Belasting koude motor
- JP
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Belasting koude motor
Deze vraag is algemeen gerelateerd en niet specifiek voor mijn huidige auto, maar ik vraag me eigenlijk al een tijd het volgende af.
Soms probeer ik het te vermijden, maar ik ga er van uit dat of je nu 2000-2500tpm binnendoor kachelt, of dat je 120 op de snelweg rijdt (in de 6) met dezelfde 2500tpm. Binnendoor heb je nog vaker moet optrekken en dat je stationair voor een vop, verkeerslicht of iets anders staat te wachten.
Is het schadelijker voor de motor en andere techniek om met een koude motor meteen de snelweg op te gaan en dan heb ik het over minder dan 1km na koudstart ?
Soms probeer ik het te vermijden, maar ik ga er van uit dat of je nu 2000-2500tpm binnendoor kachelt, of dat je 120 op de snelweg rijdt (in de 6) met dezelfde 2500tpm. Binnendoor heb je nog vaker moet optrekken en dat je stationair voor een vop, verkeerslicht of iets anders staat te wachten.
Is het schadelijker voor de motor en andere techniek om met een koude motor meteen de snelweg op te gaan en dan heb ik het over minder dan 1km na koudstart ?
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Belasting koude motor
Volgens mij boeit het niet zoveel als je maar rustig naar die 100/120kmu accelereert.
Stop/start gaat de eerste kilometers toch niet dat valt wel mee, alleen stationair pruttelen voor een stoplicht geeft een veel te rijk mengsel voor de motor.
Stop/start gaat de eerste kilometers toch niet dat valt wel mee, alleen stationair pruttelen voor een stoplicht geeft een veel te rijk mengsel voor de motor.
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Belasting koude motor
En niet te vroeg opschakelen, ala Het Nieuwe Rijden bij hele lage toeren, volgens mij. Dan belast je de motor ook behoorlijk.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Belasting koude motor
Theoretisch is het slecht om:
- Met koude motor laag in toeren vol te belasten, want dit veroorzaakt hoge belasting en veel warmteontwikkeling. In feite dus wat Arthur zegt, maar dit geldt alleen als je telkens met vollast weg rijdt. (Vroeg opschakelen en met deellast wegrijden is zeker niet slecht.)
- Met koude motor op hoge toeren te rijden, dus ja, in feite direct de snelweg op gaan is relatief slecht (maar zal in de praktijk geen verkorting van de levensduur geven).
Over B-wegen of door de stad rijden met koude motor is juist goed, want dan warmt alles sneller op. Wel met deellast dus.
Kortweg zal het allemaal wel loslopen (no pun) zolang je maar in deellast en lage toeren (<2k opschakelen) blijft na koude start.
- Met koude motor laag in toeren vol te belasten, want dit veroorzaakt hoge belasting en veel warmteontwikkeling. In feite dus wat Arthur zegt, maar dit geldt alleen als je telkens met vollast weg rijdt. (Vroeg opschakelen en met deellast wegrijden is zeker niet slecht.)
- Met koude motor op hoge toeren te rijden, dus ja, in feite direct de snelweg op gaan is relatief slecht (maar zal in de praktijk geen verkorting van de levensduur geven).
Over B-wegen of door de stad rijden met koude motor is juist goed, want dan warmt alles sneller op. Wel met deellast dus.
Kortweg zal het allemaal wel loslopen (no pun) zolang je maar in deellast en lage toeren (<2k opschakelen) blijft na koude start.
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Belasting koude motor
Precies wat de BMW met ZF8 doet dus in comfort.
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Belasting koude motor
En je rechtervoet 

- tomgtr
- Berichten: 10889
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Belasting koude motor
///Joost schreef: 14 jan 2020, 10:43 Theoretisch is het slecht om:
- Met koude motor laag in toeren vol te belasten, want dit veroorzaakt hoge belasting en veel warmteontwikkeling. In feite dus wat Arthur zegt, maar dit geldt alleen als je telkens met vollast weg rijdt. (Vroeg opschakelen en met deellast wegrijden is zeker niet slecht.)
- Met koude motor op hoge toeren te rijden, dus ja, in feite direct de snelweg op gaan is relatief slecht (maar zal in de praktijk geen verkorting van de levensduur geven).
Over B-wegen of door de stad rijden met koude motor is juist goed, want dan warmt alles sneller op. Wel met deellast dus.
Kortweg zal het allemaal wel loslopen (no pun) zolang je maar in deellast en lage toeren (<2k opschakelen) blijft na koude start.
Als je niet als een dolle doorhaalt op de invoegstrook valt de belasting op snelweg ook wel mee? Met modernere auto's is niet heel lastig om onder 3K RPM te blijven en gewoon 120 op snelweg te rijden?
- JP
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Belasting koude motor
Ik ben al blij als ik met 80 kan invoegen 

- tomgtr
- Berichten: 10889
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Belasting koude motor
Dat is omdatie meestal in noodloop draait.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Belasting koude motor
Warm rijden onder 2k rpm en dan de snelweg op proberen te gaan eindigt hier waarschijnlijk in een kop staart botsing. Heel veel meer dan 2400 rpm draaien heeft ook geen zin. Half gas de snelweg op eindigt eigenlijk ook in een kop staart botsing. Dus tja, het zal allemaal wel...
Sinds wanneer rijdt jij ook LR JP?

Sinds wanneer rijdt jij ook LR JP?
- JP
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Belasting koude motor
Beter dat die in de noodloopt, dan dat die nooitloopt !
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Belasting koude motor
Nou, de driewieler schijnt hij inmiddels terug te hebben, maar hij is niet zo'n bikkel. In de Morgan nummer twee zijn ze overgestapt op BMW motoren dus ik vrees dat je weleens gelijk kunt hebben over Tom.
Ford motoren roeleren!!!
Ford motoren roeleren!!!
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Belasting koude motor
Ik moest laatst aan iets soortgelijks denken.
Ik heb een Polo 1.0 tsi met 95 pk. Deze motor wordt in andere uitvoeringen met 130 pk geleverd. Ik dacht dat (relatief gezien) je met de 95 pk versie met koude motor meer gas geven dan in de 130 pk variant, omdat de motor softwarematig geknepen is.
De belasting bij vol gas is in de 95 pk versie minder belastend dan met de 130 pk variant, de motor werkt veel minder hard naar mijn idee. Klinkt dit enigszins logisch?
Ik heb een Polo 1.0 tsi met 95 pk. Deze motor wordt in andere uitvoeringen met 130 pk geleverd. Ik dacht dat (relatief gezien) je met de 95 pk versie met koude motor meer gas geven dan in de 130 pk variant, omdat de motor softwarematig geknepen is.
De belasting bij vol gas is in de 95 pk versie minder belastend dan met de 130 pk variant, de motor werkt veel minder hard naar mijn idee. Klinkt dit enigszins logisch?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Belasting koude motor
Absoluut. Je gebruikt misschien slechts 10% van je vermogen op de snelweg bij contante belasting (gasklephoek). Het gaat dan meer om de toeren die de motor draaien bij acceleratie, maar zoals ik al zei is dat in de praktijk verwaarloosbaar m.b.t. de levensduur. De motor zal er geen minuut korter door leven.tomgtr schreef: 14 jan 2020, 11:04 Als je niet als een dolle doorhaalt op de invoegstrook valt de belasting op snelweg ook wel mee? Met modernere auto's is niet heel lastig om onder 3K RPM te blijven en gewoon 120 op snelweg te rijden?
-
- Berichten: 6764
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Belasting koude motor
Het enige waar ik rekening mee houdt met een koude motor is geen volgas geven en niet meer dan circa 3500 rpm. Invoegen op de snelweg gebeurt gewoon met 1/2 tot 3/4 gas, daar moet het spul maar tegen kunnen.
- JP
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Belasting koude motor
10minuten koud stationair laten draaien zodat je kan krabben zal helemaal slecht zijn. Goddank heeft Henry voorhruitverwarming uitgevonden !
-
- Berichten: 3383
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Belasting koude motor
De Benz draait uit zichzelf exact een minuut verhoogd stationair, genoeg om de restjes vast ijs weg te vegen. De bak vindt het ook fijner als ik die minuut even wacht.
De buren vinden van niet...
De buren vinden van niet...
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Belasting koude motor
Een standkachel is ook prettig.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Belasting koude motor
Thuiswerken ook.
- Arthur
- Berichten: 43146
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Belasting koude motor
En Joost mag het weten!
-
Online
- Berichten: 4546
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Belasting koude motor
Starten met de koppeling ingetrapt 

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 / E65 745 / E36 323 / Megane RS III
Re: Belasting koude motor
Hetgeen wat we voor de auto aan belasting is altijd al hoog, dat is voor de motor niet anders.
Volgens mij is de wegenbelasting toch al niet afhankelijk van de motortemperatuur?
Volgens mij is de wegenbelasting toch al niet afhankelijk van de motortemperatuur?
-
- Berichten: 5170
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Belasting koude motor
Als ik naar mijn werk moet ga ik normaal op de fiets. Ik kan met auto of via snelweg of binnendoor. Op snelweg is auto eerder op temperatuur dan binnendoor. Ik wacht wel altijd een km of 5 als het echt koud is om 120 te rijden. Dan rijdt ie 3600rpm in hoogste versnelling.
Verbruik na 30k km in mijn bezit... nog geen 1/10 van peilstok tussen de beurten door (elke 15k).
Verbruik na 30k km in mijn bezit... nog geen 1/10 van peilstok tussen de beurten door (elke 15k).
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Belasting koude motor
2500 toeren is 200 in mijn Corvette.... beetje overdreven voor binnendoorweggetjes.....JP schreef: 14 jan 2020, 10:11 Deze vraag is algemeen gerelateerd en niet specifiek voor mijn huidige auto, maar ik vraag me eigenlijk al een tijd het volgende af.
Soms probeer ik het te vermijden, maar ik ga er van uit dat of je nu 2000-2500tpm binnendoor kachelt, of dat je 120 op de snelweg rijdt (in de 6) met dezelfde 2500tpm. Binnendoor heb je nog vaker moet optrekken en dat je stationair voor een vop, verkeerslicht of iets anders staat te wachten.
Is het schadelijker voor de motor en andere techniek om met een koude motor meteen de snelweg op te gaan en dan heb ik het over minder dan 1km na koudstart ?


-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Belasting koude motor
Een constante belasting op de snelweg is misschien 15pk ofzo? Iemand met een hybride die dat soort dingen af kan lezen misschien?
Wat je wil is wegblijven van het maximaal koppel bij het toerental op dat moment. En zelf probeer ik onder de 40% max toerental te blijven (benzine). Motoren zijn tegenwoordig goed uitgebalanceerd.. maar volgens mij is het slecht als er bij relatief veel toeren heel weinig belasting is (weinig druk om de zuigers af te remmen meen ik?)
Beetje benzine auto is ongeveer warm na een minuut of twaalf. Heel rustig rijden en wat kouder weer, dan loopt dat best nog op qua tijd. Meer dan een paar minuten.. Als het wat warmer is en de motorbelasting blijft ongeveer gelijk bij oplopende toeren (progressief gas geven zegmaar, afhankelijk van de throttlemapping?). Dan lukt het sneller dan 10 minuten.
Praat bij warm overigens over een olietemperatuur van, in mijn geval, 110 graden.
Wat je wil is wegblijven van het maximaal koppel bij het toerental op dat moment. En zelf probeer ik onder de 40% max toerental te blijven (benzine). Motoren zijn tegenwoordig goed uitgebalanceerd.. maar volgens mij is het slecht als er bij relatief veel toeren heel weinig belasting is (weinig druk om de zuigers af te remmen meen ik?)
Beetje benzine auto is ongeveer warm na een minuut of twaalf. Heel rustig rijden en wat kouder weer, dan loopt dat best nog op qua tijd. Meer dan een paar minuten.. Als het wat warmer is en de motorbelasting blijft ongeveer gelijk bij oplopende toeren (progressief gas geven zegmaar, afhankelijk van de throttlemapping?). Dan lukt het sneller dan 10 minuten.
Praat bij warm overigens over een olietemperatuur van, in mijn geval, 110 graden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten