En jij denkt dat de NHG jouw hypotheekje gaat redden als je werkloos wordt? Het enige waarmee ze helpen is de lasten betalen tot je huis verkocht is. Uitstel van executie. Wij zaten ook te kijken naar huizen die binnen de NHG grens vielen, maar na het verdiepen in de voorwaarden besloten dat het uiteindelijk geen reet uit maakt. Nu een huis gekocht die er iets boven zit, maar wel een huis waar we echt blij mee zijn.
Het DF salarisdraadje
- Riceaux
Re: Het DF salarisdraadje
- Luco
Dat twee rolexen wel leuk zijn bedoel jeRiceaux schreef: 21 apr 2020, 18:35Beetje jammer dat de meeste mensen een crisis (persoonlijk of mondiaal) voor nodig hebben om dit te realiseren.///Joost schreef: 21 apr 2020, 09:44Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik denk dat dit ook een van de drivers zal zijn de komende maanden, zo niet jaren. Door dit klotevirus gaan mensen weer terug naar de basis, en zullen weer zien wat eigenlijk echt gelukkig maakt. Een boswandeling is gratis, eendjes kijken in het park met je kinderen is gratis, een goed gesprek hebben is gratis, etc. Nieuwe auto, nieuwe keuken, groter huis, nog groter huis, niet een maar twee Rolexen, etc. is allemaal maar relatief. Die denkwijze is natuurlijk niet stimulerend voor de economie, maar ik verwacht wel dat het gros in deze stand gaat leven. Niets mis mee imho.Downforce Hans schreef: 21 apr 2020, 08:56 Ik zeg altijd maar zo...kijk naar wat je hebt en niet naar wat je niet hebt........ daar wordt je veel gelukkiger van.
Overigens is twee Rolexen toch stiekem ook wel leuk...![]()

- ///Joost
Geen idee, en ook niet van plan om het te ervaren. Al kan ik me indenken dat zelfs het dragen van lasten een hele prettige gedachte is als je serieus in de sh.t zit.Riceaux schreef: 21 apr 2020, 18:42En jij denkt dat de NHG jouw hypotheekje gaat redden als je werkloos wordt? Het enige waarmee ze helpen is de lasten betalen tot je huis verkocht is. Uitstel van executie. Wij zaten ook te kijken naar huizen die binnen de NHG grens vielen, maar na het verdiepen in de voorwaarden besloten dat het uiteindelijk geen reet uit maakt. Nu een huis gekocht die er iets boven zit, maar wel een huis waar we echt blij mee zijn.
Maar goed, de strekking van mijn punt was dat je je studieschuld niet moet verzwijgen, want het kan je gewoon gelazer opleveren.
Wat heeft iedereen lange tenen vandaag zeg...

-
OnlineMartijn_bmw
Nou inderdaad! Zitten er wat bij de laatste dagen pff

- Luco
Ja dat thuiszitten is niet goed voor de mens
- ///Joost
Toch dat NSFW draadje maar weer eens aanvullen...
*paging JP...again
*paging JP...again
- JP
Als ik alleen daar goed voor ben hier, dan zeg ik meteen mijn abonnement op, Joost !
- Fernando
Die mag het weten...
- ///Joost
Ik denk ik haal je even bij Robin weg om terug te gaan naar de basis, en te zien wat écht belangrijk is in het leven.JP schreef: 21 apr 2020, 21:24 Als ik alleen daar goed voor ben hier, dan zeg ik meteen mijn abonnement op, Joost !
- Luco
Ja, in alle draadjes en al zijn posts is die JP aan het trollen en nu wordt die ineens serieus
-
Hoeveel mensen hebben in dit overduidelijk succesvolle draadje hun salaris vermeld? 

- Riceaux
Het was niet aanvallend bedoelt hoor Joost! En studieschuld verzwijgen, tsja, onze hypotheekadviseur adviseerde het zelfs om het te verzwijgen. En de regels die de hypotheekverstrekkers hanteren omtrent studieschulden vragen daar ook wel een beetje om. Als jij begon met een studieschuld van 70k en je hebt daar nog 100 euro van open staan, pakken ze gewoon die 70k als uitgangspunt.///Joost schreef: 21 apr 2020, 20:58Geen idee, en ook niet van plan om het te ervaren. Al kan ik me indenken dat zelfs het dragen van lasten een hele prettige gedachte is als je serieus in de sh.t zit.Riceaux schreef: 21 apr 2020, 18:42En jij denkt dat de NHG jouw hypotheekje gaat redden als je werkloos wordt? Het enige waarmee ze helpen is de lasten betalen tot je huis verkocht is. Uitstel van executie. Wij zaten ook te kijken naar huizen die binnen de NHG grens vielen, maar na het verdiepen in de voorwaarden besloten dat het uiteindelijk geen reet uit maakt. Nu een huis gekocht die er iets boven zit, maar wel een huis waar we echt blij mee zijn.///Joost schreef: 21 apr 2020, 16:56
En dan het risico lopen op geen NHG garantie als het fout gaat? Nee dank je.
Maar goed, de strekking van mijn punt was dat je je studieschuld niet moet verzwijgen, want het kan je gewoon gelazer opleveren.
Wat heeft iedereen lange tenen vandaag zeg...![]()
-
Hoe komt iemand in godsnaam aan een studieschuld van 70k?!
- Riceaux
Ik wil het best vermelden hoor. Zitten nu op 75k bruto per jaar met z’n 2’en. Gelukkig wel met beide gegarandeerde stijgingen in salaris de komende jaren waardoor we over 2 jaar richting de 100k gaan. (Vriendin doet een PhD sinds februari en ik werk bij m’n huidige werkgever sinds juli 2018)allen schreef: 21 apr 2020, 21:52 Hoeveel mensen hebben in dit overduidelijk succesvolle draadje hun salaris vermeld?![]()
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Veel zuipen met je uni koorballen 

