BMW Z3 M koppelingspedaal-stand scheef, welke onderdelen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

BMW Z3 M koppelingspedaal-stand scheef, welke onderdelen?

Bericht door GTRene » 25 aug 2007, 13:14

Ik heb bij de Hartge het koppelingspedaal scheef staan, zie dat wel eens bij meerdere BMW's ik weet dat ie recht kan staan en denk dat het een bekende kwaal? is die veel voorkomt, echter wat moet ik bestellen aan onderdelen om de stand weer recht te krijgen, het zal waarschijnlijk versleten busjes zijn zoals 2x nummer 4 maar, maar misschien dat iemand her er meer van weet en dat ik meer moet bestellen? misschien wel het hele kunstof pedaal nummer 1? anders moet ik eerst de boel slopen en dan bestellen, en die onderdelen zijn toch niet zo duur en een gokje kan dus.

[img:720:509]http://bmwfans.info/original/images/49638_p.png[/img]

01 Clutch pedal >>1 0,270 35 31 1 158 659


02 Rubber pad >>>1 0,031 35 21 1 108 634


03 Securing pin >> D=12MM >>>1 0,029 21 52 1 159 047


input cylinder clutch
04 Bush bearing >>> 2 0,002 35 21 1 158 290


05 Flat fuses B10 >>>2 0,003 07 12 9 934 921


06 Return spring >>>1 0,025 35 21 1 158 489


07 Grommet D=7,5MM>>> 1 0,001 35 41 1 113 728


08 Pin for over-centre helper spring D=8MM/L=28MM>>>1 0,011 35 31 1 159 046


09 Circlip B8>>>1 0,002 07 12 9 934 916

or
11 Compression spring L=66MM >>>1 0,042 21 52 2 227 764

or
only in conjunction with
11 Compression spring exchangeable in pairs only L=35MM (SAC)

1 from 1997/03
0,021 35 31 1 164 425


only in conjunction with
only in conjunction with
11 Compression spring >>exchangeable in pairs only>>L=28MM (SAC) >>1 from 1997/03
0,007 35 31 1 164 426


only in conjunction with >>Spacer sleeve from 1997/03>>0,002 35 31 1 164 427

14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>SCHWARZ >>1 from 1997/03
0,011 35 30 1 164 381


14 Bracket, compression spring >>exchangeable in pairs only>>GRAU >> 1 from 1997/03
0,012 35 31 1 161 719


15 Pin for over-centre helper spring >> D=8MM/L=23MM>> 1 from 1997/03
0,007 35 30 1 164 844


16 Clutch pedal stop buffer >>1 0,004 35 31 1 152 237


17 Cap >>1 0,004 35 31 1 153 896


only applies to
Clutch pedal stop buffer 0,004 35 31 1 152 237

Op deze foto wel een beetje te zien, en kan dus beter :idea:

[IMG:800:600]http://img178.imageshack.us/img178/8959/11rd7.jpg[/img]

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 25 aug 2007, 21:30

Zijn vaak bussen die uitgelopen zijn.
Lijkt me sterk dat de koppelingarm krom is.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 aug 2007, 21:36

thx, lijkt mij ook en heb het al bij meerdere Z3's gezien, maar dus waarschijnlijk alleen de nummers 4? maarja als het al lange tijd zo is is misschien het kunstof van het pedaal ook wel ingesleten? maar zal in elk geval de nummers 4 bestellen.

Had gehoopt dat iemand hier al eens zoiets onder handen heeft gehad, die monteur van de dealer die ik ken is net op vacantie, ik zal dinsdag wel eens vragen aan de andere monteurs wat het vaakst voorkomt, anders bestel ik het pedaal erbij die kost ongeveer 40,-euro dus ook nog te doen :wink: die 2 busjes nr:4 zullen ook weinig kosten.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 00:31

Is dat jouw interieur op die foto Rene?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 26 aug 2007, 04:21

Rebel schreef:Is dat jouw interieur op die foto Rene?
Ja...ik weet het, op de foto ziet het er heel raar uit, in het eggie valt het mee :roll: :wink:

hier nog zo'n foto, maar de foto's doen het interieur geen recht...

[IMG:800:600]http://img525.imageshack.us/img525/889/pic0010sy8.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 aug 2007, 08:32

Prachtig interieur :!:

Het rood is wat schreeuwerig op de foto maar in het echt valt dat mee. Mooiste combi voor een Z imo 8)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 26 aug 2007, 10:52

Ziet er gewaagt uit Rene, maar jouw auto kan het hebben :wink:

































































Ouwe porno-koning !

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 26 aug 2007, 11:32

Ik vind het schitterend :P

Hey Rene,

Verhuur jij je wagen ook voor bruiloften :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 26 aug 2007, 11:38

:lol: :wink:


Op zich in het eggie valt het gelukkig mee, en leggen 2 kleuren vaak een leuk accent op het interieur, echter persoonlijk hou ik meer van low profile en pas als je goed kijkt het mooie eruit kunt halen.
Als ik zelf mocht kiezen vanaf nieuw(veels te duur en afschrijving) dan koos ik wel 2 matterialen maar 1 kleur, zwart maar dan in Leer en vele delen Alcantara als contrast en voor een "warme"" look interieur.

Dus zeg maar op het dash(ook minder reflectie in vooruit) Alcantara, en ook delen van de zijpanelen(alle delen waar je toch niet op zit of vaak aanzit(anders wordt dat Alcantara glad) en hemel ook...die Audi R8 bij de dealer in Hengelo had ook zo'n soort combo, erg mooi 8)

@Sander...euhm bruiloft? vertel... :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 sep 2007, 01:36

Zo de nieuwe busjes zitten er tussen...maar de oude zagen er nog goed uit :? dus daar lag het niet aan, slechts lichte gebruiksporen...toen kon ik de bracket nog iets bijdraaien dus al met al heeeeeeeeel iets rechter, maar het mooiste kwam nog.
Terwijl ik de afdekkappen weghaalde controleerde ik meteen of alles nog goed zat, en andere busjes enzo, ik zag het gaspedaal en voelde naar speling...zie ik dat een belangrijke as/schanier los zit, zit de borgschuif er niet op :shock: dat ie al die tijd is blijven zitten 8) mazzel dat ik het nu zie, dus morgen maar een nieuwe halen, klein ding maar je kan niet zonder...toen ik aan het buigen/wegdrukken was van het koppelingspedaal om de bussen eruit te halen kwam er een druppel koppelings hydro olie uit dat apparaat uit een klein gaatje, hoop niet dat ie nu gaat lekken, heb daarna toen alles weer zat vaak ingetrapt maar toen kwam er niks meer uit dus zal wel oke zijn.
Verder weet ik nu ook de hoofdoorzaak waarom het pedaal al snel scheef gaat staan, dat komt door een drukveer die maar aan 1 kant zit de rechterkant en zodoende op rechts drukt en dus het pedaal naar links drukt :? hm...balen, blijkt dat latere modellen een iets ander systeem hebben...Ik weet nu waarom :lol:
Verder nog een paar kleine dingen verbeterd 8) morgen dus nog dat borgveertje/schuifje en dan is ie weer beter.
Laatst gewijzigd door GTRene op 01 jun 2015, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 06 sep 2007, 19:55

Je blijft sleutelen met zo'n niet-serie productie wagen. Gelukkig is het nu weer in orde en weet je wat het is.

Alcantara, ook een leuke idee wat er enorm mooi uitziet. Zoals die donker groene Speedster hier op het forum. Maar zou het niet in deze Hartge doen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 06 sep 2007, 21:08

Alcantara is een mooi materiaal, helemaal op sommige delen van een auto interieur, maarja inderdaad aan de Hartge wordt verder niets veranderd, hooguit wat verbeterd als ik toch ergens bij moet om te checken of te vervangen.
Die groene speedster als ie op CPZ komt moet ik eens ff bekijken hoe die dat heeft gedaan met dat alcantara 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, JdvPolo, maurizio en 3 gasten