BMW Z4 2.5i S... het dak eraf!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Knot

BMW Z4 2.5i S... het dak eraf!

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 15:11

Dit weekend was dusdanig lekker weer voorspeld dat ik maar eens in het spaarvarken heb gekeken en waarempel er zat precies genoeg in om een weekendje cabrio te rijden.

Een telefoontje naar Maarten van cabriorent (aardige vent trouwens!) en helaas, de 350Z roadster was al verhuurd, 2e keuze was de Z4 2.5iS die was wel beschikbaar, zo gezegd zo gedaan. Zaterdagochtend vroeg de wekker gezet om rond 09:30 in Veenendaal aan te komen. Auto stond netjes te wachten, bleek zijn eigen auto te zijn die gewoon meedeed tussen de huurvloot. Binnen stonden nog wat A4 cabrio's en een TT te wachten maar helaas, geen FWD naar buiten vandaag :)

De administratie gedaan, rondje om de auto en tsja, wat schade aan de voorspoiler zag ik... was bekend, zou ik ook nog wel gaan horen zei ie. Even uitgelegd dat ik een e36 M3GT gereden heb met de extra onderspoiler, was hij toch wel met me eens dat dat nog erger was. Gelukkig waren we beiden van mening dat een cabrio geen echte cabrio was als ie geen 6cilinder in het vooronder heeft liggen en niet achterwielaangedreven is. Je weet hoe het werkt neem ik aan? Jahoor, geen probleem. Veel plezier met de auto dan maar!

Deurtje open, deurtje dicht.. klak.. dat voelt zwaar zo'n deur. De lederen stoelen zitten prima, geen extreme sportstoel maar toch prima steun. Uiteraard de lage instap/zitpositie maar dat is alleen maar in het voordeel :) Sleuteltje omdraaien, startmotor ratelt en het blok komt tot leven. De uitlaat laat een diepe "Ik wil eigenlijk een 3.0 zijn" brom horen. Zware koppeling aan laten grijpen en op pad. Ritje naar huis langs het water gedaan, wijk bij duurstede, vianen, uiteraard wennen aan de auto en later de bandjes nog wat extra spanning meegeven maar wat een beleving zeg met het dak eraf en de ramen naar beneden. De auto was voorzien van een sportonderstel (sportknop) en ik moet zeggen dat het naar mijn mening fenomenaal stuurde. Met ingeschakelde sportstand werd het onderstel een stuk stugger, de besturing veel directen en kon je er echt voor gaan zitten. Nooit geweten dat cabrio's zo'n goede wegligging kunnen hebben!

De 2.5 met 192pk aan boord op 1260kg doet prima zijn werk. Eenmaal 200km verder ga je wel zitten denken, 3.0i 231pk nog meer acceleratie enz enz.. maar bij 160 houdt het toch wel op als je open rijdt, liever de tussenacceleraties op dijkweggetjes in 2e en 3e versnelling. Onderin vond ik het blok nog wat tam, boven de 3500 als het koppel er helemaal bij is loopt ie lekker door. De uitlaat is verder erg stil, hoor je netjes meezingen op de achtergrond als je m doorhaalt in de toeren. Vond wel dat de voorruit soms wat kraakte, maarja, blijft een cabrio dus hij mag iets buigen.

Dit weekend ruim 500km gereden, gisteravond natuurlijk super weertje dus echt het beste weekend uitgekozen hiervoor. Waar ik me over blijf verbazen is de wegligging, auto stond op standaard velgjes, 16inch met 225/50/16 RE050 banden maar het stuurt gewoon serieus goed, auto luistert precies naar je, plakt goed aan het asfalt en voordat je de grens bereikt (niet net erna dus zoals veel andere systemen) grijpt de DSC in, wel zo netjes gezien niet iedereen weet hoe je moet tegensturen. Heb het systeem wel een keer uitgezet en gekeken wat de auto deed, je rijdt iets lekkerder, soms een half slagje tegenstuur maar als je net voor het ingreeppunt blijft ben je ook al serieus aan het sturen.

De bolle neus kon ik de eerste kilometers niet aan wennen, wat een bult en wat zie je weinig van de neus met insturen/parkeren etc. Een tweede punt waar ik me over verbaasde was de geluidsinstallatie. Het was geen harman/kardon maar wel iets uit een optiepakket, voor 3weg gescheiden speakers, achter de hoofdsteunen ook nog speakers en wat een bassen zeg, niet normaal. Ook gewoon serieus hard volume in de auto. Met de kap dicht is het wat knusser, je ziet nog alles, de beleving is minder, maar het geluid is dan nog harder. Gelukkig hoor je het motorblokje er nog altijd bovenuit in de eindsprint van 5500 naar 6500 toeren, daar kan geen muziek tegenop :)

Fototjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben gewoon het hele weekend niet op internet geweest, alleen maar aan het rijden met de Z4, op de motor, strand liggen, bbq, dus doe mij maar meer van dit soort weekendjes!
Laatst gewijzigd door Knot op 15 feb 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 06 aug 2007, 15:30

Prachtig verslag, en top weekend! De 3.0 heeft toch thans 262pk?

Wat kost dat nu voor een weekend?

Michel

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 15:32

Michel,

zondag is de halve prijs, normaal 220 per dag, dus 330 euro met 200km vrij, daarna 0,35 per kilometer. Was totaal met brandstof 550 euro kwijt ofzo maar dat was het zeker waard!

Verbruik viel me reuze mee. Op de snelweg 1:12 maar ik heb toch redelijk doorgereden op de dijkweggetjes en gemiddeld bijna 1:9 gereden.

Een stukje snelweg toeren hoeft niet harder dan 100 te gaan, dat is al lekker in het zonnetje zitten, snelheid is niet zo belangrijk meer vond ik.

MoNkToNk

Bericht door MoNkToNk » 06 aug 2007, 15:41

Mooi verhaal en schitterende auto ;) Ik rij zelf sindskort de 3.0i en kan niets dan instemmen met je ervaring.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2007, 15:50

Leuk verslag, en leuk om eens wat anders te rijden/testen zodat je dat mee kunt nemen als zeg ooit eens een optie zoals een Hartge Z4 Z50 :lol:
Ik heb er nog nooit mee gereden, wel eens ingezeten, vond het dash een beetje te modern? anyway niet mijn smaak, hou meer van zeg een klassieke retro uitstraling en warme materialen, meer cockpit idee 8)

1260kg is nog netjes, echter de 3.0 en de M komen daar dik overheen volgens mij zoals de Z4 M roadster met z'n 1410kg en de 3.0 met 1315kg, waarom de M dan meteen zoveel meer weegt? maarja zal wel grotere en dikkere schijven en stabi's en wielen enz, maar 1260 is mooi, 1410 te zwaar dat voel je weer komen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 aug 2007, 16:15

Lijkt me heerlijk zo'n auto erbij te hebben om met zulk weer uit de schuur te halen :).
Knot, zou je zo'n auto nou overwegen om te kopen? Voor het budget van een ringtool/die hard gummert kan je ook een 'leuke' cabrio kopen.
Als je nu bijvoorbeeld voor de keuze e36 m3 ring-edition of 350z cabrio/z4/s2000 zou staan, wat zou je dan kiezen?

Tom

Bericht door Tom » 06 aug 2007, 16:31

Weer 1 wakker geworden die inziet dat een cabrio super is.

En de rest hier maar lullen over een 1 serie van bijna 1500 kilo ;)

MoNkToNk

Bericht door MoNkToNk » 06 aug 2007, 16:38

GTRene schreef:1260kg is nog netjes, echter de 3.0 en de M komen daar dik overheen volgens mij zoals de Z4 M roadster met z'n 1410kg en de 3.0 met 1315kg, waarom de M dan meteen zoveel meer weegt? maarja zal wel grotere en dikkere schijven en stabi's en wielen enz, maar 1260 is mooi, 1410 te zwaar dat voel je weer komen.
Voor zover ik weet weegt de 3.0 'slechts' 30 kg meer dan de 2.5.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2007, 16:45

MoNkToNk schreef:
GTRene schreef:1260kg is nog netjes, echter de 3.0 en de M komen daar dik overheen volgens mij zoals de Z4 M roadster met z'n 1410kg en de 3.0 met 1315kg, waarom de M dan meteen zoveel meer weegt? maarja zal wel grotere en dikkere schijven en stabi's en wielen enz, maar 1260 is mooi, 1410 te zwaar dat voel je weer komen.
Klopt 1285 zelfs, maar das de kale uitvoering ik heb de luxe genomen 8)

zie hier de komplete lijst, ff tot onder scrollen en dan je type aanklikken komt alles in beeld...

http://www.autoweek.nl/carbaseactueel.p ... =&cache=no

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 16:51

Kasteel schreef:Lijkt me heerlijk zo'n auto erbij te hebben om met zulk weer uit de schuur te halen :).
Knot, zou je zo'n auto nou overwegen om te kopen? Voor het budget van een ringtool/die hard gummert kan je ook een 'leuke' cabrio kopen.
Als je nu bijvoorbeeld voor de keuze e36 m3 ring-edition of 350z cabrio/z4/s2000 zou staan, wat zou je dan kiezen?
Zit er nogsteeds over te denken om een 325i E36 trackday auto op te bouwen maar ben bang dat ik het weer snel zat ben als het stukgaat en de handen zwartgemaakt moeten worden. Misschien ga ik eerder nog een keer zo'n rent-a-racecar 325i coupe rijden op de Nordschleife. Is ook dik 500 euro voor een dagje sturen (liever een weekend Z4 in dat geval) maar dan is het daarna wel afgesloten hoofdstuk en tot de volgende keer.

Een E36 M3 ringedition ben je 20.000 euro kwijt maximaal, een Z4 moet je iets meer voor neertellen wil je een beetje recent ding hebben. Mocht ik een garagebox kunnen krijgen dan zou ik eerder 20k in een cabrio stoppen denkik, al heb je daar geen Z4 voor. Circuit is ook maar afentoe en een bekooide auto ga ik niet van A naar B rijden, dan pak ik nog liever de starlet (geen geintje).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 aug 2007, 18:38

Klinkt als een prima weekend! 8)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 aug 2007, 18:50

GTRene schreef:
MoNkToNk schreef:
Klopt 1285 zelfs, maar das de kale uitvoering ik heb de luxe genomen 8)

zie hier de komplete lijst, ff tot onder scrollen en dan je type aanklikken komt alles in beeld...

http://www.autoweek.nl/carbaseactueel.p ... =&cache=no
De 'luxe' uitvoering is ook 1285 kg, de versie met automaat 1315 kg.

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 19:47

Inmiddels natuurlijk nieuwere blokken maar de 2.5si zou prima voldoen!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 06 aug 2007, 20:04

Er leuk verslag van een mooi weekendje sturen.

Persoonlijk vind ik de Z4 echt geweldig, heb hem niet gereden maar alleen gezeten. Net als de Z3 van Kees, je zit er zo lekker 'in' zeg maar.
Verhalen over wegligging geloof ik zeker met een Si.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 aug 2007, 20:08

Een Z4 staat al heel lang op mijn verlanglijstje.

Denk als je er één neemt met de huidige 3.0 motor, je verdomd weinig te klagen hebt over het vermogen.

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 20:22

Ik weet niet precies wat ik had, standaard 16inch met 225 breed rubber erop, maar de sportknop geeft volgens mij al aan dat je een M-technic sportonderstel hebt lijkt me.

Vond deze 192pk ook al voldoende, geen M3 acceleraties maar lekker genoeg, het gaat niet zo zeer om snelheid in een cabrio vind ik. Wel een 6 cilindergeluid, dat hoort er gewoon bij.

Rebel

Bericht door Rebel » 06 aug 2007, 21:14

Toevallig deze topic. Mijn vrouw heeft zaterdag een proefrit met 'n Z4 gemaakt.
Weliswaar een 2.0 uitvoering, maar dat is voldoende voor haar.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 aug 2007, 21:37

Ik heb, een tijdje geleden alweer, gestoeid met een Z4M cabriolet. Snel natuurlijk, maar een zeer slecht zicht naar voren, idd vanwege die lange bolle kap. Kan ik niet aan wennen, ik vind dat niets.
Nog een nadeel; mijn zwager reed ook een stukje. Die is iets van 1,95 m. Beetje lullig als je dan met je blauwe kijkers tegen de bovenkant van de raamstijl zit te koekeloeren. Of het is een idioot lange kap of het is een raamsstijl; conclusie; om van de omgeving te genieten vooral door de zijruiten kijken, tot dat je wakker wordt omdat de trekhaak van je voorligger in je neus geboord zit, das dan toch nog een voordeeltje, blijft ie in elk geval van de inzittenden af......................................

Knot

Bericht door Knot » 06 aug 2007, 21:48

Rebel schreef:Toevallig deze topic. Mijn vrouw heeft zaterdag een proefrit met 'n Z4 gemaakt.
Wel jammer dat je dan een 150pk 4cilinder hebt, de 2.2i 170pk 6cilinder zou voor mij de echte instap zijn, liever de 192pk 2.5i

Romo, met mijn 1m84 ging het prima maar langer moet je inderdaad niet zijn.

Daniel

Bericht door Daniel » 06 aug 2007, 22:25

Ik ben 1,85 maar met de stoel in de laagste stand zit ik toch echt prima in een Z4, ik kan me niet voorstellen dat je als je 10 cm langer bent tegen de raamstijl aan zit te kijken. Kan natuurlijk wel als je een relatief lang bovenlijf hebt.

Zo'n 2.5-liter Z4 is natuurlijk een ultiem lekker autotje voor 'erbij', 192 pk (of tegenwoordig 218 geloof ik) is meer dan genoeg. Ik heb een week met de oude drieliter mogen sturen (231 pk) en die heeft net wat extra pit, maar dat is helemaal prima. Zoals Knot zegt, harder dan 160 wil je toch niet met de kap open en eigenlijk is het tot 120 het meest relaxt rijden. In de 2e en 3e versnelling heb je met de 2.5-liter al power zat.

Femme's Alpina (±310 pk) is natuurlijk de overtreffende trap maar voor het soort auto heb je dergelijke brute kracht helemaal niet nodig.

Femme

Bericht door Femme » 06 aug 2007, 22:55

Ik ben iets van 1,88 en pas precies in de Z4. De beperkende factor voor mij is knieruimte. De motorkap is inderdaad niet heel erg overzichtelijk, maar om daar nou een probleem van te maken? Als je wilt inparkeren moet je dat gewoon achteruit doen en je laten assisteren door de parkeersensors.
Leuk verslag, en leuk om eens wat anders te rijden/testen zodat je dat mee kunt nemen als zeg ooit eens een optie zoals een Hartge Z4 Z50
Ik heb er nog nooit mee gereden, wel eens ingezeten, vond het dash een beetje te modern? anyway niet mijn smaak, hou meer van zeg een klassieke retro uitstraling en warme materialen, meer cockpit idee
Ik vind de aluminium interieurlijsten van een standaard Z4 wat minder. Het leer in een Z4-M of Alpina heeft een veel hoogwaardiger uitstraling. Het cockpitidee heb je wel omdat je naast de middentunnel zit, die als armsteun dient.
1260kg is nog netjes, echter de 3.0 en de M komen daar dik overheen volgens mij zoals de Z4 M roadster met z'n 1410kg en de 3.0 met 1315kg, waarom de M dan meteen zoveel meer weegt? maarja zal wel grotere en dikkere schijven en stabi's en wielen enz, maar 1260 is mooi, 1410 te zwaar dat voel je weer komen.
Het motorblok van de Z4-M is vrij zwaar. Hij heeft ook hydraulische besturing dat zwaarder. Remmen en uitlaat zullen vermoedelijk ook niet lichter zijn. Opvallend is dat een Alpina Roadster S met het S53B32 blok van de Amerikaanse E36 M3 een DIN-gewicht van 1320kg heeft terwijl de Z4-M een massa leeg van 1410kg heeft.

allen

Bericht door allen » 07 aug 2007, 07:33

Knot schreef:
Rebel schreef:Toevallig deze topic. Mijn vrouw heeft zaterdag een proefrit met 'n Z4 gemaakt.
Wel jammer dat je dan een 150pk 4cilinder hebt, de 2.2i 170pk 6cilinder zou voor mij de echte instap zijn, liever de 192pk 2.5i

Romo, met mijn 1m84 ging het prima maar langer moet je inderdaad niet zijn.
Och, met die vierpitter ben je in NL snel zat imho. Daarboven zit overigens de 2.5i (177 pk) en een 2.5si (218 pk). Lijkt me dat ze binnenkort toch wel een keer de 2 liter upgraden want die vierpitter kan toch ook 177 pk leveren nu. Schrappen ze weer een 6 cilinder en moeten de 6 fappers weer verplicht dieper in de buidel tasten. :!:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2007, 13:31

romo schreef:Ik heb, een tijdje geleden alweer, gestoeid met een Z4M cabriolet. Snel natuurlijk, maar een zeer slecht zicht naar voren, idd vanwege die lange bolle kap. Kan ik niet aan wennen, ik vind dat niets.
Nog een nadeel; mijn zwager reed ook een stukje. Die is iets van 1,95 m. Beetje lullig als je dan met je blauwe kijkers tegen de bovenkant van de raamstijl zit te koekeloeren. Of het is een idioot lange kap of het is een raamsstijl; conclusie; om van de omgeving te genieten vooral door de zijruiten kijken, tot dat je wakker wordt omdat de trekhaak van je voorligger in je neus geboord zit, das dan toch nog een voordeeltje, blijft ie in elk geval van de inzittenden af......................................
Ik heb (met mijn 1,97m) wel eens een stukje in een TT Roadster gereden met de stoel in de hoogste stand. Kun je gewoon heel comfortabel over de voorruit heen kijken, méér cabriorijden kan niet. ;)

Knot

Re:

Bericht door Knot » 15 feb 2011, 19:39

Knot schreef:Zit er nogsteeds over te denken om een 325i E36 trackday auto op te bouwen maar ben bang dat ik het weer snel zat ben als het stukgaat en de handen zwartgemaakt moeten worden.
LOL... en leuk om terug te lezen... 328i streetracer present :)

markk

Re: BMW Z4 2.5i S... het dak eraf!

Bericht door markk » 15 feb 2011, 19:54

Rody ziet het (zon)licht door de open kap :)

Goed man, 328 eruit en daily een z4 halen...

Zie je donderdag...hopelijk met mooi weer...kunnen we een 3.2 middenmotor testen met 252pk en ongeveer het zelfde gewicht...

Mark.

Plaats reactie