In februari dit jaar was ik op wintersport en had ik tijd om eindelijk te zoeken naar mijn track tool auto via internet. Initieel zocht ik een BMW E36 omdat mijn sleutelkennis nihil is en er minder elektronica in de E36 zit dan in de E46. Ik zocht een auto waar ik zelf nog wat aan moest doen zodat ik direct kon leren hoe je de auto moet ombouwen en onderhouden. Na het zoeken op marktplaats heb ik er een mailtje of 15 uitgestuurd en alle reacties waren helaas negatief (al verkocht of toch te slechte staat).
De auto die ik al weken had zien staan maar links had laten liggen leek de enige op dat moment geschikte auto te zijn en dus maar een bezoekje ingepland. Een BMW E46 met een kooi, racestoelen en veerpootbrug bij Tappel in Assen. Het gehele interieur zat er nog in en op de pixelige foto’s leek de auto er ok uit te zien. Michiel (BMW Monteur) meegenomen en op de koffie bij Tappel. Markant bedrijf en de auto viel ietwat tegen aangezien er iets in het dif een klap gaf bij het optrekken, kleppendeksel pakking was lek, de remleidingen wat werk nodig hadden en de stuurbekrachtigingpomp het niet meer deed. De auto heeft 100% zeker wat aanvaringen gehad want hij heeft 50 kleuren grijs. Na wat onderhandelen zou Tappel de gebreken herstellen en de auto voorzien van de vloeistoffen en olie die zij zelf in de racerij gebruiken.
Een weekje later de auto opgehaald en alles was netjes gedaan. De auto het weekend er na op de brug gezet en zelf de kleppendekselpakking vervangen met een OEM versie aangezien we nog steeds olie roken op de terugweg. Daarna een lijstje gemaakt met wat we allemaal moesten doen. In de eerste 4 weken het volgende gedaan:
- Schroefveren gemonteerd BC RACING RM SCHROEFSET 10kg/12kg
- Schijven vervangen met LTEC schijven
- Remblokken vervangen met CL RC5+
- Rondom alle rubbers vervangen met Powerflex Black
- BBS velgen met Toyo R888R banden gemonteerd
- Aerocatch in de motorkap geslepen
- Racestuur gemonteerd
Niets gaat in één keer goed dus liepen we tegen de volgende punten aan:
- Remklauwen gingen niet meer open dus gereviseerd
- Ruitenwisserreservoir lek (we houden de auto op kenteken dus handig om te hebben)
- Stuurbekrachtiging reservoir lekte vloeistof
- Achterlichten deden het niet meer dus ook hersteld
Toen was het tijd voor een vakantie van 3 weken dus lag het project stil. De datum voor de eerste dag op het circuit stond al vast dus we moesten direct na de vakantie aan de slag. In de 2 weken na de vakantie het volgende gedaan:
- Alles achter de voorstoelen verwijderd, scheelde volgens de weegschaal een dikke 75kg
- K&N open luchtfilter gemonteerd
- Achter rubbers vervangen met Powerflex Black
- Uitlijning gedaan
Eindelijk tijd voor de eerste dag op het circuit met Driving Fun. Het eerste uur training gehad van Dennis en daarmee de auto leren kennen en gekeken waar mijn grenzen en die van de auto liggen. Helaas lichte regen dus ik heb de hele ochtend met DSC aan gereden, dat beperkte enorm maar gaf wel de ruimte om rustig beter te worden in de lijnen op het circuit. Achteraf een verstandige keuze want de rondetijden vlogen omlaag terwijl de baan natter en nattere werd, de DSC greep vaker in waardoor er steeds minder vermogen op de weg kwam en de rondetijden dus alleen omlaag gingen door de betere lijnen en rempunten. De auto bleef helemaal goed, werd niet te warm en het gevoel was geweldig.
Op dit moment is er een lange lijst met onderdelen onderweg zodat we heel snel het volgende kunnen doen:
- Mishimoto radiator, fans, thermostaat en reservoir monteren
- Direct de waterpomp vervangen met een stevigere versie
- Airco verwijderen
- Kooi voorzien van bescherming waar je er met de helm tegenaan komt
- Huidige gordels vervangen voor 6 punts die wel los kunnen bij een ongeluk
De uitdaging komt pas na het einde van het seizoen want we willen de auto graag op kenteken houden. Momenteel is het gehele interieur er uit en heb ik ook de airbags gedemonteerd, helaas nog niet goed kunnen vinden wat wel en niet mag voor APK dus als iemand daar ervaring mee heeft dan heb ik graag contact. Voor de auto in februari door de APK moet gaar hij eerst uit elkaar en krijgt hij minder lullige bumpers en laten we hem spuiten. De auto is nu 50 shades of grey en we willen toe naar Rosso Fuoco.
Na het spuiten de auto opbouwen en klaarmaken voor APK zodat we vanaf de lente weer naar de circuits kunnen rijden. Dit jaar houden we het bij Zandvoort en de Nordschleife en volgend jaar wil ik leren zelf lijnen te herkennen en dus meer circuits te rijden te beginnen met Assen, Spa en Zolder.
Door de diverse topics hier en in het bijzonder die van @Vanreijmersdal ben ik bij problemen snel verder gekomen. Ik ga proberen ook mijn problemen en oplossingen te blijven posten!