Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?

Bericht door VLA » 14 aug 2007, 21:35

Hoi allemaal,

Weet niet of ik hier in het juiste gedeelte deze vraag stel, maar ik vraag me af, als je gaat racen op het circuit met straatbanden (bijvoorbeeld Toyo T1R's), of je dan het aantal bar omhoog of omlaag moet doen ?

Standaard heb ik ze op 2.3 bar, en op het circuit verhoog ik ze naar 3 bar, zodat ze wat harder worden. Tijdens een circuittraining op CPZ, werd zelfs aangeraden om de bar met 1.5 te verhogen bovenop de standaard waardes.

Nu word er echter op een ander forum beweerd dat je juist de bandenspanning omlaag moet doen voor meer grip. Dus onder de 2 bar.

Wat is nou de waarheid ? Ikzelf heb echt het idee dat ik met 3 bar meer grip heb dan met 2 bar.

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 14 aug 2007, 21:39

Ca. 0.2/0.3 lager dan de normale waardes, tijdens rijden komt er ca. 0.5 bar bij dus dan rij je zowiezo al harder rond.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 14 aug 2007, 22:11

LOL, ik zet ze juist altijd ± 0,5 bar hoger i.v.m. rol over de wangen.

Laat de echte circuitrijders maar uitsluitsel geven :lol:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 14 aug 2007, 22:15

doe er eigenlijk nooit meer bij of minder
(heb er altijd al rond de 2.8 a 3 bar inzitten...)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 14 aug 2007, 22:32

Hans Disco schreef:LOL, ik zet ze juist altijd ± 0,5 bar hoger i.v.m. rol over de wangen.
Die 0,5 bar komt er vanzelf wel bij als je banden goed warm zijn. :wink:

Het is eigenlijk een compromis.....zet je de banden harder dan worden ze minder snel warm en als ze eenmaal warm zijn dan kan de druk wel erg hoog oplopen.
Zet je ze zachter dan worden ze sneller warm en loopt de druk ook op, maar hoe sneller ze warm worden hoe sneller een band gaat 'smeren'.

Ik liet m'n straatbanden altijd op normale spanning staan op 't circuit en de semi-slicks zet ik wat zachter als op de openbare weg......die laatsten 'smeren' minder snel.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 14 aug 2007, 22:38

Hans Disco schreef:LOL, ik zet ze juist altijd ± 0,5 bar hoger i.v.m. rol over de wangen.
Dat doe ik ook. Anders blijft er niks over van de buitenkant van je band.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 14 aug 2007, 23:46

Straatbanden altijd hoger op circuit. 3 bar of zo.

Semi slicks en echte slicks rond 1.7 of lager koud. Warm optimaal is 2.1

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 14 aug 2007, 23:49

Andre, kan je dat onderbouwen?
Puur uit slijtage-oogpunt of zijn er andere voordelen wbt het rijden?

Gebruikersavatar
Roel SpeedCars
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 mei 2007, 18:48
Locatie: Rockanje

Bericht door Roel SpeedCars » 14 aug 2007, 23:56

Zo dan dat zijn nogal verschillen zeg :?

Dus 2.5 is standaard bij mijn straatbanden, had vernomen dat er dan zoals ik zei 0.2/0.3 uit zou moeten zodat ik met ca. 2.7/2.8 bar rond rij.

Als ik er dus 3.0 in zou doen en de 0.5 komt erbij op het circuit rij ik dus met 3.5 bar ... is dat niet te hard? :roll:

Roel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 aug 2007, 06:00

Ik deed ze altijd 0,2 lager, 2,3 bar ipv 2,5 bar. En dan kom je warm veel hoger uit, tussen de 2,7 en 3 bar.

Maar het ligt er maar net aan hoe bijvoorbeeld je onderstel ingesteld is ivm op de wangen rijden, en hoe goed je banden tegen smeren kunnen. Ook maakt je bandenmaat uit, banden met een lage zijwang hebben vaak een sterkere zijwang.

Als ze te veel smeren en je te veel vervorming van ze zijwang hebt moet je druk omhoog.

Hogere druk stabiliseert je auto ook beter als je instuurt. het is dus een compromis tussen pure grip, bandenslijtage en stuurgedrag.

Semi slicks hebben een veel hardere zijwang en je wilt ze juist een beetje laten smeren anders plakken ze niet. Dus dan kan je beter wel naar iets van 1.8 bar oid gaan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 aug 2007, 07:51

Andre schreef:Straatbanden altijd hoger op circuit. 3 bar of zo.

Semi slicks en echte slicks rond 1.7 of lager koud. Warm optimaal is 2.1
Doe ik dus ook. Straatbanden die 2,3 moeten hebben op 2,6 a 2,7 rijden en laagprofielbandjes (een 225/35/17 ofzo) op 2,1 beginnen (loopt dan warm op 2,5 a 2,6) omdat die niet zo over de wang rollen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bandenspanning op het circuit : druk omhoog of omlaag ?

Bericht door Maik » 15 aug 2007, 09:12

VLA schreef:Hoi allemaal,

Weet niet of ik hier in het juiste gedeelte deze vraag stel, maar ik vraag me af, als je gaat racen op het circuit met straatbanden (bijvoorbeeld Toyo T1R's), of je dan het aantal bar omhoog of omlaag moet doen ?

Standaard heb ik ze op 2.3 bar, en op het circuit verhoog ik ze naar 3 bar, zodat ze wat harder worden. Tijdens een circuittraining op CPZ, werd zelfs aangeraden om de bar met 1.5 te verhogen bovenop de standaard waardes.

Nu word er echter op een ander forum beweerd dat je juist de bandenspanning omlaag moet doen voor meer grip. Dus onder de 2 bar.

Wat is nou de waarheid ? Ikzelf heb echt het idee dat ik met 3 bar meer grip heb dan met 2 bar.
Ik laat mijn T1R-en altijd op dezelfde druk staan, of soms ietsje zachter. Maar ik heb dan ook niet een doorsnee auto (heel licht met vette banden).
Het licht heel erg aan de set-up van je auto, onderstel, bandenmaten, type auto, gewicht. Dus je zal iets meer info moeten geven voor een goed antwoord :idea: :)

Gebruikersavatar
deep r
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 feb 2006, 23:21
Locatie: den haag

Bericht door deep r » 15 aug 2007, 12:39

Het licht heel erg aan de set-up van je auto, onderstel, bandenmaten, type auto, gewicht. Dus je zal iets meer info moeten geven voor een goed antwoord
Dus zelf proberen..blijft toch een beetje gevoelskwestie. :wink:

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 15 aug 2007, 12:59

Goed topic dit!

Ik reed afgelopen woensdag op m´n 225/35/17´s.
Had ze rondom op 2,5 bar staan.
3 banden hielden zich prima, maar de band linksvoor heeft toch met meest op z´n kloten gehad. Die was een stuk warmer/zachter dan de rest na een paar rondjes. Het rubber was bijna kneedbaar :?
Ook heb ik op de bovenkant vd wang een blauwe streep zitten van ongeveer 20cm. Daar is ie waarschijnlijk erg warm geworden?

Opzich wel logisch, aangezien de meeste bochten rechtsaf zijn op Zandvoort.

Moet ik de volgende keer de set dan helemaal op 3 bar zetten of bijvoorbeeld alleen die linksvoor?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 15 aug 2007, 13:02

Ik zet de semi's meestal op 1,8 koud maar na 6 of 7 rondjes gaan ze teveel glijden (te warm) dus tijd om een drankje te doen en afkoelen.. dus ik ben er ook nog niet uit wat de juiste druk is voor de mini.. ik denk dat ik iets harder ga proberen om langer door te rijden.. of de mini eerst goed laten uitlijnen :wink:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 15 aug 2007, 13:44

Ik rij meestal met 2,4 bar en dan na een ronde of 12 lopen ze naar de 3 bar toe.
Dan laat ik ze meestal weer aflopen naar 2,5 bar.

Grtz,Hanz06 :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Marc Sierra, Semrush [Bot] en 3 gasten