1968 Giulia, 2018 Giulia, Abarth 595 en Born
- RS-Ron
Re: Giulia TI 2.1 Cosworth en Mini R56 met JCW kit
Deze is standaard volgens mij. Vanaf 1970 ziet het er anders uit in de motorruimte. Ik heb nog staande pedalen. Volgens mij heeft het daarmee te maken. Zoals het Alfa betaamd hebben ze de meest onlogische technische combi’s in de 105 modellen toegepast. Mechanische koppeling, hydraulische koppeling en weet ik wat nog meer. Deze Giulia is voorzien van de 2-liter fusees met 2 liter ongeventileerde schijven met Ferrodo blokken. En RVS remslangen. Remt erg goed. In de Squadra Bianca reden ze ook met deze schijven. Gingen meerdere races mee en geen fading. Zag derhalve niet het nut om naar geventileerde schijven te upgraden. Remt erg goed en is erg prettig te doseren. Nog geen 1000 kilo helpt ook.
Gr Ron
Gr Ron
-
OnlineRJK
Is weer netjes zo onder de kap bij je
Reden dat ik naar die bekrachtiger vraag is dat ik tot kort geleden niet eens het bestaan kende van zo'n hydraulisch aangestuurd (oftewel geen mechanische verbinding tussen pedaal en bekrachtiger) ding maar dit in de zoektocht voor een oplossing voor mijn E30 met V8 tegen kwam. En er ook op gaat komen want het ding is besteld en komt morgen binnen als het goed is. Ik hoop dat het qua pedaal gevoel niet onder doet voor de meer gangbare mechanische constructie.

- JP
Wel een geruststellend idee dat er nu een Ford blok in hangt. Nu hopen dat de Italiaanse techniek ook nog wil werken. Ik duim voor je mee !
- RS-Ron

Gr Ron
- ///Joost
Gaaf Ron, die klinkt echt lekker!
- RS-Ron
Auto is inmiddels afgesteld voor het inrijden:
Blauw = huidige nieuwe motor

Van de Giulia wordt de hele rollenbankhistorie bewaard:

Aanvang was 106pk, na de eerste sessie was dat 140pk. Dit was na installatie van andere sproeiers icm goed afstellen ontsteking. Doelstelling van deze sessie was het afstellen van mengsel. De motor moet niet te arm lopen en ook niet te rijk. Dat staat nu goed. Motor is bij lange na niet vol belast maar komt nu al op bijna 155pk. Zoals het er nu naar uit ziet is het ook gelukt het koppel te behouden, dat is voor op straat ook lekker. Vorige sessies niet bekend hoe de motor intern was. Derhalve gestopt bij 6300 toeren. Als deze is ingereden gaan we naar de 7500 toeren. Icm het afstellen van ontsteking, nog een setje andere sproeiers en volle belasting naar 7500 toeren ziet het er veelbelovend uit. (Voor een auto uit 1968)
Morgenochtend even goed meten of er een airbox inpast. Tuner geeft aan dat hij nu erg veel warme lucht pakt in deze conversie. Wellicht toch een airbox om het helemaal af te maken.
Gr Ron
Blauw = huidige nieuwe motor

Van de Giulia wordt de hele rollenbankhistorie bewaard:

