Mercedes is ook één van de weinigen die tijdens de pre-season test zich sterk op bandenmanagement gericht heeft en niet op all-out speed. Vandaar ook de 'slechte' resultaten in die tests. Er is een reden waarom je niks tot weinig op kan maken uit pre-season tests; Je weet niet wat elk team test. Het jaar ervoor stond Mercedes ook ergens in de middenmoot...
En laat nou juist bandenmanagement de sleutel tot snelheid lijken te zijn. Er zijn zelfs teams die Canada als test-case willen gebruiken om te zien of meer downforce kan helpen om de banden 'aan de gang te krijgen' door ze zwaarder te laten werken.
https://www.motorsport.com/f1/news/cana ... s/4437681/
Dat is nogal onorthodox op een hogesnelheidsbaan. En als dat waar blijkt heeft Ferrari de plank sowieso misgeslagen met hun low-drag, low-downforce concept. Ook RedBull een klein beetje (die gaven aan het begin van het seizoen ook al aan voor iets minder downforce gekozen te hebben). Echter is Red Bull niet zover gegaan als Ferrari, dus die kunnen waarschijnlijk makkelijker kun concept bijschaven dan Ferrari.
Ik heb overigens inmiddels de buik goed vol van Pirelli en hun banden. Het is net of teams jaar op jaar de puzzel van de banden op moeten lossen. Terwijl het eigenlijk niet zo moeilijk zou moeten zijn. Het wordt inmiddels een complexe vergelijking die bijna niemand goed kan oplossen. Dat draagt niet bij aan de spanning, maar haalt die juist weg.

En dat wordt versterkt door het feit dat er zeer beperkt vrij getest kan worden.