Meer gegevens spiksplinternieuwe Audi A4
INGOLSTADT - Met de geheel nieuwe A4 wil Audi zich verder profileren als sportief en dynamisch merk. In alweer de derde generatie uit zich dat in een expressief design, waarvoor topontwerper Walter de’ Silva verantwoordelijk is, met kortere overhang en langere wielbasis ten opzichte van zijn voorganger. Audi stelt eerst de sedan voor. Op de stationwagon Avant is het tot maart volgend jaar wachten. De Cabriolet maakt pas in 2009 plaats voor een open versie van de A5.
De dichte A5 legt de basis voor de nieuwe A4. In vergelijking met die Coupé is de lengte met 7,5 cm toegenomen, waarvan zes centimeter tussen de assen is terug te vinden. De A4 meet voortaan 4,70 meter en kent een wielbasis van 2,81 meter. Het design valt op door de korte overhang, zowel aan voor- als achterzijde. De beperkte overbouw geeft de auto een krachtige uitstraling, dat aan de achterzijde extra wordt benadrukt door twee kaarsrechte uitlaateindstukken. Overigens, voor wie het design niet sportief genoeg is, gaat Audi weer een S line-pakket leveren. Het bestaat onder andere uit een nieuwe grille, dorpelverbreders en achterspoiler.
Voor het interieur heeft Audi niet de sportieve toer gekozen. Daar telt degelijkheid, kwaliteit, afwerking en ergonomie. Het dashboard komt nagenoeg geheel overeen met dat van de A5. Het verschil tussen de sedan en de coupé is bijvoorbeeld het instrumentarium. Bij de A4 liggen de meters minder diep en onderaan de toerenteller en snelheidsmeter ontbreekt een uitsparing. Audi claimt dat de inzittenden mede door de langere wielbasis meer bewegingsvrijheid hebben. Het leefcompartiment wordt gescheiden van de bagageruimte door een in delen neerklapbare achterbank. Met vijf zitplaatsen beschikbaar, is 480 liter aan bagageruimte voorhanden. Met louter de voorstoelen in gebruik kan het laadvolume worden uitgebreid tot 962 liter.
Voor de aandrijving is bij de marktintroductie keuze uit vijf motoren. De voorlopige basismotor is de 1,8 liter TFSI-benzinemotor met turbo en directe inspuiting. Het vermogen ligt op 160 pk. Daarboven levert Audi een 3,2 liter V6 met 255 pk. Daartussen komen nog sterke viercilinders, terwijl ook een achtpitter volgt onder de noemer S4. Het gamma diesels bestaat voorlopig uit drie diesels, 2,0, 2,7 en 3,0 liter groot en achtereenvolgens 143 pk, 190 pk en 240 pk sterk. Afhankelijk van de motorisering is een zesversnellingsbak, Tiptronic-automaat of Multitronic-bak leverbaar, terwijl naast voorwielaandrijving ook quattro-aandrijving beschikbaar.
Het publieksoptreden van de A4 staat gepland voor de IAA in Frankfurt, die op 13 september voor tien dagen open gaat. De Duitsers pakken tijdens deze thuiswedstrijd uit met één carrosserievariant, die met vijf verschillende motoren in vijftien verschillende kleuren op de prijslijst komt te staan. Dat prijzenboekje volgt enkele dagen voor de grootste autotentoonstelling ter wereld, maar in Duitsland vermeldt het basismodel een tarief van ongeveer 26 mille. Wat de voordeligste uitvoering in Nederland moet kosten, is moeilijk in te schatten. Een en ander is afhankelijk van de uitrustingsspecificatie die importeur in petto heeft. Het showroomdebuut volgt zoals eerder geschreven in december, maar de importeur haalt eerder een exemplaar deze kant op die tijdens speciale previews wordt getoond.
1.8 TFSI - 160pk - 250 Nm (0-100 in 8,6 sec)
3.2 FSI - 265pk - 330 Nm (0-100 in 6,2 sec)
2.0 TDI - 143pk - 320 Nm (0-100 in 9,4 sec)
2.7 TDI - 190pk - 400 Nm (0-100 in 7,7 sec)
3.0 TDI - 240pk - 500 Nm (0-100 in 6,1 sec)
Bron: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=44247