
opel speedster 2.2-16V + Mini Cooper S
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als TB's niet veel meer opleverenMaik schreef:Laat ik eens aan jou vragen waar jij voor jou kiezen:
ITB's + nieuwe ECU: 3000 euro
GM 2.4 inlaatspruitstuk: 138 dollar
GM 68mm TB: 60 dollar![]()
GM injectoren: 150 dollar ofzo?
Transportkosten, invoerrechten, BTW: ~200 euro![]()
Remap: 500 euro
Resultaat beiden (na aanpak uitlaat en nokkenassen en wat klein grut): ~210pk
Jij mag het zeggen


Nee super dat het ook zo kan :!:
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
ITB's gaan alleen meer leveren als je nog extremer gaat in tunen, en dan dus vooral ini nog hogere toerentallen pk's gaat zoeken. Maarja, dan praat je over nog weer hele andere bedragen (en minder betrouwbaarheid). Nieuwe zuigers, drijfstangen, blueprinten, etc. dat soort ellende. Dan moet je dus ook heftige nokkenassen met veel overlap gaan monteren om hoog in toeren koppel te houden, en DAN zijn ITB's inderdaad echt lekker, maar reken dan op ruim meer dan 250pk wat je eruit kan halen. 300pk schijnt ook nog wel te doen te zijn maar dan nog wel lekker NA 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Volgens mij leveren ITB's an sich ook niet veel extra vermogen op. Voor de flow in je kop maakt het niet uit of je restricties voor of na de airbox zitten bij vol gas denk ik.
Alleen reageert een motor feller op het gas en schijn je bij hele wilde nokkenassen dingen als je stationair makkelijker te kunnen tunen.
Dat heb ik me tenminste laten vertellen.
En niet te vergeten het ziet er erg cool uit 8)
Alleen reageert een motor feller op het gas en schijn je bij hele wilde nokkenassen dingen als je stationair makkelijker te kunnen tunen.
Dat heb ik me tenminste laten vertellen.
En niet te vergeten het ziet er erg cool uit 8)
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Inderdaad. Bij hele wilde nokkenassen heb je veel overlap en gaan de schokgolven van de cilinders in het inlaattrajekt elkaar tegenwerken. Met elke cilinder z'n eigen TB heb je daar geen last van. Maar die nokkenassen heb je alleen nodig als je echt heel extreem gaat tunen, met gelijk nog hogere toerentallen.Bert ///M3 schreef:Volgens mij leveren ITB's an sich ook niet veel extra vermogen op. Voor de flow in je kop maakt het niet uit of je restricties voor of na de airbox zitten bij vol gas denk ik.
Alleen reageert een motor feller op het gas en schijn je bij hele wilde nokkenassen dingen als je stationair makkelijker te kunnen tunen.
Dat heb ik me tenminste laten vertellen.
En niet te vergeten het ziet er erg cool uit 8)
Het lijkt dus erop dat de 2.2 ecotec ITB's nog niet nodig heeft tot ongeveer 220pk...
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Nou, 1 van de eerste met de plannen in ieder geval... Ik denk dat het nog wel even duurt voordat alles erop zit, over een maand gaat een kleine wat tijd opslokken denk ikNiels schreef:En klinkt het lekker 8)Bert ///M3 schreef:En niet te vergeten het ziet er erg cool uit 8)
Dus als ik het goed begrijp ben je een van de eersten Maik: In dat geval zou ik zelf setjes gaan verkopen 50% marge


- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Over een maand staat er een Speedster te koop wegens tijdgebrek.....Maik schreef:Nou, 1 van de eerste met de plannen in ieder geval... Ik denk dat het nog wel even duurt voordat alles erop zit, over een maand gaat een kleine wat tijd opslokken denk ikNiels schreef:En klinkt het lekker 8)Bert ///M3 schreef:En niet te vergeten het ziet er erg cool uit 8)
Dus als ik het goed begrijp ben je een van de eersten Maik: In dat geval zou ik zelf setjes gaan verkopen 50% marge
![]()

