Om te beginnen is het dieselblok natuurlijk een beest. Het is gewoon moorddadig hoe hard het ding vanaf lage toeren al trekt. Dit maakt de snelheidssensatie enorm groot, al blijft het hinderlijk hoe snel je aan het einde van het toerenbereik zit. Je schakelt je echt een ongeluk. Het 240 pk sterke blok is alleen maar leverbaar met handbak, de multitronic-automaat kan waarschijnlijk de karrevrachten aan koppel (500 Nm) niet verwerken. In de 5e en 6e versnelling is voorwaartse ambitie uiteraard wat minder groot, maar nog steeds indrukwekkend. Ook al is het een handbak, toch zit in de klokkenwinkel een indicator van in welke versnelling je eigenlijk rijdt. Ik kan me zo voorstellen dat dat gedaan is omdat je het aan de acceleratie niet eens merkt, in 2, 3 en 4 trekt hij even woest door.
Sowieso zit het gamma nog wat schimmig in elkaar. Op dit moment zijn slechts twee motoren leverbaar: de 4.2 V8 in de S5, en de 3.0 TDI. De 3.2 FSI komt in september, maar dan alleen als voorwielaangedreven multitronic. Hoe Audi 265 pk op de voorwielen kwijt gaat kunnen is vooralsnog een raadsel. In het 4e kwartaal volgen vervolgens de 2.7 TDI (190 pk, en enkel als multitronic-automaat leverbaar) en de quattro-versie van de 3.2 FSI, die er dan weer alleen als handbak is. Het is me niet duidelijk waarom Audi niet voor een DSG-bak kiest, maar goed.
Het interieur zit zoals te verwachten meesterlijk goed in elkaar. Hoewel BMW er de laatste jaren na de nodige facelifts dichterbij is gekomen staat de bouwkwaliteit van Audi naar mijn mening in deze klasse nog op eenzame hoogte. Het dashboard vertoond veel overeenkomsten met dat in de A6. Het is niet het schoolvoorbeeld van oogstrelend design maar het werkt allemaal dusdanig vlekkeloos en solide dat dat geen probleem vormt. Het MMI-systeem van Audi werkt aanzienlijk intuitiever dan BMW's iDrive en biedt via speciale knoppen gemakkelijk toegang tot de meest gebruikte functies (iets wat bij iDrive pas sinds enige maanden mogelijk is)
De sportstoelen zijn fors en bieden een goede zit. Wel zouden de zijwangen iets steviger om het lichaam mogen aansluiten, ze zijn standaard wat aan de ruime kant (misschien om ruimte te bieden aan zwaarlijviger personen

De besturing vergt wel enige gewenning, die is flink bekrachtigd, met name bij lage snelheden. In die situatie zoekt het stuur ook niet snel de rechtuitstand weer op, je moet na het nemen van een korte bocht best wel nadrukkelijk aan de hoepel slingeren.
Ondanks de aanwezigheid van dikke 19" wielen was de A5 behoorlijk comfortabel. De neus slaat niet door op drempels en ook korte oneffenheden worden goed verwerkt. Langere hobbels merk je wat meer van maar het is absoluut geen deinende boot.
Kort en goed was ik behoorlijk onder de indruk. Natuurlijk is het geen echt sportieve auto maar naar mijn mening wel een erg goede GT en dus zeer geschikt als daily driver. Ergens in september ga ik dus een bestelling plaatsen voor een A5 3.2 FSI Quattro Proline met S-line, DVD-navi, B&O-soundsysteem en nog wat losse zooi