Remblokken en circuitrijden discussie (opgesplitst)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Elmar

Remblokken en circuitrijden discussie (opgesplitst)

Bericht door Elmar » 10 aug 2007, 10:05

Moderator EDIT. Remgedeelte opgesplitst uit de Zandvoort topic.

Rico

Niels schreef:
Elmar veer in zijn geharste reet modus aan:

Mooie ronde van Andre met een tijd die me betreffende de rij kwaliteiten (en circuit kennis) van Elmar veel zegt (Time attack tijd was 2.05 meende ik :?: ).

Het Viper filmpje is super wat een beul van een kar :D

Elmar veer in zijn geharste reet modus weer uit
Bedankt voor het compliment, echter als ik naar het filmpje van Andre kijk, zie ik toch wel meer zuiverheid in zijn lijnen en het late remmen valt ook op. Valt nog veel te leren voor mij.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 aug 2007, 10:33

Dat late remmen was voor mij ook een grote verrassing/schok/openbaring Elmar.

Aan Andre's rijden mankeert helemaal niets maar dat remmen komt grotendeels op conto van de capaciteiten van de remmerij van de 130i. M'n eerste rondje naast hem als passagier dacht ik bij 125 met 'nou moet je met remmen beginnen want anders gaan we grind happen'. Toen hij dan uiteindelijk pas bij 100 meter begon, met 210 op de klok, was ik ervan overtuigd dat we de hoogovens een paar kilometer verderop met een bezoek gingen vereren. Maar niets van dat al. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was vertraagde de auto alsnog maximaal en de bocht kon netjes genomen worden. Zelf heb ik me tot het 120 meter punt durven toewerken maar had dan net voor het insturen van de bocht altijd het idee een onnodige marge aangehouden te hebben. De ABS van de 130i is werkelijk superieur. Nooit wordt in rechte lijn remdruk teruggenomen.

En voor de goede orde nogmaals, de remmen van de auto waren op Carbon Loraine remblokken op de vooras na helemaal standaard. Op z'n vorige auto heeft Andre met meer dan 10 circuitevenementen en 40.000 km nooit de remschijven hoeven vervangen!

RVV

Bericht door RVV » 10 aug 2007, 10:49

Hielke inderdaad, de standaard remmen van een 130i zijn gewoon al erg goed. Na 15 rondjes ring. vol.. geen remproblemen.. na 3 rondjes met de M3... in de fik (letterlijk)

GarreTT

Bericht door GarreTT » 10 aug 2007, 11:33

Prachtige foto's van Dexter en een mooi filmpje Danny.
Dat remmen van de 130i heb ik gezien :shock: Echt het maximale wat er uit te halen is. Daar kan ik op dit moment alleen maar van dromen. Zo remmen zouden ze geen rondje volhouden.

Elmar

Bericht door Elmar » 10 aug 2007, 13:02

Hielke schreef:Dat late remmen was voor mij ook een grote verrassing/schok/openbaring Elmar.

Aan Andre's rijden mankeert helemaal niets maar dat remmen komt grotendeels op conto van de capaciteiten van de remmerij van de 130i. M'n eerste rondje naast hem als passagier dacht ik bij 125 met 'nou moet je met remmen beginnen want anders gaan we grind happen'. Toen hij dan uiteindelijk pas bij 100 meter begon, met 210 op de klok, was ik ervan overtuigd dat we de hoogovens een paar kilometer verderop met een bezoek gingen vereren. Maar niets van dat al. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was vertraagde de auto alsnog maximaal en de bocht kon netjes genomen worden. Zelf heb ik me tot het 120 meter punt durven toewerken maar had dan net voor het insturen van de bocht altijd het idee een onnodige marge aangehouden te hebben. De ABS van de 130i is werkelijk superieur. Nooit wordt in rechte lijn remdruk teruggenomen.
Zo overtuigd als jij van het hoogoven bezoek was, zo overtuigd is Andre in zijn remmen. En daar schort het bij mij dan ook aan, zelfs met de BMW met Movits en CL blokken. Zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben met de grote van je cojones.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 10 aug 2007, 13:06

