Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
- Luco
- Berichten: 29343
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
de CO2 gekte is imho een hype, verdienmodel, kijk naar de stijging die is minimaal, vooral verbranding draagt bij aan hogere CO2 net als kappen van bomen.
Dus als je dat een beetje terugdringt ben je er volgens mij al, maar ja het verdienmodel milieu en banencarrousel die daarme gemoeid gaat is natuurlijk veel belangrijker.
Dus als je dat een beetje terugdringt ben je er volgens mij al, maar ja het verdienmodel milieu en banencarrousel die daarme gemoeid gaat is natuurlijk veel belangrijker.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
https://www.geenstijl.nl/5147106/6-vrag ... -van-2019/Spijkerhard schreef: 05 mei 2019, 12:16 En waar is er overigens te veel gekapt, om windmolens en zonnepanelen te plaatsen?
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Ohjee, volgens Geenstijl!
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Nouja wel of geen stijl, het hele kap gedoe is erg dubieus.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
En dan klopt het niet? In Woerden waar ik veel kom is ook belachelijk veel gekapt.
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Robin schreef: 04 mei 2019, 08:25 Emi amiright of?:)
Ja, hoe zit dat dan, die gewichtsklasse?Elise schreef: 03 mei 2019, 20:29Zorgt het gewicht van een auto dan niet voor meer of minder schade? Waarom betalen we anders MRB per gewichtsklasse?markm schreef: 03 mei 2019, 17:56 Het sneller slijten van de weg kun je met een korreltje zout nemen. Ik ben zelf werkzaam in de wegenbouw. Maar heb nog nooit een wegconstructie moeten vervangen omdat de weg versleten was. Maar altijd vanwege schade beelden als scheuren of rafeling. Maar versleten? Nee.
Grootste schade komt natuurlijk van vrachtwagens lijkt me.
Als je weet dat een wegconstructie vaak berekend word op een gewicht van voertuig met max ca 50 ton, dan kun je begrijpen dat de invloed van een gewichtsverschil tussen de 1800 en 2300 kg nihil is.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9564
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Aha. Sharon Dijksma in een tuktuk is dan op het randje zeg maar.
- Arthur
- Berichten: 43043
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Jij hebt haar onlangs niet gezien op TV? Figuurtje van Doutzen Kroes heeft ze uiteraard niet maar die 50 ton brengt ze ook niet meer op de weegschaal zag ik
Maagverkleining?

-
- Berichten: 55089
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Dat snap ik, maar toch zit er enorm prijsverschil in MRB in 'n 1400kg wegende kar en 'n 1900kg wegende kar qua $$$ , dát bedoelde ik ...(en Elise denk ik)markm schreef: 08 mei 2019, 12:05Robin schreef: 04 mei 2019, 08:25 Emi amiright of?:)
Ja, hoe zit dat dan, die gewichtsklasse?Elise schreef: 03 mei 2019, 20:29
Zorgt het gewicht van een auto dan niet voor meer of minder schade? Waarom betalen we anders MRB per gewichtsklasse?
Grootste schade komt natuurlijk van vrachtwagens lijkt me.
Als je weet dat een wegconstructie vaak berekend word op een gewicht van voertuig met max ca 50 ton, dan kun je begrijpen dat de invloed van een gewichtsverschil tussen de 1800 en 2300 kg nihil is.
-
- Berichten: 8671
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Yup, zo bedoelde ik het ook.
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...
-
- Berichten: 8671
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Ook de bootjes krijgen wat nieuwe regels in Amsterdam.
https://www.nu.nl/amsterdam/5878719/tie ... egels.html
https://www.nu.nl/amsterdam/5878719/tie ... egels.html
-
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Dat is gewoon puur belastingmaatregel.Elise schreef: 08 mei 2019, 13:17 Yup, zo bedoelde ik het ook.
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...
