FunnyName --> 944 turbo S

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

FunnyName --> 944 turbo S

Bericht door funnyname » 16 aug 2007, 19:18

Auto

Porsche 944 Turbo S 1988

[img:1024:650]http://img524.imageshack.us/img524/855/ ... o11df5.jpg[/img]

[img:1024:396]http://img261.imageshack.us/img261/5997 ... to4px0.jpg[/img]

[img:521:1024]http://img525.imageshack.us/img525/7452 ... to3tn5.jpg[/img]

[img:1024:768]http://img130.imageshack.us/img130/597/img0943mi9.jpg[/img]

[img:1024:768]http://img524.imageshack.us/img524/2784/img0858vt5.jpg[/img]

Specs

Code: Selecteer alles

aantal cilinders: ------- 4
cilinderinhoud: --------- 2479 cm3
kleppen p/cilinder: ----- 2 SOHC	
boring x slag: ---------- 100 x 79
compressieverh.: -------- 8,0:1	
vermogen: --------------- 250 pk / 184 Kw @ 5800rpm
koppel: ----------------- 350 Nm @ 3500rpm
gewicht: ---------------- 1315 kg
topsnelheid: ------------ 260 km/h
0-100 km/h: ------------- 5.9 sec
verbruik: --------------- 1:10.2       
[/b]

History

Na het succes van de 924 turbo/GT/GTS/GTR wilde Porsche in begin jaren tachtig de 924 updaten naar een nieuw basis model. De 2 liter Audi motor moest vervangen worden door een Porsche motor. De 6 cilinder boxer uit de 911 paste niet, net zoals ook de 8 cilinder uit de 928 niet paste. Een nieuwe motor (6 cilinder) ontwerpen was te kostbaar en dus geen optie. Wat wel heel slim was om de helft van het 928 blok te gebruiken, dat zou voldoende capaciteit/vermogen/koppel op moeten leveren. En dat deed het. Onder licentie van Mitsubishi werden twee contra roterende balans assen toegevoegd om een soepel lopende grote vier cilinder motor te krijgen.
Verder werden de spatborden verbreed om een bredere spoorbreedte te verkrijgen. Tevens werd een andere versnellingsbak gemonteerd en werd het onderstel aangepast.

Om een idee te krijgen van de auto, hier een link naar een youtube filmpje over een vergelijkende test tussen de 944 turbo (220pk) en diens Japanse conurenten van die tijd.

Turbo S
De turbo S is als speciale oplage gemaakt naar aanleiding van de 944 turbo cup circuit auto's. de volgende zaken waren standaard:
  • M030 onderstel met gele (instelbare) koni's, hardere veren en grotere stabi's
  • Grotere remmen (304mm) van de Porsche 924S4
  • Verstevigde versnellingsbak met sper en oliekoeler
  • vergrote KKK26/8 turbo (van 220 pk -> 250 pk)
Er was een productie van 1000 exemplaren gepland, uiteindelijk zijn dat er 1625 geworden.

Mijn auto

Na bijna 20 jaar staan er nu zo een 277.000 kilometers op de teller. Het blok is nog prima, maar zweet wel wat olie. Dit kan verder geen enkele kwaad. Omdat ik de airco en de stuurbekrachtiging heb verwijderd, een shortshift kit heb geplaatst plus de motor heb getuned en race kuipen heb geïnstalleerd, is de beleveing in de auto nu bijzonder spartaans.
Door de jaren tachtig turbo techniek is de turbo lag ouderwets groot. Pas bij 4000 rpm is er full boost. Hierdoor kan je nog heerlijk rustig toeren, daar leent de auto zich nog steeds prima voor. Boven de 4000rpm breekt de hel los zeg maar. Dit komt omdat het grote 4 cylinder blok volledig is getuned op trekkracht en minder op toeren.
Op het circuit houdt de auto zich goed, er zit echter van nature een hoop onderstuur ingebouwd door de ingenieurs van Porsche. Hier ga ik nog aan werken om dit te minimaliseren.
Hoeveel vermogen ik op dit moment heb weet ik niet precies, volgens de makers van de upgrade kit zou dit ongeveer 280 pk aan de krukas moeten zijn. Op dit moment is dit vermogen genoeg, eerst maar eens goed leren rijden op het circuit, vervolgens proberen het koppel (boost) bij lagere toeren te verbeteren. Daarna zien we wel weer verder.


Mods
Technical
  • Stage 1 chips (8 bit DME L-tronic)
  • adjustable FPR (fuel pressure regulator)
  • Manual boost controller (std. 0.8 bar -> 1 bar)
  • Shortshift kit (kortere schakelbanen)
  • extra oliekoeler
  • KLA motorsports strutbrace
Optical
  • 2 Racing seats Cobra Imola & Cobra Suzuka
  • Achterbank verwijderd
  • Boostpressure meter VDO & Olietemp. meter VDO
  • 17" turbo look velgen (foto 5)
Shortterm adjustments
  • 4" RVS Catback + mufler + Magnaflow exhaust

Longterm wishes
  • Intrax coilover track/street set
  • Big brake kit
  • Engine revision + 2.8L upgeade
  • Bigger turbo (Garett)
  • Twincharge with supercharger? :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 16 aug 2007, 21:30

Doe dit nu niet, meldt je niet op dit moment met een 944... je laat me weer twijfelen!

Mooie wagens dus :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 16 aug 2007, 22:33

Welkom op DF.

Mooi stukje speelgoed.

Michel

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 16 aug 2007, 23:17

Leuke kar! Kom jij wel eens op Fok? Je naam komt me vrij bekend voor.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 17 aug 2007, 01:07

Je ziet deze auto toch veel te weinig op de NL'se wegen, terwijl het ontwerp toch niet echt verkeerd is. In 924 vorm is ie wel wat tam maar met deze 944 en de 968 toch ruimschoots goedgemaakt.

Overigens mooi en duidelijk verhaal...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 aug 2007, 02:56

Mooi ding :!: De turbo S is de mooiste 944 natuurlijk 8)

Maarre....geen stuurbekrachtiging :shock: is dat niet enorm veel zwaarder op de baan :?: :?:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 aug 2007, 10:18

Mooie kar!

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 17 aug 2007, 18:48

Bedankt iedereen en Ja ik kom oa ook op FOK..
Niels schreef:Mooi ding :!: De turbo S is de mooiste 944 natuurlijk 8)

Maarre....geen stuurbekrachtiging :shock: is dat niet enorm veel zwaarder op de baan :?: :?:
Alleen bij het parkeren is het zwaar, op het circuit heb ik er totaal geen last van. Chicanes heb ik nog niet geprobeerd daarentegen ;-)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 17 aug 2007, 23:03

Voordat ik de E36 kocht, ben ik een jaar lang op zoek geweest naar een 944 turbo voor een redelijke prijs. Prachtige auto's, vooral een turbo S.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten