250km/h is niet altijd het zelfde
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
250km/h is niet altijd het zelfde
Van de week voor het eerst met de Vectra over de oosterlijke grens geweest en eindelijk alle 230 paarden de vrije loop gegeven. En ik moet zeggen dat het niet tegenviel. Na een lange aanloop toch de magische grens van 250km/h op de teller door broken. Echter kan ik niet zeggen dat het een prettige bezigheid was. In de Mercedes zijn snelheden boven de 200km/h eigenlijk helemaal niet bijzonder. Goed, die 250km/h zitten er net niet in, maar de manier waarop de Mercedes 240km/h rijd voelt zo vertrouwd aan, zo veel gevoel van zekerheid. In de Vectra leek het wel een rollercoaster trip. Auto sprong van links naar rechts en ik had drie handen nodig om op zijn baan te blijven. Ik zou dat niet een hele rit vol kunnen houden.
- Kasteel
- Adje ///M3
-
Klinkt bekend. Merkte ook een groot verschil met m'n S2000 en 330i. De S2000 kan ook prima >200 maar je moet er wel wat beter bij opletten.. hij is heel stabiel hoor,.. kan het makkelijk aan.. maar je moet er voor je gevoel je koppie beter bijhouden dan in de BMW.
Wat ik grappig vind is de reactie van bekenden. Op m'n werk als het over te hard rijden gaat komt men al snel bij mij uit. Ik zeg dat ik regelmatig 200 km/u rijd (of harder). Dan kijken ze je met
zulke ogen aan. Je kijkt naar het gaspedaal en je zit op die snelheid, en het is nog saai ook... ik zit rustig met de radio te spelen of een kauwgompje te pakken ofzo.
Dat begrijpen ze gewoon niet... sommige collega's hebben misschien drie keer zelf met zwetende handjes 170 gereden ofzo. Maar ze snappen niet dat het geen kont voorstelt in een goede auto. Het is dat ik anderen niet snel in m'n auto laat rijden, maar anders
Wat ik grappig vind is de reactie van bekenden. Op m'n werk als het over te hard rijden gaat komt men al snel bij mij uit. Ik zeg dat ik regelmatig 200 km/u rijd (of harder). Dan kijken ze je met

Dat begrijpen ze gewoon niet... sommige collega's hebben misschien drie keer zelf met zwetende handjes 170 gereden ofzo. Maar ze snappen niet dat het geen kont voorstelt in een goede auto. Het is dat ik anderen niet snel in m'n auto laat rijden, maar anders

- Erik K.
Inderdaad Tom,
Met de M3 ervaar ik ook de rust tijdens hoge snelheden t.o.v. mijn vorige auto. In die auto was 200 behoorlijk hard en voelde je ieder steentje op het asfalt. In mijn huidige auto is het allemaal relaxed bij die snelheid.
Zo ook met bochten nemen, gaat allemaal erg rustig.
Op wegen waar je veel rijdt heeft iedereen wel een soort referentie qua hobbels, bochten, etc. Als ik nu op de snelweg hier in de buurt sommige bochten met +200 neem, dan merk je daar relatief weinig van. Totdat ik soms mee rij met een maat van me die een supersnelle maar spijkerharde Golf II heeft. Mijn god wat lijken die snelheden ineens hoog
Ook een aparte ervaring had ik tijdens de CBR 2007 met de M6 en mijn eigen auto. Even een run meegereden met de M6 op zo'n 325km/u. Daarna weer in mijn eigen auto gestapt, nou voelde die ineens bijna spartaans aan t.o.v. M6
Wat een rust in de M6 echt ongelooflijk.
Met de M3 ervaar ik ook de rust tijdens hoge snelheden t.o.v. mijn vorige auto. In die auto was 200 behoorlijk hard en voelde je ieder steentje op het asfalt. In mijn huidige auto is het allemaal relaxed bij die snelheid.
Zo ook met bochten nemen, gaat allemaal erg rustig.
Op wegen waar je veel rijdt heeft iedereen wel een soort referentie qua hobbels, bochten, etc. Als ik nu op de snelweg hier in de buurt sommige bochten met +200 neem, dan merk je daar relatief weinig van. Totdat ik soms mee rij met een maat van me die een supersnelle maar spijkerharde Golf II heeft. Mijn god wat lijken die snelheden ineens hoog

Ook een aparte ervaring had ik tijdens de CBR 2007 met de M6 en mijn eigen auto. Even een run meegereden met de M6 op zo'n 325km/u. Daarna weer in mijn eigen auto gestapt, nou voelde die ineens bijna spartaans aan t.o.v. M6

- Tom van H.
Vind met m'n m3 240+ rijden een stuk spannender/intenser dan met m'n 330d (die dat overigens maar net haalt). Heeft alles te maken met het stuiteronderstel en gebrek aan isolatie bij de m3 denk ik
. Bij de Jaguar xj vond ik het ook weer spannend, juist door het gebrek aan stijfheid van het onderstel, auto voelt veel te zweverig. Standaard bmw onderstel is dus een juist compromis voor hoge snelheden imo
(hoewel iets stijver ook wel mag)

- GTRene
haha, lol ik weet nog toen ik begon met rijden, mijn eerste auto die 175 ofzo wou de Fiat Bertone X1/9, dat was al redelijk hard, later ooit een fiat panda en een 127 tjonge dan zat je echt met 2 handen aan het stuur volgas natuurlijk, maarja dan ging je nog niet hard
misschien 160<.170 als je geluk had en wind mee
nu met de moderne auto's gaat het redelijk makkelijk, helemaal met de auto's die erop gebouwd zijn, wat wel grappig en ook weer logish en een leuke vergelijking is het snelheids verschil gevoel van de Z3 M roadster die ik eerst had en daarna de Z3 m coupe, daar moest ik minstens 20km/h harder mee rijden voor dezelfde thrils...dus wel meer oppassen voor het rijbewijs...en 265 rijden met de kap eraf en nog enger? de kap erop, bij de eerste keer 210 dacht ik van hij waait eraf zo'n kabaal en bollingen in die Z3 M roadster, maar over de 230? werd het weer rustiger
en kon ik door ik dacht van tjs hij is er voor gemaakt dat dak, het moet kunnen, dus proberen 

nu met de moderne auto's gaat het redelijk makkelijk, helemaal met de auto's die erop gebouwd zijn, wat wel grappig en ook weer logish en een leuke vergelijking is het snelheids verschil gevoel van de Z3 M roadster die ik eerst had en daarna de Z3 m coupe, daar moest ik minstens 20km/h harder mee rijden voor dezelfde thrils...dus wel meer oppassen voor het rijbewijs...en 265 rijden met de kap eraf en nog enger? de kap erop, bij de eerste keer 210 dacht ik van hij waait eraf zo'n kabaal en bollingen in die Z3 M roadster, maar over de 230? werd het weer rustiger

- wooter
Ooit een Fiat Uno gestuurd. Vier versnellingkjes. In 4e ging het ding 130. Dáár had je 3 handen nodig om 'm op de baan te houden 
Ik rij elke week wel probleemloos +185 met de Astra, en dan doet het raar om tegenover mensen te staan die 150 met hun Volvo V40 érrug hard en onverantwoord vonden - ik deed zelf 180 met een V40 en dat ding was even saai als de Astra aan die snelheden.
Probleem is als zo een 140-broekschijters in een positie komen dat ze jóu kunnen verplichten niet harder te mogen: in Gent heeft de hoofdverpleegkundige er zo voor gezorgd dat alle ziekenwagens en "MMT" gelimiteerd zijn op 140. Op de lokale E17-snelweg worden die heren dan ook voor snot gereden. En het risico is dat zo een chauffeur het in z'n bol krijgt de verloren tijd op de snelweg in te halen op de gewone wegen - waar ie nog altijd 140 kan, maar dan door de bebouwde kom.

Ik rij elke week wel probleemloos +185 met de Astra, en dan doet het raar om tegenover mensen te staan die 150 met hun Volvo V40 érrug hard en onverantwoord vonden - ik deed zelf 180 met een V40 en dat ding was even saai als de Astra aan die snelheden.
Probleem is als zo een 140-broekschijters in een positie komen dat ze jóu kunnen verplichten niet harder te mogen: in Gent heeft de hoofdverpleegkundige er zo voor gezorgd dat alle ziekenwagens en "MMT" gelimiteerd zijn op 140. Op de lokale E17-snelweg worden die heren dan ook voor snot gereden. En het risico is dat zo een chauffeur het in z'n bol krijgt de verloren tijd op de snelweg in te halen op de gewone wegen - waar ie nog altijd 140 kan, maar dan door de bebouwde kom.
- Jelmer850i
Een limiet op een ziekenwagen? Gekker moet het ook niet worden!
Als die mensen echt haast hebben dan moeten ze ook alles op alles zettenn, gaat om leven of dood! Als ze dan bepert worden tot 140 leuk en aardig, kunnen ze even kaarten achterin of zo. Maar kan wel de dood betekenen voor mensen terwijl er anders nog hoop was... Wordt de verantwoordelijke voor die 140km/h dan ook de rechtbank in gesleept worden voor poging tot dood ?
Als die mensen echt haast hebben dan moeten ze ook alles op alles zettenn, gaat om leven of dood! Als ze dan bepert worden tot 140 leuk en aardig, kunnen ze even kaarten achterin of zo. Maar kan wel de dood betekenen voor mensen terwijl er anders nog hoop was... Wordt de verantwoordelijke voor die 140km/h dan ook de rechtbank in gesleept worden voor poging tot dood ?