-
- Berichten: 55089
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
-
- Berichten: 55089
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Drijving fun?Elise schreef: 08 mei 2019, 13:23 Ook de bootjes krijgen wat nieuwe regels in Amsterdam.
https://www.nu.nl/amsterdam/5878719/tie ... egels.html
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Die 10 größten Diesel-Irrtümer - Bloch erklärt #35 | auto motor und sport.
https://www.youtube.com/watch?v=DKJv-Il8gCo
https://www.youtube.com/watch?v=DKJv-Il8gCo
-
- Berichten: 55089
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- JP
- Berichten: 34226
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Best knap, want toen ik vanmorgen buiten kwam, staat er opeens zo'n kentekencamera in de straat en om de hoek. Ze gaan het toch echt invoeren, lijkt het.
Ondernemers zijn dwars en dieselen doldriest door
Zero emissiezones of niet, ondernemers geven geen f*ck en blijven stug stinkende dieselbusjes kopen.
Nou gaat het beleid alle kanten op in Den Haag, wel zero emissiezones in de steden, toch weer niet, feit is dat de meeste gemeentes gewoon doorzetten (of niet?). Het is een enorme zero emissiezone shitshow.
Als je kijkt naar de verkoopcijfers van bestelbusjes dit jaar dan zie je in ieder geval dat de ondernemers het allemaal wel geloven. Ze gaan gewoon allemaal nog even snel voor een nieuwe dieselbus.
Nou worden die bussen volgend jaar ook onbetaalbaar, maar dat is niet het hele verhaal. In 2023 gingen de busjes met brakende diesels ook gewoon al keihard. Als warme broodjes over de toonbank.
Ondernemers kiezen diesel
Waar tot en met september van dit jaar 60 duizend bedrijfswagens op diesel werden gekocht, gingen er 7.358 stuks volledig elektrische bedrijfswagens op kenteken. In 2023 verdubbelde de verkoop nog, nu met een groter aanbod op de markt zien we juist een kleine daling.
De Acea is de organisatie die de Europese verkoopcijfers bijhoudt en die ziet de daling van de verkoop van volledig elektrische busjes als een punt van zorg. De Acea constateert overigens dat die verkoop ook daalde in andere landen in Europa, niet alleen in Nederland. Europabreed zakte de verkoop van volledig elektrische busjes in de eerste negen maanden van 2024 van 7,4 procent naar 5,7 procent.
Volgens hen ligt dat aan het in sommige landen niet afdoende netwerk van laadpalen. Onze duiding is dat het verhaal breder is. De auto’s voldoen gewoon ook niet altijd aan de eisen die de ondernemer aan zijn bedrijfswagen stelt. Qua laad- en trekvermogen, actieradius, maar zeker ook qua aanschafkosten.
Zero emissiezones geen drukmiddel
Blijkbaar zijn de zero emissiezones ook geen extra motivatie om te kiezen voor een volledig elektrische werkbus. Nou is er ook een schreeuwend tekort aan vakmensen, dus wellicht dat de loodgieter en elektricien in de Randstad ook wel genoeg kan verdienen in Purmerend en Edam. Reservaat Amsterdam kan dan prima worden gemist in de omzet. Scheelt ook hoge parkeerkosten.
Overigens mogen nieuwe en schone dieselbusjes voorlopig de stadscentra nog wel in, dus dat schuift de problemen in ieder geval nog even vooruit. Dit jaar kiezen ondernemers dus nog voor diesel.
Donkere wolken voor 2025
Voor de verkopers en ombouwers van bedrijfswagens dreigt 2025 een triest jaar te worden. Met de veranderende BPM regels worden er dit jaar 90 duizend nieuwe bestellers op kenteken gezet. De Bovag en de Rai Vereniging verwachten dat er volgens jaar slechts 50 duizend verkocht gaan worden zo lezen we in de Volkskrant. Een flinke daling dus.
Vooralsnog dus donkere wolken voor volgend jaar. Logisch dat de kentekenregistraties dit jaar torenhoog zijn. Let wel op, je hebt niet tot 31 december de tijd om je bestelbus op kenteken te zetten. Zeker de bussen die langs de ombouwer gaan moeten veel eerder ter keuring worden aangeboden bij de RDW om nog dit jaar een kenteken te krijgen. Sterker nog, je hebt nog tot aanstaande vrijdag.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241028_95191950'Maastricht hangt kentekencamera’s op om dieselbusjes en -vrachtauto’s te kunnen weren, maar worden die de komende vier jaar wel gebruikt?'
-
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
In Londen is het een sport om die dingen met een haakse slijper neer te halen. Ben benieuwd of dat in NL ook staat te gebeuren.
-
- Berichten: 9422
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Gijzert schreef: 30 okt 2024, 19:43 In Londen is het een sport om die dingen met een haakse slijper neer te halen. Ben benieuwd of dat in NL ook staat te gebeuren.

Net als vroeger met flitspalen. De oudere garde weet de tijd van de Tuf Tuf Club nog wel, van Frank Jacobs (nu Autoweek journalist).
Tijd voor een revival.
-
- Berichten: 5444
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Wat er ook gebeurt is dat meerdere bedrijven bussen op voorraad zetten.
Dus die kopen gewoon extra en zetten deze straks weg of verdelen de kilometers over meerdere bussen.
Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Ik begrijp ook niet ervan dat geen enkel bedrijf een fatsoenlijke dieselhybride aanbiedt.
Het is alleen benzine en met bijvoorbeeld een kilometertrage van 90.000 km per jaar is een benzine of elektrokar op geen enkele manier te verdedigen.
Dus die kopen gewoon extra en zetten deze straks weg of verdelen de kilometers over meerdere bussen.
Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Ik begrijp ook niet ervan dat geen enkel bedrijf een fatsoenlijke dieselhybride aanbiedt.
Het is alleen benzine en met bijvoorbeeld een kilometertrage van 90.000 km per jaar is een benzine of elektrokar op geen enkele manier te verdedigen.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Ja dat is nu, en heel veel ondernemers zullen hun huidige auto's langer rijden dan normaal. Maar het diesel/benzine alternatief word zo duur gemaakt dat ze straks allemaal vanzelf EV rijden..Bokkepoot schreef: 30 okt 2024, 21:20 Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Als ik nu al kijk wat bijvoorbeeld de nieuwe Transporter met BPM moet gaan kosten, drama..
Een van de bedrijven waar ik voor werk moet nu ook al rekening gaan houden welke auto's over twee maanden Rdam niet meer in mogen. Maar die idiote cruiseschepen varen af en aan.
- Luco
- Berichten: 29343
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Volgens mij heeft het kabinet de zero emissie zones afgeschaft tot 2029, lekker zwabberen weer.
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
En toch zijn de eerste nieuwe Transporters alweer verkocht.WJ schreef: 30 okt 2024, 21:39Ja dat is nu, en heel veel ondernemers zullen hun huidige auto's langer rijden dan normaal. Maar het diesel/benzine alternatief word zo duur gemaakt dat ze straks allemaal vanzelf EV rijden..Bokkepoot schreef: 30 okt 2024, 21:20 Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Als ik nu al kijk wat bijvoorbeeld de nieuwe Transporter met BPM moet gaan kosten, drama..
Een van de bedrijven waar ik voor werk moet nu ook al rekening gaan houden welke auto's over twee maanden Rdam niet meer in mogen. Maar die idiote cruiseschepen varen af en aan.
Kromme regelgeving, maar er is een serieuze run op grijs kenteken geweest. Uiteindelijk resultaat dat er toch heel veel bussen (vervroegd) zijn vervangen door voor nu zo schoon mogelijke diesels.
En uiteindelijk is er nu in de showrooms ook alweer vraag naar de Plug-in en elektrische bussen.
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam
Maar de gemeentes niet.Luco schreef: 30 okt 2024, 22:17 Volgens mij heeft het kabinet de zero emissie zones afgeschaft tot 2029, lekker zwabberen weer.
Ik heb in Den Bosch vorig jaar al een bon van bijna €300 gekregen en kom dus niet meer in het centrum met m'n euro5 vrachtwagentje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMeinders en 2 gasten