Smart Roadster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Joy

Bericht door Joy » 04 aug 2007, 22:13

Mooi Stephane ! Eerst inrijden zeker voordat er een remap plaats vindt ?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 05 aug 2007, 13:17

Joy Jolliffe schreef:Mooi Stephane ! Eerst inrijden zeker voordat er een remap plaats vindt ?
Nee, de remap vindt plaats voor het inrijden. Dat is omdat de AFR anders niet klopt omdat de computer daar niet mee om kan gaan vanwege de grotere injectoren, volgens mij.

Inrijden is een kwestie van de eerste 500-1000km rustig aan doen zonder volle belasting van de motor. Dat moet dus ergens maandag/dinsdag(avond) gaan gebeuren.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 aug 2007, 23:08

Vandaag de hele dag er mee bezig geweest. Het was de bedoeling dat hij eind van de dag al weer klaar zou zijn. Omdat er wat problemen waren met de AFR meter (fout in de bedrading af fabriek!) hebben we in het begin wat vertraging opgelopen.

Toen zijn we druk bezig geweest om de mapping gereed te krijgen, maar dat is vanavond niet meer gelukt. Zeer belangrijk voor mijzelf is in ieder geval dat ik zelf er al wel weer in gereden heb. Dat geeft zo'n goed gevoel, dat wil je niet weten. Ben er namelijk even mee naar de wasstraat om al die rommel er vanaf te spuiten. Is nog steeds niet helemaal goed, maar dat komt nog wel. Wat een kolereherrie maakt die uitlaat trouwens. Dat is echt bijna a-sociaal :shock: Helaas zijn de video-opnamen om vage redenen mislukt, maar dat komt dan woensdag nog wel.

Sander gaat morgenochtend de mapping helemaal goed inregelen en dan kan ik hem morgenavond als het goed is ophalen. Nog één nachtje geduld dus :D

[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2290.jpg[/img]
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2291.jpg[/img]

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 06 aug 2007, 23:10

Supergaaf Stéphane, echt mooi dat het gelukt is!
Tot woensdag alvast!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 aug 2007, 23:10

Gaaf :D

Lijkt me zooo'n klote gevoel, je wil gas geven na al dat wachten maar je mag nog niet want je moet inrijden :?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 06 aug 2007, 23:15

Knap werk Sté, ben benieuwd hoe ie uiteindelijkt loopt.

Zou je de uitlaat niet iets hoger willen hangen trouwens? Hij ziet er wel gaaf uit maar lijkt aan de lange kant te hangen.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 06 aug 2007, 23:27

Tomaz schreef:Zou je de uitlaat niet iets hoger willen hangen trouwens? Hij ziet er wel gaaf uit maar lijkt aan de lange kant te hangen.
Daar heb ik ook al naar zitten kijken inderdaad. Hij lijkt ook lager doordat die inham er inzit. Het hoort ook bij het ontwerp van de uitlaat.

Wat mij betreft zou hij nog misschien een klein tikje omhoog mogen, maar dat moeten we nog maar even zien.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 06 aug 2007, 23:53

Ja de uitlaat is voorlopig ook niet het belangrijkste issue lijkt me. Eerst mapping afmaken en inrijden zou ik zeggen. :)

Ga je Zandvoort nog halen zoals het er nu voor staat?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 00:01

Daar ga ik wel vanuit. Als het morgenochtend allemaal goed gaat moet het wel lukken. Sander zelf had er wel vertrouwen in, omdat hij wist wat hij nog moest doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 aug 2007, 00:04

ziet er lekker dik uit zeg 8)
misschien eens ooit achter een originele biturbo V6 smart coupe/roadster aan gaan? lijkt me ook wel wat, hoeveel waren er daar van gemaakt? 10? of 2? in elk geval best gaaf 8)

http://video.google.nl/url?docid=676240 ... 1AAoYyQf1g

http://video.google.nl/url?docid=797799 ... 0-qug_b82Q

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 00:24

Die V6-en zijn niet goedgekeurd voor straatgebruik. Samen met Dick al 3 jaar geleden bij Brabus geweest. Die dingen kostten destijds ook bijna 5 ton, dus echt haalbaar is dat ook niet ;)

Die waren bedoeld voor het Solitude jubileum waar 10 (zoveel waren er) coureurs ze over de baan reden.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 aug 2007, 00:31

Stéphane schreef:Die V6-en zijn niet goedgekeurd voor straatgebruik. Samen met Dick al 3 jaar geleden bij Brabus geweest. Die dingen kostten destijds ook bijna 5 ton, dus echt haalbaar is dat ook niet ;)

Die waren bedoeld voor het Solitude jubileum waar 10 (zoveel waren er) coureurs ze over de baan reden.
Jeetje wat een bedragen :shock: nou dan kun je beter zelf iets in elkaar steken want echt super snel waren ze ook weer niet, maar als totaal pakket wel uniek.
Wist niet dat ze niet op de weg kwamen...zonde.

En die 2 Mercedes A bi-motor AMG karren dan van Hakinen en die ander, kwamen die wel op de weg? das ook uniek spul, slechts 2x gemaakt toch? leuk allemaal 8)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 00:59

Ze waren niet supersnel, maar voor het pakket wel behoorlijk snel. 170pk geloof ik, op ongeveer 800kg. Da's niet verkeerd.

Maar net zoals die bi-motor auto's waarschijnlijk geen reëele opties voor de normale mensen. Dan is een 5,0l V8 in een M Coupe gooien nog gemakklijker ;)

Nog even gauw wat updates over vandaag. Kan toch nog niet slapen.
Vandaag eerst de (standaard) turbodruk en watertemp meter uit de Brabus gehaald. De andere waren nog niet binnen namelijk. Eerst had ik nog analoge gekocht, maar dat was achteraf niet nodig. Zowaar zelf de meters er netjes uitgehaald en overgezet naar de zwarte. Ze werkten ook na het aansluiten van de connectoren, wat bij smart zelfs nog bijzonder mag genoemd worden.

Toen de uitlaat compleet vastgemaakt. Hier nog wat foto's:
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2284.jpg[/img]
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2287.jpg[/img]

Daarna op pad gegaan om weerstanden te regelen ter vervanging van de lambda sonde. Er zit nu een wideband lambda sonde in die zichzelf kan opwarmen. Eerst ging het motorlampje branden, omdat die het niet begreep. Dat is een bekend probleem, dus daar had Sander een mooie oplossing voor bedacht:
[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2288.jpg[/img]
10,5 Ohm weerstand om de weerstand van het verwarmingselement mee te simuleren. Dat werkt helemaal super, want geen foutmelding meer.

Verder toen de achterkant inclusief nog wat nieuwe lampjes gemonteerd. Zelf toen de voorkant weer in orde gemaakt, terwijl Sander tegelijkertijd de passagiersstoel weer installeerde.

Daarna toen met de mapping aan de slag gegaan, met dus de tegenslag van de PLX meter en de vreemde lambda (voltage-) waarden die we op de X Gauge (motordiagnose systeem after-market speciaal voor smart) kregen. Na wat speurwerk bleek de min en de plus voor de PLX regelkast omgekeerd te werken. Zat op de juiste manier aangesloten, maar waarschijnlijk intern niet. Die hebben we toen verwisseld en toen konden we tenminste goed meten. Daarvoor kregen we allerlei rare situaties met te rijk en te arm lopen omdat de computer het niet aankon. Gelukkig achteraf zonder technische gevolgen, want anders had ik ook nog even een nieuwe computer à €600-700 moeten gaan kopen. PLX niet bedankt dus. Nog afgezien van het feit dat het 1,5 uur extra gekost heeft.

Eerst toen de injectie ingeregeld en de closed loop-loop. Dat werkte toen goed. Vervolgens de turbo-mapping aangepast en toen gaan rijden. Daar kwamen we nog wat dingen tegen en tijdens het rijden (met tussenstops) 2x de mapping nog aangepast. Morgenochtend gaat Sander daar dus mee verder. Hier nog een kort filmpje hoe hij nu loopt:
http://www.youtube.com/watch?v=6IC_akr92pM

Edit: in de tussentijd ook een briefje ontdekt van UPS. De remschijven van Sandtler zijn ook bezorgd bij mijn lieftallige buurvrouw. Morgen even ophalen dus. In theorie zouden we die ook nog woensdagmiddag kunnen monteren, maar dan zouden we het wel erg pushen. Misschien toch maar later een keer, net zoals de andere meuk die er nog op en aan moet (spoilers, spiegelkappen en brandblusser to name just a few ;))

allen

Bericht door allen » 07 aug 2007, 07:47

In 1 woord geweldig! Jammer dat ik woensdag niet op cpz kan zijn. Had hem graag gezien/gehoord. 8)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 07 aug 2007, 10:01

Echt mooi hoe dit project vordert! Een beetje playstation-achtig:-) Uitlaatje <klik>, ECU <klik>, remmenupgrade <klik>. Ben benieuwd morgenavond.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 13:54

Het wordt nog heel spannend voor morgen :shock:

Ik hoorde net dat er problemen waren met de mapping. Dat bleek toch iets ingewikkelder te zijn dan vooraf gehoopt. Door de aangepaste injectoren moet over de mapping heen nu de injectie aangepast worden. Dat is erg tijdrovend. Sander was er nu nog mee bezig en hij verwachtte er morgenochtend ook nog tijd voor nodig te hebben.

Ik hoop dat ik dus nog wel naar Zandvoort kan, al was het alleen maar om een paar rondjes te rijden. Dan ben ik al tevreden.

Maik

Bericht door Maik » 07 aug 2007, 13:58

Zou wel erg jammer zijn als het niet lukt, maar iedereen heeft zijn stinkende best er gelukkig voor gedaan! Ik zal voor je duimen.

allen

Bericht door allen » 07 aug 2007, 14:02

Geen optie om even 2 metertjes terug te zetten en de Brabus te pakken morgen? Je zult hem hoe dan ook toch wel rustig willen inrijden lijkt me?

Sterkte!

k33z

Bericht door k33z » 07 aug 2007, 14:07

Schitterend projectje! Ik hoop voor je dat je morgen nog een paar rondjes plezier kan hebben.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 15:58

@Allen: Brabus gaat niet het circuit op. Dat is geen optie.

@K33z: Ik hoop inderdaad dat het nog voor morgen gaat lukken.

De actuele status is dat de motor nu goed loopt op stationair toerenbereik en bij partly open throttle. Sander gaf aan dat hij nu nog problemen had met wide open throttle. Hij was dus nu bezig om de injectie binnen dat bereik aan te passen, zodat dat ook goed liep. Hij was vandaag op de snelweg aan het testen geweest en dat liep dus nog niet goed. Gisteren ook een paar keer gehad dat hij in de noodloop schoot door te hoge turbodruk in het middenbereik. Dat hebben we toen gisteren ook al gecorrigeerd door de turbodruk opbouw iets geleidelijker te laten verlopen.

Alle parameters (injectie, turbo en ontsteking) worden nu dus specifiek voor mijn auto ingeregeld. Dat is dus de moeilijkheid. We hebben de standaard map van Brabus nu als uitgangspunt gebruikt, maar dat vergt dus alsnog het een en ander aan modificitaties. Sander weet goed waar hij mee bezig is, maar het is nog steeds heel tijdrovend. Maar ik heb hem ook al gezegd dat ik liever nu gelijk goed heb dan sub-optimaal. Anders heb je straks grote problemen en dan ben je helemaal mooi klaar.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 16:36

Over dat hele motormanagement gebeuren trouwens nog: dat is echt interessante materie. Ik heb het nu gisteren zitten meekijken en het is echt heel interessant om te zien hoe dat nu allemaal werkt. Ik begin er zowaar al iets van te begrijpen, want mijn voorstel/vraag over hoe Sander het nu op kon lossen sloot aan op wat hij nu aan het doen was.

Het is en blijft wel iets waarbij je heel erg goed van moet weten waar je mee bezig bent.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 20:06

De remschijven zijn nu in ieder geval ook binnen. Voor morgen niet zo belangrijk, maar dan is dat ook vast maar geregeld.

[img:1024:683]http://www.8200rpm.com/gallery/101/IMG_2293.jpg[/img]

Tomaz

Bericht door Tomaz » 07 aug 2007, 20:07

JA, die schijven. Moet samen met CL blokken waanzinnig goed remmen. Waarom heb je voor de RS variant gekozen ipv de GT als ik vragen mag?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 07 aug 2007, 20:19

Tomaz schreef:JA, die schijven. Moet samen met CL blokken waanzinnig goed remmen. Waarom heb je voor de RS variant gekozen ipv de GT als ik vragen mag?
Omdat ik op mijn Audi ook wel tevreden was over de RS. Vandaar maar gewoon dezelfde besteld, zij het met aluminium billet in dit geval.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 07 aug 2007, 20:24

Het zou enorm moeten schelen dat je nu zwevende schijven hebt. Ben benieuwd of je de koeling moet gaan verbeteren.

Plaats reactie