Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Luco » 05 mei 2019, 13:12

de CO2 gekte is imho een hype, verdienmodel, kijk naar de stijging die is minimaal, vooral verbranding draagt bij aan hogere CO2 net als kappen van bomen.
Dus als je dat een beetje terugdringt ben je er volgens mij al, maar ja het verdienmodel milieu en banencarrousel die daarme gemoeid gaat is natuurlijk veel belangrijker.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 13:35

Spijkerhard schreef: 05 mei 2019, 12:16 En waar is er overigens te veel gekapt, om windmolens en zonnepanelen te plaatsen?
https://www.geenstijl.nl/5147106/6-vrag ... -van-2019/

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Spijkerhard » 05 mei 2019, 16:51

Ohjee, volgens Geenstijl!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door WJ » 05 mei 2019, 17:37

Nouja wel of geen stijl, het hele kap gedoe is erg dubieus.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 19:00

Spijkerhard schreef: 05 mei 2019, 16:51 Ohjee, volgens Geenstijl!
En dan klopt het niet? In Woerden waar ik veel kom is ook belachelijk veel gekapt.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door markm » 08 mei 2019, 12:05

Robin schreef: 04 mei 2019, 08:25 Emi amiright of?:)
Elise schreef: 03 mei 2019, 20:29
markm schreef: 03 mei 2019, 17:56 Het sneller slijten van de weg kun je met een korreltje zout nemen. Ik ben zelf werkzaam in de wegenbouw. Maar heb nog nooit een wegconstructie moeten vervangen omdat de weg versleten was. Maar altijd vanwege schade beelden als scheuren of rafeling. Maar versleten? Nee.
Zorgt het gewicht van een auto dan niet voor meer of minder schade? Waarom betalen we anders MRB per gewichtsklasse?
Grootste schade komt natuurlijk van vrachtwagens lijkt me.
Ja, hoe zit dat dan, die gewichtsklasse?

Als je weet dat een wegconstructie vaak berekend word op een gewicht van voertuig met max ca 50 ton, dan kun je begrijpen dat de invloed van een gewichtsverschil tussen de 1800 en 2300 kg nihil is.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9563
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door smiley » 08 mei 2019, 12:36

Aha. Sharon Dijksma in een tuktuk is dan op het randje zeg maar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Arthur » 08 mei 2019, 12:52

Jij hebt haar onlangs niet gezien op TV? Figuurtje van Doutzen Kroes heeft ze uiteraard niet maar die 50 ton brengt ze ook niet meer op de weegschaal zag ik :) Maagverkleining?

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Robin » 08 mei 2019, 13:05

markm schreef: 08 mei 2019, 12:05
Robin schreef: 04 mei 2019, 08:25 Emi amiright of?:)
Elise schreef: 03 mei 2019, 20:29
Zorgt het gewicht van een auto dan niet voor meer of minder schade? Waarom betalen we anders MRB per gewichtsklasse?
Grootste schade komt natuurlijk van vrachtwagens lijkt me.
Ja, hoe zit dat dan, die gewichtsklasse?

Als je weet dat een wegconstructie vaak berekend word op een gewicht van voertuig met max ca 50 ton, dan kun je begrijpen dat de invloed van een gewichtsverschil tussen de 1800 en 2300 kg nihil is.
Dat snap ik, maar toch zit er enorm prijsverschil in MRB in 'n 1400kg wegende kar en 'n 1900kg wegende kar qua $$$ , dát bedoelde ik ...(en Elise denk ik)

Elise
Berichten: 8667
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Elise » 08 mei 2019, 13:17

Yup, zo bedoelde ik het ook.
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...

Elise
Berichten: 8667
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Elise » 08 mei 2019, 13:23

Ook de bootjes krijgen wat nieuwe regels in Amsterdam.

https://www.nu.nl/amsterdam/5878719/tie ... egels.html


markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door markm » 08 mei 2019, 21:53

Elise schreef: 08 mei 2019, 13:17 Yup, zo bedoelde ik het ook.
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...
Dat is gewoon puur belastingmaatregel.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Robin » 11 mei 2019, 12:03

markm schreef: 08 mei 2019, 21:53
Elise schreef: 08 mei 2019, 13:17 Yup, zo bedoelde ik het ook.
Prijsverschil tussen 1400kg en 1900kg is meer dan 400 euro op jaarbasis...
Dat is gewoon puur belastingmaatregel.
Die dus nergens over gaat.

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Robin » 11 mei 2019, 12:16

Elise schreef: 08 mei 2019, 13:23 Ook de bootjes krijgen wat nieuwe regels in Amsterdam.

https://www.nu.nl/amsterdam/5878719/tie ... egels.html

Drijving fun?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door alt » 11 mei 2019, 12:19

Die 10 größten Diesel-Irrtümer - Bloch erklärt #35 | auto motor und sport.
https://www.youtube.com/watch?v=DKJv-Il8gCo

Robin
Berichten: 55082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Robin » 11 mei 2019, 12:47


Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34226
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door JP » 30 okt 2024, 14:33


Ondernemers zijn dwars en dieselen doldriest door

Zero emissiezones of niet, ondernemers geven geen f*ck en blijven stug stinkende dieselbusjes kopen.

Nou gaat het beleid alle kanten op in Den Haag, wel zero emissiezones in de steden, toch weer niet, feit is dat de meeste gemeentes gewoon doorzetten (of niet?). Het is een enorme zero emissiezone shitshow.

Als je kijkt naar de verkoopcijfers van bestelbusjes dit jaar dan zie je in ieder geval dat de ondernemers het allemaal wel geloven. Ze gaan gewoon allemaal nog even snel voor een nieuwe dieselbus.

Nou worden die bussen volgend jaar ook onbetaalbaar, maar dat is niet het hele verhaal. In 2023 gingen de busjes met brakende diesels ook gewoon al keihard. Als warme broodjes over de toonbank.

Ondernemers kiezen diesel


Waar tot en met september van dit jaar 60 duizend bedrijfswagens op diesel werden gekocht, gingen er 7.358 stuks volledig elektrische bedrijfswagens op kenteken. In 2023 verdubbelde de verkoop nog, nu met een groter aanbod op de markt zien we juist een kleine daling.

De Acea is de organisatie die de Europese verkoopcijfers bijhoudt en die ziet de daling van de verkoop van volledig elektrische busjes als een punt van zorg. De Acea constateert overigens dat die verkoop ook daalde in andere landen in Europa, niet alleen in Nederland. Europabreed zakte de verkoop van volledig elektrische busjes in de eerste negen maanden van 2024 van 7,4 procent naar 5,7 procent.

Volgens hen ligt dat aan het in sommige landen niet afdoende netwerk van laadpalen. Onze duiding is dat het verhaal breder is. De auto’s voldoen gewoon ook niet altijd aan de eisen die de ondernemer aan zijn bedrijfswagen stelt. Qua laad- en trekvermogen, actieradius, maar zeker ook qua aanschafkosten.

Zero emissiezones geen drukmiddel

Blijkbaar zijn de zero emissiezones ook geen extra motivatie om te kiezen voor een volledig elektrische werkbus. Nou is er ook een schreeuwend tekort aan vakmensen, dus wellicht dat de loodgieter en elektricien in de Randstad ook wel genoeg kan verdienen in Purmerend en Edam. Reservaat Amsterdam kan dan prima worden gemist in de omzet. Scheelt ook hoge parkeerkosten.

Overigens mogen nieuwe en schone dieselbusjes voorlopig de stadscentra nog wel in, dus dat schuift de problemen in ieder geval nog even vooruit. Dit jaar kiezen ondernemers dus nog voor diesel.

Donkere wolken voor 2025


Voor de verkopers en ombouwers van bedrijfswagens dreigt 2025 een triest jaar te worden. Met de veranderende BPM regels worden er dit jaar 90 duizend nieuwe bestellers op kenteken gezet. De Bovag en de Rai Vereniging verwachten dat er volgens jaar slechts 50 duizend verkocht gaan worden zo lezen we in de Volkskrant. Een flinke daling dus.

