Recaro out > Sparco in / Proflex out> Öhlins in

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Marc Sierra

Re: Mijn Evo VII + BMW erbij

Bericht door Marc Sierra » 13 jul 2019, 20:43

Ik heb ook een set Bilstein B8 in combinatie met de originele M-sport veren onder de 320d. Ben er zeker tevreden over, netjes stevig maar niet oncomfortabel.

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 13 jul 2019, 21:20

Dank je voor de info, Marc.

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 16 jul 2019, 09:59

Andry schreef:- de achterbanden. Die zijn veel te breed (265 mm) en hebben teveel grip en al helemaal in droge omstandigheden. Alleen op nat wegdek wil de auto een stap om zetten.... Daarom op zoek naar een set 8/8, 5J 18" Style 216 velgen.
Heb je nou Arnold al eens gebeld, die heeft zoveel sets staan dat er vast en zeker wat voor je tussen zit.

Andry

Bericht door Andry » 17 jul 2019, 12:38

Nee nog niet Henk Jan, andere prio's zeg maar :wink: Komende vrijdag komt er wel andere Alpina software in voor de automaat en wordt de navi geupdate naar 2019-2

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 17 jul 2019, 14:50

Staat er strak bij!

Andry

Bericht door Andry » 04 okt 2019, 19:42

Na 8,5 maand bezit en bijna 16.000 km verder was het weer eens tijd voor nieuwe motorolie + filter, nieuw koolstof interieurfilter en de bougies moesten ook worden vervangen. Dit onlangs gedaan en de auto weer even gewassen en van binnen opgefrist. Inmiddels is de software van de versnellingsbak voorzien van Alpina software en de navigatie van de laatste 2019-2 versie.

Als daily bevalt de auto nog steeds prima: lekker comfortabel, sportief als het moet. Een fatsoenlijke motor onder de kap en dankzij de remap meer dan voldoende vermogen en snelheid, alleen irriteerde de demping me: de uitgaande slag is echt niet prettig gedempt. Oa. hier van wat mensen gelezen dat de Bilstein B8 schokdemper een prima upgrade zou zijn. Deze dus maar besteld en vandaag gemonteerd:

Afbeelding

Onder de streep is de auto nu zoals ik m wilde hebben en voorlopig blijft ie nog :df:

Het blijft, al zeg ik het zelf, toch een plaatje om te zien :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 okt 2019, 19:45

Prachtig. Begin de E90 serie steeds meer te waarderen, veel tijdlozer dan de F30 dreier. Mooie BBS’jes ook, heb deze ook gehad onder mijn vorige Golf GTI.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 okt 2019, 19:50

Zeker mooie verschijning zo!

///Joost

Bericht door ///Joost » 04 okt 2019, 21:14

Absoluut, E90 LCI is echt een prachtig model.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 okt 2019, 22:00

Is je probleem al opgelost Andry?

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 okt 2019, 22:21

Ik zie dat de velgen nog steeds onder de auto zitten. Blijf het een mooie combi vinden :thumbup:

Gr Ron

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 04 okt 2019, 22:37

Lekker ding gewoon.

Andry

Bericht door Andry » 04 okt 2019, 23:20

Thanks allen, dit is overigens ook de eerste auto die ik nagenoeg elke week netjes was: zelfs de velgen maak ik schoon :mrgreen:

Net een stuk gereden met de nieuwe Bilstein's eronder: wat een vooruitgang! De uitgaande slag is aanzienlijk beter gedempt, ingaand iets steviger. Eigenlijk zou dit zo standaard moeten zijn.... Waar ik het meeste verschil merk is de snellere en directere reactie bij insturen, zeker op snelheid en/of als er aardig wat zijdelingse kracht op de veerpoten staat is het sturen voelbaar scherper, al zal het geen Evo worden.
Martin van der Zwaard schreef: 04 okt 2019, 22:00 Is je probleem al opgelost Andry?
Die 'noodloop' kwam door een te lege tank icm. snelle lastwisselingen van de auto. Als de tank vol is is er geen probleem, ook nooit geweest. Met het uitlezen is er ook niets tevoorschijn gekomen behalve verlichting (vanwege de niet originele corona ringen vermoed ik)

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 okt 2019, 10:28

Oké. Toch raar want je zou zeggen dat het daar tegen moet kunnen.
Maar goed....je tank leegrijden moet je sowieso nooit doen natuurlijk :angel: :wink:

Andry

Project Evo afgestoft...

Bericht door Andry » 17 okt 2019, 13:18

Na ruim een jaar stil te hebben gelegen heb ik dit project weer afgestoft en opgepakt.

Toen de Evo nog reed irriteerde het terugvallen van de toeren opschakelend van 4 > 5 me enorm en was met de originele verhouding veel te groot, dus daar moest een 'kortere' overbrenging in. Dus deze ook open gemaakt om te kijken wat er exact inzat qua vertandingen. Alle delen gecontroleerd en nagemeten en toen bleek dat het tandwiel van de 5e versnelling teveel ruimte had op de primaire as: 0,8 mm. Maw, deze lag eigenlijk gewoon los. De planning was om alle lagers zoiezo te vervangen, maar nu kwam er ook nog deze as (gemaakt van goud geloof ik gezien de prijs) bij. De versnellingsbak heb ik voorzien van nieuwe lagers, nieuwe primaire as, nieuwe busjes voor diverse schakelassen etc. en een kortere 5e overbrenging. Dus in principe is het binnenwerk nagenoeg nieuw.

Alle nummers van de bak en vertandingen ( of het aantal tanden tellen) uitzoeken en dan kom je er afgaand aan de nummers achter dat er een RS spec bak inzit, maar met een langere 5 omdat het een RS2 uitvoering is. Verklaard meteen dat de eerste 4 versnellingen lekker explosief zijn en de dip naar 5. In de RS verhoudingen zijn ook weer verschillende versies en ik heb nu de zgn. 'lange' versie.

De versnellingsbak was klaar en de motor voor 90% en konden de auto in, alleen was er totaal geen zin meer :mrgreen:

Het onderblok is geboord en gehoond op de nieuwe gesmede zuigers, de knife edge krukas is 'superfinished', de drijfstangen heb ik zelf PT onderzocht, waren OK en zijn weer terug gemonteerd. ACL leverde al de lagers en Cosworth de bevestigingsmaterialen (bouten/studs)

Afbeelding

Afbeelding

De cilinderkop was er behoorlijk aan toe, uitgaand dat deze in het verleden bij de eerste bouw gereviseerd zou zijn. Versleten klepseals, versleten klepgeleiders en een handje vol kromme kleppen :shock: Iets is er dus niet goed gegaan als het als gedaan is... Dus deze delen zijn vervangen door spullen van Supertech en de klepzetels zijn in radius gefreesd. Nokkenassen en klepveren zijn van Cosworth. Deze is dus ook van binnen nieuw.

Dus na ruim een jaar gesealed te hebben gestaan alles uit de hoek getrokken en het geheel weer verder opbouwen. De nieuwe motoroliepomp is distributie aangedreven, dus als deze is gemonteerd kan er op voorhand geen oliedruk worden gedraaid voordat de 1e start plaatsvind. Alle delen zitten wel met 1e montage olie in elkaar, maar toch wilde ik dat overal eerst olie hebben en zeker ook om te spoelen. Er is, zeker na machinale bewerking, een kans dat er viezigheid achterblijft dat met het achteraf reinigen aanwezig blijft. Dus alle toebehoren (oliekoeler en extra filter voor de turbo) van de olievoorziening gemonteerd en een paar liter erdoorheen gejaagd. Alle kansen op eventuele verontreinigingen zijn eruit, overal is olie geweest en de hydraulische stoters zijn gevuld.

Afbeelding

De komplete koppeling (vliegwiel/drukgroep/frictieplaat) is van Helix Autosport. Ondanks dat het een 5 pad sinterplaat en 1250kg drukgroep is, is de bediening marginaal zwaarder dan OE. Deze set zou 660+ Nm koppel moeten kunnen hebben, dus ruimschoots voldoende. Wel heb ik gekozen voor een geveerde frictieplaat ipv. een starre plaat.
Afbeelding

Afbeelding

Verrijdbare in hoogte verstelbare werktafel is wel erg lekker werken!

Afbeelding

Gemak dient de mens met motortakel en evenaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de transfercase met het voordiff gemonteerd.
Afbeelding

Dus alles is klaar om het geheel in de auto in het liften :wink:

Geertmans

Re: Project Evo afgestoft...

Bericht door Geertmans » 17 okt 2019, 13:46

Goeie vooruitgang!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 17 okt 2019, 13:49

Prachtig verslag!
Maar heb je er nu ook een kortere 5de versnelling ingebouwd?

///Joost

Bericht door ///Joost » 17 okt 2019, 14:23

Tof om te lezen. En wat een heerlijke werkplek heb je daar!

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 17 okt 2019, 14:50

Altijd weer erg leuk om dit soort projecten te lezen. En jij doet het gewoon zelf :thumbup: ik werd zelf erg blij van dat witte apparaat daar achter die flappen......... maar ik ben al bejaard en heb een zwak voor ouwe meuk. :wink:

Gr Ron

WJ

Bericht door WJ » 17 okt 2019, 15:18

Gaaf!

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 17 okt 2019, 16:11

Top dat je het toch weer oppakt, is het ook gewoon waard, zeker straks als ie weer rijdt :df: ...

Heb je Aram al gesproken trouwens? Die was op zoek naar je begreep ik ...

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 17 okt 2019, 16:12

Mooi project! Ik heb Evo's altijd al gaaf gevonden, vooral de 5 en 6. Ben benieuwd naar de verdere opbouw! En ben ook wel benieuwd wat het witte apparat achter de flappen precies is. :tooth:

Jeffrey026
Auto: tja welke zal het worden?

Bericht door Jeffrey026 » 17 okt 2019, 17:39

Kunt er nu nog voor kiezen om er een elektro motor in te bouwen!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 okt 2019, 18:00

Heel gaaf project, en leuk dat je er foto’s bij hebt van de open techiek altijd mooi om te zien

RC Power

Bericht door RC Power » 17 okt 2019, 19:41

Goed om te lezen Andry. Ga zo door!

Plaats reactie