Aanvang was 106pk, na de eerste sessie was dat 140pk. Dit was na installatie van andere sproeiers icm goed afstellen ontsteking. Doelstelling van deze sessie was het afstellen van mengsel. De motor moet niet te arm lopen en ook niet te rijk. Dat staat nu goed. Motor is bij lange na niet vol belast maar komt nu al op bijna 155pk. Zoals het er nu naar uit ziet is het ook gelukt het koppel te behouden, dat is voor op straat ook lekker. Vorige sessies niet bekend hoe de motor intern was. Derhalve gestopt bij 6300 toeren. Als deze is ingereden gaan we naar de 7500 toeren. Icm het afstellen van ontsteking, nog een setje andere sproeiers en volle belasting naar 7500 toeren ziet het er veelbelovend uit. (Voor een auto uit 1968)
Morgenochtend even goed meten of er een airbox inpast. Tuner geeft aan dat hij nu erg veel warme lucht pakt in deze conversie. Wellicht toch een airbox om het helemaal af te maken.
Gr Ron
- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Hoe bedoel je niet vol belast, bedoel je het gas maar 3/4 open dan ofzo? Ziet er in ieder geval uit alsof je over de hele range een aardige winst behaald, dus das al lekker.
- Niels
- Auto: Prius+
Nette kromme, zeker gezien het hier om dubbele carbs gaat.
- RS-Ron
Inderdaad niet vol op het gas, stond pas 4 meter op het blok. Met veel beleid zicht krijgen op het mengsel. Verder nergens naar gekeken. Kromme is netjes, ben benieuwd hoe het nu. In vergelijking met de vorige conversie is.
Gr Ron
Gr Ron
-
Prachtige curve! Dat moet heerlijk gaan rijden.
Als je met inrijden ergens in het groene hart terecht denkt te komen, laat het even weten. Dan kom ik graag even kijken
Als je met inrijden ergens in het groene hart terecht denkt te komen, laat het even weten. Dan kom ik graag even kijken

- RS-Ron
Tis hier al een tijdje erg rustig, morgen de boel maar eens voorzichtig opschudden...............
Gr Ron

Gr Ron
- TurboClouseau
- RS-Ron
De oude dame is weer terug. De eerste 40km zitten erop. Totaal andere auto geworden. Ding hangt nu al ongekend aan het gas. Wat ik heel duidelijk merk is het koppel in combinatie met de constante drang om toeren te maken. Verlichte vliegwiel en alles gebalanceerd maakt het een totaal ander blok. De eerste 40km met een ei onder het gaspedaal gereden, moet toch een beetje rustig inlopen. Bij tussengas bij afremmen lijkt het wel een gebeten hond zo blaft ie. Voor het autootje is dit blok prima, gaat allemaal hard zat en die kelken lurken er op los.
Die kelken zorgden er trouwens wel voor dat het luchtfilter niet past. En die gaan er ook voor zorgen dat er niets past............ morgen maar eens meten, een paar kleinere kelken is wellicht handiger.

Ander dingetje is dat de motor nogal niest onder deelbelasting. Kan geen kwaad, mengsel is verder goed. Met het definitief afstellen krijgen we dat er wel uit.
Zoals het een project betaamd, tenminste wel bij mij, is het budget weer schandalig overschreden.............
uiteindelijk heel veel extra aan de auto gedaan. Nieuwe verzwaarde koppeling, koppeling cilinder, spuitwerk, draagarmbussen, fuseekogels, motorsteunen en nog een hele waslijst aan
kleine dingen
merk het wel aan de auto, stuurt snaarstrak voor een 51 jaar oud koekblik.
Komende tijd de auto maar eens netjes maken, heeft lang buiten gestaan, interieur perfectioneren, en hopen op een paar mooie dagen in oktober, kan ik kilometers maken. Ik wil zo snel mogelijk de inloopolie eruit hebben en hem definitief afgesteld hebben op de rollenbank. Ben erg benieuwd wat ie met 7500 toeren en een goede afstelling van de ontsteking met de perfecte sproeierbezetting gaat doen. Tuner heeft met hetzelfde opgebouwde blok 8500 toeren gedraaid op het circuit. Maar die motor ging om de twee jaar uit elkaar. Dat wordt me te gortig dus laat ik het maar bij 7500 toeren houden.
Nog een plaatje van de werkplek, meters in het middenconsole is netjes geworden.............. nu nog goede sensor vinden voor de olietemperatuurmeter........ deze doet het niet
...... blijft Alfa.....

Gr Ron
Die kelken zorgden er trouwens wel voor dat het luchtfilter niet past. En die gaan er ook voor zorgen dat er niets past............ morgen maar eens meten, een paar kleinere kelken is wellicht handiger.

Ander dingetje is dat de motor nogal niest onder deelbelasting. Kan geen kwaad, mengsel is verder goed. Met het definitief afstellen krijgen we dat er wel uit.
Zoals het een project betaamd, tenminste wel bij mij, is het budget weer schandalig overschreden.............

Komende tijd de auto maar eens netjes maken, heeft lang buiten gestaan, interieur perfectioneren, en hopen op een paar mooie dagen in oktober, kan ik kilometers maken. Ik wil zo snel mogelijk de inloopolie eruit hebben en hem definitief afgesteld hebben op de rollenbank. Ben erg benieuwd wat ie met 7500 toeren en een goede afstelling van de ontsteking met de perfecte sproeierbezetting gaat doen. Tuner heeft met hetzelfde opgebouwde blok 8500 toeren gedraaid op het circuit. Maar die motor ging om de twee jaar uit elkaar. Dat wordt me te gortig dus laat ik het maar bij 7500 toeren houden.
Nog een plaatje van de werkplek, meters in het middenconsole is netjes geworden.............. nu nog goede sensor vinden voor de olietemperatuurmeter........ deze doet het niet

Gr Ron
-
- Auto: tja welke zal het worden?
lekker bezig. leuk om te zien dat er nu al flinke winst wordt gescoord op de bank
kun je bij de kelken niet zelfs iets maken? even een plaatje hoe ze dat toevallig bij KTM doen
https://www.rally-motor.nl/Rottweiler-A ... 0/-Stage-3

kun je bij de kelken niet zelfs iets maken? even een plaatje hoe ze dat toevallig bij KTM doen
https://www.rally-motor.nl/Rottweiler-A ... 0/-Stage-3
- ///Joost
Erg gaaf Ron. Dat interieur met die geperforeerde stoelen is ook zo ontzettend vet!
- RS-Ron
Dat filter zat me niet lekker. Ik weet wel, ben geen Alfa-goeroe maar ik kan wel een meetlat aflezen.......... dus hoezo past eigenlijk niet ? Catch can weggehaald, en ff klooien.............

Past perfect. Kelken hebben mooi ruimte rondom. Alsof het ervoor gemaakt is.
Voor bevestiging catch can heb ik een mooie RVS klem, die maar eens monteren. Dan loopt het daar ook mooi vrij. Achter de grillle nog een airscoop en dan krijgt ie netjes zijn koude lucht.

Gr Ron

Past perfect. Kelken hebben mooi ruimte rondom. Alsof het ervoor gemaakt is.
Voor bevestiging catch can heb ik een mooie RVS klem, die maar eens monteren. Dan loopt het daar ook mooi vrij. Achter de grillle nog een airscoop en dan krijgt ie netjes zijn koude lucht.

Gr Ron
-
Gelukkig!
Zou echt jammer zijn voor het prachtig opgebouwde blok als hij af en toe, ongefilterd een hap stof of zand moet inademen...
Zou echt jammer zijn voor het prachtig opgebouwde blok als hij af en toe, ongefilterd een hap stof of zand moet inademen...
- RS-Ron
Nah, die klem werd het niet........... dus voor 4€ een bidonhouder gescoord......... prima zo.

Gr Ron

Gr Ron
-
OnlineMartijn_bmw
Wat een waanzinnig gave auto is het toch en mooi aangepast weer zo !
- RS-Ron
Droog, zonnetje, tijd om de Alfa eens wat kilometers te laten maken. Gisteren de auto beetje toonbaar gemaakt, was wel nodig, was 7 maanden voor de nieuwe motor binnen stoffig geworden, buiten natgeregend en dat 37x. Dus auto uitgemest, netjes gepoetst, krasjes eruit en textiel druipers op de dorpels weggehaald. Dus vanochtend wakker gemaakt en op naar Zeeland. Lekker eind toeren op de binnenwegen.
Bij de pomp 1 kilometer verderop eerst even de banden op spanning zetten. Zo gezegd zo gedaan. Rechtsvoor begonnen, moest veel lucht bij, waren een jaar geleden voor het laatst opgepompt. Ventieldopjes erop...............

