250km/h is niet altijd het zelfde

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

250km/h is niet altijd het zelfde

Bericht door Dickh. » 17 aug 2007, 19:07

Van de week voor het eerst met de Vectra over de oosterlijke grens geweest en eindelijk alle 230 paarden de vrije loop gegeven. En ik moet zeggen dat het niet tegenviel. Na een lange aanloop toch de magische grens van 250km/h op de teller door broken. Echter kan ik niet zeggen dat het een prettige bezigheid was. In de Mercedes zijn snelheden boven de 200km/h eigenlijk helemaal niet bijzonder. Goed, die 250km/h zitten er net niet in, maar de manier waarop de Mercedes 240km/h rijd voelt zo vertrouwd aan, zo veel gevoel van zekerheid. In de Vectra leek het wel een rollercoaster trip. Auto sprong van links naar rechts en ik had drie handen nodig om op zijn baan te blijven. Ik zou dat niet een hele rit vol kunnen houden.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 17 aug 2007, 19:10

Bekend verhaal, wij hadden een GS300, moest er vaak mee naar Duitsland, lange snelwegritten met cruise snelheid boven de 230. Nou heb ik zelf een sub, maar alles boven de 230 is een hele happening, overal komen nieuwe kieren, openingen en geluiden vandaan om de ervaring intensiever te maken :p.

Gebruikersavatar
Adje ///M3
Berichten: 3340
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
Locatie: Golfke

Bericht door Adje ///M3 » 17 aug 2007, 20:34

Zwaardere (meestal duurdere) auto's voelen eenmaal fijner aan bij hoge snelheden.

Met de duurdere autos van tegenwoordig kan je met 1 vinger in je neus zelfs de 250 aantikken....

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 aug 2007, 21:01

Klinkt bekend. Merkte ook een groot verschil met m'n S2000 en 330i. De S2000 kan ook prima >200 maar je moet er wel wat beter bij opletten.. hij is heel stabiel hoor,.. kan het makkelijk aan.. maar je moet er voor je gevoel je koppie beter bijhouden dan in de BMW.

Wat ik grappig vind is de reactie van bekenden. Op m'n werk als het over te hard rijden gaat komt men al snel bij mij uit. Ik zeg dat ik regelmatig 200 km/u rijd (of harder). Dan kijken ze je met :shock: zulke ogen aan. Je kijkt naar het gaspedaal en je zit op die snelheid, en het is nog saai ook... ik zit rustig met de radio te spelen of een kauwgompje te pakken ofzo.
Dat begrijpen ze gewoon niet... sommige collega's hebben misschien drie keer zelf met zwetende handjes 170 gereden ofzo. Maar ze snappen niet dat het geen kont voorstelt in een goede auto. Het is dat ik anderen niet snel in m'n auto laat rijden, maar anders ;)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 17 aug 2007, 21:10

Inderdaad Tom,

Met de M3 ervaar ik ook de rust tijdens hoge snelheden t.o.v. mijn vorige auto. In die auto was 200 behoorlijk hard en voelde je ieder steentje op het asfalt. In mijn huidige auto is het allemaal relaxed bij die snelheid.
Zo ook met bochten nemen, gaat allemaal erg rustig.
Op wegen waar je veel rijdt heeft iedereen wel een soort referentie qua hobbels, bochten, etc. Als ik nu op de snelweg hier in de buurt sommige bochten met +200 neem, dan merk je daar relatief weinig van. Totdat ik soms mee rij met een maat van me die een supersnelle maar spijkerharde Golf II heeft. Mijn god wat lijken die snelheden ineens hoog :shock:

Ook een aparte ervaring had ik tijdens de CBR 2007 met de M6 en mijn eigen auto. Even een run meegereden met de M6 op zo'n 325km/u. Daarna weer in mijn eigen auto gestapt, nou voelde die ineens bijna spartaans aan t.o.v. M6 :lol: Wat een rust in de M6 echt ongelooflijk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40160
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 aug 2007, 21:18

E36 M3 doe je rustig een tijdje 250 op de teller mee inderdaad.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 17 aug 2007, 21:23

