Smart Roadster
- Maik
Volgens mij zijn dit geen zwevende schijven maar "gewone" 2-delige schijven zoals ik ze ook heb. Maar juist doordat de schijf niet zwevend is heeft hij veel contactoppervlak met het hart wat van aluminium is en daardoor juist een extra goede koeling. Een zwevende schijf koelt juist minder goed...Tomaz schreef:Het zou enorm moeten schelen dat je nu zwevende schijven hebt. Ben benieuwd of je de koeling moet gaan verbeteren.
- Stéphane
In afwachting van de foto's (hopelijk) hier nog even wat gedachten van mijzelf over de auto nu:
- de zwarte is nu 10-20% sneller dan de Brabus voor mijn gevoel. Dat is dus mission accomplished. Turbodruk hangt nu stabiel op 1,5 Bar terwijl hij bij de Brabus altijd een beetje terugloopt. Dit is vanwege de turbomapping.
- andere versnellingsbakverhoudingen zijn niet helemaal optimaal, maar het is acceptabel.
- ESP is nu wel heel erg actief, ook als het niet nodig is. Toch maar eens kijken voor een "piss off"-switch voor de ESP.
- remmen (standaard schijven met Ferodo DS2500) zijn nog steeds meer dan prima. Voordeel van een lichte auto natuurlijk
- ik ben heel erg blij dat hij weer rijdt
- donkergrijze bumper/lamphouders/achterbumper ga ik zwart mee laten spuiten deze week waarschijnlijk. Er zit een smart center om de hoek, dus daar kan ik dat mooi regelen.
Hij rijdt nu en nu gaan we hem straks nog perfect maken. Sander wou de auto sowieso nog een weekend meenemen om de mapping te perfectioneren, dus dat moet goedkomen.
- de zwarte is nu 10-20% sneller dan de Brabus voor mijn gevoel. Dat is dus mission accomplished. Turbodruk hangt nu stabiel op 1,5 Bar terwijl hij bij de Brabus altijd een beetje terugloopt. Dit is vanwege de turbomapping.
- andere versnellingsbakverhoudingen zijn niet helemaal optimaal, maar het is acceptabel.
- ESP is nu wel heel erg actief, ook als het niet nodig is. Toch maar eens kijken voor een "piss off"-switch voor de ESP.
- remmen (standaard schijven met Ferodo DS2500) zijn nog steeds meer dan prima. Voordeel van een lichte auto natuurlijk

