Nou, ook/juist op de openbare weg kan ABS je wel eens in de weg zitten.
Slecht voorbeeld, maar je kent die sprongheuvel bij Pflanzgarten wel denk ik, de enige keer dat ik daar ooit met een auto met ABS kwam was ik hem meteen bijna kwijt.
Remmen, heuveltje, ABS haalt complete remdruk weg, rem los, ABS laat alle wielen blokkeren, weer neerkomen, remmen, ABS haalt weer alle remdruk weg, ging precies tegen elkaar in, maar dan kom je wel te hard op die rechter bocht af.
Zonder ABS is het makkelijker om daar hard te gaan, durf ik mijn hand voor in het vuur te steken (dingen als race-ABS tel ik even niet mee, gewoon straatsysteem).
Juist op de openbare weg met hobbels, kuilen, putdeksel e.d. die je op een circuit nooit tegen zult komen, kan ABS anders reageren dan je verwacht (zeker in de regen of op sneeuw) en dan werkt het systeem meer tegen je dan met je.
Zonder moet je alles zelf doen, dat is meer werk, maar je weet ook precies waar je aan toe bent, er is niks dat je remweg ineens uit het niets met twee meter kan verlengen.
Eigenlijk is het zo dat als je nooit tegen de beperkingen van ABS aanloopt het een perfect systeem is.
En dat hangt ook weer van persoonlijke voorkeuren af, vijf jaar geleden had ik hier de optielijst van een Clio liggen, enige aangekruiste optie was ABS.

Vond het toen doodeng om hard te remmen in een bocht zonder ABS, vind het nu af en toe eng met ABS, het kan verkeren.