Vind met m'n m3 240+ rijden een stuk spannender/intenser dan met m'n 330d (die dat overigens maar net haalt). Heeft alles te maken met het stuiteronderstel en gebrek aan isolatie bij de m3 denk ik :). Bij de Jaguar xj vond ik het ook weer spannend, juist door het gebrek aan stijfheid van het onderstel, auto voelt veel te zweverig. Standaard bmw onderstel is dus een juist compromis voor hoge snelheden imo :) (hoewel iets stijver ook wel mag)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 aug 2007, 21:43

haha, lol ik weet nog toen ik begon met rijden, mijn eerste auto die 175 ofzo wou de Fiat Bertone X1/9, dat was al redelijk hard, later ooit een fiat panda en een 127 tjonge dan zat je echt met 2 handen aan het stuur volgas natuurlijk, maarja dan ging je nog niet hard :lol: misschien 160<.170 als je geluk had en wind mee :lol:

nu met de moderne auto's gaat het redelijk makkelijk, helemaal met de auto's die erop gebouwd zijn, wat wel grappig en ook weer logish en een leuke vergelijking is het snelheids verschil gevoel van de Z3 M roadster die ik eerst had en daarna de Z3 m coupe, daar moest ik minstens 20km/h harder mee rijden voor dezelfde thrils...dus wel meer oppassen voor het rijbewijs...en 265 rijden met de kap eraf en nog enger? de kap erop, bij de eerste keer 210 dacht ik van hij waait eraf zo'n kabaal en bollingen in die Z3 M roadster, maar over de 230? werd het weer rustiger :roll: en kon ik door ik dacht van tjs hij is er voor gemaakt dat dak, het moet kunnen, dus proberen :lol:

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 18 aug 2007, 00:00

Het schijnt met mijn auto ook een 'breeze' te zijn, ik heb het eigenlijk nooit uitgeprobeerd. ik heb 220 op Zandvoort gehaald geloof ik, hard rechtdoor is toch een stuk minder spannend dan hard de bocht om ..

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Bericht door wooter » 18 aug 2007, 11:43

Ooit een Fiat Uno gestuurd. Vier versnellingkjes. In 4e ging het ding 130. Dáár had je 3 handen nodig om 'm op de baan te houden :D

Ik rij elke week wel probleemloos +185 met de Astra, en dan doet het raar om tegenover mensen te staan die 150 met hun Volvo V40 érrug hard en onverantwoord vonden - ik deed zelf 180 met een V40 en dat ding was even saai als de Astra aan die snelheden.

Probleem is als zo een 140-broekschijters in een positie komen dat ze jóu kunnen verplichten niet harder te mogen: in Gent heeft de hoofdverpleegkundige er zo voor gezorgd dat alle ziekenwagens en "MMT" gelimiteerd zijn op 140. Op de lokale E17-snelweg worden die heren dan ook voor snot gereden. En het risico is dat zo een chauffeur het in z'n bol krijgt de verloren tijd op de snelweg in te halen op de gewone wegen - waar ie nog altijd 140 kan, maar dan door de bebouwde kom.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 18 aug 2007, 12:07

Een limiet op een ziekenwagen? Gekker moet het ook niet worden!
Als die mensen echt haast hebben dan moeten ze ook alles op alles zettenn, gaat om leven of dood! Als ze dan bepert worden tot 140 leuk en aardig, kunnen ze even kaarten achterin of zo. Maar kan wel de dood betekenen voor mensen terwijl er anders nog hoop was... Wordt de verantwoordelijke voor die 140km/h dan ook de rechtbank in gesleept worden voor poging tot dood ? :wink:

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 18 aug 2007, 12:23

Jelmer850i schreef:Een limiet op een ziekenwagen? Gekker moet het ook niet worden!
Als die mensen echt haast hebben dan moeten ze ook alles op alles zettenn, gaat om leven of dood! Als ze dan bepert worden tot 140 leuk en aardig, kunnen ze even kaarten achterin of zo. Maar kan wel de dood betekenen voor mensen terwijl er anders nog hoop was... Wordt de verantwoordelijke voor die 140km/h dan ook de rechtbank in gesleept worden voor poging tot dood ? :wink:
De verkeersveiligheid is ook van belang. M'n vader werkt toevallig op de ambulance als verpleegkundige, en wat er af&toe voor chauffeurs tussen zitten.... Bijzonder slechte publiciteit als er op weg naar een reanimatie met spoed onderweg een compleet gezin aan flinters wordt gereden. Alles binnen de grenzen van het redelijke. Sommigen krijgen door de spaning en sensatie wel eens een blauwe waas voor de ogen en gaan dan gekke dignen doen.

Hoewel die Emergency Sprinters met zo'n CDI'tje wel ENG hard schijnen te lopen, om over de aangepaste E-klasses nog maar te zwijgen....

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 18 aug 2007, 12:34

Ok zit wat in, maar ik dacht dat deze chaufeurs ook forse rijdersopleiding dienen af te ronden...
Waarom dan geen limiet op een politiewagen van 140km/h -> ik ben voor! 8) :lol:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 18 aug 2007, 13:11

Ik verwacht dat Ambulancechauffeurs ook niet harder dan 20 Km/h boven de toegestane plaatstelijke snelheid mogen rijden? Dat is bij de Brandweer in ieder geval wel de max :?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 aug 2007, 13:30

230 km/h met een Alfa 33 1.7 16V met de wind mee..... doodsangsten uitgestaan. nooit weer

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 18 aug 2007, 13:34

Stefan R schreef:Ik verwacht dat Ambulancechauffeurs ook niet harder dan 20 Km/h boven de toegestane plaatstelijke snelheid mogen rijden? Dat is bij de Brandweer in ieder geval wel de max :?
Dacht niet dat er concrete regels voor waren, wordt volgens mij binnen de grenzen van het redelijke aan de chauffeur overgelaten. Maar kan het ondertussen mis hebben.
Jelmer850i schreef:Ok zit wat in, maar ik dacht dat deze chaufeurs ook forse rijdersopleiding dienen af te ronden...
Waarom dan geen limiet op een politiewagen van 140km/h -> ik ben voor! 8) :lol:
Uiteraard krijgt men wel een gedegen opleiding in het rijden, maar soms zit het nu eenmaal in de aard van het beestje helaas.... Gelukkig zijn die wel in de minderheid hoor =)

Enne, bij een ongeval staat erg vaak als eerste de politie er, dan ben je toch op dat moment wel even blij met ze lijkt me.... :wink:

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 18 aug 2007, 13:52

Rico v Velzen schreef:230 km/h met een Alfa 33 1.7 16V met de wind mee..... doodsangsten uitgestaan. nooit weer
En dan reed je echte kilometers misschien 210 a 220 :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 18 aug 2007, 13:54

denk ik ook..

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 18 aug 2007, 13:58

Met mijn Renault Clio eens 245km/u op de teller gereden, zal wel iets van 230 (ech wel) echt geweest zijn.
Moet zeggen dat de auto zeer goed aanvoelde, geen rubbers die windgeruis door lieten geen onrustig gevoel in de auto of stuur. Scheelde ook wel dat ik er schokbrekers van Koni(geel) onderhad gezet en 3cm verlaagd.
Uiteraard was het motorlawaai behoorlijk bij 7500tpm in 5 :)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16599
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 18 aug 2007, 14:02

230 km p/u heuvelaf tegen toerenbegrenzer aan in mijn Fiat Punto HGT op de Autobahn, dat ding was echt goed los gereden :D

Auto voelde dan natuurlijk niet zo stabiel aan als de STI, maar 't ging.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 aug 2007, 14:29

Tsja same here. In de M3 is 250 rijden gewoon ontzettend oncomfortabel doordat er een ander onderstel onder zit. Bij een beetje glad asfalt gaat het wel en kan je zo door naar 280 en is de auto super stabiel, maar met veel hobbels is een een ramp. Maar zo hard rij ik meestal toch niet, vaak is 180-190 net een lekkere cruise snelheid.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 18 aug 2007, 14:47

164-teller in een Twingootje :lol: En daarna de begrenzer in met een dikke 5 ;)

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 18 aug 2007, 17:02

Dit lijkt me nogal een open deur :) Achterin een Maybach 62 S kun je 250 rossen en het idee hebben dat je nauwelijks beweegt, om het over de Veyron maar niet te hebben. Op de terugweg van vakantie zat mijn vrouw bij 240 per uur naast me rustig een boekje te lezen. Maar 210 teller met een Lancia Delta diesel (bergaf, heimwee etc.) vond ik best eng.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 18 aug 2007, 17:34

250 in een A8 doen is ook niks aan. Zware bak, stabiele wegligging. Op vakantie naar Italië een niet-zon-auto-liefhebber mee die in de veronderstelling was dat ik 160 cruisde over de Autobahn en zat idd ook relaxed een boekje te lezen.. er stond echter 260 op de teller.

Gelukkig is de snelheidsklok op het dashboard moeilijk af te lezen voor passagiers. Scheelt me een hoop geklaag ;)

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 18 aug 2007, 23:03

Maurice Graber schreef:Gelukkig is de snelheidsklok op het dashboard moeilijk af te lezen voor passagiers. Scheelt me een hoop geklaag ;)
CD'tje eroverheen en je kunt alleen de stand van de meter zien, dan weet alleen jij wat 'ie rijdt ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Enzo, Henk Jan, MarcH, Opa, Spinazie en 17 gasten