- Riceaux
Dat was even hypothetisch hè! Maar bijvoorbeeld door 2 studies te volgen die je volledig zonder steun van je ouders moet betalen?
-
Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.
Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit
Nu ben ik echt benieuwd waar die extra kosten in zitten voor iemand die serieus studeert en op dat genoemde bedrag komt. Want zoals ik het zie is geen geld, geen bier.
Nu ben ik echt benieuwd waar die extra kosten in zitten voor iemand die serieus studeert en op dat genoemde bedrag komt. Want zoals ik het zie is geen geld, geen bier.
Laatst gewijzigd door allen op 21 apr 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Verschilt enorm tussen de 2000 en 9000 netto per maand. Meestal hangt het echter rond de 3800 netto per maand.
Voordat mensen in shock gaan over de 9000 netto, dat is gevarengeld, kan dus ook zijn dat ik tussen 6 plankjes thuiskom en mijn gezin het zonder echtgenoot/vader moet doen.
Overigens mis ik heel wat van het familieleven doordat ik tot 250 dagen per jaar weg ben. Daar mag ook wel iets tegenover staan, ook al is dat met geld niet goed te maken.
Voordat mensen in shock gaan over de 9000 netto, dat is gevarengeld, kan dus ook zijn dat ik tussen 6 plankjes thuiskom en mijn gezin het zonder echtgenoot/vader moet doen.
Overigens mis ik heel wat van het familieleven doordat ik tot 250 dagen per jaar weg ben. Daar mag ook wel iets tegenover staan, ook al is dat met geld niet goed te maken.
- Riceaux
Bij thuiswoners snap ik het ook niet. Maar er zijn natuurlijk een groot aantal studenten die een studie volgen die alleen aan de andere kant van het land gegeven wordt. Dan lopen de kosten wel snel op hoor.allen schreef: 21 apr 2020, 23:07 Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.
-
Wanneer ouders relatief weinig bijdragen in de kosten kan het wel hard gaan hoor. Stel je doet geneeskunde en hebt 1 jaar vertraging. Daarbij heb je weinig tijd om daarnaast te werken doordat je veel praktijk hebt.
Leen 7 jaar 600€ per maand en daarnaast het collegegeld en je zit al snel op €65k.
Leen 7 jaar 600€ per maand en daarnaast het collegegeld en je zit al snel op €65k.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
65k schuld met het nieuwe leenstelsel zou zo'n 80k minder hypotheek zijn volgens mijn eerdere linkje.
Best prio 1 om dat asap af te lossen denk ik, als je ooit wilt kopen.
- Riceaux
En met het oude stelsel gaat er 130k van de max hypotheek af.smiley schreef: 21 apr 2020, 23:52 65k schuld met het nieuwe leenstelsel zou zo'n 80k minder hypotheek zijn volgens mijn eerdere linkje.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Dus hier in NL is eigenlijk hetzelfde aan de hand als in de rest van de wereld wat studiekosten betreft.
Dermate omhoog, dat een flink deel van generatie Z begint met een behoorlijke achterstand in het leven.
Succes met rechttrekken. Lekker dan.
Dermate omhoog, dat een flink deel van generatie Z begint met een behoorlijke achterstand in het leven.
Succes met rechttrekken. Lekker dan.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Bij een gemiddelde vlieger is 100K tegenwoordig niets meer.Riceaux schreef: 21 apr 2020, 23:15Bij thuiswoners snap ik het ook niet. Maar er zijn natuurlijk een groot aantal studenten die een studie volgen die alleen aan de andere kant van het land gegeven wordt. Dan lopen de kosten wel snel op hoor.allen schreef: 21 apr 2020, 23:07 Dan nog. Even in acht nemende dat een student thuis woont en serieus studeert in plaats van 10 jaar lamballen. Bijbaantje ipv feesten, dan kom je toch niet op 75k schuld? Of betalen studenten vandaag de dag de volle mep? In mijn tijd was dat niet zo, maar wellicht was vroeger echt alles beter.
Heb er nog een paar jaar een als collega gehad die niet aan de bak kon komen, maar naast zijn studie wel vlieguren moest maken om de boel geldig te houden en dan blijft het ook nog eens oplopen.