BMW Z3 M koppelingspedaal-stand scheef, welke onderdelen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
BMW Z3 M koppelingspedaal-stand scheef, welke onderdelen?
Ik heb bij de Hartge het koppelingspedaal scheef staan, zie dat wel eens bij meerdere BMW's ik weet dat ie recht kan staan en denk dat het een bekende kwaal? is die veel voorkomt, echter wat moet ik bestellen aan onderdelen om de stand weer recht te krijgen, het zal waarschijnlijk versleten busjes zijn zoals 2x nummer 4 maar, maar misschien dat iemand her er meer van weet en dat ik meer moet bestellen? misschien wel het hele kunstof pedaal nummer 1? anders moet ik eerst de boel slopen en dan bestellen, en die onderdelen zijn toch niet zo duur en een gokje kan dus.
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/49638_p.png[/img]
01 Clutch pedal >>1 0,270 35 31 1 158 659
02 Rubber pad >>>1 0,031 35 21 1 108 634
03 Securing pin >> D=12MM >>>1 0,029 21 52 1 159 047
input cylinder clutch
04 Bush bearing >>> 2 0,002 35 21 1 158 290
05 Flat fuses B10 >>>2 0,003 07 12 9 934 921
06 Return spring >>>1 0,025 35 21 1 158 489
07 Grommet D=7,5MM>>> 1 0,001 35 41 1 113 728
08 Pin for over-centre helper spring D=8MM/L=28MM>>>1 0,011 35 31 1 159 046
09 Circlip B8>>>1 0,002 07 12 9 934 916
or
11 Compression spring L=66MM >>>1 0,042 21 52 2 227 764
or
only in conjunction with
11 Compression spring exchangeable in pairs only L=35MM (SAC)
1 from 1997/03
0,021 35 31 1 164 425
only in conjunction with
only in conjunction with
11 Compression spring >>exchangeable in pairs only>>L=28MM (SAC) >>1 from 1997/03
0,007 35 31 1 164 426
only in conjunction with >>Spacer sleeve from 1997/03>>0,002 35 31 1 164 427
14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>SCHWARZ >>1 from 1997/03
0,011 35 30 1 164 381
14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>GRAU >> 1 from 1997/03
0,012 35 31 1 161 719
15 Pin for over-centre helper spring >> D=8MM/L=23MM>> 1 from 1997/03
0,007 35 30 1 164 844
16 Clutch pedal stop buffer >>1 0,004 35 31 1 152 237
17 Cap >>1 0,004 35 31 1 153 896
only applies to
Clutch pedal stop buffer 0,004 35 31 1 152 237
Op deze foto wel een beetje te zien, en kan dus beter :idea:
[IMG:800:600]http://img178.imageshack.us/img178/8959/11rd7.jpg[/img]
[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/49638_p.png[/img]
01 Clutch pedal >>1 0,270 35 31 1 158 659
02 Rubber pad >>>1 0,031 35 21 1 108 634
03 Securing pin >> D=12MM >>>1 0,029 21 52 1 159 047
input cylinder clutch
04 Bush bearing >>> 2 0,002 35 21 1 158 290
05 Flat fuses B10 >>>2 0,003 07 12 9 934 921
06 Return spring >>>1 0,025 35 21 1 158 489
07 Grommet D=7,5MM>>> 1 0,001 35 41 1 113 728
08 Pin for over-centre helper spring D=8MM/L=28MM>>>1 0,011 35 31 1 159 046
09 Circlip B8>>>1 0,002 07 12 9 934 916
or
11 Compression spring L=66MM >>>1 0,042 21 52 2 227 764
or
only in conjunction with
11 Compression spring exchangeable in pairs only L=35MM (SAC)
1 from 1997/03
0,021 35 31 1 164 425
only in conjunction with
only in conjunction with
11 Compression spring >>exchangeable in pairs only>>L=28MM (SAC) >>1 from 1997/03
0,007 35 31 1 164 426
only in conjunction with >>Spacer sleeve from 1997/03>>0,002 35 31 1 164 427
14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>SCHWARZ >>1 from 1997/03
0,011 35 30 1 164 381
14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>GRAU >> 1 from 1997/03
0,012 35 31 1 161 719
15 Pin for over-centre helper spring >> D=8MM/L=23MM>> 1 from 1997/03
0,007 35 30 1 164 844
16 Clutch pedal stop buffer >>1 0,004 35 31 1 152 237
17 Cap >>1 0,004 35 31 1 153 896
only applies to
Clutch pedal stop buffer 0,004 35 31 1 152 237
Op deze foto wel een beetje te zien, en kan dus beter :idea:
[IMG:800:600]http://img178.imageshack.us/img178/8959/11rd7.jpg[/img]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
thx, lijkt mij ook en heb het al bij meerdere Z3's gezien, maar dus waarschijnlijk alleen de nummers 4? maarja als het al lange tijd zo is is misschien het kunstof van het pedaal ook wel ingesleten? maar zal in elk geval de nummers 4 bestellen.
Had gehoopt dat iemand hier al eens zoiets onder handen heeft gehad, die monteur van de dealer die ik ken is net op vacantie, ik zal dinsdag wel eens vragen aan de andere monteurs wat het vaakst voorkomt, anders bestel ik het pedaal erbij die kost ongeveer 40,-euro dus ook nog te doen
die 2 busjes nr:4 zullen ook weinig kosten.
Had gehoopt dat iemand hier al eens zoiets onder handen heeft gehad, die monteur van de dealer die ik ken is net op vacantie, ik zal dinsdag wel eens vragen aan de andere monteurs wat het vaakst voorkomt, anders bestel ik het pedaal erbij die kost ongeveer 40,-euro dus ook nog te doen