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- gerard lubbe
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Mooi Peter, ik neem aan dat je dit topic van het z22se forum dan al kent?
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic.php?t=6040
Is erg handig lijkt mij, omdat je toch een paar kleine dingetjes aan moet passen voor dat ding.
http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic.php?t=6040
Is erg handig lijkt mij, omdat je toch een paar kleine dingetjes aan moet passen voor dat ding.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Maik,
Heb je je 2Bular al besteld?! En zoals op het Speedy-forum al geschreven, ik denk dat het 4-2-1 spruitstuk en de nokkenas bij Vocky de grootste winst hebben gebracht.
Maar ik wacht netjes op jouw en Marks resultaten, ik ben heel benieuwd wat alleen het inlaatspruitstuk gaat doen :idea:
Succes met je sleutelwerk!
SteV6
Heb je je 2Bular al besteld?! En zoals op het Speedy-forum al geschreven, ik denk dat het 4-2-1 spruitstuk en de nokkenas bij Vocky de grootste winst hebben gebracht.
Maar ik wacht netjes op jouw en Marks resultaten, ik ben heel benieuwd wat alleen het inlaatspruitstuk gaat doen :idea:
Succes met je sleutelwerk!
SteV6
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Hey Stephan, zie je post nu net pas... Ja, uitlaat is besteld, COMPLEET
maar misschien moet ik er iets langer op wachten, Jim (van 2bular) is herstellende van een nare operatie
Ik ben eindelijk maar eens begonnen met de montage van het spul (zie pagina 7) 8)
Gisteren een stukje met Mark (andere speedstereigenaar) z'n speedster gereden, met het nieuwe 2.4 spruitstuk dus, EN met geflowde gasklep
Pfoei, wat een verschil
Het is met het 2.4 spruitstuk nu echt een feest om eens lekker door te trekken met de 2.2 speedster
Die toerenbegrenzer moet echt minimaal 500rpm opschuiven nu 8)
Ik ben begonnen met het luchtfilter. BMC airboxje met 85mm aansluiting. Buis gemaakt (80mm) en de aansluitingen:
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1426s.JPG[/img]
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1428s.JPG[/img]
En een catch tankje gemaakt voor de kleppendekselontluchting, lekker klein, dus licht
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1430s.JPG[/img]
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1432s.JPG[/img]
En hier een adapterplaat, ontworpen door Peter (hier ook aktief) ook al bijna af, alleen het gat voor de gasklep er nog in, gelijk maar 68mm maken voor de eventueel toekomstige 68mm klep. Op deze plaat moet de ECU geschroefd worden.
Volgende week meer nieuws hoop ik...
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1435s.JPG[/img]


Ik ben eindelijk maar eens begonnen met de montage van het spul (zie pagina 7) 8)
Gisteren een stukje met Mark (andere speedstereigenaar) z'n speedster gereden, met het nieuwe 2.4 spruitstuk dus, EN met geflowde gasklep



Ik ben begonnen met het luchtfilter. BMC airboxje met 85mm aansluiting. Buis gemaakt (80mm) en de aansluitingen:
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1426s.JPG[/img]
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1428s.JPG[/img]
En een catch tankje gemaakt voor de kleppendekselontluchting, lekker klein, dus licht

[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1430s.JPG[/img]
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1432s.JPG[/img]
En hier een adapterplaat, ontworpen door Peter (hier ook aktief) ook al bijna af, alleen het gat voor de gasklep er nog in, gelijk maar 68mm maken voor de eventueel toekomstige 68mm klep. Op deze plaat moet de ECU geschroefd worden.
Volgende week meer nieuws hoop ik...
[img:768:576]http://home.planet.nl/~hille501/Speedster/CIMG1435s.JPG[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Berry1000RR, beske, Bing [Bot], Eric Z, Google [Bot], Kadett, ron36 en 13 gasten