StefanW / Peugeot 206 GTi

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 26 mei 2019, 22:58

Begin maar even een nieuw topic om het hele 130i verhaal ervan los te koppelen. Na de 130i ben ik op zoek gegaan naar een relatief goedkoop auto'tje. Budget was max 5000 euro, maar eigenlijk geen minimum. Drie weken terug kwam onderstaande 206 GTi voorbij op marktplaats. Facelift model, goeie kleur, mooie wielen en in originele staat. Maar wel 240k op de klok. Vraagprijs was net iets meer dan 1000 euro. Na mijn 130i verhaal wilde ik eigenlijk geen particuliere aankoop doen, maargoed, dit was een kleine investering.

De verkoper gecontact en kreeg alle facturen gemaild vanaf 2014. Op onderhoud had ie nooit bespaard. Het verhaal klopte mijn inziens allemaal, dus een afspraak gemaakt. De redenen voor de lage vraagprijs waren uiteraard de kilometerstand en dat de auto deukjes zou hebben op het dak en motorkap. Er zouden steentjes van zijn flat gewaaid zijn op de auto.

Ondanks de lage vraagprijs toch maar even met de garage gebeld waar ie in onderhoud was. Klopte allemaal wel. Toch een dag van tevoren afgesproken met de verkoper om tijdens de afspraak even langs de Peugeot garage te rijden. Twee weken terug was het zover, richting Rotterdam om de auto te bekijken. De auto zag er netjes uit, had inderdaad hoop putjes in dak en motorkap, maargoed, de prijs is zo laag, na het lakwerk keek ik eigenlijk niet eens. Gelijk naar Peugeot Rotterdam gereden voor een kleine aankoopkeuring. Na 15 minuten kwam de monteur al terug, auto is in goed staat, alleen lekt ie best wel wat olie. Tsjah, wat ga je dan doen? Ze konden namelijk niet zeggen waar het vandaan kwam. Na onderhandelen toch besloten om de auto mee te nemen.

's Middags gelijk even langs mijn garage gereden. Hij heeft naar de lekkage gekeken en leek van de krukaskeerring te komen. Wel even een klusje, want dan moet de versnellingsbak er vanaf.
Dag later even de auto gewassen en foto's gemaakt. De auto is echt nog in geweldige staat. Op de deukjes na is de lak nog in prima staat, weinig krasjes, geen deukjes, interieur nog in geweldige staat voor leeftijd/kilometers. De auto is echt in veel mooiere staat dan de 130i. Het was eigenlijk de bedoeling om niks met de auto verder te doen, maar de auto is nog in zo'n mooie staat, dat ik er wel werk van ga maken :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na twee dagen vond ik al een gebruikte motorkap in mijn kleur. Paar dagen later opgehaald en hoppa hoop deukjes minder. Geen foto van gemaakt, want hierboven zijn de deukjes ook niet te zien, maar er zaten er ongeveer 8 in, dus die ben ik in 1x kwijt :) Doordat de auto best heftig olie lekt heb ik snel een afspraak gemaakt bij mijn garage (Leeuwenservice in Nijkerk, heeft mijn 106 ook compleet gebouwd).
In het onderhoudsboekje zag ik dat de distributieriem in 2013 bij 130k vervangen was. Onderhoudsinterval is 120k bij een 206, dus dit mocht ook gebeuren. Daarnaast nog een paar puntjes aangegeven en verder aangegeven dat ie alles mocht vervangen wat eraan zat te komen. Dinsdagavond de Pug weggebracht en zaterdagmiddag weer opgehaald en het volgende is vervangen:

-distributieset
-waterpomp
-nokkenaspoelie
-koppeling
-grote krukaskeerring
-koppelingskabel
-beide aandrijfaskeerringen
-4 bougies
-spanrol multiriem
-sierstukje achter recht gezet
-alle filters en olie gecontroleerd
-auto opnieuw uitgelijnd


Distributie was echt nodig, er zaten scheuren in de riem :shock: Ik heb de auto een tweede leven gegeven. Was een prijzig beurtje, maar in verhouding is het nog steeds een goedkope auto.
Wat zijn de verdere plannen:

