Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Aandelen/Beurzen....wie doet wat?

Bericht door Elise » 03 apr 2020, 20:08

Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 17:50
Elise schreef: 03 apr 2020, 17:15
Bert ///M3 schreef: 03 apr 2020, 16:12 Als het nu nog een keer AEX 400 of lager zou worden dan denk ik niet dat je Shell nog een keer op een tientje koopt.
Ik vind dat wel een beetje tegenstrijdige uitspraak, gezien RD voor een 11,87% de weging van de AEX bepaald.
De AEX kan m.i. allen onder de 400 duiken als RD, UN(13,55%) en ASML(16,23%) er nog even flink van langs krijgen.
Als je het zo stelt wel.

Maar RDS van 17 naar 10 dan moet er nog een keer 37% af.

Om even AEX 470 -> 400 te doen moet er 15% af.

Dus stel dat de AEX terug zou vallen naar 400, dan denk ik niet dat het aannemelijk is dat RDS weer een tientje doet.
Ik hou me al een jaartje of 30 met de beurs bezig en heb de meeste vreemde dingen gezien, dus ik sluit helemaal niks uit wat mij betreft is alles mogelijk op de beurs :wink:

Voor handel op de beurs is dit wel een heerlijke tijd. Love it :swinging:

tallbloke

Bericht door tallbloke » 04 apr 2020, 20:52

Inderdaad genieten momenteel. Begin maart dit jaar weer ingestapt. Vertrouw het niet dus komende week winst pakken en in de wachtkamer.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 05 apr 2020, 09:50

Had een twee maanden geleden een account bij de Giro geopend. Beleggen is alleen interssant als je het met forse bedragen doet anders is het gerommel in de marge. Afijn blij dat ik nog niks had ingezet, voorlopig is cash voor mij heilig en hoop er nog lang niet aan te hoeven zitten. Beleggen ga ik zeker niet doen, komt wel als de economische schade van de crisis echt goed in kaart is gebracht.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 05 apr 2020, 11:15

Na jaren gestopt te zijn ben ik deze week weer begonnen. Puur gekeken naar het verloop van de laatste 5 jaar. Heb nu ING en Air France gekocht. Wel een beetje een risico, maar we gaan het zien. Wil nog wel meer gaan kopen, maar omdat er nog een hoop twijfel is wacht ik nog. Ik hield Shell al wel 2 weken in de gaten...had ik maar gekocht, maarja achteraf he. Stond op 12 euro en binnen een week op 17 euro, dat was ff snel 30% verdienen...nu twijfel ik weer of ie niet te "hoog" staat om te kopen...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 05 apr 2020, 11:26

veejay schreef: 05 apr 2020, 09:50 Had een twee maanden geleden een account bij de Giro geopend. Beleggen is alleen interssant als je het met forse bedragen doet anders is het gerommel in de marge. Afijn blij dat ik nog niks had ingezet, voorlopig is cash voor mij heilig en hoop er nog lang niet aan te hoeven zitten. Beleggen ga ik zeker niet doen, komt wel als de economische schade van de crisis echt goed in kaart is gebracht.
Ik snap wat je zegt en kan je gevoel hierover begrijpen. Maar als je in een rustige/economisch sterke periode belegt kabbelt alles omhoog. Dan kan je net zo goed een tracker kopen zeg maar. Juist in roerige tijden valt er geld te verdienen (en verliezen) als je het vaker goed hebt dan fout dan verdien je geld, zo simpel is het. Beleggen in rustigere tijden vind ik vaak tricky. Alles lijkt ok en oo een poep of een scheet gaat 1 aandeel opeens finaal onderuit. Bam weg je winst. Nu weet je dat het volatiel is en zit je er meer bovenop en aan de knoppen. Bovendien is het nu niet heel spannend om aandelen te kiezen waarvan je denkt dat die te hard afgestraft zijn. In goede tijden als alles overgewaardeerd is is aandelen kiezen veel moeilijker door angst dat alles al overgewaardeerd is.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 apr 2020, 11:56

veejay schreef: 05 apr 2020, 09:50 Had een twee maanden geleden een account bij de Giro geopend. Beleggen is alleen interssant als je het met forse bedragen doet anders is het gerommel in de marge. Afijn blij dat ik nog niks had ingezet, voorlopig is cash voor mij heilig en hoop er nog lang niet aan te hoeven zitten. Beleggen ga ik zeker niet doen, komt wel als de economische schade van de crisis echt goed in kaart is gebracht.
Niet vervelend of belerend bedoeld maar kun je niet veel beter aflossen op de persoonlijke lening voor je auto? Dat is gegarandeerd bijna 10% "winst". Dat lijkt me veel veiliger en verstandiger.

veejay

Bericht door veejay » 05 apr 2020, 11:59

Dat was om discussie te prikkelen over financieren vam autos in dat draadje, wat ook gebeurde daarna :wink: .

Rnd

Bericht door Rnd » 11 apr 2020, 11:15

https://www.telegraaf.nl/financieel/890 ... che-impact

Ik ben het met bovenstaande link wel eens. Ik zie om mij heen veel mensen instappen op de beurs. Veelal jongeren die voorheen nooit hebben belegd. Recent heb je mooie winsten kunnen behalen als je een paar weken geleden instapte, maar ik vraag mij af wat er nog aankomt. Ik ben in ieder geval weinig positief.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2020, 12:39

Als je nu nog wilt instappen dan ben je al te laat IMHO, of in elk geval loop je te veel risico. Als het om een korte termijn winst gaat.

Even boeren verstand. Shell deed bijvoorbeeld 10 euro op bodem, en voor de klapper rond 25. Nu staan we dus exact in het midden. Zou het een V vormig herstel worden dan kan je nog zo'n 35-40% winnen, en daar heb je in tijd ook waarschijnlijk meer als 12 maanden voor nodig. Als het de verkeerde kant uit gaat kan je zo 45% of meer kwijt zijn. Dit is gewoon even snel niet eens gekeken naar risico's per sector.

Als je op 400 instapte dan zat je nog wel goed en had je nu een leuke winst gemaakt. Ben je van plan om op een langere termijn te blijven zitten dan zou ik nog niet direct de hele handel in de verkoop zetten, was het even een snelle winst dan wel.

Mijn beeld van de laatste 2 weken op de beurs is een stijging die afzwakt en volumes die totaal in elkaar zakken. Geen goed teken maar ze kunnen dit wel even volhouden, dus wie zal het zeggen. Er is best een hoop bullish sentiment op dit moment maar het kan ook weer zo 400 staan.

Aankomende vrijdag is optie expiratie en ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit ook met het huidige koersverloop te maken heeft.

Elise

Bericht door Elise » 11 apr 2020, 16:46

Veel brokers melden een enorme aanwas van duizenden nieuwe klanten.
Die krijgen nog even wat aandelen in de maag gesplitst voordat we weer omlaag gaan :zwijntje:

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 apr 2020, 21:36

Olie...yikes...

Afbeelding

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 apr 2020, 21:54

Tja het is echt uitstel van executie. Alle gaten zijn al gevuld, tanker looen nu heel hard vol. Raffinaderijen kunnen hun jet en ook benzine niet meer kwijt. Als niemand het meer koopt moeten ze stoppen, dan is het laatste restje ruwe olie verbruik ook grotendeels weg en moet er gestopt worden met oppompen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 apr 2020, 22:53

Dat mei contract loopt ook binnenkort af dus die is wel afgeschreven, vertekend ook een beetje.

Stapel shorts ingegooid om 15:59 vandaag. Kijken of ze bij de Q1 cijfers een wat meer realitische blik krijgen komende weken.

Elise

Bericht door Elise » 18 apr 2020, 08:06

Ik zie $11 in 1998. Gaan we zo ver terug denken jullie?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2020, 08:38

Het kan zomaar.

Dat mei contract verloopt op de 21e, maandag dus. Je zag een paar dagen terug al dat dat contract eigenlijk niet echt meer mee wilde.

Juni contract staat nog op iets van 25.50

Daarom zie je dat sommige sites het over 17 dollar hebben en sommigen over 25 dollar.

De obvious trade nu is het juni contract short zitten maar is een beetje een linke business. 1 tweet of rumor en het staat een paar dollar hoger. Je kan dat een beetje opvangen door bijvoorbeeld het juni contract short te gaan en juli long. Bij een uptick maakt juni wel een grotere sprong maar in het totaal verlies je minder als wanneer je kaal short op juni zat. Door de prijsvorming zou je dichter naar settlement date van juni een veel sneller verval van het juni contract moeten zien.

Denk dat een evt 17 dollar of 10 dollar dus wel even weg is ivm rollover naar juni contract.

Die Amerikanen zijn ook op creatieve plannetjes aan het broeden dus is een beetje koffiedik kijken imho. Fundamentals staan down maar 1 nieuw plannetje en het draait volledig om. In de futures markt dan.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 apr 2020, 08:44

Als je juni short en juli long gaat moet eigenlijk dus de contango groter worden om wat te verdienen. Dat zal alleen gebeuren als er partijen nog uit hele grote lengte posities moeten stappen. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog het geval is. En al vergroot de spread met een paar dollar moet je er zelf met aardig volume in gaan om daar iets aan te verdienen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 apr 2020, 10:00

Ik vind het mooi om te lezen, net een spannend jongensboek :lol: :wink:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 18 apr 2020, 11:30

Idd ja. Geen idee waar het over gaat, maar ik zit op het puntje van me stoel. :lol:

Will F.

Bericht door Will F. » 18 apr 2020, 12:51

Meer van deze contango situatie uitleg hier: https://www.tradingview.com/chart/CLM20 ... -aware-of/

veejay

Bericht door veejay » 18 apr 2020, 13:28

Lol welk dialect is dit?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2020, 14:25

tomgtr schreef: 18 apr 2020, 08:44 Als je juni short en juli long gaat moet eigenlijk dus de contango groter worden om wat te verdienen. Dat zal alleen gebeuren als er partijen nog uit hele grote lengte posities moeten stappen. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog het geval is. En al vergroot de spread met een paar dollar moet je er zelf met aardig volume in gaan om daar iets aan te verdienen.
Ik keek er meer naar vanuit een risico managment positie :)

Het idee is dat als er niks veranderd aan het aanbod, dat juni sneller daalt als juli naar expiratie van het juni contract. (dus inderdaad een spread die groter word)

Als je kaal short zit op het juni contract.

Stel die daalt ook naar 18 dollar oid. Heb je 8.000 USD winst per contract. (standaard future is 1000 bbl) Klinkt aanlokkelijk alleen als die amerikanen wat uit hun hoed toveren en het staat ineens weer 30 dan verlies je 5.000 USD. Dit kan ook gewoon, vorige week wel gezien.

Doe je juni short en juli long.

Op dit moment:
Mei = 18.12
Juni = 25.14
Juli = 29.52

Stel nu dat de huidige trend aanhoud en je doet juni short en juli long. Juni wil ook naar 18.12 dollar en contago blijft gelijk.

Winst juni 7.02 dollar
Verlies juli 4.38 dollar

Netto 2.64 = 2640 dollar winst.

Daarbij ben je ook beter gepositioneerd voor als de economie weer open gaat en vraag stijgt. Zal contago gaan voeden eerst denk ik. De front month zal niet zo snel stijgen als de volgende naarmate je dichter op expiratie komt. Dit hebben we deze week ook gezien, juni en de opvolgende contracten deden allemaal dikke plus behalve het Mei contract, die stond een dikke min omdat traders weten dat het Mei contract toch al kansloos was.

Als die blonde twitterende koersenmanipulator weer wat uitspuwd en olie/juni contract staat op 30 dollar.

Juni = 30
Juli = 32

Is je verlies dus 2000 dollar.

Als je op fundamentals handeld dan is het risico wat makkelijker te behappen. Je kan bijvoorbeeld wel gelijk hebben over richting maar als je tussentijds een 5000 USD verlies over je positie voor je kiezen krijgt dan moet je misschien alsnog verkopen. 2000 USD is te behappen en dan kan je dat evt uitzitten.

Het enige is margin verplichting. Wat je dus weten moet is of je broker/clearing je margin verlaagd bij een spread strategie. CL futures hebben op dit moment een margin rate van ongeveer 5000-7500 USD. (afhankelijk van maand) Als je dus een short long spread doet en je broker/clearing herkent dit dan is je intial / maintenance margin veel lager als wanneer je kaal short zit.

Daarnaast is die positie als het werkt met je margin rates ook makkelijker te traden als wanneer je enkel kaal long of short doet. Bij een uptick koop je juni weer terug en short hem hoger in de range. Makkelijker gezegd als gedaan. Is wel iets meer voor active traders.

Bijvoorbeeld Augustus short en September long kan ook als er niks verbeterd. (geen visie op, ik pak gewoon even 2 willekeurige maanden) Staat nu 0.88 USD spread over. Duurt alleen wel langer voor je trade zich afwikkelt. Maar loopt die spread volgens dezelfde contago curve dan zou je dus over 6000 USD winst hebben vlak voor expiratie Augustus contract.

Risico van dit alles hangt af van wat ze verder nog uit hun hoed gaan toveren mbt productie stilgooien, OPEC deals etc etc.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 apr 2020, 14:38

Met spread trading zou je margin verplichting veel lager moeten zijn. Anders klopt er iets niet. Als je moet bijbetalen op je long positie zouden ze geld moeten overmaken op je short positie. Overigens zie ik echt niet in wat de olieprijs snel zal doen herstellen. Geen hond gelooft dat de Opec+ leden zich überhaupt aan beperkingen houden maar al deden ze dat wel, een beperking van 10 M bbl in een markt die 25M bbl oversupplied is zou de prijs minder hard moeten laten dalen, niet stijgen. Met 15 M bbl per dag oversupply loopt het alleen iets minder vol. En het is al aardig vol.... Alleen echt het stoppen van oppompen en raffineren zal een verbetering in structuur en flat price kunnen veroorzaken. Reductie niet. IMHO.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2020, 17:33

Klopt.

Ik kan een spread kopen Jun/Jul tegen 2000 margin, jul/aug tegen ongeveer 600. Tegen 5000-7000 voor een kaal contract. Maar niet elke broker die accepteert dat. Zelfde met bijvoorbeeld AEX futures en opties, die kan je ook tegen elkaar wegstrepen maar word ook niet door elke broker geaccepteerd.

Verder met dat supply verhaal eens (daar zit jij dichter op als ik LOL) alleen in die futures schieten die prijzen zo omhoog of omlaag op een simpel nieuwsbericht of tweet. Vooral op het front contract omdat al die algotraders daar in zitten. Dus daar kaal in gaan zitten is een stuk risicovoller.

Trouwens ivm die contango zou ik dus nu ook geen ETF olie of turbo's long etc kopen. Dat werkt namelijk deels hetzelfde alleen dan onzichtbaar. Maar ik hoor wel veel anderen daar al in stappen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 apr 2020, 17:40

Dat is ook speculeren op flatprice. Yuck! Heft Hin Leong ook gedaan in Sing. Ging niet helemaal lekkerrrrrrr

Will F.

Bericht door Will F. » 18 apr 2020, 19:54

Bert ///M3 schreef: 18 apr 2020, 17:33
Trouwens ivm die contango zou ik dus nu ook geen ETF olie of turbo's long etc kopen. Dat werkt namelijk deels hetzelfde alleen dan onzichtbaar. Maar ik hoor wel veel anderen daar al in stappen.
Ik een proshares crude WTI ultrashort etf 2x inverse die n eventuele daling in wtii omzet in dubbele stijging dezehttps://finance.yahoo.com/quote/SCO?p=SCO&.tsrc=fin-srch Wat ik afgelopen week n paar keer zag is dat wti zoals vrijdag 8% zakt en de koers slechts 3,5% stijgt. Heb het niet eerder gezien, al moet je je wel bewust zijn dat er im deze leveraged etf (=2 of 3x Arthur) wel tijdswaarde wegloopt, vertellen ze ook nergens.
Constructie v Bert is interessant maar ik snap t maar net dus begin er niet an.

Plaats reactie