Grote stumperhulpjes topic

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Grote stumperhulpjes topic

Bericht door RVV » 11 apr 2006, 10:32

In een ander draadje over ringklappers hadden we het over stumperhulpjes, maar eigenlijk is het wel een nieuw topic waard. Want om eerlijk te zijn snap ik er zelf ook de ballen van. We roepen allemaal stumperhulpjes kut, verprutst het rijden, zitten in de weg etc, maar wat doen die stumperhulpjes precies ?

Wat is het verschil tussen ABS ESP/DSC DSC II met extra functies ? ASC+T, CBC (corning break control) etc.

En wat zijn je ervaringen met stumperhulpjes ? positief en negatief ? Zijn stumperhulpjes een must bij auto's met veel vermogen + 250pk.

En in hoeverre compenseren stumperhulpjes mechanische sperren ? Vallen allerlei electronische onderstel systemen die subaru STI en de EVO 9 hebben ook onder de noemer stumperhulpjes ? zoals bv AYC bij de EVO of DCCD bij Subaru ? En hoe zit het met het systeem van Porsche het PSAM (Porsche Active Suspension Management)

kortom brand maar los. Maar wel een beetje constructief AUB, stumperhulpjes zijn kut opmerkingen word ik ook weinig wijzer van :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 10:35

ESP van de Astra H is prima, voordat je tegen wilt sturen heeft het systeem al geholpen, individueel de remmen aan op 3 wielen, zal nog eens testen hoe de volgorde precies gaat als je m gooit om overstuur op te wekken.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 apr 2006, 13:54

Kan je zeggen dat de P(A)SM van Porsche de enige goede systeem is van alle auto's die ik gereden heb. Op het circuit heb ik het nooit uitgeschakeld en nooit last van gehad dat hij onnodig of vervelend ingreep. Begreep ook van de Porsche-instructeur dat een ronde op een circuit zonder PASM nauwelijks tot niet sneller (afhankelijk van de bestuurder natuurlijk) is dan uitgeschakeld.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 apr 2006, 14:26

DCCD is alleen een setting van aandrijving, en zie ik niet als stumperhulp maar als stel mogelijkheid t.b.v. de aandrijving.

AYC twijfel geval.

Ik zie de electronische hulpjes meer als hulpmiddelen die op bepaalde momenten de beperkingen van de bestuurder qua autocontrole monitoren en pogen te corrigeren. Het ene systeem werkt aktiever dan de andere. En de ene beter dan de andere. Bij de Leon vond ik het gevaarlijk, omdat het te traag werkte en eerder alles erger maakte dan beter. Toch hebben onderzoeken in Duitsland aangetoond dat met ESP er minder eenzijdige ongevallen zijn. Heb ik in Auto Motor und Sport gelezen.

Voor mij geeft het meer een beeld van kijk eens wat voor een veiligheid wij in de auto stoppen. Marketing is de consument aan het bespelen dat je het moet hebben, anders is auto rijden levensgevaarlijk, en is het elke dag weer de vraag of je van die gevaarlijk trip weer thuis komt.

Ik zou meer zien verplichte rijvaardigheids trainingen met herhalingsplicht van eens in de 5 jaar. Ook zouden er meer onderstel testen moeten komen waarbij men met hoge snelheid uitwijk en rem proeven uitvoerd, op droog en nat wegdek.

Michel

kZieNix

Bericht door kZieNix » 11 apr 2006, 14:30

Deze stumper heeft alleen ABS op z'n bus...

Endaardoor heb ik vorig weekend bijna een slagboom uit de grond gereden. Nix racen... gewoon effe boodschappen doen bij Dirk van den Broek :)

Ik kom met een fatsoenlijk tempo aanrijden, rem af, stuur naar rechts om 'em mooi door de inrit te mikken.... rij door een kuiltje... wiel blokkeert --> ABS

Dat is nou net zo'n moment dat je GEEN ABS wilt.

Ging gelukkig allemaal net goed, maar ik schrok er wel van (en dat gebeurt niet zo vaak)

Tom

Bericht door Tom » 11 apr 2006, 14:49

Kan iemand uitleggen wat de veiligheidssystemen bij BMW inhouden? (ASC+T, DSC, DTC???)

Op m'n 330i zit ook zo'n knop, welke drie standen heeft (standaard alles aan, éénmaal drukken aantal dingen uit en inhouden is alles uit ofzo?). Heb zelf alles gewoon aanstaan maar boekjes zijn niet echt duidelijk wat het inhoud. Heb d'r verder nog niet naar gekeken trouwens.
Volgens mij heb ik ASC+T ofzo.

Michel P

Bericht door Michel P » 11 apr 2006, 14:56

DSC Digitale Smeermiddelen Controle :lol: Aan laten staan dus :wink:

Michel

Knot

Bericht door Knot » 11 apr 2006, 15:42

ofzo... OFZO...??

Tom, je gaat me toch niet vertellen dat je t nog nooit uit hebt gehad he???

8)

Elmar

Re: Grote stumperhulpjes topic

Bericht door Elmar » 11 apr 2006, 22:34

Rico v Velzen schreef:I

Zijn stumperhulpjes een must bij auto's met veel vermogen + 250pk.

Het is geen must, toen ik de auto kocht miste ik eigenlijk alleen een ABS systeem. Dit doordat de rembalans erg nadrukkelijk op de voorkant stond en ik snel last had van een blokkerend voorwiel. Na plaatsing van Stoptech remklauwen is dit euvel verholpen en mis ik ABS niet meer.

markk

Bericht door markk » 12 apr 2006, 09:22

- Heb alleen ABS op de 206gti, 138pk fwd, mis verder niets.
- Heb niets op de Impreza, 265pk 4wd, uitschakelbaar abs zou fijn zijn, rest is ok
- Heb alleen ABS op de M3, 200pk RWD+sper, helemaal goed. Uitschakelbaar ABS zou lekker zijn.
- Heb alleen ABS op de BoxsterS, 252pk, rwd middenmoter. Uitschakelbaar ABS zou lekker zijn. (Uitschakelbaar) PSM zou soms voor gemoedsrust soms wel fijner zijn maar nu doe ik in onzekere situatie rustiger en dat is dus beter. Heb er zeker geen duizende euri's voor over.

Mark.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 12 apr 2006, 17:44

- Heb niets op de Impreza, 265pk 4wd, uitschakelbaar abs zou fijn zijn, rest is ok
Bij de Impreza kan je makkelijk een schakkelaar tussen je ABS zetten :idea: (op het SCN + EM forum is er iemand die het gedaan heeft)

RVV

Bericht door RVV » 12 apr 2006, 17:52

Wat is dan het nut daarvan ?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 apr 2006, 17:58

Nou, bijvoorbeeld als je goed aan het vegen gaat en de auto kwijt bent kun je allevier de wielen blokkeren en dan ga je daarmee min of meer rechtuit.
ABS grijpt ook op zo'n moment in en dan kun je er vergif op innemen dat je linksaf danwel rechtsaf een strontbult induikt.

Meeste raceklassen met ABS zetten ze het daarom op droog uit en op nat aan (niet dat je zelf niet beter kunt remmen dan ABS, maar ABS is gewoon constanter, over 1000 rempunten is dat onder de streep uiteindelijk sneller dan 900 keer later remmen, 90 keer even laat, vijf keer je verremmen en vijf keer je rempunt totaal missen en door het grind baggeren).
Ga je op nat eraf, dan gaat dat allemaal wat langzamer en zou je evt. nog eerst je ABS uit kunnen zetten om daarna alles te blokkeren.

Tot zover dit programma in de zendtijd van theoretisch gezeik, als ik de keus heb liever geen ABS dan wel.

RVV

Bericht door RVV » 12 apr 2006, 18:02

Oke Peter duidelijke uitleg, maar voor op de openbare weg ? Hoe bont moet je het wel niet maken wil ABS in de weg zitten ?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 apr 2006, 18:11

Nou, ook/juist op de openbare weg kan ABS je wel eens in de weg zitten.

Slecht voorbeeld, maar je kent die sprongheuvel bij Pflanzgarten wel denk ik, de enige keer dat ik daar ooit met een auto met ABS kwam was ik hem meteen bijna kwijt.
Remmen, heuveltje, ABS haalt complete remdruk weg, rem los, ABS laat alle wielen blokkeren, weer neerkomen, remmen, ABS haalt weer alle remdruk weg, ging precies tegen elkaar in, maar dan kom je wel te hard op die rechter bocht af.
Zonder ABS is het makkelijker om daar hard te gaan, durf ik mijn hand voor in het vuur te steken (dingen als race-ABS tel ik even niet mee, gewoon straatsysteem).

Juist op de openbare weg met hobbels, kuilen, putdeksel e.d. die je op een circuit nooit tegen zult komen, kan ABS anders reageren dan je verwacht (zeker in de regen of op sneeuw) en dan werkt het systeem meer tegen je dan met je.
Zonder moet je alles zelf doen, dat is meer werk, maar je weet ook precies waar je aan toe bent, er is niks dat je remweg ineens uit het niets met twee meter kan verlengen.

Eigenlijk is het zo dat als je nooit tegen de beperkingen van ABS aanloopt het een perfect systeem is.
En dat hangt ook weer van persoonlijke voorkeuren af, vijf jaar geleden had ik hier de optielijst van een Clio liggen, enige aangekruiste optie was ABS. :lol:
Vond het toen doodeng om hard te remmen in een bocht zonder ABS, vind het nu af en toe eng met ABS, het kan verkeren. :lol:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 12 apr 2006, 19:16

Stefan R schreef:
Bij de Impreza kan je makkelijk een schakkelaar tussen je ABS zetten :idea: (op het SCN + EM forum is er iemand die het gedaan heeft)
Wally? ;)
Is idd vrij makkelijk te doen als je abs hebt, maar op een abs-loze Impreza is dat nog wel wat werk volgens mij.
Tevens is het abs-systeem van de Impreza niet een van de nieuwste meer en dat merk je goed. Ik heb het zelf en rijd er liever mee dan zonder, maar als ik het vergelijk met 'nieuwere' auto's met abs, merk je gewoon dat dit verouderd is.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 12 apr 2006, 19:17

Het ABS van de Speedster kan ook niet zo goed overweg met straatklinkers, Als het een beetje te hobbelig wordt en je flink in de ankers gaat gebeurt er........... NIETS :shock:

Tevens werkt ABS in de sneeuw/onverhard ook averechts :idea:

p.s. Ik bedoel niet Wally/Wouter. Maar Osisiris?/Kelly.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 apr 2006, 19:20

Rico v Velzen schreef:Oke Peter duidelijke uitleg, maar voor op de openbare weg ? Hoe bont moet je het wel niet maken wil ABS in de weg zitten ?
Sneeuw en remmen in de sneeuw is niet echt fijn, idem op grint of gravel.

Michel

markk

Bericht door markk » 12 apr 2006, 21:52

Hehehe, op een non-abs impreza ABS monteren en vervolgens hier een schakelaar overeen zetten zodat ie uitkan gaat me toch te ver... ;-)

Mark.

Plaats reactie