Subsidiebudget retrofit roetfilters verdubbeld...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Joop

Subsidiebudget retrofit roetfilters verdubbeld...

Bericht door Joop » 23 aug 2007, 23:15

De overheid gaat meer geld vrijmaken om automobilisten ertoe te bewegen een belangrijke bijdrage te leveren aan het milieu. Vrom verdubbelt het subsidiebudget voor de montage van retrofit roetfilters voor personen- en bestelauto’s met dieselmotor. Voor dit jaar is in plaats van 20 miljoen nu 40 miljoen euro aan subsidie beschikbaar.

Voor eigenaren van dieselauto die al in gebruik zijn geldt in ons land sinds 1 juli 2006 een subsidiebedrag van 500 euro voor retrofit roetfilters. In totaal is voor dit jaar een bedrag van 20 miljoen beschikbaar gesteld, maar gezien de overweldigende belangstelling was hiervan begin augustus al bijna 15 miljoen euro opgesoupeerd. Minister Cramer van VROM heeft daarom besloten het plafond voor 2007 op te schroeven naar 40 miljoen euro.

Vooral leasemaatschappijen maken op grote schaal gebruik van de regeling. Zo maakte Athlon onlangs bekend, in samenwerking met onderdelenleverancier Van Heck en Profile International, 20.000 dieselauto’s te gaan voorzien van een retrofit roetfilter. Ook ING Car Lease gaat het wagenpark van een retrofit roetfilter voorzien.

Hetzelfde geldt voor de ANWB Wegenwacht, die alle bestaande dieselvoertuigen nog dit jaar met roetfilter gaat uitrusten. Het gaat daarbij om enkele honderden auto’s. De overheid streeft ernaar dat tenminste 120.000 voertuigen met subsidie van een retrofit roetfilter worden voorzien.

Hier een lijst met goedgekeurde filters:
Goedgekeurde retrofit roetfilters voor dieselauto's (stand juli 2007)
ANWB schreef: Groen en goedkoper
Stimuleringsregeling retrofit roetfilters
Na de stimuleringsregeling voor af-fabriek roetfilters op nieuwe auto's is er nu ook een regeling voor bestaande dieselauto's. Eigenaars van een auto met dieselmotor kunnen 500 euro subsidie krijgen als zij een retrofit roetfilter laten monteren. Deze stimuleringsregeling is 1 juli 2006 ingegaan.
Aanbod roetfilters voor achteraf montage
Het aanbod van typegoedgekeurde roetfilters voor achteraf montage op bestaande dieselauto's op de Nederlandse markt groeit gestaag. Mede door de stimuleringsregeling voor het retrofitten van roetfilters worden er in toenemende mate filters bij de RDW aangeboden voor een typegoedkeuring. De ANWB houdt in samenwerking met SenterNovem en de RDW een lijst bij van leverbare retrofit roetfilters op bestaande dieselpersonenauto's.

Download
Hieronder vindt u een overzicht van bestaande dieselauto's waarvoor een goedgekeurd roetfilter voor achteraf montage beschikbaar is. Deze lijst bevat alleen roetfilters die in aanmerking komen voor de subsidieregeling SRP.
Goedgekeurde retrofit roetfilters voor dieselauto's (stand juli 2007)

Techniek
Een roetfilter voor achteraf inbouw op een bestaande auto (retrofit) is eenvoudiger van opbouw dan de af-fabriek systemen die op nieuwe auto’s worden aangetroffen. Hierdoor zijn retrofit systemen goedkoper maar ook minder effectief. Waar af-fabriek systemen de roetuitstoot met 99% kunnen reduceren ligt de effectiviteit van retrofit filters op 30% tot 50%. Toch is er met een effectiviteit van bijvoorbeeld 40% bij bestaande dieselauto’s veel meer milieuwinst te halen dan 99% effectiviteit bij nieuwe auto’s gezien de grotere roet uitstoot van oudere voertuigen en de huidige samenstelling en vervangingstermijn van het Nederlandse wagenpark.

Hoe ziet de regeling er uit?
Alleen retrofit filters die voorzien zijn van een typegoedkeuring worden gesubsidieerd. Een typegoedkeuring is een certificering die door de RDW aan de fabrikant van een filter wordt afgegeven als aan de keuringseisen is voldaan. Met een verklaring van de fabrikant dat filters die in verkoop worden gebracht identiek zijn aan het geteste filter verleent de RDW een typegoedkeuring voor het betreffende type filter. Deze typegoedkeuring kan – als blijkt dat de filters die in omloop komen afwijken van het goedgekeurde testexemplaar – ook weer worden ingetrokken. Dankzij het systeem van typegoedkeuring hoeft er geen kostbare individuele keuring uitgevoerd te worden als auto’s van een filter worden voorzien.

Subsidie tijdelijk verhoogd naar 500 euro
De subsidie voor goedgekeurde retrofit roetfilters is tijdelijk verhoogd van 400 naar 500 euro. De ANWB had hier al vaker op aangedrongen en is dan ook blij met de verhoging. De ANWB verwacht dat meer leden gebruik maken van de regeling nu het subsidiebedrag verhoogd is.
Het subsidiebedrag zal weer naar 400 euro verlaagd worden als roetfilters goedkoper worden. Om voor de subsidie in aanmerking te komen moet er na de montage van het filter een afmelding plaatsvinden bij de RDW zoals ook bij de APK. De RDW registreert de montage van een roetfilter in het kentekenregister.

Uitkering subsidie
Het APK-bedrijf vraagt de subsidie aan bij SenterNovem en moet dit verrekenen met de klant. SenterNovem controleert de subsidieaanvraag met de gegevens uit het kentekenregister. De montage van een filter hoeft niet persé bij een APK-bedrijf te gebeuren. Maar controle op een juiste montage en op het juiste type filter (typegoedkeuring) alsmede de afmelding bij de RDW kunnen alleen bij een APK-bedrijf. Ook wordt de subsidie alleen uitgekeerd aan het APK-bedrijf dat de afmelding doet. Het APK-keuringstation is verplicht de subsidie van € 500 in zijn geheel op de inbouwfactuur in mindering te brengen.

Registratie
De registratie uit het kentekenregister zal te zijner tijd via de internetsite van de RDW te raadplegen zijn. Kopers van een tweedehands auto kunnen zodoende zien of de occasion van hun keus (al) van een roetfilter is voorzien. In het kentekenbewijs komt er geen aantekening om te wijzen op de aanwezigheid van het filter.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 aug 2007, 00:00

Das mooi werk Joop :D Dan wacht ik nog even met mijn ouwe trouwe oliestoker 8)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 24 aug 2007, 00:01

Slechte zaak die retrofit shit

Ruud

Bericht door Ruud » 24 aug 2007, 03:32

ik hou wel van retro..

[img:270:270]http://www1.istockphoto.com/file_thumbv ... ground.jpg[/img]

Retrohip?

RobS

Bericht door RobS » 24 aug 2007, 08:14

Zouden die dingen nog ooit verplicht worden? (bij bestaande diesels uiteraard) Ik heb laatst een tijdje meegelezen op een volvoforum en daar waren ze niet bepaald te spreken over het roetfilter, het ding schijnt nogal nadelig te zijn voor je verbruik.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 24 aug 2007, 13:16

ik heb zo'n kutding op mn leon fr tdi zitten (af fabriek)

verbruik gemiddeld over 6000km gemeten 7,8l/100km (ik 120km / dag in de spits)

als hij regenereert mis ik bergen vermogen (nu elke 200km) en staat de verbruiksmeter vrolijk 1:10 aan te wijzen bij 110km/u op de cruise

als ik 6l/100km wil halen wat Seat als gemiddeld verbruik opgeeft moet ik 88km/u op de cruise in zijn VI gaan rijden :?

dan het mooiste

dat filter vangt roet af, dat is koolstof dus scheikunde middelbare school, element C

dat ga je binden aan O2 (verbranding)

wat komt er uit je brandschone pijp ?

CO2 :!:

raymondw

Bericht door raymondw » 24 aug 2007, 13:41

Erik schreef:dat filter vangt roet af, dat is koolstof dus scheikunde middelbare school, element C

Milieu probleem wordt mogelijk klimaat probleem. De milieu problematiek is een vaststaand feit. Echter het is nog niet aangetoond dat de door de mens veroorzaakte CO2 uitstoot daadwerkelijk meetbaar aan het klimaatprobleem bijdraagt.

Raymond

Pescatore

Bericht door Pescatore » 24 aug 2007, 14:11

alpinab10biturbo schreef:
Erik schreef:dat filter vangt roet af, dat is koolstof dus scheikunde middelbare school, element C

Milieu probleem wordt mogelijk klimaat probleem. De milieu problematiek is een vaststaand feit. Echter het is nog niet aangetoond dat de door de mens veroorzaakte CO2 uitstoot daadwerkelijk meetbaar aan het klimaatprobleem bijdraagt.

Raymond
+1 Spijker op z'n kop 8)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 24 aug 2007, 15:00

roetfilter NIET doen!!!! als achteraf optie, verbruik gaat omhoog en de levensduur van de auto staat ook ter discussie!!!

ps. wat is gevaarlijker roetuitstoot of fijnstof???

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 24 aug 2007, 15:16

duifjes.com schreef:roetfilter NIET doen!!!! als achteraf optie, verbruik gaat omhoog en de levensduur van de auto staat ook ter discussie!!!

ps. wat is gevaarlijker roetuitstoot of fijnstof???
en als het van fabriek af erop zit kan het geen kwaad?

raymondw

Bericht door raymondw » 24 aug 2007, 15:52

volvoc30 schreef:en als het van fabriek af erop zit kan het geen kwaad?
Als we ons beperken tot de uitgestoten emmisie is fijnstof en roetuitstoot alleen een probleem bij dieselmotoren en NIET bij benzine motoren. Fijnstof is een vrij nieuw fenomeen en i.d.d de negatieve gevolgen op de lange termijn zijn onderbelicht. Wat is slechter ? Fijnstof waarvan ik bang ben dat deze vergelijkbare gevolgen heeft voor de volks gezondheid als bijv asbest vezeltjes, immers kleine en lichte moleculen wat lang in het klimaat blijft rondzwerven of roetuitstoot met grote en zwaardere deeltjes wat snel op aarde neerkomt en dan slechts een vervuilings probleem is ? Desalniettemin vindt ik uitstoot van een oude diesel niet prettig ruiken en als je ermee in aanraking komt al helemaal niet, maar het is tenminste zichtbaar. Dit i.t.t fijnstof wat onzicht en geurloos is.

Voorlopig is het een politieke keuze om van een vervuilings probleem een volksgezondheid probleem te maken waarvan de gevolgen pas over vele jaren zoniet tientallen jaren meetbaar zijn. Lijkt mij geen goede keuze. :wink:

Mvrgr,

Raymond

M@rcel

Bericht door M@rcel » 24 aug 2007, 16:21

Op de e60 525dA waar ik m'n dagelijkse km's maak zit ook een roetfilter, af fabriek.
Wat een ellendig onding is dat zeg! Ongeveer iedere 400km gaat het roetfilter voor een kwartiertje aan de slag. Het motor/uitlaatgeluid veranderd plotsklaps van een redelijk stille 6 in lijn diesel, in een oude 6 in lijn 3,5 liter uit een E23 735i. Dat was toen vet, zo'n laag resonerende toon, nu is dat hinderlijk. 8)
Het moment dat het roetfilter begint te werken, voel je vooraf al aankomen doordat het motorblok enigzins onregelmatig begint te lopen. Het is niet veel, maar net genoeg om de naald van je toerenteller kleine schokjes te zien maken, en het hinderlijk te voelen in de aandrijflijn. Dit is vooral waarneembaar als je zeg maar met de automaat in D ongeveer rond de max. toegestane snelheid op de snelweg zit (laag in toeren dus).
Om toch de snelheid van zeg maar 120 km/u te halen trapje het gaspedaal net eventjes wat verder in dan gebruikelijk, als het verbrandingsproces dan is afgelopen, dan voel je ineens de snelheid weer ietsjes omhoog schieten.
Ander nadeel is het moment waarop je zeg maar dat regenereren van het roetfilter onderbreekt doordat je de motor uitzet. Heb je dan de rest van de dag korte ritjes door de stad, dan begint dat klote ding iedere keer weer het proces opnieuw. Voor je gevoel dus de gehele dag een kut-auto.