- ik ben heel erg blij dat hij weer rijdt

- donkergrijze bumper/lamphouders/achterbumper ga ik zwart mee laten spuiten deze week waarschijnlijk. Er zit een smart center om de hoek, dus daar kan ik dat mooi regelen.
Hij rijdt nu en nu gaan we hem straks nog perfect maken. Sander wou de auto sowieso nog een weekend meenemen om de mapping te perfectioneren, dus dat moet goedkomen.
-
Ziet er erg gaaf uit! Eindelijk rijden, veel plezier ermee!
Vanmiddag bij het wegrijden:
[img:800:720]http://i114.photobucket.com/albums/n275 ... ed-1-2.jpg[/img]
kwam de uitlaat wel erg dicht bij de grond met het overschakelen.
Die uitlaat zou ik ook omhoog doen!Stéphane schreef:Daar heb ik ook al naar zitten kijken inderdaad. Hij lijkt ook lager doordat die inham er inzit. Het hoort ook bij het ontwerp van de uitlaat.Tomaz schreef:Zou je de uitlaat niet iets hoger willen hangen trouwens? Hij ziet er wel gaaf uit maar lijkt aan de lange kant te hangen.
Wat mij betreft zou hij nog misschien een klein tikje omhoog mogen, maar dat moeten we nog maar even zien.
Vanmiddag bij het wegrijden:
[img:800:720]http://i114.photobucket.com/albums/n275 ... ed-1-2.jpg[/img]
kwam de uitlaat wel erg dicht bij de grond met het overschakelen.
- Dennis van der Schoot
- Stéphane
Auspuff is wel weer het thema voor mij.
Dat hij laag hing was ik me al van bewust en zeker omdat hij bij smarts altijd nogal wat beweegt. Vandaag hoorde ik een rammel aan de uitlaat, dus gelijk vanavond maar eens gekeken. Bleek dat de bout waar hij mee onder de auto (aan versnellingbakhuis) vast zit was afgebroken
Oorzaak niet bekend. Uitlaat kan een tikje hebben gekregen aan de onderkant waardoor de bout is afgebroken, kan ook zijn dat hij door het werken van de uitlaat zelf is afgebroken. Ik weet het niet.
Ik dus de kop en de moer aan de andere kant van de plaat aan de uitlaat er afgehaald. Lang verhaal kort: restant van de bout krijg ik er nu dus weer niet uit. Eigen schuld ook nog eens, want aan de ene kant is hij afgebroken en aan de andere kant heb ik met mijn domme kop het schroefdraad beschadigd door met een tang te proberen er aan te draaien. Zoals Sander me al telefonisch had gezegd had ik dus gelijk moeten beginnen aan de andere kant waar hij afgebroken was.
Met andere woorden, uitlaat zit nu los dus ik kan er sinds vandaag al gelijk niet meer mee rijden. Mooi k$t dus. Klotezooi
Dat hij laag hing was ik me al van bewust en zeker omdat hij bij smarts altijd nogal wat beweegt. Vandaag hoorde ik een rammel aan de uitlaat, dus gelijk vanavond maar eens gekeken. Bleek dat de bout waar hij mee onder de auto (aan versnellingbakhuis) vast zit was afgebroken

Ik dus de kop en de moer aan de andere kant van de plaat aan de uitlaat er afgehaald. Lang verhaal kort: restant van de bout krijg ik er nu dus weer niet uit. Eigen schuld ook nog eens, want aan de ene kant is hij afgebroken en aan de andere kant heb ik met mijn domme kop het schroefdraad beschadigd door met een tang te proberen er aan te draaien. Zoals Sander me al telefonisch had gezegd had ik dus gelijk moeten beginnen aan de andere kant waar hij afgebroken was.
Met andere woorden, uitlaat zit nu los dus ik kan er sinds vandaag al gelijk niet meer mee rijden. Mooi k$t dus. Klotezooi

- GTRene
balen zeg
ja zo'n afgeknapte bout kan lastig zijn! moet er morgen nog mee aan de slag, steekt 1,5mm uit het carter(gietalu) en is M6 en uitboren kom je niet bij of het carter moet eraf dus alles al 3x ingespoten met wd40 en morgen proberen een griptang erop te krijgen, 1 kans en als ie eraf glipt hgeb ik een probleem...maarja die jongens van de bmw werkten onder tijdsdruk en draaiden die er ook maar af(was verstel boutje m6 van loopwiel) met kracht en niet tikje voor tikje dus knapte af...
maarja was al lang blij dat ik kon rijden en de kar thuisbrengen.
Wens je succes met je afgeknapte bout, goed inspuiten met WD40 en duimen :idea: hoop dat je hem snel weer op de weg krijgt, en de uitlaat wat hoger
je zal een nwe plan moeten verzinnen voor een flex ophanging ofzo...

maarja was al lang blij dat ik kon rijden en de kar thuisbrengen.
Wens je succes met je afgeknapte bout, goed inspuiten met WD40 en duimen :idea: hoop dat je hem snel weer op de weg krijgt, en de uitlaat wat hoger

- Stéphane
Bedankt. Ik ga er mee aan de slag. Flex ophanging werkt niet, omdat de uitlaat met de motor mee moet bewegen. Uitlaat (geheel metaal) zit direct op de turbo en motor vast namelijk. Flexibel werkt alleen als er een flexibel stuk in de uitlaat zou zitten en dat is er niet.
Wat we willen gaan doen is een andere beugel maken en de uitlaat zelf naar boven buigen door hem warm te maken en te bewerken.
Wat we willen gaan doen is een andere beugel maken en de uitlaat zelf naar boven buigen door hem warm te maken en te bewerken.
- GTRene
je blokje kantelt dus behoorlijk? voel je dat ook goed in de auto en of kun je daar hardere rubbers/steunen of extra steun voor krijgen? en het is ook zo'n kort stuk van jou uitlaat, dus bijna geen meewerking van bv een lang systeem wat normaal wel wat opvangt en als het blok kantelt gaat de uitlaat mee...lastig 
is het dat stuk bij die bocht? zit het rechtstreeks op het blok met een steun?
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2287.jpg[/img]

is het dat stuk bij die bocht? zit het rechtstreeks op het blok met een steun?
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2287.jpg[/img]
- Stéphane
- GTRene
lijkt me ook een beetje vragen om op die manier een uitlaat ophangenStéphane schreef:Het is inderdaad een plaat in het midden die van de bocht naar de steun onder de versnellingsbak. Ik heb al besloten dat ik hem morgen naar de dealer ga brengen, want ook een aandrijfashoes is lek/gescheurd. Kunnen ze dat gelijk ook oplossen.

anyway hoop dat ze het goed kunnen fixen, en die aandrijfhoes? ouderdom of ergens langs? of iets geraakt...?
- Stéphane
Ze gaan het vandaag fixen, de bevestiging tenminste. Auto staat nu bij mijn dealer. Wat betreft de uitlaat, hij zit in feite aan hetzelfde punt vast als de normale uitlaat. Probleem is alleen dat deze die bocht naar voren heeft.GTRene schreef:lijkt me ook een beetje vragen om op die manier een uitlaat ophangenStéphane schreef:Het is inderdaad een plaat in het midden die van de bocht naar de steun onder de versnellingsbak. Ik heb al besloten dat ik hem morgen naar de dealer ga brengen, want ook een aandrijfashoes is lek/gescheurd. Kunnen ze dat gelijk ook oplossen.maarja je kan niet veel anders of je moet een strip over dwars op die uitlaat lassen en dan laten hangen zeg maar, dan heb je geen hefboom effect zoals je nu hebt?
anyway hoop dat ze het goed kunnen fixen, en die aandrijfhoes? ouderdom of ergens langs? of iets geraakt...?
Er is ook geen hefboom effect, omdat de uitlaat inclusief de motor als één geheel beweegt. Oorzaak is waarschijnlijk te zoeken in een tikje wat de uitlaat heeft gekregen, waardoor de bout is afgebroken.
Aandrijfashoes is een kwestie van een klem die 'weg' is of er niet op zit. Reden daarvan weet ik even niet.
@Arthur: Dankjewel, uitlaat wordt vandaag als het goed is opgelost dus het komt allemaal wel weer goed

- Stéphane
Net de auto weer opgehaald. Ze hebben er niets aan gedaan, dus ook weer lekker nuttig.
Bout konden ze niet losmaken, moet uitgeboord worden. Aandrijfashoes blijkt door de slangen van de oliekoeler beschadigd te zijn. Dat is dus een 'design fout'.
Morgen ga ik naar Heemskerk om het daar nu wel te laten fixen voor wat betreft de uitlaat. De oliekoeler ga ik er nu eerst onderuit halen en dan rechte i.p.v. 90-graden aansluitingen regelen. Dat zou dan beter moeten werken. Morgen ook eerst goed bekijken.
Bout konden ze niet losmaken, moet uitgeboord worden. Aandrijfashoes blijkt door de slangen van de oliekoeler beschadigd te zijn. Dat is dus een 'design fout'.
Morgen ga ik naar Heemskerk om het daar nu wel te laten fixen voor wat betreft de uitlaat. De oliekoeler ga ik er nu eerst onderuit halen en dan rechte i.p.v. 90-graden aansluitingen regelen. Dat zou dan beter moeten werken. Morgen ook eerst goed bekijken.
- frank de jonge
- Stéphane
Ja, met 'design fout' bedoel ik dat we dat gewoon verkeerd hebben gedaan. Op de foto hierboven zie je de goudkleurige hoekje op de leiding. Daar ga ik nu rechte aansluitingen voor bestellen. Dan moet dat goedkomen. Tijdelijk dan maar even zonder oliekoeler, maar dat is geen probleem zolang ik er toch gewoon rustig mee rijdt.frank de jonge schreef:Design fout???
Ben benieuwd als je alles weer voor mekaar hebt Stephane.
Ik vindt het een brute Smart
Hopelijk morgen al weer een stapje verder. Ik laat het nog wel weten

