Porsche 944 Turbo S 1988
[img:1024:650]http://img524.imageshack.us/img524/855/ ... o11df5.jpg[/img]
[img:1024:396]http://img261.imageshack.us/img261/5997 ... to4px0.jpg[/img]
[img:521:1024]http://img525.imageshack.us/img525/7452 ... to3tn5.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img130.imageshack.us/img130/597/img0943mi9.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img524.imageshack.us/img524/2784/img0858vt5.jpg[/img]
Specs
Code: Selecteer alles
aantal cilinders: ------- 4
cilinderinhoud: --------- 2479 cm3
kleppen p/cilinder: ----- 2 SOHC
boring x slag: ---------- 100 x 79
compressieverh.: -------- 8,0:1
vermogen: --------------- 250 pk / 184 Kw @ 5800rpm
koppel: ----------------- 350 Nm @ 3500rpm
gewicht: ---------------- 1315 kg
topsnelheid: ------------ 260 km/h
0-100 km/h: ------------- 5.9 sec
verbruik: --------------- 1:10.2
History
Na het succes van de 924 turbo/GT/GTS/GTR wilde Porsche in begin jaren tachtig de 924 updaten naar een nieuw basis model. De 2 liter Audi motor moest vervangen worden door een Porsche motor. De 6 cilinder boxer uit de 911 paste niet, net zoals ook de 8 cilinder uit de 928 niet paste. Een nieuwe motor (6 cilinder) ontwerpen was te kostbaar en dus geen optie. Wat wel heel slim was om de helft van het 928 blok te gebruiken, dat zou voldoende capaciteit/vermogen/koppel op moeten leveren. En dat deed het. Onder licentie van Mitsubishi werden twee contra roterende balans assen toegevoegd om een soepel lopende grote vier cilinder motor te krijgen.
Verder werden de spatborden verbreed om een bredere spoorbreedte te verkrijgen. Tevens werd een andere versnellingsbak gemonteerd en werd het onderstel aangepast.
Om een idee te krijgen van de auto, hier een link naar een youtube filmpje over een vergelijkende test tussen de 944 turbo (220pk) en diens Japanse conurenten van die tijd.
Turbo S
De turbo S is als speciale oplage gemaakt naar aanleiding van de 944 turbo cup circuit auto's. de volgende zaken waren standaard:
- M030 onderstel met gele (instelbare) koni's, hardere veren en grotere stabi's
- Grotere remmen (304mm) van de Porsche 924S4
- Verstevigde versnellingsbak met sper en oliekoeler
- vergrote KKK26/8 turbo (van 220 pk -> 250 pk)
Mijn auto
Na bijna 20 jaar staan er nu zo een 277.000 kilometers op de teller. Het blok is nog prima, maar zweet wel wat olie. Dit kan verder geen enkele kwaad. Omdat ik de airco en de stuurbekrachtiging heb verwijderd, een shortshift kit heb geplaatst plus de motor heb getuned en race kuipen heb geïnstalleerd, is de beleveing in de auto nu bijzonder spartaans.
Door de jaren tachtig turbo techniek is de turbo lag ouderwets groot. Pas bij 4000 rpm is er full boost. Hierdoor kan je nog heerlijk rustig toeren, daar leent de auto zich nog steeds prima voor. Boven de 4000rpm breekt de hel los zeg maar. Dit komt omdat het grote 4 cylinder blok volledig is getuned op trekkracht en minder op toeren.
Op het circuit houdt de auto zich goed, er zit echter van nature een hoop onderstuur ingebouwd door de ingenieurs van Porsche. Hier ga ik nog aan werken om dit te minimaliseren.
Hoeveel vermogen ik op dit moment heb weet ik niet precies, volgens de makers van de upgrade kit zou dit ongeveer 280 pk aan de krukas moeten zijn. Op dit moment is dit vermogen genoeg, eerst maar eens goed leren rijden op het circuit, vervolgens proberen het koppel (boost) bij lagere toeren te verbeteren. Daarna zien we wel weer verder.
Mods
Technical
- Stage 1 chips (8 bit DME L-tronic)
- adjustable FPR (fuel pressure regulator)
- Manual boost controller (std. 0.8 bar -> 1 bar)
- Shortshift kit (kortere schakelbanen)
- extra oliekoeler
- KLA motorsports strutbrace
- 2 Racing seats Cobra Imola & Cobra Suzuka
- Achterbank verwijderd
- Boostpressure meter VDO & Olietemp. meter VDO
- 17" turbo look velgen (foto 5)
- 4" RVS Catback + mufler + Magnaflow exhaust
Longterm wishes
- Intrax coilover track/street set
- Big brake kit
- Engine revision + 2.8L upgeade
- Bigger turbo (Garett)
- Twincharge with supercharger?