Het grote financiёn discussie-topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Het grote financiёn discussie-topic

Bericht door Robin » 21 sep 2019, 14:10

Martijn_bmw schreef: 21 sep 2019, 13:54
Robin schreef: 21 sep 2019, 10:37
Martijn_bmw schreef: 21 sep 2019, 10:25 Eens Erik, modaal is nog altijd 35k per jaar en 95% van NL moet het met minder dan 70k per jaar doen.
Modaal is idd niet meteen 'gemiddeld', maar dat laatste ik denk 99%?

*ziet nu pas grafiek*

En dan hebben we 't over bruto toch?
Klopt is idd bruto
Ja dan kan er ook geen biefstuk vanaf bij tijd en wijle.

Geen wonder dat DVH aan pindakaas en ei met mayo verslaafd is. Arme jongen.

:tooth:

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 14:45

Marc R schreef: 21 sep 2019, 13:35
Eric Z schreef: 21 sep 2019, 13:33
Marc R schreef: 21 sep 2019, 13:10 Vergeet niet DVH dat ze helemaal 5 tot 10k investeren in hun eigen bedrijf he, daarnaast een kwast of spaan....dan is het totaal uit zijn verband gerukt om meer dan 40 per uur te vragen.
Kosten hebben ze bijna niets.... als ik dat afzet tegen wat ik moet investeren, afdragen en onderhouden.... dan zeg ik het is waanzinnig.

Sterker nog ik noem het niet eens een vorm van ondernemen, het is gewoon duur verhuren van uren zonder risico.
Nou, een freelance software ontwikkelaar komt er bij jou niet in zo te horen. 80+ per uur ofzo en die schaffen alleen een laptopje aan.
Dat is andere materie, die gast heeft waarschijnlijk een aardige opleiding achter de rug of een softwarepakket ontwikkeld... die smeert geen verf of gips....
Ik vind het knap denigrerend, kan jij een wandje stuccen dan zoals een goede stucadoor doet?
Die stucadoor moet als die zelfstandig is ook zijn arbeidsongeschiktheid regelen als die slim is, en ik kan je wel vertellen dat dat een stuk duurder is dan van een ict-er, jij mag het voor mij wel voorrekenen hoor met een uurloon van 45 euro ex per uur, kijken of je dan alles geregeld krijgt, ik denk het niet, dan sterf je van de geelhonger.

Maar ach het is natuurlijk maar een stucadoor.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 sep 2019, 14:55

Bekijk het nu eens van de consumentenkant Luco. Je kunt het beter 2 of 3 x zelf doen dan dat je een professional laat komen. Zelfde met autogarages. Financieel gezien dan.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 15:00

Riceaux schreef: 21 sep 2019, 14:55 Bekijk het nu eens van de consumentenkant Luco. Je kunt het beter 2 of 3 x zelf doen dan dat je een professional laat komen. Zelfde met autogarages. Financieel gezien dan.
Ja, kan, maar om dan maar te zeggen dat 40 euro te duur is, daar kan je echt niet fatsoenlijk van leven hoor, reken het maar eens uit.
Ik vind 120 ex euro voor een ict projectleider ook belachelijk, maar dat zijn wel de tarieven en dat wordt klakkeloos betaald, en zelf rekenen de mensen die over die 40 euro klagen exhorbitante tarieven voor hun diensten.

Elise

Bericht door Elise » 21 sep 2019, 15:08

Marc R schreef: 21 sep 2019, 12:52 Toch een paar dingetjes die ik als ondernemer niet vindt kloppen aan jouw berekening:

Ten eerste een 8 urige werkdag als ondernemer ( ja ook als ZZP-er) ? laat me niet lachen.... ik werk eerder 10 uur per dag en daarna nog even wat telefoonwerk,aquisitie,afspraken maken, verkopen aan de telefoon allemaal tussendoor.... maar die 2 a 3 per dag uur reken ik niet eens mee.

Auto in de garage? Leenauto..... brengen in de namiddag en de volgende dag weer ophalen,.

Alle belastingen moet je gewoon betalen anders had je beter in loondienst kunnen blijven, ZZP is altijd nog een keus denk je dat andere ondernemers geen crises meemaken?

Wat ik merk is dat veel zzp-ers denken met het moraal van een werknemer ondernemer te zijn, vergeet het dan maar lekker.
Ik ben het zeker met je eens dat je als ondernemer niet klaar bent met een werkweek van 40 uur en dat er vele zzp'ers zijn die met een werknemers mentaliteit aan het werk zijn.

Als een werknemer overuren maakt, worden die gewoon betaalt. Dus als je dan eerlijk wilt vergelijken tussen werknemer - zzp'er moet je uitgaan van een werkweek van 40 uur.
Want die 2 a 3 uur per dag extra is 25%, dus in het geval van een werknemer zou dat simpel gezegd ook 25% meer loon opleveren.

Belasting moet iedereen betalen, maar als zzp'er zit je dus ook nog met de werkgevers afdracht.
Daarnaast is de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een "applicateur in de chemie" hoog. Net even snel gekeken, maar de premie voor een verzekering met een wachttijd van 30 dagen en 80% uitkeren van €81.000 op jaarbasis is al snel een €7.000 per jaar.
En zo gaat het geld hard van je af.

Ondernemers maken crises mee, klopt helemaal.
Maar een goede ondernemer zorgt ervoor dat hij in de goede tijden vet op de botten krijgt, zodat hij de mindere periodes ook kan overleven. En voor mij is 1 ding zeker, met €45 per uur komt er geen vet op de botten.

Marc R

Bericht door Marc R » 21 sep 2019, 15:08

Luco schreef: 21 sep 2019, 14:45
Eric Z schreef: 21 sep 2019, 13:33

Nou, een freelance software ontwikkelaar komt er bij jou niet in zo te horen. 80+ per uur ofzo en die schaffen alleen een laptopje aan.
Dat is andere materie, die gast heeft waarschijnlijk een aardige opleiding achter de rug of een softwarepakket ontwikkeld... die smeert geen verf of gips....
Ik vind het knap denigrerend, kan jij een wandje stuccen dan zoals een goede stucadoor doet?
Die stucadoor moet als die zelfstandig is ook zijn arbeidsongeschiktheid regelen als die slim is, en ik kan je wel vertellen dat dat een stuk duurder is dan van een ict-er, jij mag het voor mij wel voorrekenen hoor met een uurloon van 45 euro ex per uur, kijken of je dan alles geregeld krijgt, ik denk het niet, dan sterf je van de geelhonger.

Laat ik het dan zo zeggen: Ik heb diverse stucadoors en schilders in mijn DIRECTE kennissen/vriendenkring zitten die zich stuk voor stuk doodlachen tegenwoordig, allemaal 80k plus netto verdienen, of dat nou wit of zwart of grijs is maakt niet uit, de rekensom die jij maakt is niet representatief voor hoe het werkelijk gaat.

De mannen zeggen gewoon dat klussen verleden tijd is omdat ze gewoon een vermogen verdienen.

Elise

Bericht door Elise » 21 sep 2019, 15:12

Riceaux schreef: 21 sep 2019, 14:55 Bekijk het nu eens van de consumentenkant Luco. Je kunt het beter 2 of 3 x zelf doen dan dat je een professional laat komen. Zelfde met autogarages. Financieel gezien dan.
Dat geldt voor alles wat je uitbesteedt Riceaux.

Ja sommige dingen zijn duur, maar die "applicateur in de chemie" wil ook graag een stukkie kaas op brood.

Elise

Bericht door Elise » 21 sep 2019, 15:15

Marc R schreef: 21 sep 2019, 15:08 Laat ik het dan zo zeggen: Ik heb diverse stucadoors en schilders in mijn DIRECTE kennissen/vriendenkring zitten die zich stuk voor stuk doodlachen tegenwoordig, allemaal 80k plus netto verdienen, of dat nou wit of zwart of grijs is maakt niet uit, de rekensom die jij maakt is niet representatief voor hoe het werkelijk gaat.

De mannen zeggen gewoon dat klussen verleden tijd is omdat ze gewoon een vermogen verdienen.
Totdat er eentje van de steiger flikkert en invalide raakt terwijl die niet verzekerd was.
Ik denk dat Luco wel kan aangeven hoeveel ongelukjes er op de bouw gebeuren....

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 15:16

Marc R schreef: 21 sep 2019, 15:08
Luco schreef: 21 sep 2019, 14:45

Laat ik het dan zo zeggen: Ik heb diverse stucadoors en schilders in mijn DIRECTE kennissen/vriendenkring zitten die zich stuk voor stuk doodlachen tegenwoordig, allemaal 80k plus netto verdienen, of dat nou wit of zwart of grijs is maakt niet uit, de rekensom die jij maakt is niet representatief voor hoe het werkelijk gaat.

Dat maakt natuurlijk wel degelijk uit, ik heb het gewoon over wit ondernemen en factureren, en dan sterf je van de geelhonger voor 40 euro per uur, maar ik begrijp dat je het niet uit wilt rekenen.
Zwart is natuurlijk een heel ander verhaal.

Marc R

Bericht door Marc R » 21 sep 2019, 15:22

Elise schreef: 21 sep 2019, 15:08
Marc R schreef: 21 sep 2019, 12:52 Toch een paar dingetjes die ik als ondernemer niet vindt kloppen aan jouw berekening:

Ten eerste een 8 urige werkdag als ondernemer ( ja ook als ZZP-er) ? laat me niet lachen.... ik werk eerder 10 uur per dag en daarna nog even wat telefoonwerk,aquisitie,afspraken maken, verkopen aan de telefoon allemaal tussendoor.... maar die 2 a 3 per dag uur reken ik niet eens mee.

Auto in de garage? Leenauto..... brengen in de namiddag en de volgende dag weer ophalen,.

Alle belastingen moet je gewoon betalen anders had je beter in loondienst kunnen blijven, ZZP is altijd nog een keus denk je dat andere ondernemers geen crises meemaken?

Wat ik merk is dat veel zzp-ers denken met het moraal van een werknemer ondernemer te zijn, vergeet het dan maar lekker.
Ik ben het zeker met je eens dat je als ondernemer niet klaar bent met een werkweek van 40 uur en dat er vele zzp'ers zijn die met een werknemers mentaliteit aan het werk zijn.

Als een werknemer overuren maakt, worden die gewoon betaalt. Dus als je dan eerlijk wilt vergelijken tussen werknemer - zzp'er moet je uitgaan van een werkweek van 40 uur.
Want die 2 a 3 uur per dag extra is 25%, dus in het geval van een werknemer zou dat simpel gezegd ook 25% meer loon opleveren.

Belasting moet iedereen betalen, maar als zzp'er zit je dus ook nog met de werkgevers afdracht.
Daarnaast is de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een "applicateur in de chemie" hoog. Net even snel gekeken, maar de premie voor een verzekering met een wachttijd van 30 dagen en 80% uitkeren van €81.000 op jaarbasis is al snel een €7.000 per jaar.

Maar een goede ondernemer zorgt ervoor dat hij in de goede tijden vet op de botten krijgt, zodat hij de mindere periodes ook kan overleven. En voor mij is 1 ding zeker, met €45 per uur komt er geen vet op de botten.
Het zal allemaal erg leuk en aardig zijn dit soort rekensommetjes, maar t loopt allemaal stuk op de vergelijking.... als ondernemer gelden er "geen" regels wat betreft uren.... voorbeeld: ik heb aardig wat personeel lopen, valt er iemand uit dan moet ik gewoon inspringen, nix 40 uur of 50 uur... gewoon doen niet lopen zeiken want je bent ondernemer dit NAAST mijn eigen werk (wat dan gedeeltelijk opschuift)

Wat betreft de crises, net geeft iemand hier t voorbeeld dat er een soort "verrekening" plaatst vindt omdat er in 2014 een crisis was en dat de uurlonen nu hoog zijn gerechtmatigd is...

Uiteindelijk komt t erop neer dat een beroep als schilder of stucadoor vroeger gewoon een normaal inkomen kon en mocht vragen... je wist als je schilder dat je lager op de trede van de maatschappelijke ladder zou staan.
Tegenwoordig moet alles beter en meer en zelfs als schilder en stucadoor moeten en zullen evenveel verdienen als een ondernemer die miljoenen risico loopt. Dat stuk is compleet scheef getrokken

dvh

Bericht door dvh » 21 sep 2019, 15:24

Robin schreef: 21 sep 2019, 14:10
Geen wonder dat DVH aan pindakaas en ei met mayo verslaafd is. Arme jongen.

:tooth:
:hungry: :hungry: :hungry:
Krijg er honger van

Elise

Bericht door Elise » 21 sep 2019, 15:29

Marc R schreef: 21 sep 2019, 15:22 Het zal allemaal erg leuk en aardig zijn dit soort rekensommetjes, maar t loopt allemaal stuk op de vergelijking.... als ondernemer gelden er "geen" regels wat betreft uren.... voorbeeld: ik heb aardig wat personeel lopen, valt er iemand uit dan moet ik gewoon inspringen, nix 40 uur of 50 uur... gewoon doen niet lopen zeiken want je bent ondernemer dit NAAST mijn eigen werk (wat dan gedeeltelijk opschuift)
Ja dat hoort allemaal bij ondernemen, maar daar is toch ook de beloning naar aan het eind van het jaar?

En als de beloning er niet naar is doe je zelf iets niet goed.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 15:30

Marc R schreef: 21 sep 2019, 15:22
Elise schreef: 21 sep 2019, 15:08

Het zal allemaal erg leuk en aardig zijn dit soort rekensommetjes, maar t loopt allemaal stuk op de vergelijking.... als ondernemer gelden er "geen" regels wat betreft uren.... voorbeeld: ik heb aardig wat personeel lopen, valt er iemand uit dan moet ik gewoon inspringen, nix 40 uur of 50 uur... gewoon doen niet lopen zeiken want je bent ondernemer dit NAAST mijn eigen werk (wat dan gedeeltelijk opschuift)

Wat betreft de crises, net geeft iemand hier t voorbeeld dat er een soort "verrekening" plaatst vindt omdat er in 2014 een crisis was en dat de uurlonen nu hoog zijn gerechtmatigd is...

Uiteindelijk komt t erop neer dat een beroep als schilder of stucadoor vroeger gewoon een normaal inkomen kon en mocht vragen... je wist als je schilder dat je lager op de trede van de maatschappelijke ladder zou staan.
Tegenwoordig moet alles beter en meer en zelfs als schilder en stucadoor moeten en zullen evenveel verdienen als een ondernemer die miljoenen risico loopt. Dat stuk is compleet scheef getrokken
Voor jouw gelden die regels qua uren misschien niet, maar bv voor mij wel, ik kan en mag nergens meer aan de slag voor 36 uur, met hoge uitzondering 40, ik wil best meer werken voor wat vet op de botten, maar dat is niet in elke branche mogelijk.
Ook bij aannemers kan men vaak niet meer dan 40 uur werken.
Maar goed dit is een discussie waar we nooit uit zullen komen, maar als je max 40 uur kunt factureren is 40 euro ex te weinig als je alles goed wilt regelen en nog een belegde boterham over wilt houden, dan kan je beter in loondienst gaan.

ErikS

Bericht door ErikS » 21 sep 2019, 15:40

Aftrekbaar van de belasting dus minus 42/52%.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 15:49

als we uit gaan van 50 weken 40 uur werken voor 40 euro ex is 80 ex
7k arbeidsongeschiktheid
7 k pensioen
10 k auto, diesel, gereedschap, telefoon en alle overige onkosten
Dan blijft er 56k over, 52% overhouden van 56k is 29,120 euro netto
dat is 2426,- euro per maand, ja dat is een vetpot
geen vakantiegeeld
geen 13e maand
enz enz
Ja dan zit je natuurlijk ver boven de onderkant van de samenleving
en dan moet je ook die bus nog even kopen van 5k :bag:
en je ziektekosten en wat ik allemaal nog meer vergeet.

Nee 40 euro is zwaar overpriced :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 21 sep 2019, 15:51

Rekenfout, want 52% betaal je alleen boven een bepaalde grens.

De eerste 20K verdien je bijna bruto = netto.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 15:58

ErikS schreef: 21 sep 2019, 15:51
Rekenfout, want 52% betaal je alleen boven een bepaalde grens.

De eerste 20K verdien je bijna bruto = netto.
Er zal best wat nuance in zitten ja, maar die 10k onkosten is laag ingeschat, ziektekosten er niet bij en nog veel meer dingen, dus uiteindelijk is 40 euro ex niet voldoende om wat reserves te kweken en normaal van rond te komen. en 50 eken werken doet ook bijna niemand he

MarkS

Bericht door MarkS » 21 sep 2019, 17:07

Maar 38 of 52% is toch 8K “nuance” verschil ... ;-)

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 17:12

ja ziektekosten is ook 300 per maand, dus ook 3600 nuanceverschil
wil nog wel even kijken wat gereedschap kost, dan snap je dat die 10k onkosten eerder 15k is
oops weg 8k verschil :shock:

Maar ik snap het al de meeste df-ers vinden zich beter dan een vakman, en die mag niks verdienen als we zelf maar een hele dikke auto mogen rijden. :whistle:

ErikS

Bericht door ErikS » 21 sep 2019, 17:15

Luco schreef: 21 sep 2019, 17:12 ja ziektekosten is ook 300 per maand, dus ook 3600 nuanceverschil
wil nog wel even kijken wat gereedschap kost, dan snap je dat die 10k onkosten eerder 15k is

Maar ik snap het al de meeste df-ers vinden zich beter dan een vakman, en die mag niks verdienen als we zelf maar een hele dikke auto mogen rijden. :whistle:
Ik vind juist wel dat een vakman geld mag verdienen. Ik zeg juist ook dat ze het beter hebben dan een doorsnee MBO/ basis HBO'er.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 sep 2019, 17:19

Luco schreef: 21 sep 2019, 15:49 als we uit gaan van 50 weken 40 uur werken voor 40 euro ex is 80 ex
7k arbeidsongeschiktheid
7 k pensioen
10 k auto, diesel, gereedschap, telefoon en alle overige onkosten
dat is 2426,- euro per maand, ja dat is een vetpot
geen vakantiegeeld
geen 13e maand
enz enz
Ja dan zit je natuurlijk ver boven de onderkant van de samenleving
en dan moet je ook die bus nog even kopen van 5k :bag:
en je ziektekosten en wat ik allemaal nog meer vergeet.

Nee 40 euro is zwaar overpriced :thumbup:
In loondienst verdiend een stukadoor 30k per jaar dus als ie voor zichzelf als zzp 56k verdiend doet ie het toch prima?

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 17:30

30k bruto, ik denk het niet hoor

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 17:32

ErikS schreef: 21 sep 2019, 17:15
Luco schreef: 21 sep 2019, 17:12 ja ziektekosten is ook 300 per maand, dus ook 3600 nuanceverschil

Ik vind juist wel dat een vakman geld mag verdienen. Ik zeg juist ook dat ze het beter hebben dan een doorsnee MBO/ basis HBO'er.
ow, maar jij vind 2400 per maand netto goed verdienen of beter dan een doorsnee mbo-er?
Als ik bij mij alles optel qua onkosten, belasting en alle andere randzaken, dan moet ik minimaal 55 euro ex hebben en dan hou je echt niks over om vet te kweken voor slechtere jaren, dus ook al ben je lager opgeleid en doe je handwerk, heb je ongeveer dezelfde onkosten, en dan is 40 euro gewoon veel te weinig, ja de meeste hebben geen extra pensioen en arbeidsongeschiktheid, dan komt het wel uit ja, maar uiteindelijk is dat niet slim/handig.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 sep 2019, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 sep 2019, 17:33

Laptopje op de zaak, telefoontje op de zaak, youngtimertje op de zaak. Allemaal voordeeltjes die ik als loonslaaf niet heb.

En ja 2400 netto is prima salaris. Doorsnee mbo’er zal op 2000-2200 bruto zitten.

Luco

Bericht door Luco » 21 sep 2019, 17:37

Riceaux schreef: 21 sep 2019, 17:33 Laptopje op de zaak, telefoontje op de zaak, youngtimertje op de zaak. Allemaal voordeeltjes die ik als loonslaaf niet heb.

En ja 2400 netto is prima salaris. Doorsnee mbo’er zal op 2000-2200 bruto zitten.
Ja, alleen ga ik dan uit van 50 weken, een loonslaaf werkt minder en als die zzper 3 maanden of 6 maanden geen of weinig werk heeft krijgt die niks, nada, dus voor 200 euro loop je dan wel dat risico.
een mbo-er 2200 brut, nou echt niet hoor, tenminste niet in die branche, stucadoor en timmerman zitten daar netto gewoon op.

Nu is stucadoor een heel slecht voorbeeld, want die komen echt niet voor 40 uur, als je een goede vind voor 40 euro dan mag je er 50 sturen :tooth:
We vergeten dan ook nog even dat je in dit soort beroepen je ook de 67 (pensioen)vaak niet haalt lichamelijk, dus moet er ook nog iets gespaard worden om eerder te kunnen/moeten stoppen.
Laatst gewijzigd door Luco op 21 sep 2019, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie