Marc R schreef: 21 sep 2019, 12:52
Toch een paar dingetjes die ik als ondernemer niet vindt kloppen aan jouw berekening:
Ten eerste een 8 urige werkdag als ondernemer ( ja ook als ZZP-er) ? laat me niet lachen.... ik werk eerder 10 uur per dag en daarna nog even wat telefoonwerk,aquisitie,afspraken maken, verkopen aan de telefoon allemaal tussendoor.... maar die 2 a 3 per dag uur reken ik niet eens mee.
Auto in de garage? Leenauto..... brengen in de namiddag en de volgende dag weer ophalen,.
Alle belastingen moet je gewoon betalen anders had je beter in loondienst kunnen blijven, ZZP is altijd nog een keus denk je dat andere ondernemers geen crises meemaken?
Wat ik merk is dat veel zzp-ers denken met het moraal van een werknemer ondernemer te zijn, vergeet het dan maar lekker.
Ik ben het zeker met je eens dat je als ondernemer niet klaar bent met een werkweek van 40 uur en dat er vele zzp'ers zijn die met een werknemers mentaliteit aan het werk zijn.
Als een werknemer overuren maakt, worden die gewoon betaalt. Dus als je dan eerlijk wilt vergelijken tussen werknemer - zzp'er moet je uitgaan van een werkweek van 40 uur.
Want die 2 a 3 uur per dag extra is 25%, dus in het geval van een werknemer zou dat simpel gezegd ook 25% meer loon opleveren.
Belasting moet iedereen betalen, maar als zzp'er zit je dus ook nog met de werkgevers afdracht.
Daarnaast is de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een "applicateur in de chemie" hoog. Net even snel gekeken, maar de premie voor een verzekering met een wachttijd van 30 dagen en 80% uitkeren van €81.000 op jaarbasis is al snel een €7.000 per jaar.
En zo gaat het geld hard van je af.
Ondernemers maken crises mee, klopt helemaal.
Maar een goede ondernemer zorgt ervoor dat hij in de goede tijden vet op de botten krijgt, zodat hij de mindere periodes ook kan overleven. En voor mij is 1 ding zeker, met €45 per uur komt er geen vet op de botten.