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ja...ik weet het, op de foto ziet het er heel raar uit, in het eggie valt het meeRebel schreef:Is dat jouw interieur op die foto Rene?


hier nog zo'n foto, maar de foto's doen het interieur geen recht...
[IMG:800:600]http://img525.imageshack.us/img525/889/pic0010sy8.jpg[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06


Op zich in het eggie valt het gelukkig mee, en leggen 2 kleuren vaak een leuk accent op het interieur, echter persoonlijk hou ik meer van low profile en pas als je goed kijkt het mooie eruit kunt halen.
Als ik zelf mocht kiezen vanaf nieuw(veels te duur en afschrijving) dan koos ik wel 2 matterialen maar 1 kleur, zwart maar dan in Leer en vele delen Alcantara als contrast en voor een "warme"" look interieur.
Dus zeg maar op het dash(ook minder reflectie in vooruit) Alcantara, en ook delen van de zijpanelen(alle delen waar je toch niet op zit of vaak aanzit(anders wordt dat Alcantara glad) en hemel ook...die Audi R8 bij de dealer in Hengelo had ook zo'n soort combo, erg mooi 8)
@Sander...euhm bruiloft? vertel...

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Zo de nieuwe busjes zitten er tussen...maar de oude zagen er nog goed uit
dus daar lag het niet aan, slechts lichte gebruiksporen...toen kon ik de bracket nog iets bijdraaien dus al met al heeeeeeeeel iets rechter, maar het mooiste kwam nog.
Terwijl ik de afdekkappen weghaalde controleerde ik meteen of alles nog goed zat, en andere busjes enzo, ik zag het gaspedaal en voelde naar speling...zie ik dat een belangrijke as/schanier los zit, zit de borgschuif er niet op
dat ie al die tijd is blijven zitten 8) mazzel dat ik het nu zie, dus morgen maar een nieuwe halen, klein ding maar je kan niet zonder...toen ik aan het buigen/wegdrukken was van het koppelingspedaal om de bussen eruit te halen kwam er een druppel koppelings hydro olie uit dat apparaat uit een klein gaatje, hoop niet dat ie nu gaat lekken, heb daarna toen alles weer zat vaak ingetrapt maar toen kwam er niks meer uit dus zal wel oke zijn.
Verder weet ik nu ook de hoofdoorzaak waarom het pedaal al snel scheef gaat staan, dat komt door een drukveer die maar aan 1 kant zit de rechterkant en zodoende op rechts drukt en dus het pedaal naar links drukt
hm...balen, blijkt dat latere modellen een iets ander systeem hebben...Ik weet nu waarom
Verder nog een paar kleine dingen verbeterd 8) morgen dus nog dat borgveertje/schuifje en dan is ie weer beter.

Terwijl ik de afdekkappen weghaalde controleerde ik meteen of alles nog goed zat, en andere busjes enzo, ik zag het gaspedaal en voelde naar speling...zie ik dat een belangrijke as/schanier los zit, zit de borgschuif er niet op

Verder weet ik nu ook de hoofdoorzaak waarom het pedaal al snel scheef gaat staan, dat komt door een drukveer die maar aan 1 kant zit de rechterkant en zodoende op rechts drukt en dus het pedaal naar links drukt


Verder nog een paar kleine dingen verbeterd 8) morgen dus nog dat borgveertje/schuifje en dan is ie weer beter.
Laatst gewijzigd door GTRene op 01 jun 2015, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Alcantara is een mooi materiaal, helemaal op sommige delen van een auto interieur, maarja inderdaad aan de Hartge wordt verder niets veranderd, hooguit wat verbeterd als ik toch ergens bij moet om te checken of te vervangen.
Die groene speedster als ie op CPZ komt moet ik eens ff bekijken hoe die dat heeft gedaan met dat alcantara 8)
Die groene speedster als ie op CPZ komt moet ik eens ff bekijken hoe die dat heeft gedaan met dat alcantara 8)