Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 19 apr 2020, 11:56

Bert ///M3 schreef: 19 apr 2020, 11:50
Luco schreef: 19 apr 2020, 11:35 Ja een goede ondernemer heeft toch een spaarpotje, maar dat geld dan blijkbaar niet voor de KLM??

En nee de impact van een failliet klm is/hoeft niet groter te zijn dan 35.000 ondernemers die omvallen, die hebben misschien wel veel meer impact op de dagelijkse economie in je omgeving.
Jij begrijpt gewoon niet dat het een numbers game is, niet meer niet minder.

Je hebt 1x KLM. KLM valt om en dan maakt bijvoorbeeld Emirates de dienst uit op Schiphol.

Je hebt 200.000 ZZP'ers in de bouw. Noem maar een getal. Gaan er 50.000 van failliet heb je er nog 150.000 over. Heb je 100.000 slijterijen en gaan er 20.000 failliet heb je er nog 80.000 over.

Dus nee een MKB ondernemer heeft niet hetzelfde belang als een KLM of een ander groot bedrijf. Hoe lullig dat ook klinkt.

Dat het economische schade veroorzaakt weet iedereen allang, dus dat is allemaal al lang ingecalculeerd.

Iemand een gokje wagen wanneer ING etc ook weer staatssteun aanvragen?

Knap dat jij voor mij kan bepalen wat ik wel of niet begrijp.

Ik snap wel degelijk dat voor de regering het belang van een klm groter is dan al die ondernemers.
Maar of de impact van een geklapt klm groter is dan de impact van 35.000 mkb-ers die omvallen waag ik te betwijfelen.

Want inderdaad dan maakt emirates de dienst uit, nou en?
als de helft van de restaurants failliet zijn denk je niet dat je dan hetzelfde effect krijgt, de andere maken dan de dienst uit (lees duurder)
Dat jij veel vliegt en het voor jouw dan een verschil maakt, prima.
Maar mij maakt het bv geen hol uit wie er op schiphol vliegt, die zeldzame keer dat ik er gebruik van maak.

Het is dus maar net wat je perspectief is.
Maar is de impact daadwerkelijk groter??

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2020, 11:59

Bert ///M3 schreef: 19 apr 2020, 11:52
Luco schreef: 19 apr 2020, 11:45
Bert ///M3 schreef: 19 apr 2020, 11:43 Ik begrijp alleen niet zo 1,2,3 hoe die KLM piloten wegkomen met minder belasting betalen.

Als jij uit Nederland betaald word houd de belasting namelijk gewoon je IB in.
Volgens mij niet als je definitief in het buitenland woont.
Jawel. Als jij Nederlands staatsburger bent dan heffen ze in principe IB over je wereldinkomen. Natuurlijk helemaal als dat uit Nederland betaald word.

Kan wel als salarissen via een brievenbus firma van bijvoorbeeld Guernsey betaald word. Weet niet hoe dat zit bij KLM.
Kenissen van ons wonen in belgie en hij werkte voor een nederlnds bedrijf, volgen hem kon je dan verlaging aanvragen omdat je in het buitenland woont en van de belgische regering kreeg die een soort bonus, omdat je geld wat je verdient in nederland in belgie uitgaf, dat was (volgens hem) een behoorlijk bedrag.

Joop

Bericht door Joop » 19 apr 2020, 12:15

Robin schreef: 19 apr 2020, 11:21 ...
Als het vliegen an sich wegvalt is deze aardkloot kapot.
Want? Volgens mij is het vliegen (en het ver kunnen en mogen reizen) nou net een van de redenen waarom we in deze ellende zitten...
...ieder plekje op deze aardkloot is inmiddels net zo makkelijk bereikbaar als het halen een halfje bruin bij de bakker om de hoek.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2020, 12:22

Luco schreef: 19 apr 2020, 11:56
Bert ///M3 schreef: 19 apr 2020, 11:50
Luco schreef: 19 apr 2020, 11:35 Ja een goede ondernemer heeft toch een spaarpotje, maar dat geld dan blijkbaar niet voor de KLM??