- Jurriaan
De verkeersveiligheid is ook van belang. M'n vader werkt toevallig op de ambulance als verpleegkundige, en wat er af&toe voor chauffeurs tussen zitten.... Bijzonder slechte publiciteit als er op weg naar een reanimatie met spoed onderweg een compleet gezin aan flinters wordt gereden. Alles binnen de grenzen van het redelijke. Sommigen krijgen door de spaning en sensatie wel eens een blauwe waas voor de ogen en gaan dan gekke dignen doen.Jelmer850i schreef:Een limiet op een ziekenwagen? Gekker moet het ook niet worden!
Hoewel die Emergency Sprinters met zo'n CDI'tje wel ENG hard schijnen te lopen, om over de aangepaste E-klasses nog maar te zwijgen....
- Jelmer850i
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
- Jurriaan
Dacht niet dat er concrete regels voor waren, wordt volgens mij binnen de grenzen van het redelijke aan de chauffeur overgelaten. Maar kan het ondertussen mis hebben.Stefan R schreef:Ik verwacht dat Ambulancechauffeurs ook niet harder dan 20 Km/h boven de toegestane plaatstelijke snelheid mogen rijden? Dat is bij de Brandweer in ieder geval wel de max
Uiteraard krijgt men wel een gedegen opleiding in het rijden, maar soms zit het nu eenmaal in de aard van het beestje helaas.... Gelukkig zijn die wel in de minderheid hoor =)Jelmer850i schreef:Ok zit wat in, maar ik dacht dat deze chaufeurs ook forse rijdersopleiding dienen af te ronden...
Waarom dan geen limiet op een politiewagen van 140km/h -> ik ben voor! 8)
Enne, bij een ongeval staat erg vaak als eerste de politie er, dan ben je toch op dat moment wel even blij met ze lijkt me....

- Erik K.
Met mijn Renault Clio eens 245km/u op de teller gereden, zal wel iets van 230 (ech wel) echt geweest zijn.
Moet zeggen dat de auto zeer goed aanvoelde, geen rubbers die windgeruis door lieten geen onrustig gevoel in de auto of stuur. Scheelde ook wel dat ik er schokbrekers van Koni(geel) onderhad gezet en 3cm verlaagd.
Uiteraard was het motorlawaai behoorlijk bij 7500tpm in 5
Moet zeggen dat de auto zeer goed aanvoelde, geen rubbers die windgeruis door lieten geen onrustig gevoel in de auto of stuur. Scheelde ook wel dat ik er schokbrekers van Koni(geel) onderhad gezet en 3cm verlaagd.
Uiteraard was het motorlawaai behoorlijk bij 7500tpm in 5

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Bert ///M3
Tsja same here. In de M3 is 250 rijden gewoon ontzettend oncomfortabel doordat er een ander onderstel onder zit. Bij een beetje glad asfalt gaat het wel en kan je zo door naar 280 en is de auto super stabiel, maar met veel hobbels is een een ramp. Maar zo hard rij ik meestal toch niet, vaak is 180-190 net een lekkere cruise snelheid.
- Daniel
Dit lijkt me nogal een open deur
Achterin een Maybach 62 S kun je 250 rossen en het idee hebben dat je nauwelijks beweegt, om het over de Veyron maar niet te hebben. Op de terugweg van vakantie zat mijn vrouw bij 240 per uur naast me rustig een boekje te lezen. Maar 210 teller met een Lancia Delta diesel (bergaf, heimwee etc.) vond ik best eng.

- Maus335i
250 in een A8 doen is ook niks aan. Zware bak, stabiele wegligging. Op vakantie naar Italië een niet-zon-auto-liefhebber mee die in de veronderstelling was dat ik 160 cruisde over de Autobahn en zat idd ook relaxed een boekje te lezen.. er stond echter 260 op de teller.
Gelukkig is de snelheidsklok op het dashboard moeilijk af te lezen voor passagiers. Scheelt me een hoop geklaag
Gelukkig is de snelheidsklok op het dashboard moeilijk af te lezen voor passagiers. Scheelt me een hoop geklaag

- Jurriaan