Zoals het een echte Alfa-rijder betaamt, de hoehoudikhemaandepraat noodgevallen-kit, incl. handschoenen, mars, energiedrank en pilletje voor onder de tong uit de kofferbak getrokken. Vond in de kofferbak nog een reservewiel uit 1968, schat ik zo in. Kwartier later werd er professioneel aan de Alfa gewerkt.

Bleek dat twee wielen voorzien waren van stalen ventielen........... en dan de enige echte Alie-express variant. Het was niet druk bij de bandenboer. Dus allebei de stalen versies vervangen, banden eraf, weer erop, uitlijnen op de Tesla balanceer machine, banden erop en rijden maar weer. Naafkapjes netjes met kit vastgezet en met tape tijdelijk gezekerd tot de kit droog is. En dat voor de onderbroekscheurende kostenpost van 30 euro.
Bestaat nog wel die service.
Vanmiddag heel Zeeland gezien, lekker kilometers gemaakt. Motor komt al lekker los. Begint steeds lekkerder te lopen en pakt lekker op.
Verlang nu al naar de rollenbank............
Gr Ron
Bij de pomp 1 kilometer verderop eerst even de banden op spanning zetten. Zo gezegd zo gedaan. Rechtsvoor begonnen, moest veel lucht bij, waren een jaar geleden voor het laatst opgepompt. Ventieldopjes erop...............

Zoals het een echte Alfa-rijder betaamt, de hoehoudikhemaandepraat noodgevallen-kit, incl. handschoenen, mars, energiedrank en pilletje voor onder de tong uit de kofferbak getrokken. Vond in de kofferbak nog een reservewiel uit 1968, schat ik zo in. Kwartier later werd er professioneel aan de Alfa gewerkt.

Bleek dat twee wielen voorzien waren van stalen ventielen........... en dan de enige echte Alie-express variant. Het was niet druk bij de bandenboer. Dus allebei de stalen versies vervangen, banden eraf, weer erop, uitlijnen op de Tesla balanceer machine, banden erop en rijden maar weer. Naafkapjes netjes met kit vastgezet en met tape tijdelijk gezekerd tot de kit droog is. En dat voor de onderbroekscheurende kostenpost van 30 euro.

Vanmiddag heel Zeeland gezien, lekker kilometers gemaakt. Motor komt al lekker los. Begint steeds lekkerder te lopen en pakt lekker op.
Verlang nu al naar de rollenbank............
Gr Ron
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Gave auto Ron.
-
OnlineMartijn_bmw
Heel gaaf, en leuk geschreven stukje 

- Martin van der Zwaard
30,- incluis uitlijnen?? Bedoel je niet balanceren??
Anders is het wel erg goedkoop.
Maar die band met die zwarte streep erin... hebben ze die laten zitten??
Anders is het wel erg goedkoop.
Maar die band met die zwarte streep erin... hebben ze die laten zitten??
- RS-Ron
Nee 30€ voor twee banden eraf, nieuwe ventielen en banden er weer op met balanceren. Banden zijn van 2011 dus volgend jaar gaan er nieuwe op. Het beste is er wel af van deze banden. In de maat 185-65-14 is niet echt een lekkere plakband te vinden, ga eens kijken deze winter naar een goed alternatief. De kans is groot dat de Alfa tot medio voorjaar volgend jaar alleen nog stilstaat in de garage.
Gr Ron
Gr Ron
- Martin van der Zwaard
Dat is dezelfde maat als op de E30. Nog niet in verdiept maar zal eens kijken voordat er niks meer leverbaar is