- Desmond Prins
Bedoel je deze foto?Stéphane schreef:Ja, met 'design fout' bedoel ik dat we dat gewoon verkeerd hebben gedaan. Op de foto hierboven zie je de goudkleurige hoekje op de leiding. Daar ga ik nu rechte aansluitingen voor bestellen. Dan moet dat goedkomen. Tijdelijk dan maar even zonder oliekoeler, maar dat is geen probleem zolang ik er toch gewoon rustig mee rijdt.frank de jonge schreef:Design fout???
Ben benieuwd als je alles weer voor mekaar hebt Stephane.
Ik vindt het een brute Smart
Hopelijk morgen al weer een stapje verder. Ik laat het nog wel weten
[img:1024:768]http://www.8200rpm.com/gallery/101/DSC02436.JPG[/img]
Dan vraag ik me af hoe die leidingen de hoes kunnen beschadigen?
- Stéphane
Dat is inderdaad scherp opgemerkt. Ik had zelf nog niet eens gekeken *kuch*Desmond Prins schreef:Dan vraag ik me af hoe die leidingen de hoes kunnen beschadigen?

Ik denk dat we hier te maken hebben met een merkdealer die zich niet hiermee in wil laten. Morgen maar eens goed kijken wat er werkelijk aan de hand is/was. Afgezien daarvan ga ik trouwens toch wel de leidingen met rechte aansluitingen kopen, omdat dit nu toch niet helemaal optimaal is.
[img:3888:2592]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2285.JPG[/img]
Wat wel zo kan zijn is dat het filter mogelijk tegen de hoes is aangekomen, dat is een logischer idee. Zal eens even gaan kijken in de garage.
- Stéphane
Zelf nu net maar eens even gekeken. Gelukkig ben ik niet zo groot en ook niet zo dik, dus ik kan zo onder de auto gaan liggen 
Het volgende is er nu aan de hand:
- aandrijfashoes zelf is voor zover ik het nu kan zien niet beschadigd. Wel is hij niet helemaal goed vast gemaakt aan de binnenkant maar dat wist ik al. De hoes zelf beweegt volgens mij ook niet op en neer, dus die kan ook niet tegen het filter aangekomen zijn. Op het huidige grijze filter zie ik ook geen sporen daarvan.
- de metalen hoekjes van de leidingen zijn wél tegen de aandrijfas zelf aangekomen. Daarvan zijn sporen zichtbaar. Dat is dus wél een serieus probleem, want je wilt niet dat daar wat mee gebeurt. Eigenlijk nogal stom dat we dat niet eerder gezien hebben. Dat is gebeurd omdat ze dus in een hoek van het filter en de adapter vandaan lopen. Dat moet dus vervangen worden.
Zodoende ga ik dus morgen die hele zooi er af halen. Gelukkig is vrij gemakkelijk te doen. Dan zet ik er nu gewoon ook een standaard oliefilter op, zonder UNF adapter (voor filter zelf en adapter voor koeler).
Bij Biesheuvel al rechte leidingen gevonden, dus daar maar eens achteraan gaan. Probleem is alleen dat die weer 1/2 BSP zijn, dus ik moet even kijken of die filteradapter verwisselbare nippels heeft.

Het volgende is er nu aan de hand:
- aandrijfashoes zelf is voor zover ik het nu kan zien niet beschadigd. Wel is hij niet helemaal goed vast gemaakt aan de binnenkant maar dat wist ik al. De hoes zelf beweegt volgens mij ook niet op en neer, dus die kan ook niet tegen het filter aangekomen zijn. Op het huidige grijze filter zie ik ook geen sporen daarvan.
- de metalen hoekjes van de leidingen zijn wél tegen de aandrijfas zelf aangekomen. Daarvan zijn sporen zichtbaar. Dat is dus wél een serieus probleem, want je wilt niet dat daar wat mee gebeurt. Eigenlijk nogal stom dat we dat niet eerder gezien hebben. Dat is gebeurd omdat ze dus in een hoek van het filter en de adapter vandaan lopen. Dat moet dus vervangen worden.
Zodoende ga ik dus morgen die hele zooi er af halen. Gelukkig is vrij gemakkelijk te doen. Dan zet ik er nu gewoon ook een standaard oliefilter op, zonder UNF adapter (voor filter zelf en adapter voor koeler).
Bij Biesheuvel al rechte leidingen gevonden, dus daar maar eens achteraan gaan. Probleem is alleen dat die weer 1/2 BSP zijn, dus ik moet even kijken of die filteradapter verwisselbare nippels heeft.
- Desmond Prins
Kun je die UNF adapter niet een kwart slag draaien zondat de leidingen naar beneden eruit komen. Lijkt mij een simpele oplossing. Zal wel een probleem bij zitten.
Deze capriolen gebruik ik niet omdat mijn saabjes standaard met oliekoeler zijn uitgevoerd. Dus ik ben niet zo heel erg thuis in deze materie.
Deze capriolen gebruik ik niet omdat mijn saabjes standaard met oliekoeler zijn uitgevoerd. Dus ik ben niet zo heel erg thuis in deze materie.
- Stéphane
We gaan de bevestiging van de uitlaat trouwens ook nog veranderen. Ik ga de auto binnenkort weer een keertje terugbrengen om het laswerk aan te laten passen, zodat hij wat hoger komt en beter in het midden.
Mogelijk moet dan zelfs de bocht nog iets aangepast worden, maar dat komt ook allemaal wel goed. Nu trouwens de extra demper er in gemonteerd en dat is toch wel iets comfortabeler tijdens het rijden. Zonder is echt te idioot voor woorden.
Qua prestaties is het trouwens vooral in de lager versnellingen echt bizar verbeterd. Echt serieus sneller dan de Brabus. Ik kan het bijna niet bijhouden met schakelen. De schakeltijden zijn trouwens ook fors verkort. In de hogere versnellingen is het probleem dat deze verhoudingen wat langer zijn dan de Brabus, dus van 170 upwards versnelt hij juist weer een stuk minder meer dan de Brabus. Volgende week naar Duitsland dus dan eens echt kijken wat er in zit
Morgen eens proberen een 0-100 meting te doen. Ik heb een meter in de auto die dat automatisch voor je doet. Ben wel benieuwd eigenlijk. Gelijk dan ook een 80-120 meting voor de grap doen, alhoewel die waarschijnlijk in vergelijking met al het geweld hier ook niet zo veel voor zal stellen
Mogelijk moet dan zelfs de bocht nog iets aangepast worden, maar dat komt ook allemaal wel goed. Nu trouwens de extra demper er in gemonteerd en dat is toch wel iets comfortabeler tijdens het rijden. Zonder is echt te idioot voor woorden.
Qua prestaties is het trouwens vooral in de lager versnellingen echt bizar verbeterd. Echt serieus sneller dan de Brabus. Ik kan het bijna niet bijhouden met schakelen. De schakeltijden zijn trouwens ook fors verkort. In de hogere versnellingen is het probleem dat deze verhoudingen wat langer zijn dan de Brabus, dus van 170 upwards versnelt hij juist weer een stuk minder meer dan de Brabus. Volgende week naar Duitsland dus dan eens echt kijken wat er in zit

Morgen eens proberen een 0-100 meting te doen. Ik heb een meter in de auto die dat automatisch voor je doet. Ben wel benieuwd eigenlijk. Gelijk dan ook een 80-120 meting voor de grap doen, alhoewel die waarschijnlijk in vergelijking met al het geweld hier ook niet zo veel voor zal stellen