Dat idee heb ik ook. Toen André een paar ronden Papenburg voorreed in mijn auto (die gelukkig op de datalogger staan :)) wist ie ook onwerkelijk laat te remmen.
Dat is dus echt nog een leerpunt voor mij en anderen. Trailbraken is moeilijker als het lijkt.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 aug 2007, 15:14

Elmar schreef: Zo overtuigd als jij van het hoogoven bezoek was, zo overtuigd is Andre in zijn remmen. En daar schort het bij mij dan ook aan, zelfs met de BMW met Movits en CL blokken. Zal waarschijnlijk ook wel te maken hebben met de grote van je cojones.
Die overtuiging in remmen is er bij de start van een sessie bij mij nooit. Ik denk dat dit ook de meest gezonde en wijze instelling voor het circuitrijden is. Zo'n overtuiging moet groeien. Uiteindelijk hoort het maximaal laat remmen voor een bocht wel je doel te zijn als je serieuze rondetijden wilt neerzetten. Soms is zo'n doel (of middel) heel moeilijk te bereiken, soms vrij makkelijk. In het geval van de 130i ontwikkel je dat vertrouwen heel snel. Maar zelfs 5 snelle ronden waren voor mij nog niet genoeg om op 10 meter van het echt maximaal late rempunt voor Tarzan en Audi S bocht te komen. En dat is het knappe van de reminstallatie van die auto. Je blijft jezelf gewoon heel lang verbazen over z'n capaciteiten. Van fading of een sponzig wordend rempedaal is ook nooit sprake geweest. Deze eigenschappen icm de geweldige ABS, die ten allen tijde een maximale vertraging garandeert (haalt de moeilijkheidsgraad er voor maximaal remmen ook behoorlijk uit) maakt dat de 130i installatie voor mij tot nu toe de beste reminstallatie is die ik ben tegengekomen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 aug 2007, 20:26

Hielke schreef:Dat late remmen was voor mij ook een grote verrassing/schok/openbaring Elmar.

En voor de goede orde nogmaals, de remmen van de auto waren op Carbon Loraine remblokken op de vooras na helemaal standaard. Op z'n vorige auto heeft Andre met meer dan 10 circuitevenementen en 40.000 km nooit de remschijven hoeven vervangen!
Zaten onder die auto nou semi slicks of zag ik dat verkeerd?

Grtz,Hanz06 :wink:

Andre

Bericht door Andre » 10 aug 2007, 21:03

banden yokohama A048 Medium/hard compound.

Compound remblokken is carbone lorraine RC6 kan tot 1000 graden das natuurlijk absurd maar het kan. Deze remblokken smeren niet op je schijven zoals pagid en ferodo waardoor je vaak trilling krijgt. Heb lang moeten zoeken en er zijn 2 merken remblokken die mijn goedkeuring krijgen en dat is.

PFC 01 compound
RC 6

Pagid ferodo is leuk voor in de achter klauw maar voor wil je ze niet hebben. Race team JR motorsport rijdt ook met PFC 01 en een aantal auto s met RC6

Voor RC6 remblokken en nu ga ik stiekem reclame maken maar dat vindt ie vast niet erg.

Dick hoekendijk movit nederland. Hij kan die blokken ook voor orginele remklauwen verkrijgen. Dus geef hem belletje. Remblokken zijn NIET geschikt voor dagelijks gebruik dus alleen even voor een trackday monteren. Misschien wat driving fun group buy korting:)
Laatst gewijzigd door Andre op 10 aug 2007, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 10 aug 2007, 21:15

Andre schreef:banden yokohama A048 Medium/hard compound.

Compound remblokken is carbone lorraine RC6 kan tot 1000 graden das natuurlijk absurd maar het kan. Deze remblokken smeren niet op je schijven zoals pagid en ferodo waardoor je vaak trilling krijgt. Heb lang moeten zoeken en er zijn 2 merken remblokken die mijn goedkeuring krijgen en dat is.

PFC 01 compound
RC 6

Pagid ferodo is leuk voor in de achter klauw maar voor wil je ze niet hebben. Race team JR motorsport rijdt ook met PFC 01 en een aantal auto s met RC6

Voor RC6 remblokken en nu ga ik stiekem reclame maken maar dat vindt ie vast niet erg.

Dick hoekendijk movit nederland. Hij kan die blokken ook voor orginele remklauwen verkrijgen. Dus geef hem belletje. Remblokken zijn [edit Stéphane] niet geschikt voor dagelijks gebruik dus alleen even voor een trackday monteren. Misschien wat driving fun group buy korting:)
Die blokken zijn zelfs leverbaar voor mijn smart roadster, sterker nog: ik heb ze al hier klaar liggen. Grote kans dat ze voor de meeste auto's hier dus ook gewoon leverbaar zijn.

Maik

Bericht door Maik » 10 aug 2007, 21:15

En de RC6's van Carbone Lorraine zijn prima blokken kan ik ook vertellen, ik heb ze nu ook onder de speedster en moest behoorlijk wennen op Zandvoort :shock:
Aanremmen van de Tarzan moet met wat meer beleid. Met mijn oude blokken (SBS pro-track) moest ik uit alle macht hard stampen op het pedaal en dan vertraagde het ook wel prima, na het 100meter bordje remmen, maar veel had je niet over voor je gevoel. Ook kreeg je hem niet het ABS in vanaf de 190km/u.
Nu met de RC6: stamp.... ABS!! en de ABS van de speedster is niet al te fijn :? :? . Daarna wat rustiger remmen, iets rustiger de eerste halve seconde zodat het gewicht zich wat beter naar voren kan bewegen voor meer druk op de vooras.... Ik moest nog wat vertrouwen krijgen in het remsysteem zoals het nu is, dus ik ben nog niet voorbij de 100meter gaan remmen nu, maar het gemak waarmee ik dan nog kan insturen in de Tarzan :shock: ongelofelijk. Voor mijn gevoel kan ik nog helemaal naar stilstand remmen op het rechte stuk, zonder in te sturen en in de grindbak te belanden.
Volgende keer rustig aan wat later remmen en kijken of ik de 70m durf te halen, moet zeker lukken voor mijn gevoel nu, en dat op Toyo straatbandjes :)

GTRene

Bericht door GTRene » 10 aug 2007, 21:17

Thx Andre, handig om te weten...heb net nwe achter maar gewoon standaard M goed voor op straat, maar als ik weer eens nieuw spul nodig heb hoop ik dit te onthouden, staat nu gekopieerd bij mijn BMW wetenswaardigheden lijstje met lekker spul voor een BMW, telkens al ik wat onderbouwds hoor over onderdelen zet ik het daar bij.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 aug 2007, 21:40

PFC 01 compound
RC 6

Dick hoekendijk movit nederland. Hij kan die blokken ook voor orginele remklauwen verkrijgen. Dus geef hem belletje. Remblokken zijn geschikt voor dagelijks gebruik dus alleen even voor een trackday monteren. Misschien wat driving fun group buy korting:)
Andre,

Ze raden de RC6 blokken niet aan voor straat gebruik, hoe is jou ervaring hiermee? Vooral, hoe remmen ze als ze koud zijn?

De vertraging op de standaard schijf was erg indrukwekkend.

Michel

Marc R

Bericht door Marc R » 10 aug 2007, 21:41

Stéphane schreef:

PFC 01 compound
RC 6

Dick hoekendijk movit nederland. Hij kan die blokken ook voor orginele remklauwen verkrijgen. Dus geef hem belletje. Remblokken zijn [edit Stéphane] niet geschikt voor dagelijks gebruik dus alleen even voor een trackday monteren. Misschien wat driving fun group buy korting:)
Die blokken zijn zelfs leverbaar voor mijn smart roadster, sterker nog: ik heb ze al hier klaar liggen. Grote kans dat ze voor de meeste auto's hier dus ook gewoon leverbaar zijn.
Zijn ze dr ook voor de RS4 B7? evt een website?

Hielke

Bericht door Hielke » 10 aug 2007, 21:49

Dat woordje NIET geschikt voor dagelijks gebruik was inderdaad even vergeten. Ze piepen in het dagelijks verkeer als de neten. Je jaagt mens en dier ermee de stuipen op het lijf en ook in de auto gaat dat geluid je dwars door het bot heen. Vreemd genoeg piepten ze toen we van het circuit afkwamen niet meer. Maar volgens Andre is dat slechts tijdelijk. De pieperij komt altijd terug.

Hoe dan ook, voor circuitwerk magistraal goede blokken die daarbij ook nog mild voor de remschijven blijven.

Die semi's waren nagenoeg versleten Hanz06. Terug in Heerenveen hebben we ze gecheckt en daarbij bleek dat het profiel aan de binnenkant van de voorbanden helemaal weg was. In totaal hebben ze iets van 4 circuitdagen meegemaakt waaronder ook nog een trainingssessie onder Andre's race 130i. Ik vond het een hele fijne band. Waren ze niet zover versleten geweest dan hadden ze nog meer grip gehad.
Laatst gewijzigd door Hielke op 10 aug 2007, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 aug 2007, 23:12

Hielke schreef:Dat woordje NIET geschikt voor dagelijks gebruik was inderdaad even vergeten. Ze piepen in het dagelijks verkeer als de neten. Je jaagt mens en dier ermee de stuipen op het lijf en ook in de auto gaat dat geluid je dwars door het bot heen. Vreemd genoeg piepten ze toen we van het circuit afkwamen niet meer. Maar volgens Andre is dat slechts tijdelijk. De pieperij komt altijd terug.

Hoe dan ook, voor circuitwerk magistraal goede blokken die daarbij ook nog mild voor de remschijven blijven.

Die semi's waren nagenoeg versleten Hanz06. Terug in Heerenveen hebben we ze gecheckt en daarbij bleek dat het profiel aan de binnenkant van de voorbanden helemaal weg was. In totaal hebben ze iets van 4 circuitdagen meegemaakt waaronder ook nog een trainingssessie onder Andre's race 130i. Ik vond het een hele fijne band. Waren ze niet zover versleten geweest dan hadden ze nog meer grip gehad.
Jammer dat ze die blokken niet voor de z06 hebben.
Mijn standaard blokken waren op en ik had nog op het laatste moment nog hawk blokken uit de states op laten sturen.
Ik ging er van uit dat het de hpp+ blokken waren.
Later bleek dat het gewone standaard blokken waren en daar was het goede al na een paar rondjes van af.
Moest op een gegeven moment al 200 meter voor de tarzan gaan remmen anders haalde ik het niet meer.
Op mijn velgen zat een metaal achtige aanslag die er amper af te halen was en mijn schijven hebben ook het beste wel gehad.
Remmen doet hij nu helemaal niet meer ,lijkt wel of de blokken verfikt zijn of zoiets want de rem werking is allerbelabberst.
Run flat banden zijn het ook niet echt voor het circuit dus er gaan wat aanpassingen plaats vinden in de zin van remmen en banden.
verder was het natuurlijk een hele leuke avond en mag het snel weer georganiseerd worden.

Grtz,Hans

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 10 aug 2007, 23:29

ErikKramer schreef:Hier alvast een filmpje vanuit de Golf van Niels, vanaf mijn auto bovenin de hoek erbij geplakt. Er volgt nog meer!

http://media.putfile.com/Driving-Fun-CP ... M3-E36-32-
Hier kan je goed zien wat laat remmen goedmaakt. :wink:

@Hans, je blokken zullen wel verglaasd zijn, misschien krijg je ze wel weer goed door ze ff op te schuren, kom anders morgenmiddag ff naar Leo als je tijd hebt. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 10 aug 2007, 23:43

Gave filmpjes weer!

RC6 blokken moet je dus pakken op een standaard setje (nieuwe) remschijven? Wat voor de 318iS Aernoudt??

Het piept wel een beetje maar ik vind het nog meevallen, kan 10x erger.
Voor dagelijks gebruik niet te doen neem ik aan, zal voor geen meter remmen als ze niet op temperatuur zijn.

Elmar

Bericht door Elmar » 10 aug 2007, 23:56

Zoals al aangegeven, de RC6 blokken krijsen het uit als je ze gewoon op de openbare weg gebruikt. Ferodo DS3000 is dan in vergelijking gewoon stil.
De remcapaciteit als ze koud zijn, vind ik nog prima, maar dat geld ook (imo) voor DS3000.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 aug 2007, 00:41

Elmar schreef:Zoals al aangegeven, de RC6 blokken krijsen het uit als je ze gewoon op de openbare weg gebruikt. Ferodo DS3000 is dan in vergelijking gewoon stil.
De remcapaciteit als ze koud zijn, vind ik nog prima, maar dat geld ook (imo) voor DS3000.
Ik was eigenlijk van plan ze er morgen onder gooien met mijn nieuwe schijven om eens te kijken wat ze doen. Dick heeft me wel gewaarschuwd voor normaal gebruik.

Probleem is dat ze dan verglazen en gaan verbrokkelen en dus ook niet meer remmen. Dat is ook weer niet de bedoeling. Als ik eens een keer file rijdt voor dagelijks verkeer zijn de blokken naar de knoppen, dus misschien verstandiger om toch de DS2500 er onder te gooien en de RC6 toch echt alleen voor circuit te gebruiken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 aug 2007, 06:33

Die CL RC6 blokken zijn volgens mij qua kosten ook wel redelijk te behappen :)

Ik heb al PFC 01 voor de voorkant maar eens voor CL achterblokken kijken dan en wat het verschil is met PFC 01 oa qua prijs.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 12 mar 2008, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 11 aug 2007, 07:38

Knot schreef:..
RC6 blokken moet je dus pakken op een standaard setje (nieuwe) remschijven? Wat voor de 318iS Aernoudt??

Het piept wel een beetje maar ik vind het nog meevallen, kan 10x erger.
Voor dagelijks gebruik niet te doen neem ik aan, zal voor geen meter remmen als ze niet op temperatuur zijn.
De Hawk (race) remblokken die er bij mij inzitten piepen ook als de bekende neten ;) (en remmen ook zoals het moet ;) )
In mijn Movit set (op de e36 325 die ik voorheen had) zaten ook CL blokken.

Heb hier een stukje onboard (heb een stukje gepakt met 'traffic', zodat er ook andere auto's in voorkomen): (let op: 30MB)

http://www.75ts.com/video/CPZ-8-aug-2007--318iS.wmv

PS: brandstof verbruik 1:5,5 :lol:

Maik

Bericht door Maik » 11 aug 2007, 08:19

Bert ///M3 schreef:Die CL RC6 blokken zijn volgens mij qua kosten ook wel redelijk te behappen :)

Ik heb al PFC 03 voor de voorkant maar eens voor CL achterblokken kijken dan en wat het verschil is met PFC 03 oa qua prijs.
Setje rondom CL RC6 voor de speedster is 250 eurie 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 aug 2007, 09:58

Stéphane schreef:
Elmar schreef:Zoals al aangegeven, de RC6 blokken krijsen het uit als je ze gewoon op de openbare weg gebruikt. Ferodo DS3000 is dan in vergelijking gewoon stil.
Ik was eigenlijk van plan ze er morgen onder gooien met mijn nieuwe schijven om eens te kijken wat ze doen. Dick heeft me wel gewaarschuwd voor normaal gebruik.

Probleem is dat ze dan verglazen en gaan verbrokkelen en dus ook niet meer remmen. Dat is ook weer niet de bedoeling. Als ik eens een keer file rijdt voor dagelijks verkeer zijn de blokken naar de knoppen, dus misschien verstandiger om toch de DS2500 er onder te gooien en de RC6 toch echt alleen voor circuit te gebruiken.
Dus voor normaal straatgebruik(ik laat altijd de Hartge uitrollen dus rem niet zoveel maar heel enkels als het echt hard gaat) kan ik beter niet de RC6 blokken halen als ik dat ooit zou willen? het zijn dus geen echte all rounders en beter dan standaard remmen als zodanig?
Wat is nou ongeveer het beste dan voor BMW M cars als je iets beter wilt dan standaard af fabriek op de M modellen maar niet dat gepiep wilt en of verglazing...

Tomaz

Bericht door Tomaz » 11 aug 2007, 12:58

Over die remblokken. Carbone Lorraine heeft niet alleen de RC6 in het assortiment maar ook de RC5 als ik het goed heb. Misschien is die wat milder voor straatgebruik?

Plaats reactie