Vooralsnog dus donkere wolken voor volgend jaar. Logisch dat de kentekenregistraties dit jaar torenhoog zijn. Let wel op, je hebt niet tot 31 december de tijd om je bestelbus op kenteken te zetten. Zeker de bussen die langs de ombouwer gaan moeten veel eerder ter keuring worden aangeboden bij de RDW om nog dit jaar een kenteken te krijgen. Sterker nog, je hebt nog tot aanstaande vrijdag.
Best knap, want toen ik vanmorgen buiten kwam, staat er opeens zo'n kentekencamera in de straat en om de hoek. Ze gaan het toch echt invoeren, lijkt het.
'Maastricht hangt kentekencamera’s op om dieselbusjes en -vrachtauto’s te kunnen weren, maar worden die de komende vier jaar wel gebruikt?'
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241028_95191950

Gijzert
Berichten: 5444
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Gijzert » 30 okt 2024, 19:43

In Londen is het een sport om die dingen met een haakse slijper neer te halen. Ben benieuwd of dat in NL ook staat te gebeuren.

Wouter81
Berichten: 9421
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2024, 19:47

Gijzert schreef: 30 okt 2024, 19:43 In Londen is het een sport om die dingen met een haakse slijper neer te halen. Ben benieuwd of dat in NL ook staat te gebeuren.
:thumbup:

Net als vroeger met flitspalen. De oudere garde weet de tijd van de Tuf Tuf Club nog wel, van Frank Jacobs (nu Autoweek journalist).

Tijd voor een revival.

Gijzert
Berichten: 5444
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Gijzert » 30 okt 2024, 19:50

https://www.youtube.com/watch?v=nKpKxgSSH64

Even om er wat beeld bij te krijgen.

Bokkepoot
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Bokkepoot » 30 okt 2024, 21:20

Wat er ook gebeurt is dat meerdere bedrijven bussen op voorraad zetten.
Dus die kopen gewoon extra en zetten deze straks weg of verdelen de kilometers over meerdere bussen.

Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.

Ik begrijp ook niet ervan dat geen enkel bedrijf een fatsoenlijke dieselhybride aanbiedt.
Het is alleen benzine en met bijvoorbeeld een kilometertrage van 90.000 km per jaar is een benzine of elektrokar op geen enkele manier te verdedigen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door WJ » 30 okt 2024, 21:39

Bokkepoot schreef: 30 okt 2024, 21:20 Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Ja dat is nu, en heel veel ondernemers zullen hun huidige auto's langer rijden dan normaal. Maar het diesel/benzine alternatief word zo duur gemaakt dat ze straks allemaal vanzelf EV rijden..

Als ik nu al kijk wat bijvoorbeeld de nieuwe Transporter met BPM moet gaan kosten, drama..

Een van de bedrijven waar ik voor werk moet nu ook al rekening gaan houden welke auto's over twee maanden Rdam niet meer in mogen. Maar die idiote cruiseschepen varen af en aan.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Luco » 30 okt 2024, 22:17

Volgens mij heeft het kabinet de zero emissie zones afgeschaft tot 2029, lekker zwabberen weer.

BMWDennis
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door BMWDennis » 30 okt 2024, 22:24

WJ schreef: 30 okt 2024, 21:39
Bokkepoot schreef: 30 okt 2024, 21:20 Verder lijken onder de ondernemers die ik spreek vooral de gedachte te hebben als ze de stad niet meer in mogen ze daar ook liever niet komen.
Ja dat is nu, en heel veel ondernemers zullen hun huidige auto's langer rijden dan normaal. Maar het diesel/benzine alternatief word zo duur gemaakt dat ze straks allemaal vanzelf EV rijden..

Als ik nu al kijk wat bijvoorbeeld de nieuwe Transporter met BPM moet gaan kosten, drama..

Een van de bedrijven waar ik voor werk moet nu ook al rekening gaan houden welke auto's over twee maanden Rdam niet meer in mogen. Maar die idiote cruiseschepen varen af en aan.
En toch zijn de eerste nieuwe Transporters alweer verkocht.
Kromme regelgeving, maar er is een serieuze run op grijs kenteken geweest. Uiteindelijk resultaat dat er toch heel veel bussen (vervroegd) zijn vervangen door voor nu zo schoon mogelijke diesels.

En uiteindelijk is er nu in de showrooms ook alweer vraag naar de Plug-in en elektrische bussen.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16598
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Bram » 30 okt 2024, 22:32

Luco schreef: 30 okt 2024, 22:17 Volgens mij heeft het kabinet de zero emissie zones afgeschaft tot 2029, lekker zwabberen weer.
Maar de gemeentes niet.

Ik heb in Den Bosch vorig jaar al een bon van bijna €300 gekregen en kom dus niet meer in het centrum met m'n euro5 vrachtwagentje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten