben ik wel met hem eens dat het tegenwoordig wel heel erg YOLO is.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 12:25

veejay schreef: 22 apr 2020, 12:20 Ik was even bang dat studeren alleen nu voor 'rijken' was weggelegd in NL, maar gelukkig niet: https://studiemetkind.nl/regelingen
D’r zijn gelukkig maar een paar regelingen. Dat heb je zo uitgedokterd, zie ik :)

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 12:26

Elise schreef: 22 apr 2020, 12:22
Arthur schreef: 22 apr 2020, 12:08

De opmerking van FDD heeft geen ene reet met financiële voorspoedigheid te maken.
En afgezien van dat biertje kopen van DUO geld ben ik wel met hem eens dat het tegenwoordig wel heel erg YOLO is.
Klopt.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 22 apr 2020, 12:26

Als ik hier zo lees zit heel DF vol met 'boomers' die zeiken op elke geleende euro. Is wat voor te zeggen.

Ik heb persoonlijk nooit bijgeleend tijdens m'n studie. 4 jaar lang minimumbeurs en OV. Samen zo'n €8500. Dat scheelt 20k op een hypotheek. Met een startersbaantje (30k bruto per jaar) kun je 130-140k aan hypotheek krijgen (zonder studieschuld!). Daar heb je tegenwoordig helemaal niks voor, zeker niet als je geen doe-het-zelf-er in hart en nieren bent.

En ja je kunt elke euro tussen je 17e en de 23e aan de kant leggen "voor de toekomst," maar dat is echt een gedachte die vrijwel niemand op die leeftijd heeft. En ook niet zou moeten imo, je moet wel een beetje een leuk leven hebben voor het krappe budget wat je hebt naast je studie. Wie weet op die leeftijd nou wat 'de toekomst' is en/of brengt?

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 12:27

Arthur schreef: 22 apr 2020, 12:25
veejay schreef: 22 apr 2020, 12:20 Ik was even bang dat studeren alleen nu voor 'rijken' was weggelegd in NL, maar gelukkig niet: https://studiemetkind.nl/regelingen
D’r zijn gelukkig maar een paar regelingen. Dat heb je zo uitgedokterd, zie ik :)
Dat zijn trouwens regelingen voor alleenstaande ouders die een opleiding (willen) volgen.

Arthur

Bericht door Arthur » 22 apr 2020, 12:30

matthyssie schreef: 22 apr 2020, 12:26 Als ik hier zo lees zit heel DF vol met 'boomers' die zeiken op elke geleende euro. Is wat voor te zeggen.

Ik heb persoonlijk nooit bijgeleend tijdens m'n studie. 4 jaar lang minimumbeurs en OV. Samen zo'n €8500. Dat scheelt 20k op een hypotheek. Met een startersbaantje (30k bruto per jaar) kun je 130-140k aan hypotheek krijgen (zonder studieschuld!). Daar heb je tegenwoordig helemaal niks voor, zeker niet als je geen doe-het-zelf-er in hart en nieren bent.

En ja je kunt elke euro tussen je 17e en de 23e aan de kant leggen "voor de toekomst," maar dat is echt een gedachte die vrijwel niemand op die leeftijd heeft. En ook niet zou moeten imo, je moet wel een beetje een leuk leven hebben voor het krappe budget wat je hebt naast je studie. Wie weet op die leeftijd nou wat 'de toekomst' is en/of brengt?
Lees het Coronadraadje eens, moet je zien wat een bepaalde DF-er als buffer ziet. Dus ik zou alles, wat over is, alvast maar aan de kant leggen :wink:

Plaats reactie