Onderhoud bij stilstand?
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Onderhoud bij stilstand?
Amices,
Ik heb een aantal BMW M-modellen in een loods staan. Ik gebruik ze echt sporadisch. De Z3M is er eentje van, die binnenkort als trouwauto gebruikt gaat worden. Die is in het afgelopen jaar slechts 2 keer naar buiten gekomen, voor een rally en een weekendje weg. Nu is precies een jaar geleden een kleine beurt uitgevoerd. Volgens de onderhouds-indicator is er nog lang geen beurt nodig. Echter, ik hoor soms verhalen over 'iedere 10k kilometers hoe-dan-ook nieuwe olie', maar soms ook 'ieder jaar dit, of ieder jaar dat...'
De wagens staan aan een druppellader, veilig, droog, schoon, maarrrrr.... stel dat ik - en dat is zo - over dertig jaar nog steeds gebruik van de wagens zou willen kunnen maken, wat is dan het beste? Is er iets van een beurt o.i.d. die je zou moeten uitvoeren ook wanneer je slechts sporadisch van een wagen gebruik maakt? Alle advies is welkom. Thanks!
Ik heb een aantal BMW M-modellen in een loods staan. Ik gebruik ze echt sporadisch. De Z3M is er eentje van, die binnenkort als trouwauto gebruikt gaat worden. Die is in het afgelopen jaar slechts 2 keer naar buiten gekomen, voor een rally en een weekendje weg. Nu is precies een jaar geleden een kleine beurt uitgevoerd. Volgens de onderhouds-indicator is er nog lang geen beurt nodig. Echter, ik hoor soms verhalen over 'iedere 10k kilometers hoe-dan-ook nieuwe olie', maar soms ook 'ieder jaar dit, of ieder jaar dat...'
De wagens staan aan een druppellader, veilig, droog, schoon, maarrrrr.... stel dat ik - en dat is zo - over dertig jaar nog steeds gebruik van de wagens zou willen kunnen maken, wat is dan het beste? Is er iets van een beurt o.i.d. die je zou moeten uitvoeren ook wanneer je slechts sporadisch van een wagen gebruik maakt? Alle advies is welkom. Thanks!
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Onderhoud bij stilstand?
Je kunt wielblokken gebruiken om platte kantjes aan banden te voorkomen. Andere dingen moeten naar mijn idee echt bewegen. Schokdempers.. blok.. diff.. airco..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Onderhoud bij stilstand?
Elke paar maanden een uurtje uitlaten. Verder hoef je echt niets bijzonders te doen hoor. Druppellader heb je al. Verder zorgen dat er E5 in de tank zit, geen E10.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Onderhoud bij stilstand?
af en toe gebruiken is natuurlijk het beste, verder zou ik de olie om het jaar sowieso vervangen ongeacht kilometerstand.
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderhoud bij stilstand?
Thanks guys, hier heb ik wel wat aan!
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Onderhoud bij stilstand?
Wat is de gedachtengang achter jaarlijks olie vervangen?
- MParallel
- Berichten: 8771
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Onderhoud bij stilstand?
Banden op 3bar zetten of op asstanden.
- MParallel
- Berichten: 8771
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Onderhoud bij stilstand?
Volgens mij bedoelen ze rijden. Weet niet of olie ook al degenereerd als het niet circuleert.
Mogelijk vochtopbouw in de olie.
- JP
- Berichten: 34354
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Onderhoud bij stilstand?
Regelmatig uit laten door een mede-DF’er als je zelf geen tijd hebt ?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Onderhoud bij stilstand?
Er komt vocht in de olie. Vocht is roest.
Een distributieketting heeft een hekel aan roest....dus ik zou ook ieder jaar de olie vervangen.
En zoald Joost aangeeft E5 (V-power etc) in de tank en zeker geen E5.
Een distributieketting heeft een hekel aan roest....dus ik zou ook ieder jaar de olie vervangen.
En zoald Joost aangeeft E5 (V-power etc) in de tank en zeker geen E5.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11
Re: Onderhoud bij stilstand?
Af en toe eens mee rijden. Een aardig stukje dat alles warm is geweest en de accu weer is opgeladen. En de onderhoudsindicaties bij houden. Wij hebben BMW's en doen dat op deze wijze en dat gaat naar ons idee het beste. Olie verversen is na x kilometers of na 2 jaar bij onze auto's als ik het goed heb. Dit doen wij dus altijd. Nooit geen problemen en iedere auto is op ieder moment direct rijklaar.
- James
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 20:47
- Auto: MX5 / Fiesta 1.0
- Locatie: Achter het stuur
Re: Onderhoud bij stilstand?
Dit ja, vocht komt in de olie + olie breekt zoiezo af door zijn eigen gebruikt of niet.Martin van der Zwaard schreef: 08 mar 2020, 20:07 Er komt vocht in de olie. Vocht is roest.
Een distributieketting heeft een hekel aan roest....dus ik zou ook ieder jaar de olie vervangen.
En zoald Joost aangeeft E5 (V-power etc) in de tank en zeker geen E5.
Zou daarom zeker jaarlijks een olie beurtje en filter doen.
Zoals eerder aangegeven zou (bi)-maandelijks een uurtje rijden helemaal goed zijn.
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderhoud bij stilstand?
OK. Goed, dan zou dus - de Z3M gaat toch naar de specialist voor wat andere dingetjes en een APK - een oliebeurtje meteen helemaal geen kwaad kunnen. Tja, ik heb hier eigenlijk nooit echt goed over nagedacht. Doorgaans bedenk ik me dat vanwege het weinige rijden de echt specifieke dingen als lagerschalen/vanossen etc. wellicht later pas aan de beurt zijn, maar ik vroeg me af hoe het met de rest zat.
Gelukkig woont de schoonfamilie 180km verderop. Dat betekent dus af en toe een andere wagen pakken haha.
Gelukkig woont de schoonfamilie 180km verderop. Dat betekent dus af en toe een andere wagen pakken haha.
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Onderhoud bij stilstand?
De relatie tussen de leeftijd van olie en vocht in het carter begrijp ik niet. Blok na kort lopen weg zetten, ja vocht okay. Sterke temperatuurswisseling van het blok.. en condensvorming, ja okay.
Verder.. zorgen dat alles intern goed gesmeerd blijft?
Verder.. zorgen dat alles intern goed gesmeerd blijft?
-
- Berichten: 4546
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Onderhoud bij stilstand?
Vochtvretertjes in de auto werkt ook goed kan ik zeggen. Het interieur raakt er stukke minder muf van.
Mercedessource.com heeft nogal wat oldtimers staan en raad aan er af en toe een uurtje rustig aan te sturen. Een soort warming up als het ware. Dan komt er weer wat beweging in de remmen, lagers en vloeistoffen.
Mercedessource.com heeft nogal wat oldtimers staan en raad aan er af en toe een uurtje rustig aan te sturen. Een soort warming up als het ware. Dan komt er weer wat beweging in de remmen, lagers en vloeistoffen.
- Rogerb
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Re: Onderhoud bij stilstand?
Crookie schreef: 08 mar 2020, 21:44 Vochtvretertjes in de auto werkt ook goed kan ik zeggen. Het interieur raakt er stukke minder muf van.
Mercedessource.com heeft nogal wat oldtimers staan en raad aan er af en toe een uurtje rustig aan te sturen. Een soort warming up als het ware. Dan komt er weer wat beweging in de remmen, lagers en vloeistoffen.
Dit houd ik ook aan voor de +- 20 fransozen in m'n opslag, alles eens in de zoveel tijd lekker warm laten draaien en ommetje maken.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Onderhoud bij stilstand?
Die distributie ketting zit denk ik voor het grootste deel buiten de olie dus ik zie die link met het olie verversen niet zo.Martin van der Zwaard schreef: 08 mar 2020, 20:07 Er komt vocht in de olie. Vocht is roest.
Een distributieketting heeft een hekel aan roest....dus ik zou ook ieder jaar de olie vervangen.
En zoald Joost aangeeft E5 (V-power etc) in de tank en zeker geen E5.
Wanneer je de olie ververst blijft dat deel van de ketting nog steeds buiten de olie wat zou betekenen dat die ketting nog steeds roest.
Voor die reden zou ik die olie dus niet vervangen. Om de twee jaar zou ik dan eerder doen als je er helemaal niet mee rijd.
- Andry
- Berichten: 898
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Onderhoud bij stilstand?
Ik zou me eerder zorgen maken over het vocht dat de remvloeistof (hygroscopisch) aantrekt dan het vocht in de motorolie. Voor zover ik weet hebben de meeste remsysteem een beluchtingsgaatje in de dop van het reservoir. Gewoon dat gaatje afplakken en elke 2 jaar verversen.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Onderhoud bij stilstand?
Ik zou doen wat ik doe met mijn Z3 M.
Sowieso ongeveer elke 3 weken een stukje van een km of 30 sturen
Sowieso ongeveer elke 3 weken een stukje van een km of 30 sturen

- Booooh
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Onderhoud bij stilstand?
Ik doe af en toe boodschappen met de GT-R
...

-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Onderhoud bij stilstand?
Zonder slijtage aan de remblokken blijft het niveau in het reservoir gelijk. En zou eventuele vochtige remvloeistof zich niet kunnen verspreiden door het systeem?Andry schreef: 09 mar 2020, 12:49 Ik zou me eerder zorgen maken over het vocht dat de remvloeistof (hygroscopisch) aantrekt dan het vocht in de motorolie. Voor zover ik weet hebben de meeste remsysteem een beluchtingsgaatje in de dop van het reservoir. Gewoon dat gaatje afplakken en elke 2 jaar verversen.
Vraag me wel af hoe grondig remvloeistof doorgaans wordt ververst. De kortste route van remleiding naar ontluchtingsnippel is niet altijd achterlangs alle remzuigers.
Bij bijvoorbeeld 135i remklauwen zit er alleen een ontluchtingsnippel aan de achterkant van de klauw.
-
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: Onderhoud bij stilstand?
Hmm. De M5 heb ik stilstaan, de M3 en Z3M ook, en heb voor de deur een 330Ci cabrio en 525i Touring die ik al afwisselend pak. Ik wil de Mmetjes echter nooit tekort doen dus rijd ze wel eens, maar als ik een tiental kilometers per jaar maak weet ik niet of dat voldoende is. Het kan me ook niet zoveel schelen of er een beurtje teveel wordt gedaan, maar ik vroeg me gewoon af of hier een soort standaard advies is.
Ik zal mijn leven beteren en vaker die beestjes uitlaten haha. Thanks voor de adviezen!
Ik zal mijn leven beteren en vaker die beestjes uitlaten haha. Thanks voor de adviezen!
- JWtje
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Onderhoud bij stilstand?
Dat vocht in je olie verhaal kan ik ook niet helemaal volgen. Als er al vocht in je olie terecht zou komen dan zou dat naar de onderkant van je carterpan zakken aangezien water zwaarder is dan olie. Als je dan weer opstart dampt het er wel weer uit en zo veel kan het ook niet zijn. Meestal als ik een kan olie koop dan staat daar geen houdbaarheidsdatum op. Ik begrijp als dat ie in de motor zit wel contact maakt met zuurstof dat ongetwijfeld wat doet met de olie maar zo hard mag dat ook niet gaan lijkt me.
Als iets lang staat zou ik me inderdaad eerder zorgen gaan maken over een vochtig of muf interieur, benzine die slecht wordt en platte uitgedroogde banden. Maar als je er een paar keer per jaar een rondje mee maakt zou ik me niet zo druk maken.
Als iets lang staat zou ik me inderdaad eerder zorgen gaan maken over een vochtig of muf interieur, benzine die slecht wordt en platte uitgedroogde banden. Maar als je er een paar keer per jaar een rondje mee maakt zou ik me niet zo druk maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten