tomgtr schreef: 18 apr 2020, 08:44
Als je juni short en juli long gaat moet eigenlijk dus de contango groter worden om wat te verdienen. Dat zal alleen gebeuren als er partijen nog uit hele grote lengte posities moeten stappen. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog het geval is. En al vergroot de spread met een paar dollar moet je er zelf met aardig volume in gaan om daar iets aan te verdienen.
Ik keek er meer naar vanuit een risico managment positie
Het idee is dat als er niks veranderd aan het aanbod, dat juni sneller daalt als juli naar expiratie van het juni contract. (dus inderdaad een spread die groter word)
Als je kaal short zit op het juni contract.
Stel die daalt ook naar 18 dollar oid. Heb je 8.000 USD winst per contract. (standaard future is 1000 bbl) Klinkt aanlokkelijk alleen als die amerikanen wat uit hun hoed toveren en het staat ineens weer 30 dan verlies je 5.000 USD. Dit kan ook gewoon, vorige week wel gezien.
Doe je juni short en juli long.
Op dit moment:
Mei = 18.12
Juni = 25.14
Juli = 29.52
Stel nu dat de huidige trend aanhoud en je doet juni short en juli long. Juni wil ook naar 18.12 dollar en contago blijft gelijk.
Winst juni 7.02 dollar
Verlies juli 4.38 dollar
Netto 2.64 = 2640 dollar winst.
Daarbij ben je ook beter gepositioneerd voor als de economie weer open gaat en vraag stijgt. Zal contago gaan voeden eerst denk ik. De front month zal niet zo snel stijgen als de volgende naarmate je dichter op expiratie komt. Dit hebben we deze week ook gezien, juni en de opvolgende contracten deden allemaal dikke plus behalve het Mei contract, die stond een dikke min omdat traders weten dat het Mei contract toch al kansloos was.
Als die blonde twitterende koersenmanipulator weer wat uitspuwd en olie/juni contract staat op 30 dollar.
Juni = 30
Juli = 32
Is je verlies dus 2000 dollar.
Als je op fundamentals handeld dan is het risico wat makkelijker te behappen. Je kan bijvoorbeeld wel gelijk hebben over richting maar als je tussentijds een 5000 USD verlies over je positie voor je kiezen krijgt dan moet je misschien alsnog verkopen. 2000 USD is te behappen en dan kan je dat evt uitzitten.
Het enige is margin verplichting. Wat je dus weten moet is of je broker/clearing je margin verlaagd bij een spread strategie. CL futures hebben op dit moment een margin rate van ongeveer 5000-7500 USD. (afhankelijk van maand) Als je dus een short long spread doet en je broker/clearing herkent dit dan is je intial / maintenance margin veel lager als wanneer je kaal short zit.
Daarnaast is die positie als het werkt met je margin rates ook makkelijker te traden als wanneer je enkel kaal long of short doet. Bij een uptick koop je juni weer terug en short hem hoger in de range. Makkelijker gezegd als gedaan. Is wel iets meer voor active traders.
Bijvoorbeeld Augustus short en September long kan ook als er niks verbeterd. (geen visie op, ik pak gewoon even 2 willekeurige maanden) Staat nu 0.88 USD spread over. Duurt alleen wel langer voor je trade zich afwikkelt. Maar loopt die spread volgens dezelfde contago curve dan zou je dus over 6000 USD winst hebben vlak voor expiratie Augustus contract.
Risico van dit alles hangt af van wat ze verder nog uit hun hoed gaan toveren mbt productie stilgooien, OPEC deals etc etc.