Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?
- VLA
Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?
Hoi allemaal,
Weet niet of ik hier in het juiste gedeelte deze vraag stel, maar ik vraag me af, als je gaat racen op het circuit met straatbanden (bijvoorbeeld Toyo T1R's), of je dan het aantal bar omhoog of omlaag moet doen ?
Standaard heb ik ze op 2.3 bar, en op het circuit verhoog ik ze naar 3 bar, zodat ze wat harder worden. Tijdens een circuittraining op CPZ, werd zelfs aangeraden om de bar met 1.5 te verhogen bovenop de standaard waardes.
Nu word er echter op een ander forum beweerd dat je juist de bandenspanning omlaag moet doen voor meer grip. Dus onder de 2 bar.
Wat is nou de waarheid ? Ikzelf heb echt het idee dat ik met 3 bar meer grip heb dan met 2 bar.
Weet niet of ik hier in het juiste gedeelte deze vraag stel, maar ik vraag me af, als je gaat racen op het circuit met straatbanden (bijvoorbeeld Toyo T1R's), of je dan het aantal bar omhoog of omlaag moet doen ?
Standaard heb ik ze op 2.3 bar, en op het circuit verhoog ik ze naar 3 bar, zodat ze wat harder worden. Tijdens een circuittraining op CPZ, werd zelfs aangeraden om de bar met 1.5 te verhogen bovenop de standaard waardes.
Nu word er echter op een ander forum beweerd dat je juist de bandenspanning omlaag moet doen voor meer grip. Dus onder de 2 bar.
Wat is nou de waarheid ? Ikzelf heb echt het idee dat ik met 3 bar meer grip heb dan met 2 bar.
- Roel SpeedCars
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Die 0,5 bar komt er vanzelf wel bij als je banden goed warm zijn.Hans Disco schreef:LOL, ik zet ze juist altijd ± 0,5 bar hoger i.v.m. rol over de wangen.

Het is eigenlijk een compromis.....zet je de banden harder dan worden ze minder snel warm en als ze eenmaal warm zijn dan kan de druk wel erg hoog oplopen.
Zet je ze zachter dan worden ze sneller warm en loopt de druk ook op, maar hoe sneller ze warm worden hoe sneller een band gaat 'smeren'.
Ik liet m'n straatbanden altijd op normale spanning staan op 't circuit en de semi-slicks zet ik wat zachter als op de openbare weg......die laatsten 'smeren' minder snel.
- Jan Visser
- Roel SpeedCars
Zo dan dat zijn nogal verschillen zeg
Dus 2.5 is standaard bij mijn straatbanden, had vernomen dat er dan zoals ik zei 0.2/0.3 uit zou moeten zodat ik met ca. 2.7/2.8 bar rond rij.
Als ik er dus 3.0 in zou doen en de 0.5 komt erbij op het circuit rij ik dus met 3.5 bar ... is dat niet te hard?
Roel.

Dus 2.5 is standaard bij mijn straatbanden, had vernomen dat er dan zoals ik zei 0.2/0.3 uit zou moeten zodat ik met ca. 2.7/2.8 bar rond rij.
Als ik er dus 3.0 in zou doen en de 0.5 komt erbij op het circuit rij ik dus met 3.5 bar ... is dat niet te hard?

Roel.
- Bert ///M3
Ik deed ze altijd 0,2 lager, 2,3 bar ipv 2,5 bar. En dan kom je warm veel hoger uit, tussen de 2,7 en 3 bar.
Maar het ligt er maar net aan hoe bijvoorbeeld je onderstel ingesteld is ivm op de wangen rijden, en hoe goed je banden tegen smeren kunnen. Ook maakt je bandenmaat uit, banden met een lage zijwang hebben vaak een sterkere zijwang.
Als ze te veel smeren en je te veel vervorming van ze zijwang hebt moet je druk omhoog.
Hogere druk stabiliseert je auto ook beter als je instuurt. het is dus een compromis tussen pure grip, bandenslijtage en stuurgedrag.
Semi slicks hebben een veel hardere zijwang en je wilt ze juist een beetje laten smeren anders plakken ze niet. Dus dan kan je beter wel naar iets van 1.8 bar oid gaan.
Maar het ligt er maar net aan hoe bijvoorbeeld je onderstel ingesteld is ivm op de wangen rijden, en hoe goed je banden tegen smeren kunnen. Ook maakt je bandenmaat uit, banden met een lage zijwang hebben vaak een sterkere zijwang.
Als ze te veel smeren en je te veel vervorming van ze zijwang hebt moet je druk omhoog.
Hogere druk stabiliseert je auto ook beter als je instuurt. het is dus een compromis tussen pure grip, bandenslijtage en stuurgedrag.
Semi slicks hebben een veel hardere zijwang en je wilt ze juist een beetje laten smeren anders plakken ze niet. Dus dan kan je beter wel naar iets van 1.8 bar oid gaan.
- Knot
Doe ik dus ook. Straatbanden die 2,3 moeten hebben op 2,6 a 2,7 rijden en laagprofielbandjes (een 225/35/17 ofzo) op 2,1 beginnen (loopt dan warm op 2,5 a 2,6) omdat die niet zo over de wang rollen.Andre schreef:Straatbanden altijd hoger op circuit. 3 bar of zo.
Semi slicks en echte slicks rond 1.7 of lager koud. Warm optimaal is 2.1
- Maik
Re: Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?
Ik laat mijn T1R-en altijd op dezelfde druk staan, of soms ietsje zachter. Maar ik heb dan ook niet een doorsnee auto (heel licht met vette banden).VLA schreef:Hoi allemaal,
Het licht heel erg aan de set-up van je auto, onderstel, bandenmaten, type auto, gewicht. Dus je zal iets meer info moeten geven voor een goed antwoord :idea:

-
Goed topic dit!
Ik reed afgelopen woensdag op m´n 225/35/17´s.
Had ze rondom op 2,5 bar staan.
3 banden hielden zich prima, maar de band linksvoor heeft toch met meest op z´n kloten gehad. Die was een stuk warmer/zachter dan de rest na een paar rondjes. Het rubber was bijna kneedbaar
Ook heb ik op de bovenkant vd wang een blauwe streep zitten van ongeveer 20cm. Daar is ie waarschijnlijk erg warm geworden?
Opzich wel logisch, aangezien de meeste bochten rechtsaf zijn op Zandvoort.
Moet ik de volgende keer de set dan helemaal op 3 bar zetten of bijvoorbeeld alleen die linksvoor?
Ik reed afgelopen woensdag op m´n 225/35/17´s.
Had ze rondom op 2,5 bar staan.
3 banden hielden zich prima, maar de band linksvoor heeft toch met meest op z´n kloten gehad. Die was een stuk warmer/zachter dan de rest na een paar rondjes. Het rubber was bijna kneedbaar

Ook heb ik op de bovenkant vd wang een blauwe streep zitten van ongeveer 20cm. Daar is ie waarschijnlijk erg warm geworden?
Opzich wel logisch, aangezien de meeste bochten rechtsaf zijn op Zandvoort.
Moet ik de volgende keer de set dan helemaal op 3 bar zetten of bijvoorbeeld alleen die linksvoor?
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Ik zet de semi's meestal op 1,8 koud maar na 6 of 7 rondjes gaan ze teveel glijden (te warm) dus tijd om een drankje te doen en afkoelen.. dus ik ben er ook nog niet uit wat de juiste druk is voor de mini.. ik denk dat ik iets harder ga proberen om langer door te rijden.. of de mini eerst goed laten uitlijnen 

- Downforce Hans