Waar zijn de tijden dat we met z'n allen kickten op V8'en, open uitlaten, brede velgen, verlagingssets en BP Ultimate? Zijn die ter ziele gegaan met het verdwijnen van GTRené?
Ik kick nog steeds op dikke, luide motoren met veel cylinders, BP ultimate, veel karakter, etc.
Aandachtspunten zijn echter wel geworden:
- tijd:
Het kost tijd om te genieten van je DF spullen. Vervolgens als je er veel in rijdt kost het tijd om te onderhouden. En ondanks het feit dat we nu weer met z'n 2-en zijn en we geen puberkind meer thuis hebben heb ik voor m'n gevoel minder tijd dan vroeger. We werken beide nog, hebben ouder wordende ouders en familie die aandacht verdienen en op een 1 of andere manier is werk ook gewoon veel drukker geworden ondanks dat ik dat vroeger ook altijd vond.
- maatschappelijk beeld:
Het is steeds minder maatschappelijk geaccepteerd om benzine met luid geluid te laten knallen "just for driving-fun". Rij met iets als een Integrale, EVO, Impreza STI, dikke M, dike Audi RS, dikke AMG met bijbehorende open uitlaat rond en, meer dan vroeger, je krijgt gewoon negatieve aandacht. Ook van de politie. En ga eens in Duitsland met je open uitlaat rondrijden...hmmm....
Keerzijde: Als 50 jarige in een 20 jarige Porsche BoxsterS krijg ik nu minder negatieve aandacht dan toen als 30 jarige in een nieuwe Porsche BoxsterS
- auto's zijn groter, zwaarder, geisoleerder, beter geworden:
Pak een dikke auto uit begin van deze eeuw en je kan op 80 km wegen heel veel DF hebben. Sterker nog pak iets leuks van nog eerder (Peugeot 106 Rally ofzo) en je hebt DF met nog een beetje normale snelheden. Pak nu een recente dikke bak en het gaat echt nergens meer over. Onlangs een DF middagje gehad met Dylan (bm-sub) en z'n 2016 M6 Competition. Mijn god wat gaat zo'n ding af met bi-turbo V8 en 600pk. Maar fun binnendoor in de polder ? Ik heb het niet. Geef bij 60 in 5 (manual) gas en je rijdt in twee knippers met je ogen 180 waar je 80 mag. Geef bij 60 in 2 gas en schakel met de flippers door de versnellingen en je rijdt iets sneller dan in twee knippers met je ogen 180. Clean, comfortabel, en soepel en met de ramen dicht hoor je geen reet. Tuurlijk de acceleratie is fun maar ik zoek meer in DF bij minder illegale snelheden. Om echt DF te hebben heb ik een voertuig nodig die in "onbalans" is, "gevaarlijk is" en me "angst" en "spanning" geeft, respect afdwingt. Ga sturen met een e30 M3 als het nat is en je snapt wat ik bedoel. Je weet gewoon dat je geen gekke dingen moet doen want dan ligt je achterste voren in een greppel. Zelfde geldt voor een KTM SuperDuke 1290R die continue bij elk toerental en (bijna) iedere versnelling het voorwiel wil optillen als je gas geeft.
- ik vlieg meer naar korte vakantiebestemming
Vroeger ging ik meer met de auto en gezin op vakantie. Nu pakken we met z'n tween gewoon het vliegtuig voor een weekje Griekenland, Turkije, Tenerife, Italie, etc. En huren op locatie een "vervoersmiddel". Sneller en goedkoper.
Aan de andere kant is het dan allemaal kommer-en-kwel met DF de laatste tijd. Nee zeker niet. Ik geniet heerlijk van het lente zonnetje en woon-werk verkeer met de Ducatie Hypermotard met full Terminogni. Ik geniet heerlijk van een half uurtje sturen in de M3, EVO of BoxsterS als het na een maandje of 2 weer begint te kriebelen. En ik kan niet wachten om de BoxsterS weer definitief op kenteken te zetten en op donderdagmiddag na m'n werk naar de Ardennen te rijden, een hotelleke te boeken en zondag weer thuis te komen.
Mark.