-type aanduiding en logo's eraf halen
-opgelegde letters kentekenplaten zonder dealerreclame
-polijsten
-radio met bluetooth (simpele radio)
-speakers vervangen voor iets betere (geen dure dingen)
-en wellicht toch de bestuurdersstoel vervangen. De zitpositie is echt bedroevend. Erg hoge zit en zit niet fijn, dus denk aan een kuipstoel

Nooit gedacht dat ik zo blij kon zijn met zo'n goedkope auto. Auto is niet heel snel, maar dankzij de 2.0 liter kun je makkelijk meekomen in het verkeer en op zijn koppel rijden. Weggedrag met standaard onderstel is echt prima.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door WJ » 26 mei 2019, 23:03

Net wagentje, flinke waslijst maar je kan er iig weer even tegenaan dan.

Vergeet niet een Eibach Pro kitje en spacers. :P

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1712
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Rogerb » 26 mei 2019, 23:05

Ziet er netjes uit!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Niels » 26 mei 2019, 23:22

Hopen dat het hierbij blijft :) Kleur staat em goed en het oogt fris :thumbup: Hier redelijk in de buurt stond ook eentje te koop afkomstig van de eerste eigenaar. Dat vond toch stiekem ook wel aantrekkelijk voor naast de A8. Ik kwam naar hedendaagse begrippen ook geen mega verontrustende zaken tegen. De Franse 2.0 16V staat toch best goed bekend volgens mij.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1712
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Rogerb » 26 mei 2019, 23:32

Die 2.0 verbruiken en lekken vaak wat olie maar blijven verder gewoon heel :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28757
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Martijn_bmw » 27 mei 2019, 08:38

ziet er idd nog lekker fris uit! veel plezier ermee :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Martin van der Zwaard » 27 mei 2019, 08:52

Een 206 GTI is gewoon leuk.
Twee geleden ook een gehad en die had ruim 3 ton gelopen. Ding deed het prima!
Heb hem verkocht omdat ik gewoon geen tijd had er iets mee te gaan doen en hij maar stond te staan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door ///Joost » 27 mei 2019, 09:55

Leuk ding hoor! 206 Kan nog prima mee qua styling en vermogen vandaag de dag. Dus voor relatief weinig geld heb je er een mooie daily aan.

JeroenT
Berichten: 2239
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door JeroenT » 27 mei 2019, 09:57


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43416
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Arthur » 27 mei 2019, 10:01

Blijft een leuk model, zeker als GTi. Veel geluk ermee!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5014
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Eeuwe » 27 mei 2019, 11:36

Gefeliciteerd met de aankoop! Vele vrienden van mij rijden/reden er ook een. M’n vriendin had er tot vorig jaar ook een, maar die werd helaas gestolen. Ze rijd nu weer een 206, maar dan een 1.4 (snelheid interesseert haar niet, die GTI was meer toeval). Zijn echt wel prima auto’s! En hier in de vriendengroep gingen ze ook amper kapot. Af en toe een achterasje en olielekkage, dat was het wel.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 27 mei 2019, 20:28

Thnx allemaal! :)
WJ schreef: 26 mei 2019, 23:03Vergeet niet een Eibach Pro kitje en spacers. :P
haha nou nee, ik hou hem lekker standaard, heerlijk om met snelheid over drempels te rijden en Almere ligt vol met drempels :evil:
Niels schreef: 26 mei 2019, 23:22De Franse 2.0 16V staat toch best goed bekend volgens mij.
Ja weinig problemen mee. Als ie koud is, dan is ie een beetje nukkig. Torsie achteras is altijd wel een aandachtspunt bij een Peugeot, maar deze is nog in perfecte staat. Olie lekken deed ie, maar is opgelost. Gewoon richting de 300k :df:
JeroenT schreef: 27 mei 2019, 09:57 Ik zeg: https://www.206gticup.nl/ :mrgreen:
Kan altijd nog :)
///Joost schreef: 27 mei 2019, 09:55 Leuk ding hoor! 206 Kan nog prima mee qua styling en vermogen vandaag de dag. Dus voor relatief weinig geld heb je er een mooie daily aan.
Inderdaad! Zeker in de deze kleur, wielen en dakspoilertje maken hem net even iets sportiever dan een 1.4

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 23 feb 2020, 12:11

Na 10 maanden weer eens een update over mijn daily. Rij niet zoveel, heb zo'n 10.000km gereden in 10 maanden. De Peugeot bevalt nog steeds. Alleen afgelopen zomer nog een kapotte aandrijfas gehad, maar verder geen problemen. Bij de APK waren de remmen achter op, dus gelijk maar alles rondom vervangen. Voor 250 euro rondom blokken, schijven en remvloeistof, scheelt ff met BMW specialisten prijzen.
De 206 heeft weinig driving fun, maar prima om dagelijks mee te sturen.

De plannen die ik had bij aankoop:
-type aanduiding en logo's eraf halen
-opgelegde letters kentekenplaten zonder dealerreclame
-polijsten
-radio met bluetooth (simpele radio)
-speakers vervangen voor iets betere (geen dure dingen)
-en wellicht toch de bestuurdersstoel vervangen. De zitpositie is echt bedroevend. Erg hoge zit en zit niet fijn, dus denk aan een kuipstoel
Eigenlijk is alles gebeurd behalve speakers en bestuudersstoel vervangen. Geluid is stuk beter geworden met een Alpine headunit (wat een schil met een Pioneer!). Heb rondgekeken naar andere stoelen, maar toch niet gedaan. Zitpositie blijft slecht, maar het is zonde om zo'n investering te doen in een 1000 euro auto.

Vorig jaar de auto gepolijst. Lekker makkelijk zo'n kleine auto, 3 dagen bezig geweest, lekker rustig aan gedaan, maar resultaat is geweldig. De staat van de lak is echt fantastisch. De lak is echt bijna in nieuwstaat. Ongelofelijk voor een auto van 16 jaar en 250k op de klok! Heb eigenlijk geen goeie foto, dit is het enige dat ik heb.

Afbeelding

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 23 feb 2020, 12:24

Maar begint wel weer een leuke auto te missen, dus ben weer op zoek naar iets leuks. Vorige week gereden met een Megane RS. Als het een FWD wordt, dan wordt het een Megane. Fantastisch auto en stuurt strak. Helaas had deze auto niet de Recaro's en Renault Sport Monitor, want anders had ik wellicht gelijk de deal gemaakt. Auto klopte verder wel (historie, staat, enzo)

Afbeelding

Gisteren bij een Nissan 350z gekeken. Bekend met de auto, me pa heeft al 10 jaar een cabrio, dus had een mooi vergelijk. Merkte wel dat ik weer RWD wil, dat mis ik echt. Het spelen met de achterkant vind ik toch leuker dan FWD. Deze werd aangeboden met "nieuwstaat", maar toch apart dat daar verschil in zit. Vond het echt geen nieuwstaat. Ruim 2uur voor gereden, maargoed. Opzich wel leuk om auto's te kijken.
De 350z is wel een zware auto. Motorblok is echt fantastisch. Deze auto was voorzien van BC schroefset, stuiterde wel meer, maar stuurde erg fijn.

Afbeelding

Megane gaat het niet worden. Ook omdat ik dan een 106 heb met FWD en een Megane met FWD. De Megane is behoorlijk stuk rapper. Denk dat ik me ga ergeren als ik in mijn 106 rij, want die is een stuk langzamer. Maar mocht er ooit weer een FWD komen, dan zeker een Megane RS!

Deze 350z vond ik de prijs niet waard. 350z is wel leuke auto. Zit standaard een sper op. Maar denk toch dat ik weer terug ga naar BMW. Dus weer een 130i of Z4 3.0si coupe. Nadeel is wel dat er dan sowieso weer een sper op moet, dus moet dan nog wel extra investeren.

De 206 hou ik erbij voor dagelijks gebruik. Vind het zonde om te verkopen, vaste maandelijkse kosten zijn 50 euro, dus woon-werk verkeer kan gewoon met de 206. De nieuw auto zal voor de regen dagen en weekend zijn.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Jeffrey026 » 23 feb 2020, 13:57

hmm een 3e auto dus of gaat de peugeot terug naar ilija? ( 99% kans van slagen dat hij deze terug zal kopen, hij is aan het speuren voor klein ding erbij ;) )

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 23 feb 2020, 14:54

106 gaat nooit weg :) das kapitaalvernietiging

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Jeffrey026 » 23 feb 2020, 15:18

StefanW schreef: 23 feb 2020, 14:54 106 gaat nooit weg :) das kapitaalvernietiging
haha het is maar hoe je het bekijkt, langer houden betekend nog méér geld er aan uitgeven :hosanna:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 23 feb 2020, 15:21

hahaha das ook waar!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 14 jun 2020, 12:18

Heb de auto inmiddels een jaartje als daily. Opzich prima auto, maar de grootste ergenis van de auto is de zitpositie. Je zit hoog en ook niet echt lekker in de standaard GTi stoelen. Zat al een tijdje marktplaats in de gaten te houden voor RC stoelen. Daar vragen ze echt geld voor terwijl de kwaliteit van de stoel niet geweldig is. Alcantara gaat snel kapot. Maar toch twee voorstoelen gevonden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze stoelen kunnen een paar centimeter lager en de steun is perfect. Een goede stoel is zo fijn.

Zoals hierboven te lezen is was ik net voor de corona op zoek naar een nieuwe daily. Gereden met 350z, Megane RS en wederom een 130i. Toch besloten om door te sparen. Wil volgend jaar een E90/E92 M3. Merk wel dat deze weer in waarde aan het stijgen zijn.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Peric » 14 jun 2020, 12:36

Vind ik wel vaak bij Franse auto's inderdaad. Dat je zo 'op de bok zit'. Zo hoog..
Mooi opgelost zo toch? :thumbup:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 5014
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Eeuwe » 14 jun 2020, 13:57

Mooie upgrade!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40433
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Knot » 14 jun 2020, 22:05

Lekkere stoeltjes zeg.

En idd remmen compleet rondom voor 250 piek lol.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Reind » 15 jun 2020, 08:34

Stoelen zijn erg belangrijk en maken onderdeel uit van de rijbeleving. In de Cio RS heb ik de stoelen ook verlaagd en icm een deepdish racestuurtje 100x beter.

Heb je al eens met een e9x M3 gereden? In mijn ogen totaal geen geschikte auto om als leuke daily te rijden op de NL openbare weg. Te zwaar, voelt groot en een motor die toeren nodig heeft. Meer een auto om mee op de autobahn te boenderen. Ik heb weleens back to back met een e82 135i en M3 gereden. Dan 1000x liever de e82 135i.

Ik wil hem niet afkraken maar schat zo dat je hem met name koopt om er leuke kilometers mee te maken?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28757
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door Martijn_bmw » 15 jun 2020, 09:23

^^ Ben het wel met Reind eens.

M3 heel gaaf maar niet als daily, hij rijdt zwaar/groot in het daily verkeer in NL, en de echte power laat lang op zich wachten.
Had hem ook op mijn lijstje staan maar het werdt de 435i, veel fijnere daily naar mijn idee.

is het puur voor hobby gebruik dan had de keuze zeker andersom geweest en had ik een E9x M3 gekocht.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: StefanW / Peugeot 206 GTi

Bericht door StefanW » 15 jun 2020, 19:27

Reind schreef: 15 jun 2020, 08:34 Stoelen zijn erg belangrijk en maken onderdeel uit van de rijbeleving. In de Cio RS heb ik de stoelen ook verlaagd en icm een deepdish racestuurtje 100x beter.

Heb je al eens met een e9x M3 gereden? In mijn ogen totaal geen geschikte auto om als leuke daily te rijden op de NL openbare weg. Te zwaar, voelt groot en een motor die toeren nodig heeft. Meer een auto om mee op de autobahn te boenderen. Ik heb weleens back to back met een e82 135i en M3 gereden. Dan 1000x liever de e82 135i.

Ik wil hem niet afkraken maar schat zo dat je hem met name koopt om er leuke kilometers mee te maken?
Nee, heb nog niet gereden met een E92 M3. De auto zou echt puur voor de fun kilometers en driftdagen zijn. Woon-werk blijf ik gewoon met 206 doen (10km enkele rit). 135i heb ik ook nog niet mee gereden, maar ik weet wel dat ik geen turboman ben. Ik weet niet hoe de gasrespons is op een 135i? Ik vind een Megane 3 RS al mindere gasrespons hebben. M135i zou ook nog kunnen, maar in zo'n auto gaat best wel wat geld zitten om hem leuk te maken. Onderstel, sper, tuning...., terwijl een M3 standaard al wel redelijk is en een sper heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast