Belasting koude motor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Belasting koude motor

Bericht door JP » 14 jan 2020, 10:11

Deze vraag is algemeen gerelateerd en niet specifiek voor mijn huidige auto, maar ik vraag me eigenlijk al een tijd het volgende af.

Soms probeer ik het te vermijden, maar ik ga er van uit dat of je nu 2000-2500tpm binnendoor kachelt, of dat je 120 op de snelweg rijdt (in de 6) met dezelfde 2500tpm. Binnendoor heb je nog vaker moet optrekken en dat je stationair voor een vop, verkeerslicht of iets anders staat te wachten.

Is het schadelijker voor de motor en andere techniek om met een koude motor meteen de snelweg op te gaan en dan heb ik het over minder dan 1km na koudstart ?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Belasting koude motor

Bericht door Knot » 14 jan 2020, 10:16

Volgens mij boeit het niet zoveel als je maar rustig naar die 100/120kmu accelereert.

Stop/start gaat de eerste kilometers toch niet dat valt wel mee, alleen stationair pruttelen voor een stoplicht geeft een veel te rijk mengsel voor de motor.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Belasting koude motor

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 10:34

En niet te vroeg opschakelen, ala Het Nieuwe Rijden bij hele lage toeren, volgens mij. Dan belast je de motor ook behoorlijk.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Belasting koude motor

Bericht door ///Joost » 14 jan 2020, 10:43

Theoretisch is het slecht om:
- Met koude motor laag in toeren vol te belasten, want dit veroorzaakt hoge belasting en veel warmteontwikkeling. In feite dus wat Arthur zegt, maar dit geldt alleen als je telkens met vollast weg rijdt. (Vroeg opschakelen en met deellast wegrijden is zeker niet slecht.)
- Met koude motor op hoge toeren te rijden, dus ja, in feite direct de snelweg op gaan is relatief slecht (maar zal in de praktijk geen verkorting van de levensduur geven).

Over B-wegen of door de stad rijden met koude motor is juist goed, want dan warmt alles sneller op. Wel met deellast dus.

Kortweg zal het allemaal wel loslopen (no pun) zolang je maar in deellast en lage toeren (<2k opschakelen) blijft na koude start.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Belasting koude motor

Bericht door Knot » 14 jan 2020, 10:48

Precies wat de BMW met ZF8 doet dus in comfort.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Belasting koude motor

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 10:59

En je rechtervoet :)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10889
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Belasting koude motor

Bericht door tomgtr » 14 jan 2020, 11:04

///Joost schreef: 14 jan 2020, 10:43 Theoretisch is het slecht om:
- Met koude motor laag in toeren vol te belasten, want dit veroorzaakt hoge belasting en veel warmteontwikkeling. In feite dus wat Arthur zegt, maar dit geldt alleen als je telkens met vollast weg rijdt. (Vroeg opschakelen en met deellast wegrijden is zeker niet slecht.)
- Met koude motor op hoge toeren te rijden, dus ja, in feite direct de snelweg op gaan is relatief slecht (maar zal in de praktijk geen verkorting van de levensduur geven).

Over B-wegen of door de stad rijden met koude motor is juist goed, want dan warmt alles sneller op. Wel met deellast dus.

Kortweg zal het allemaal wel loslopen (no pun) zolang je maar in deellast en lage toeren (<2k opschakelen) blijft na koude start.

Als je niet als een dolle doorhaalt op de invoegstrook valt de belasting op snelweg ook wel mee? Met modernere auto's is niet heel lastig om onder 3K RPM te blijven en gewoon 120 op snelweg te rijden?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Belasting koude motor

Bericht door JP » 14 jan 2020, 11:06

Ik ben al blij als ik met 80 kan invoegen :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10889
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Belasting koude motor

Bericht door tomgtr » 14 jan 2020, 11:09

Dat is omdatie meestal in noodloop draait.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Belasting koude motor

Bericht door allen » 14 jan 2020, 11:10

Warm rijden onder 2k rpm en dan de snelweg op proberen te gaan eindigt hier waarschijnlijk in een kop staart botsing. Heel veel meer dan 2400 rpm draaien heeft ook geen zin. Half gas de snelweg op eindigt eigenlijk ook in een kop staart botsing. Dus tja, het zal allemaal wel... :tooth:

Sinds wanneer rijdt jij ook LR JP?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Belasting koude motor

Bericht door JP » 14 jan 2020, 11:15

tomgtr schreef: 14 jan 2020, 11:09 Dat is omdatie meestal in noodloop draait.
Beter dat die in de noodloopt, dan dat die nooitloopt !

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Belasting koude motor

Bericht door allen » 14 jan 2020, 11:24

Nou, de driewieler schijnt hij inmiddels terug te hebben, maar hij is niet zo'n bikkel. In de Morgan nummer twee zijn ze overgestapt op BMW motoren dus ik vrees dat je weleens gelijk kunt hebben over Tom.
Ford motoren roeleren!!!

