E61 M5 V10 - Bucketlist

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: E61 M5 V10 - Bucketlist

Bericht door Rogerb » 19 aug 2019, 17:59

Is ook een “ongeschreven wet” , in principe hanteren de meeste garages binnen 14 dagen niet opnieuw te rekenen voor apk.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 19 aug 2019, 18:03

Afgekeurd
Om gebruik te maken van de openbare weg, moeten voertuigen minimaal voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:

De APK-vervaldatum mag niet zijn verlopen.
Het voertuig moet voldoen aan de zogenaamde “permanente eisen”. Dit zijn de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen.
Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.

Twee maanden stil staan op openbare weg
Door bepaalde omstandigheden kan het gebeuren dat een voertuig niet op tijd APK-goedgekeurd is. Artikel 11 van het Besluit voertuigen is ingesteld om ruimte te geven alsnog aan de APK-keuringsplicht te voldoen. Dit geldt voor een gekentekend motorrijtuig of aanhangwagen waarvoor de APK-keuringsplicht (artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994) van toepassing is. Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan. Lees hier meer over schorsen.

samengevat, is de auto afgekeurd mag je er niet meer mee op de openbare weg rijden omdat deze niet voldoet aan de keuringseissen. je krijgt echter niet meteen een boete en mag je nog 1 malig terug naar het autobedrijf rijden

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 19 aug 2019, 18:29

Rogerb schreef: 19 aug 2019, 17:34...

In principe als je de auto voor APK brengt/meld bij een keuringstation zou deze volgens letter van de wet(of RDW ;) ) afgemeld moeten worden of het nou afkeur,goedkeur of goedkeur na reparatie is.
Een voorkeuring bestaat niet in officiele termen, het hangt er puur vanaf hoe het keuringsstation er mee omgaat, maar als jij bij mij bijvoorbeeld voor Apk-keuring zou komen en er schort echt iets kritieks aan de auto dan meld ik deze wel als afkeur af zodat ik als bedrijf nooit zelf in de situatie kom dat een klant kan zeggen "hij zei dat ik er wel mee naar huis kon rijden" Bij afkeur vervalt ook direct de nog lopende apk omdat is vastgesteld dat de auto niet aan de wettelijke eisen voldoet.

***edit, zie nu pas dat ik al soortgelijk antwoord had gegeven :lollerdelol:
OK, vergeet de hele term APK en voorkeur dan even.

Ik laat me auto controleren, maar niet specifiek voor APK. Zij ontdekken iets wat voor een eventuele APK afkeur zou zijn. En liever niet doorrijden, want gevaar.

Dan gaan ze de auto ook niet afmelden om te voorkomen dat ik er niet meer mee ga rijden, want van een keuring was geen sprake.

Maar lood om oud ijzer. Mijn APK boer meldt de auto niet af en ze zijn ook niet aansprakelijk als ik zelf met een ondeugdelijke de weg op ga.

Rogerb

Bericht door Rogerb » 19 aug 2019, 18:44

Ik snap je helemaal, helaas zijn er ook mensen die er misbruik van kunnen maken en daar dek je je dan in mijn geval als bedrijf voor in op deze manier.

Bij een mankement los van een keuring is er geen sprake van afmelden natuurlijk, maar dan ook niet per ongeluk een fuik inrijden en een WOK krijgen he ;-) :P

Peric

Bericht door Peric » 19 aug 2019, 20:57

Ik doe het ook zo, breng 'm langs bij hun, zij checken de APK-punten en en dan hoor ik vanzelf wat er niet goed is volgens de APK-normen. Mankementen oplossen en af laten melden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 aug 2019, 22:35

Zo doe ik het ook.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 30 aug 2019, 13:01

1 jaar in bezit. 6000km gereden.
Veel power met fantastisch geluid.
Nu mag het boek dicht, want hij is niet meer van mij.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 aug 2019, 13:18

Jammer, maar was wel de verwachting dat je 'm maar kort ging hebben toch? Ingeruild op iets anders of heb je 'm particulier verkocht?

Rogerb

Bericht door Rogerb » 30 aug 2019, 23:26

Dan maar weer in de V8? :)

Plaats reactie