En nee de impact van een failliet klm is/hoeft niet groter te zijn dan 35.000 ondernemers die omvallen, die hebben misschien wel veel meer impact op de dagelijkse economie in je omgeving.
Jij begrijpt gewoon niet dat het een numbers game is, niet meer niet minder.

Je hebt 1x KLM. KLM valt om en dan maakt bijvoorbeeld Emirates de dienst uit op Schiphol.

Je hebt 200.000 ZZP'ers in de bouw. Noem maar een getal. Gaan er 50.000 van failliet heb je er nog 150.000 over. Heb je 100.000 slijterijen en gaan er 20.000 failliet heb je er nog 80.000 over.

Dus nee een MKB ondernemer heeft niet hetzelfde belang als een KLM of een ander groot bedrijf. Hoe lullig dat ook klinkt.

Dat het economische schade veroorzaakt weet iedereen allang, dus dat is allemaal al lang ingecalculeerd.

Iemand een gokje wagen wanneer ING etc ook weer staatssteun aanvragen?

Knap dat jij voor mij kan bepalen wat ik wel of niet begrijp.

Ik snap wel degelijk dat voor de regering het belang van een klm groter is dan al die ondernemers.
Maar of de impact van een geklapt klm groter is dan de impact van 35.000 mkb-ers die omvallen waag ik te betwijfelen.

Want inderdaad dan maakt emirates de dienst uit, nou en?
als de helft van de restaurants failliet zijn denk je niet dat je dan hetzelfde effect krijgt, de andere maken dan de dienst uit (lees duurder)
Dat jij veel vliegt en het voor jouw dan een verschil maakt, prima.
Maar mij maakt het bv geen hol uit wie er op schiphol vliegt, die zeldzame keer dat ik er gebruik van maak.

Het is dus maar net wat je perspectief is.
Maar is de impact daadwerkelijk groter??
Jij blijft als een Calimero tegen KLM aan trappen. Zij zijn groot en de rest is klein.

Maar het is uiteindelijk een spelletje van getallen. Die verliezen in het MKB zijn gewoon ingecalculeerd.

Je kan bijvoorbeeld ook niet 100% het mkb redden terwijl het volk in loondienst zijn baan verliest. Schiet je niks mee op want als die MKB die je net gered hebt geen omzet heeft gaan ze alsnog ten onder.

Dus heel simpel, waar je er weinig van hebt (KLM) of die je nodig hebt (Bank) houden en het MKB krijgt beperkte steun, zodat alleen de sterkere overleven.

Uiteindelijk komen diegenen die de crisis overleven er ook weer sterker uit bij een herstel. Vanuit het regeringsbeleid is het gewoon damage control.

Wat een ondernemer etc allemaal wel of niet als buffer aan moet houden gaat mij boven mijn pet. Maar MKB praat natuurlijk ook grotendeels voor eigen positie. Dat verhaaltje van die slijterij op vorige pagina's bijvoorbeeld vind dat de verhuurder van het pand onredelijk is. Word ook even populistisch bijgezet dat het beleggers zijn. Maar die hebben ook kredieten uitstaan en die moeten ook betaald worden. Anders gaan ze er zelf aan. En als die niet betalen dan heeft de uitgever van die kredieten er schade van, bijvoorbeeld een bank. Etc.

Dat heeft er verder niks mee te maken dat ik bijvoorbeeld met KLM vlieg, ik vlieg ook regelmatig met Emirates. En als je zegt lekker makkelijk kletsen als je in loondienst bent. Ik geloof niet dat het op dit moment erg goed gaat in mijn eigen sector dus zo lekker zit ik niet in loondienst.

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2020, 12:27

Ik trap niet tegen de KLM, er riepen er hier alleen een heleboel dat elke ondernemer zijn broek maar op moet houden, ook in deze tijd, gelijke monniken, gelijke kappen en meer van die oneliners.
Dan mag de KLM, Booking.com, of noem de multinationals maar op geen uitzonderingspositie hebben, ze zijn als elke andere ondernemer.

En je hebt het over getallen, laat mij maar zien dat de impact van een failliet KLM groter is dan 35.000 failiette mkb-ers, dat kan je ook niet, ik ook niet, maar de meeste mensen zullen imho meer last hebben van de weggevallen mkb-ers dan van het wegvallen van de KLM.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 19 apr 2020, 12:40

Als KLM klapt, dan klappen daarnaast toch nog velen die daar van afhankelijk zijn. Dan heb je een soort van domino/slagveld in de regio Amsterdam.

Klappen er 35000 mkb’ers zal dat veel minder geconcentreerd zijn. Dus het effect van het klappen van KLM is denk ik vele malen groter.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:11

Luco schreef: 19 apr 2020, 11:35
Dat weet ik inderdaad wel zeker.

Eric Z die 35000 ondernemers hebben net zoveel last van 't negatieve domino effect dus nog meer schade.

Robin

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:16

Joop schreef: 19 apr 2020, 12:15
Robin schreef: 19 apr 2020, 11:21 ...
Als het vliegen an sich wegvalt is deze aardkloot kapot.
Want? Volgens mij is het vliegen (en het ver kunnen en mogen reizen) nou net een van de redenen waarom we in deze ellende zitten...
...ieder plekje op deze aardkloot is inmiddels net zo makkelijk bereikbaar als het halen een halfje bruin bij de bakker om de hoek.
Je weet wel dat ik 't anders bedoel. Ik wil nu wel graag naar zonnig Zweden vliegen.

Gaan we vingerwijzen. Doe dat dan naar de overheid die met z'n 'te weinig bedden verhaal' de zorg voordien al lang kapot heeft gemaakt. En banken.

Die zijn de reden. Geen discussie.

Kijk gewoon dat interview met Kees de Kort.....pijnlijke realiteit.

Robin

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:21

Ik wil ook dat geen enkele onderneming klapt van KLM en Booking tot Jan de visman en Truus de kapster en Henk met z'n ballentent. Niemand.

Dus kijk ik met argusogen naar banken en overheden hoe die zich d'r weer met 'n Jantje van Leiden van af maken totnutoe.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2020, 13:24

KLM falliet kan voor een sneeuwbaleffect op de beurzen zorgen, waardoor banken ook in de problemen komen. Voor ons als persoon mag KLM dan misschien weinig impact op ons dagelijks leven hebben, maar je moet het in perspectief zien. Als het restaurant, de aannemer, of de slijterij bij ons op de hoek omvalt, zijn er altijd wel anderen die er van profiteren en de boel opvangen. De nood is voor de overheid dus niet zo hoog om het heel MKB te redden.

Triest, maar overheden zullen altijd zorgen dat beurzen en banken zo min mogelijk schade incasseren. De rest is slaaf van het systeem.

alt

Bericht door alt » 19 apr 2020, 13:30

Het is dan toch simpel.
Als een ondernemer zijn spaarpotje/buffer moet gebruiken om de tent overend te helpen, dan moet ook de pensioen/spaarpotje van de werknemer ook gebruikt worden om de tent overend te helpen.
Gelijke monniken, gelijken kappen.

Shakes

Bericht door Shakes » 19 apr 2020, 13:31

Als ze Klm zouden laten klappen is Schiphol ook klaar. Gaat niet gebeuren, nu niet, nooit niet.

Ik snap de vraag om maatwerk maar tenzij je Shell, Booking, het koningshuis of Ahold bent gaat dat niet komen.

Robin

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:34

///Joost schreef: 19 apr 2020, 13:24 KLM falliet kan voor een sneeuwbaleffect op de beurzen zorgen, waardoor banken ook in de problemen komen. Voor ons als persoon mag KLM dan misschien weinig impact op ons dagelijks leven hebben, maar je moet het in perspectief zien. Als het restaurant, de aannemer, of de slijterij bij ons op de hoek omvalt, zijn er altijd wel anderen die er van profiteren en de boel opvangen. De nood is voor de overheid dus niet zo hoog om het heel MKB te redden.

Triest, maar overheden zullen altijd zorgen dat beurzen en banken zo min mogelijk schade incasseren. De rest is slaaf van het systeem.
Tadaa. De overheid is dus 'het probleem' op dit moment.

@Alt zo zou je kunnen denken. Ondernemertjes die omvallen. En de medewerkers blijven buiten schot door UWV en dergelijke. Is idd niet helemaal eerlijk. Maarja. Daar hebben die ondernemertjes zelf voor gekozen. Of ze nou 2 maand terug of 40 jaar terug zijn gestart. De coronacrisis clausule incl (semi) lockdown door overheden stond er luid en duidelijk in hoor.
Laatst gewijzigd door Robin op 19 apr 2020, 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 19 apr 2020, 13:35

dan moet ook de pensioen/spaarpotje van de werknemer ook gebruikt worden om de tent overend te helpen.
dat doen ze al.

Maar die Hema knakker zal er als werkgever/investeerder vast beter uitkomen. Zelfde als die huisjesmelker met bril. Mogen wij betalen.

Robin

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:36

Shakes schreef: 19 apr 2020, 13:35
dan moet ook de pensioen/spaarpotje van de werknemer ook gebruikt worden om de tent overend te helpen.
dat doen ze al.

Maar die Hema knakker zal er als werkgever/investeerder vast beter uitkomen. Zelfde als die huisjesmelker met bril. Mogen wij betalen.
Die laatste weet zich van de prins geen kwaad:)

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 apr 2020, 13:37

De overheid is vrijwel altijd het probleem, als je maar ver genoeg terugkijkt in de keten. Belastingen, subsidies, toeslagen, heffingen, reguleringen, etc.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 19 apr 2020, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 19 apr 2020, 13:37

Eensch.

JP

Bericht door JP » 19 apr 2020, 13:44

Iedere keer het toontje dat werknemers maar lekker hun handje mogen ophouden en de arme ondernemer die is de sjaak en krijgt niets. Zo jammer.....
De meeste ondernemers hebben ook werkgevers die ze gedwongen nu bij het uwv massaal aanmelden.

Andre

Bericht door Andre » 19 apr 2020, 14:27

Laten we eerlijk zijn. We are all in this together. Alleen de ambtenaren ontspringen de dans.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 19 apr 2020, 14:40

Andre schreef: 19 apr 2020, 14:27 Laten we eerlijk zijn. We are all in this together. Alleen de ambtenaren ontspringen de dans.
Maar natuurlijk André. Als je serieus gelooft dat alle ambtenaren de dans ontspringen dan zou ik me eerst maar eens verdiepen in wie er allemaal onder de ambtenaren vallen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 19 apr 2020, 14:49

Andre schreef: 19 apr 2020, 14:27 Laten we eerlijk zijn. We are all in this together. Alleen de ambtenaren ontspringen de dans.
Ambtenaar heeft een voordeel, baangarantie (over het algemeen) vrij goede arbeidsvoorwaarden. Nadeel is dat je bij grote bloei in de economie niet of veel minder meegroeit wat betreft inkomen. Het gemiddelde inkomen van een ambtenaar bij de brandweer, politie, enz. ligt meestal wat lager dan een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven. Dat zijn de consequenties, daar kiest die ambtenaar voor. Zijn keuze heeft nu de consequentie dat hij/zij meer zekerheid heeft dan bijv. een werknemer van een commercieel bedrijf. Die ambtenaar weet ook dat hij/zij de komende 5-7 jaar stil gaat staan, ook nog een tijdje als de economie weer aantrekt. Ik vertel toch niets nieuws ?

Gr Ron

SlowCo

Bericht door SlowCo » 19 apr 2020, 14:50

Ineens weet je het: je wordt :tooth: ambtenaar...

JP

Bericht door JP » 19 apr 2020, 14:55

Die hele coronaquarantaine maakt me helemaal racistisch.....

Elke keer als ik een Duitser of Belg zie rijden denk ik, wat doe jij hier ? Ga terug naar je eigen land 😂

Andre

Bericht door Andre » 19 apr 2020, 14:57

Nou dat heb ik niet met echte duitsers en belgen. Er zijn wel heel veel anderen waarbij ik dat wel heb!
Laatst gewijzigd door Andre op 19 apr 2020, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2020, 14:59

Riceaux schreef: 19 apr 2020, 14:40
Maar natuurlijk André. Als je serieus gelooft dat alle ambtenaren de dans ontspringen dan zou ik me eerst maar eens verdiepen in wie er allemaal onder de ambtenaren vallen.
Je en die regels zijn tegenwoordig ook anders, gewoon een arbeidsovereenkomst, net als ieder ander.

Plaats reactie