BMW heeft tot op heden niets voor mij kunnen betekenen.

Ook nog iets positiefs te melden? :D
Ja, m'n uitlaatpijpen zien er na bijna ander halve ton km's nog hagelnieuw uit van binnen. 8)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 aug 2007, 16:50

Leuk... :?
Op m'n volgende auto zit ook standaard zo'n ding.
Ik verheug me er nu al op...
Ik rijd redelijk veel, maar niet aaneengesloten.
Grote kans dat ik straks vaak de auto uitzet midden in het proces.
Joepie!
:wink:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 aug 2007, 16:52

Ik lees dit allemaal zo en ergens klopt hier iets niet:

Min
- verbruik gaat omhoog en alle daarbij behorende nadelen
- CO2 uitstoot gaat omhoog
- levenduur motor staat ter discussie (ergo: motor en/of onderdelen moeten vervangen worden en dat is ook weer slecht voor het milieu)
- functioneren van apparaat is ook merkbaar (ter discussie of dit negatief is ten aanzien van doel)

Plus
- minder fijnstof en roet

Als dit een business case was zou ik zeggen een duidelijke no-go :P

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2007, 17:13

Ik heb geen ervaring met die dingen maar als ik dit zo lees :?
Laat maar zitten dan, ik geef sowieso weinig om het milieu.

raymondw

Bericht door raymondw » 24 aug 2007, 20:22

Tom schreef:Ik heb geen ervaring met die dingen maar als ik dit zo lees :?
Laat maar zitten dan, ik geef sowieso weinig om het milieu.
Ik geef wel wat om het milieu en het klimaat, maar niet om dogma's. En juist deze worden door de invloedhebbende wetenschap en politiek misbruikt om hun doelen te bereiken. Naar kritische geluiden wil men niet luisteren omdat dit niet in de denkbeelden van onze beroepspolitici past. Dus zolang niet alle voor-en nadelen van een oplossing tegen elkaar zijn afgewogen wil ik geen keuze en besluit maken, ergo het middel is erger als de kwaal in mijn ogen en dan voornamelijk de mogelijke schadelijke effecten van fijnstof.

Dat neemt niet weg dat wij best naar ons zelf kunnen kijken. Ik weiger het pertinent om wegwerp produkten te kopen die per definitie niet repareerbaar zijn of een zeer korte levensduur kennen die maar een doel dient: Zoveel mogelijk produceren! Juist het produktie proces van niet duurzame consumptiegoederen is veel schadelijker voor het milieu dan het gebruik van mijn z.g 'vuile' E28 ///M5. Per jaar rijdt ik er amper 1000km mee. Dat is dan ongeveer 140 tot 160 liter Super plus met zo af en toe wat loodvervanger. Zet dat eens af tegen bijvoorbeeld tegen het verwerkings proces van veel te vroeg afgedankte goederen. Dan maak ik mij geen illusies meer over wie nu 'vuil' bezig is.

Mvrgr,

Raymond

Pascal

Bericht door Pascal » 24 aug 2007, 20:56

CO2 ? Is goed voor de boompjes!

Hmm,even kijken wat stootte er meer van dat spul uit;alle auto's nu bij elkaar of de pliniaanse uitbarsting van Krakatau in 1883 of die nog zwaardere van Tambora in 1815,die een zomerloze 1816 veroorzaakte...

Plaats reactie