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Belasting koude motor

Bericht door Thomas H » 14 jan 2020, 11:44

Ik moest laatst aan iets soortgelijks denken.
Ik heb een Polo 1.0 tsi met 95 pk. Deze motor wordt in andere uitvoeringen met 130 pk geleverd. Ik dacht dat (relatief gezien) je met de 95 pk versie met koude motor meer gas geven dan in de 130 pk variant, omdat de motor softwarematig geknepen is.
De belasting bij vol gas is in de 95 pk versie minder belastend dan met de 130 pk variant, de motor werkt veel minder hard naar mijn idee. Klinkt dit enigszins logisch?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Belasting koude motor

Bericht door ///Joost » 14 jan 2020, 11:51

tomgtr schreef: 14 jan 2020, 11:04 Als je niet als een dolle doorhaalt op de invoegstrook valt de belasting op snelweg ook wel mee? Met modernere auto's is niet heel lastig om onder 3K RPM te blijven en gewoon 120 op snelweg te rijden?
Absoluut. Je gebruikt misschien slechts 10% van je vermogen op de snelweg bij contante belasting (gasklephoek). Het gaat dan meer om de toeren die de motor draaien bij acceleratie, maar zoals ik al zei is dat in de praktijk verwaarloosbaar m.b.t. de levensduur. De motor zal er geen minuut korter door leven.

Richardt.
Berichten: 6764
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Belasting koude motor

Bericht door Richardt. » 14 jan 2020, 12:05

Het enige waar ik rekening mee houdt met een koude motor is geen volgas geven en niet meer dan circa 3500 rpm. Invoegen op de snelweg gebeurt gewoon met 1/2 tot 3/4 gas, daar moet het spul maar tegen kunnen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Belasting koude motor

Bericht door JP » 14 jan 2020, 12:30

10minuten koud stationair laten draaien zodat je kan krabben zal helemaal slecht zijn. Goddank heeft Henry voorhruitverwarming uitgevonden !

PeterB
Berichten: 3383
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Belasting koude motor

Bericht door PeterB » 14 jan 2020, 12:42

De Benz draait uit zichzelf exact een minuut verhoogd stationair, genoeg om de restjes vast ijs weg te vegen. De bak vindt het ook fijner als ik die minuut even wacht.
De buren vinden van niet...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Belasting koude motor

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 12:44

Een standkachel is ook prettig.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Belasting koude motor

Bericht door ///Joost » 14 jan 2020, 12:50

Thuiswerken ook.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Belasting koude motor

Bericht door Arthur » 14 jan 2020, 12:53

En Joost mag het weten!

Online
Crookie
Berichten: 4546
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Belasting koude motor

Bericht door Crookie » 14 jan 2020, 13:14

Starten met de koppeling ingetrapt :-)

pimini
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
Locatie: E36 M3 / E65 745 / E36 323 / Megane RS III

Re: Belasting koude motor

Bericht door pimini » 14 jan 2020, 14:39

Hetgeen wat we voor de auto aan belasting is altijd al hoog, dat is voor de motor niet anders.
Volgens mij is de wegenbelasting toch al niet afhankelijk van de motortemperatuur?

Kadett
Berichten: 5170
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Belasting koude motor

Bericht door Kadett » 14 jan 2020, 14:57

Als ik naar mijn werk moet ga ik normaal op de fiets. Ik kan met auto of via snelweg of binnendoor. Op snelweg is auto eerder op temperatuur dan binnendoor. Ik wacht wel altijd een km of 5 als het echt koud is om 120 te rijden. Dan rijdt ie 3600rpm in hoogste versnelling.

Verbruik na 30k km in mijn bezit... nog geen 1/10 van peilstok tussen de beurten door (elke 15k).

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Belasting koude motor

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2020, 18:27

JP schreef: 14 jan 2020, 10:11 Deze vraag is algemeen gerelateerd en niet specifiek voor mijn huidige auto, maar ik vraag me eigenlijk al een tijd het volgende af.

Soms probeer ik het te vermijden, maar ik ga er van uit dat of je nu 2000-2500tpm binnendoor kachelt, of dat je 120 op de snelweg rijdt (in de 6) met dezelfde 2500tpm. Binnendoor heb je nog vaker moet optrekken en dat je stationair voor een vop, verkeerslicht of iets anders staat te wachten.

Is het schadelijker voor de motor en andere techniek om met een koude motor meteen de snelweg op te gaan en dan heb ik het over minder dan 1km na koudstart ?
2500 toeren is 200 in mijn Corvette.... beetje overdreven voor binnendoorweggetjes..... :nah: :police:

TLRS
Berichten: 3063
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Belasting koude motor

Bericht door TLRS » 14 jan 2020, 18:30

Een constante belasting op de snelweg is misschien 15pk ofzo? Iemand met een hybride die dat soort dingen af kan lezen misschien?

Wat je wil is wegblijven van het maximaal koppel bij het toerental op dat moment. En zelf probeer ik onder de 40% max toerental te blijven (benzine). Motoren zijn tegenwoordig goed uitgebalanceerd.. maar volgens mij is het slecht als er bij relatief veel toeren heel weinig belasting is (weinig druk om de zuigers af te remmen meen ik?)

Beetje benzine auto is ongeveer warm na een minuut of twaalf. Heel rustig rijden en wat kouder weer, dan loopt dat best nog op qua tijd. Meer dan een paar minuten.. Als het wat warmer is en de motorbelasting blijft ongeveer gelijk bij oplopende toeren (progressief gas geven zegmaar, afhankelijk van de throttlemapping?). Dan lukt het sneller dan 10 minuten.

Praat bij warm overigens over een olietemperatuur van, in mijn geval, 110 graden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten