Gereden: Audi A5 3.0 TDI Proline Quattro

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Daniel

Gereden: Audi A5 3.0 TDI Proline Quattro

Bericht door Daniel » 05 aug 2007, 12:36

Gisteren even langsgereden bij A-point in Amsterdam om naar de A5 te kijken. Ze hadden een topaasblauwe drieliter diesel met S-line in de showroom staan en verder een zilveren exemplaar met dezelfde motor, maar dan zonder S-line als demo. In die laatste heb ik gereden.

Om te beginnen is het dieselblok natuurlijk een beest. Het is gewoon moorddadig hoe hard het ding vanaf lage toeren al trekt. Dit maakt de snelheidssensatie enorm groot, al blijft het hinderlijk hoe snel je aan het einde van het toerenbereik zit. Je schakelt je echt een ongeluk. Het 240 pk sterke blok is alleen maar leverbaar met handbak, de multitronic-automaat kan waarschijnlijk de karrevrachten aan koppel (500 Nm) niet verwerken. In de 5e en 6e versnelling is voorwaartse ambitie uiteraard wat minder groot, maar nog steeds indrukwekkend. Ook al is het een handbak, toch zit in de klokkenwinkel een indicator van in welke versnelling je eigenlijk rijdt. Ik kan me zo voorstellen dat dat gedaan is omdat je het aan de acceleratie niet eens merkt, in 2, 3 en 4 trekt hij even woest door.

Sowieso zit het gamma nog wat schimmig in elkaar. Op dit moment zijn slechts twee motoren leverbaar: de 4.2 V8 in de S5, en de 3.0 TDI. De 3.2 FSI komt in september, maar dan alleen als voorwielaangedreven multitronic. Hoe Audi 265 pk op de voorwielen kwijt gaat kunnen is vooralsnog een raadsel. In het 4e kwartaal volgen vervolgens de 2.7 TDI (190 pk, en enkel als multitronic-automaat leverbaar) en de quattro-versie van de 3.2 FSI, die er dan weer alleen als handbak is. Het is me niet duidelijk waarom Audi niet voor een DSG-bak kiest, maar goed.

Het interieur zit zoals te verwachten meesterlijk goed in elkaar. Hoewel BMW er de laatste jaren na de nodige facelifts dichterbij is gekomen staat de bouwkwaliteit van Audi naar mijn mening in deze klasse nog op eenzame hoogte. Het dashboard vertoond veel overeenkomsten met dat in de A6. Het is niet het schoolvoorbeeld van oogstrelend design maar het werkt allemaal dusdanig vlekkeloos en solide dat dat geen probleem vormt. Het MMI-systeem van Audi werkt aanzienlijk intuitiever dan BMW's iDrive en biedt via speciale knoppen gemakkelijk toegang tot de meest gebruikte functies (iets wat bij iDrive pas sinds enige maanden mogelijk is)

De sportstoelen zijn fors en bieden een goede zit. Wel zouden de zijwangen iets steviger om het lichaam mogen aansluiten, ze zijn standaard wat aan de ruime kant (misschien om ruimte te bieden aan zwaarlijviger personen ;)) De rij-eigenschappen zijn bij rustig cruisewerk uitstekend, je zit lekker relaxt in je stoel, hebt een prima zicht rondom en de A5 is stil en geciviliseerd. Dat blijft hij ook als je wat meer gaat rossen. Met dank aan het quattro-onderstel zijn er karrevrachten grip voorhanden en overhellen doet de koets nauwelijks. In vergelijking met een E92 335i is het wel een auto die minder uitdaagt. Nu komt dat natuurlijk ook door de bijna achteloze manier waarop het dieselblok vanaf lage toeren al sleurt, maar de hele rij-ervaring doet wat afstandelijk aan. Bij de 335i heb je toch meer het idee dat je het allemaal zelf moet doen, dat je het ding bij de strot moet pakken en op zijn donder moet geven. De diesel-A5 geeft meer het idee het allemaal wel voor je te doen.

De besturing vergt wel enige gewenning, die is flink bekrachtigd, met name bij lage snelheden. In die situatie zoekt het stuur ook niet snel de rechtuitstand weer op, je moet na het nemen van een korte bocht best wel nadrukkelijk aan de hoepel slingeren.
Ondanks de aanwezigheid van dikke 19" wielen was de A5 behoorlijk comfortabel. De neus slaat niet door op drempels en ook korte oneffenheden worden goed verwerkt. Langere hobbels merk je wat meer van maar het is absoluut geen deinende boot.

Kort en goed was ik behoorlijk onder de indruk. Natuurlijk is het geen echt sportieve auto maar naar mijn mening wel een erg goede GT en dus zeer geschikt als daily driver. Ergens in september ga ik dus een bestelling plaatsen voor een A5 3.2 FSI Quattro Proline met S-line, DVD-navi, B&O-soundsysteem en nog wat losse zooi :) Begin januari moet het ding dan voor de deur staan.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 aug 2007, 12:42

Weet je zeker dat je de 3.2 FSI wilt gaan rijden?

Autovisie vond de 3.0 TDI zelfs lekkerder rijden dan de S5 :? Anyway, mooi verslagje van een imponerende auto 8)

Daniel

Bericht door Daniel » 05 aug 2007, 13:59

Nouja, 'k heb niet veel keuze :) De S5 is ver boven mijn budget en ik mag geen diesel leasen. De 3.2 FSI is echter een meer dan capabele motor.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 aug 2007, 16:35

Mooie kar en gewoon een hele goede keuze! Wat voor kleur ga je kiezen of ben je er nog niet uit?

B&O in een auto is gewoon super 8)

Arne

Bericht door Arne » 05 aug 2007, 21:34

Daniel,

Reed je van Amsterdam naar Utrecht, en ging je er af bij Vinkeveen? Om zo weer de A2 richting amsterdam te pakken?

Ergens tussen 15:30 en 16:30?

Daniel

Bericht door Daniel » 05 aug 2007, 22:44

Arne schreef:Daniel,

Reed je van Amsterdam naar Utrecht, en ging je er af bij Vinkeveen? Om zo weer de A2 richting amsterdam te pakken?

Ja, dat was ik :)

Arne

Bericht door Arne » 05 aug 2007, 23:11

Daniel schreef:
Arne schreef:Daniel,

Ja, dat was ik :)

Kijk!

Was voor de 1ste keer dat ik die A5 zag.
Kon hem niet plaatsen.
Kwam nogal grof de afrit af, toen je opeens voor me stond te wachten.

Hoopte eigenlijk dat je N201 op ging, zitten een paar mooie stoplichten tussen nl.

Daniel

Bericht door Daniel » 06 aug 2007, 08:50

Arne schreef: Kijk!

Was voor de 1ste keer dat ik die A5 zag.
Kon hem niet plaatsen.
Kwam nogal grof de afrit af, toen je opeens voor me stond te wachten.

Hoopte eigenlijk dat je N201 op ging, zitten een paar mooie stoplichten tussen nl.
Weet ik, maar daar was geen tijd meer voor helaas...moest de auto terugbrengen. Gewoon een half jaartje geduld hebben, dan kom je me nog wel tegen op die route.

René130i

Bericht door René130i » 06 aug 2007, 09:17

Heel cool 8) Gefeliciteerd!!

Macboy

Bericht door Macboy » 06 aug 2007, 13:37

Leuk verslag ! Blijkt echt een beest die 3.0TDI. Als je moet dieselen is het duidelijk ;)

3.2 zal ook geweldig zijn natuurlijk.

Paul

Bericht door Paul » 06 aug 2007, 16:37

Staat hier nu voor de deur.... int zilver... vet ding!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 aug 2007, 17:40

Prima verslag van een prachtige GT, maar had je niet een 335i of d coupe willen hebben oid? Je komt uit een 4.4 V8. Dan lijkt mij dat je met de 3.2 aardig in ´comfort´qua kracht teruggaat...

Anyway. Mooie kar gewoon.

Daniel

Bericht door Daniel » 06 aug 2007, 22:13

Voor de duidelijkheid, dit wordt mijn lease-auto...dus de 4.4 V8 blijft gewoon voor de deur staan. Dan kun je je natuurlijk afvragen, wat moet je in godesnaam met twee coupe's...maar ja, die A5 moet vier jaar mee, en in de tussenliggende tijd zal de 6-serie vast nog wel eens het veld ruimen voor een wat praktischer auto. Maar dan heb ik tenminste op de werkdagen nog steeds lol van een mooie coupe :)

Plaats reactie